[AR] Tips gevraagd oud tuigpaard dressuurmatig trainen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Tips gevraagd oud tuigpaard dressuurmatig trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 19:23

hoi allemaal
ik heb een vraagje en tips! gezocht.

ik heb een tuigpaard gekocht vorig jaar.
daar rij ik voornamelijk aangespannen mee.
maar nou houd dit paard altijd voor de kar zijn hoofd omhoog (oud type tuigpaard)
met losrijden en thuis trainen gat ie keurig naar benede niks aan de hand.
komen we de ring in gaat t koppie omhoog.

nou geeft iedereen mij het advies train hem dressuurmatig.
prima harstikke goed.
maar daar loopt hij keurig lang en laag zowel aan longeerlijn als onder het zadel.

maar tijdens de dressuur kan ik geen figuren met hem rijden.
ja een volte of van hand veranderen.
dit paard loopt al vanaf zijn 3e mee in de tuigpaardensport (vroeger zeer hoog(Oregon troffee winnaar) )

mijn vraag is nou:
Is! het nog mogelijk om dit paard soepeler in de rug te krijgen?
Is! het nog mogelijk om met dit paard beter te kunnen presteren op wedstrijden aan de hand van zijn hoofdhouding?

Lessen ga ik niet met dit paard doen want ik rij met mijn pony dressuurles.

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd.
ik heb zat foto's dus als iemand interesse heeft met wat ik bedoel moet ik even kijken of het lukt ze op de site te krijgen.

groetjes jennifer en harald

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:17

natuurlijk is het mogelijk een paard iets compleet anders te leren dan dat hij eerst is aangeleerd. Dit kost tijd en voornamelijk handigheid, het kan zijn dat het paard spanning heeft tijdens wedstrijden en daardoor dus in zn oude gedrag vervalt dit is hem namelijk vertrouwd. Nogmaals dit kost tijd om hem te leren ook in een spannings situatie los te laten en te ontspannen.

Persoonlijk zou ik wel gaan lessen op vreemd terrein dan heb je een extra mening en paar ogen om het probleem op te lossen.

En goede oefeningen om de rug los te maken zijn alle oefeningen waarin het paard zijn lichaam moet buigen, denk aan zeigangen, voltes etc. En elk paard kan dat leren of hij nou oud of jong is dressuur of tuig gefokt :D

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 22:14

zijgang lukt absoluut niet
paard is totaal niet aan het been.
aan de longeerlijn loopt ie super lang en laag onder het zadel soms ook na veel getrek (FOUT) en dan blijft ie in die houding.
ik zal eens kijken voor wat foto;s
gaat om tuigpaard Harald.

Afbeelding
Afbeelding

Achter terrein:
Afbeelding
In de ring:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 02-03-10 22:46, in het totaal 2 keer bewerkt

bobolien

Re: Tips gevraagd oud tuigpaard dressuurmatig trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:18

ben benieuwt naar foto´s
maar als je nu gewoon een paar keer op vreemd terrein gaat rijden en laag probeert te rijden heb je wel kas dat het gaat lukken en veel overgangen en figuren rijden

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 22:37

bobolien schreef:
ben benieuwt naar foto´s
maar als je nu gewoon een paar keer op vreemd terrein gaat rijden en laag probeert te rijden heb je wel kas dat het gaat lukken en veel overgangen en figuren rijden

op concours is vreemd terrein en dan op het achterterrein is er niks aan de hand helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:57

Eerlijk gezegd schrik ik best van deze foto's, het was zo'n schitterend dier vroeger...
Dit postte ik op 10-03-04 om 20:30
Citaat:
Harald is een WouterxPygmalion en heeft o.a de eerste Oregon troffee in 1998 en de henstencompetitie gewonnen.
Hij is een paar jaar geleden verkocht aan een wedstrijdrijder die hem in 2-span wilde gaan uitbrengen en hem om die reden heeft laten castreren.
Erg jammer want zijn nakomelingen deden het erg goed en nadien hebben we weinig van hem vernomen.
Als hengst kon hij super gaan en ik heb vaak met een brok in m'n keel en tranen in m'n ogen van hem zitten genieten.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:03

Ik zou er eens een goede fysio of osteopaath naar laten kijken. Die kan het paard losmaken en trainingstips geven, die na een behandeling ook vast weer makkelijker uitgevoerd kunnen worden door het paard.

Lang en laag longeren is nog niet gelijk over de rug longeren, misschien kan iemand je daar mee helpen. Balkjes draven of kleine sprongetjes aan de longeerlijn kunnen het dier ook helpen, als hij daar lichamelijk sterk genoeg voor is. Die foto's hierboven vallen mij ook niet mee.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:04

Lia_ schreef:
Eerlijk gezegd schrik ik best van deze foto's, het was zo'n schitterend dier vroeger...
Dit postte ik op 10-03-04 om 20:30
Citaat:
Harald is een WouterxPygmalion en heeft o.a de eerste Oregon troffee in 1998 en de henstencompetitie gewonnen.
Hij is een paar jaar geleden verkocht aan een wedstrijdrijder die hem in 2-span wilde gaan uitbrengen en hem om die reden heeft laten castreren.
Erg jammer want zijn nakomelingen deden het erg goed en nadien hebben we weinig van hem vernomen.
Als hengst kon hij super gaan en ik heb vaak met een brok in m'n keel en tranen in m'n ogen van hem zitten genieten.
Afbeelding

Jeetje idd lia dat dacht ik ook gelijk toen ik die naam las. Wat is er gebeurt met hem?.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:11

Denk dat een fysio en alles leuk is maar het paard is nu eenmaal gewend op wedstrijd terrein heet te worden. Dit zal alleen met rijd veranderen.

Je kan hem niet dwingen maar hij moet het leren. Ik weet dat als een tuigpaard goed getraind is ook lang en laag kan lopen dit doen ze vaak aan de longe. En zeker toen als dekhengst is dat wel gedaan.

Niet lessen is niet slim zou het wel doen bv om en om. Je kan veel van hem leren maar zal ERG veel tijd kosten.

Een vriendin van mij heeft ook een tuigpaard gekocht van toen 12 jaar die altijd voor de kar had gelopen uiteindelijk is ze er Z mee geworden dus het kan altijd nog.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:13

met wat voor bit longeer en rijd je hem onder de man? Heb zelf een tuiger gehad (liep enkel, dubbel en vierspan). Is met haar 5 onder het zadel gegaan waarbij ik puur gefocused heb op voorwaarts neerwaarts rijden icm veel slangenvoltes, gewone voltes, gebroken lijnen ed. Puur om haar los te leren laten in haar rug. Zij is ruim 1 jaar alleen onder de man gereden waarna ze weer in het enkel en dubbelspan mocht. Het verschil was toen er goed te zien, losser in haar lijf. Voor de kar trekken ze met de borst natuurlijk waardoor ze een stuwend ipv dragen achterbeen krijgen. Doordat mijn tuiger geleerd had tevens te dragen was zij in een rustige draf iets meer dragend dan andere tuigers die ik kende. tevens had ze nu een meer ontspannen hals (voornamelijk bij de kaak was dit goed te zien, die kon ze nu losser laten voor de wagen dan dat zij voorheen deed). Ik denk dat het veel en lang trainen zal zijn gezien zijn leeftijd die hij inmiddels heeft, maar het is niet onmogelijk een paard te gymnastiseren. De leeftijd zal wel een rol spelen in het proces dat hij moet gaan doorlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:14

Maar tussen 12 en 21 zitten nog wel wat jaartjes...
Een 65 jarige zal ook geen selectie meer turnen :D

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:14

Prisca schreef:
Wat is er gebeurt met hem?.

Misschien is ie 21 geworden? :+
Ze blijven geen superbinken tot z'n 100 ;)

Edit: Je was me net voor Lia :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:21

Ben het wel met Prisca eens dat een tuigpaard niet op deze manier oud hoeft te worden.
Dit paard was vroeger goed getraind en dat is blijkbaar toch ergens veranderd onderweg, het is nu echt een sprietje met een onderhals en dat is op deze leeftijd moeilijk te corrigeren.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:28

Die onderhals ben ik met je eens, maar dat sprietje vind ik wel meevallen hoor...

Ik heb ook zoiets van moet je dat kost wat kost nog gaan veranderen op die leeftijd...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:29

Lia_ schreef:
Ben het wel met Prisca eens dat een tuigpaard niet op deze manier oud hoeft te worden.
Dit paard was vroeger goed getraind en dat is blijkbaar toch ergens veranderd onderweg, het is nu echt een sprietje met een onderhals en dat is op deze leeftijd moeilijk te corrigeren.

wat er volgens mij onderweg is veranderd is een castratie...dat scheelt soms 20 kilo nek :D

TS haal er iemand bij die hier verstand van heeft en die je opweg helpt.
Het zal niet eenvoudig zijn om een paard wat al 20 jaar op een bepaalde manier loopt,en dat is in dit geval absoluut niet dressuurmatig....om die goed over de rug te laten lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:46

Je zou eens contact op kunnen nemen met Aat van Essen, hij heeft heel veel ervaring met het dressuurmatig trainen van tuigpaarden.
Heeft oa de ereklasse hengst Edelster gestart in de lichte tour...
http://www.aatvanessen.nl/biografie.html

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:54

Mijn vriendin heeft een tuigpaard van 19 en die loopt heel netjes doordat zij echt aan het rechtrichten gegaan is op de manier van Branderup, hij loopt echt heel ontspannen.
Maar het vergt enorm veel tijd en geduld om dat voor mekaar te krijgen, maar dan heb je wel een ontspannen lopende tuiger en een super fijn gevoel als je hem ontspannen kan uit zitten.

Jammer dat je zegt dat je niet wil lessen, want juist heb je dat nodig, goeie begeleiding en als je dat niet wil zou ik hem laten staan, want op deze manier op een paarden rug te gaan zitten is echt niet goed, daar gaat hij heel snel kapot van.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:04

Wat mij aan de foto's opvalt is het gebrek aan contact. De leidsels en de teugels (onder de vrouw) zijn waslijnen en de zweep hangt achterover.
Natuurlijk wil hij vanzelf wel voorwaarts; daar is hij op getraind in een grijs verleden, maar voor aan de teugel rijden zal je toch contact moeten hebben.
Wordt hij daarin stug dan moet je van voor naar achter controleren waar het probleem zit. Vaak is het tegen de hand zijn een gebitsprobleem. Door haken op de kiezen is het voor het paard onmogelijk normaal af te buigen.

Verder vind ook ik het eeuwig zonde van zo'n kapitale tuigpaardhengst, die helemaal klassiek gefokt is, om zo te eindigen, maar daar kan jij niets aan doen. Je kan de ballen er niet meer onder plakken. Dat verwijt moeten we de man maken die vond dat het Gelders tuigpaard zijn tijd gehad heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:57

Jeetje wat zonde dat dat dier gecatreerd is...

Sorry erg Off-topic..

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:04

@TS: Waar zit je ergens in NL? Harald is de vader van mijn eerste verzorgpaard en ik zou het een eer vinden je te helpen hem wat soepeler te maken. Ik ben nog geen instructeur en vraag dus ook geen geld en zou dit puur doen voor de liefhebberij en de ervaring.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:53

Asjemenou_ hier op bokt heeft veel ervaring met het trainen van tuigpaarden onder het zadel.

Ze zit in het HK topic over tuigers onder het zadel, en legt daar ook uit hoe ze ze traint. Misschien kan je haar tips vragen?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:56

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:47

Het klinkt misschien een beetje negatief maar ik denk dat het nooit iets zal worden op wedstrijd.
Wel thuis, tijdens de training maar niet op concours.
Het enige wat je kunt proberen is in de winter op rustige indoorwedstrijden.
Dit paard heeft altijd in de (tuigpaarden)sport gelopen en als hij op concours komt gaat er gewoon een knopje om.
Hij komt daar om te tuigen en niet om te dressuren, krijg je er nooit meer uit.
Verder vind ik het wel jammer dat je wel met hem op wedstrijd wilt maar er geen les mee wilt nemen.

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:13

Als ik een tip mag geven rij hem thuis als je dresuur matig aan het trainen ben tussen door regel matig lang en laag naar beneden met zijn hals begin hier heel rustig mee want hij zit misschien wel een beetje vast in de rug, het is net als een mens als je kort spieren heb moet je die rustig op rekken lang en laag rijden tussen door is een hele goede oefening om hem los te krijgen.

Wat wedstrijd terein betrefd denk ik niet dat je de hoop op moet geven hij is misschien gewend dat hij heet moet worden op wedstrijd of de kop in de lucht maar dit is vaak een questi van wenne, tip daar voor rij hem zo nu en dan is op een vreemd terein als er geen wedstrijd is en laat hem op die manier zien dat jij dat niet vraagt van hem dat hij rustig kan blijven.

Paarde fysio is natuurlijk top maar het gaat niet alleen om de spieren een paard is natuurlijk niet dom en is net als een mens op het moment dat hij vast zit in zijn hoofd (gewenning aan heet worden op wedstrijden) moet je ook DAT los krijgen en dat is soms nog wel het moeilijkst, vergeet niet dat hij nog zo los kan zijn in zijn spieren maar als hij op een vreemd terein komt en zijn hoofd zeg AANSPANNE dat hij dat doet.

succes

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:28

Hartstikke off topic maar dat is de vader van mijn merrie!!
Vroeg me al af wat er met hem gebeurd was. Mijn merrie heb ik altijd dressuurmatig gereden en had hier ook aanleg voor. Maar door meerdere aandoeningen mag zij nu niet meer bereden worden.

Mijn tip: Neem les van een goede instructeur. Het wil niet zeggen dat als je op het ene paard lest dat je geen les nodig hebt op het andere paard. Verschillende paarden vragen om een verschillende aanpak. Mocht hij na een tijdje nog niet vooruit gaan laat hem dan eens nakijken door een gediplomeerde dierfysio. Op http://www.nvfd.nl kun je een dierfysio vinden bij jou in de buurt.