[AR] tips voor net aangespannen pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amberi

tips voor net aangespannen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:16

hai,

We hebben onze shetland pony Lotje voor het eerst een paar keer voor het wagentje gehad ongeveer 6 keer. Dit deden we ongeveer een kwartiertje, wat stap en draf en flauwe bochtjes. Een van ons zat op de bok en een van ons liep naast het hoofd van Lotje.

Voor dat we haar echt voor het karretje hebben gespannen, hebben we geoefend met het dressuur aan de lange teugel en het werk aan de dubbele longe.

We hebben een wat ouderwets karretje, het is vrij zwaar en er is plek voor 4 personen. Het is een twee wieler, binnekort zet ik er wat foto's van op.

Heeft iemand wat leuke oefeningen voor beginnende menners en men pony's, of wat tips waar we op moeten letten?

Ik hoor het graag!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:57

Zoals ik het begrijp zijn jullie nog vrij onbekend met het mennen, en de pony ook? Tsja, vind ik persoonlijk niet zo'n goede combi, en dan al helemaal niet met het beleren, dat zou ik dan toch aan een professional overlaten, maargoed.... 't gaat nog goed tot dusver begrijp ik.

Oefeningen... tsja. Ik zou niet te veel wendingen en bochten maken; veel rechtuit lopen in het begin, km.'s maken. Vandaar dat de meesten ook vaak de eerste of 2e keer inspannen direct de weg (liefst rustige, lange weg met weinig verkeer) op gaan, asfalt is minder zwaar trekken dan in de wei of bak, en ze hoeven dan ook minder wendingen en bochten te maken. Met een vrij zware wagen is dat natuurlijk helemaal handig.

Zitten de stemcommando's, het halthouden en stil blijven staan en gewenning aan de menzweep er al in? Dat zijn dingen die ze horen te kennen alvorens je ze inspant. Kent ze dat allemaal nog niet zo goed dan zou ik dat vanaf de grond oefenen aan de dubbele longe en lange lijnen, en nog niet voor de wagen. Sommige paarden hebben er in het begin wat problemen mee, vaak met een vrij zware wagen, om uit stilstand de wagen aan te trekken. Ze moeten dan vol in de borst en dan met enige kracht wegtrekken; sommige paarden vinden dit lastig en dien je in het begin wat te helpen door een groom vanaf achter de wagen een beetje mee te laten duwen. Kun je vóor het eerste keer inspannen ook goed oefenen door iemand met pony te laten lopen en zelf af en toe met volle gewicht in de strengen te laten hangen, ook bij stilstaan en dan pony leren om door die druk op de borst heen te lopen en zodoende aan te trekken. Basiscommando's als stap, draf en stilstaan horen ze ook te kennen. Ik zelf leer ze in het begin nog niet achterwaarts te gaan, helemaal niet als je geen rem hebt. Dat kunnen ze ook 'tegen' je gebruiken, en een 4wielige wagen gaat dan scharen.
Dat komt bij mij altijd pas later, als ze verder goed aan de stem staan.

Ben wel benieuwd naar de foto's; heb je ook foto van de totale aanspanning met pony? Heb wel zo'n idee wat voor wagen je bedoeld, maar kan even niet op de naam komen dus geen voorbeeld plaatje opzoeken.

Edit: ook het over de strengen stappen is handig om bij het beleren, dus vóor het inspannen te leren. Krijgen ze het dan eens voor elkaar om hun been over de streng te gooien, dan raken ze niet direct in paniek van dat gevoel.

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:22

het is fijn om te horen van iemand die er verstand van heeft (aan je profiel te zien, gave foto's :P ) dat we toch al redelijk goed op weg waren. We hebben in het begin de kar mee geduuwt als ze weg moest stappen, en we hebben haar ook laten stappen terwijl we zelf aan de strengen hingen. En Lot is ook goed op de stem hulp en soms zelfs iets te veel gewend aan de menzweep, dit hebben we geoefend tijdens het dressuren aan de lange teugel en het longeren met de dubbele longen.

Onze Lotje is trouwens wel echt een super pony, nergens bang voor en heel rustig. Ze is heel goed verkeers mak, maar we wilden toch nog even wachten met de straat op gaan. We oefenen wel in een vrij grote wei met een harde ondergrond.

We gaan wel proberen wat kilometers te maken, bedankt voor je reactie!

chocobroodje

Re: tips voor net aangespannen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:29

De eerste keer dat je echt naar buiten gaat laat de groom dan een longeerlijn vastklikken en vasthouden. Als er wat gebeurt heeft ook de groom nog iets vast (enkel in echte nood gebruiken)
Ik ben zelf net zo begonnen als jullie, neem er de tijd voor en kijk goed naar je pony. Ik had zelf wel een goede vriend in de buurt die er veel verstand van had/heeft. Hij heeft mij toen wel vaker geholpen. Ik ben toen ook een aantal keer met hem meegeweest om met zijn paard te rijden (wat een verschil was dat hij had een paard van 1,60, de mijne was 1,18 :))) Dat zijn wel aanraders, zo voel je wat een goed opgeleid paard kan en doet en daar leer je ook weer van.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:32

chocobroodje schreef:
De eerste keer dat je echt naar buiten gaat laat de groom dan een longeerlijn vastklikken en vasthouden. Als er wat gebeurt heeft ook de groom nog iets vast (enkel in echte nood gebruiken)
Ik ben zelf net zo begonnen als jullie, neem er de tijd voor en kijk goed naar je pony. Ik had zelf wel een goede vriend in de buurt die er veel verstand van had/heeft. Hij heeft mij toen wel vaker geholpen. Ik ben toen ook een aantal keer met hem meegeweest om met zijn paard te rijden (wat een verschil was dat hij had een paard van 1,60, de mijne was 1,18 :))) Dat zijn wel aanraders, zo voel je wat een goed opgeleid paard kan en doet en daar leer je ook weer van.

Zeer goede tip inderdaad..... doe dat zelf ook altijd, maar helemaal vergeten te vermelden :+
Groom krijgt idd longeerlijn in de handen en als 't goed gaat staat groom achterop met longeerlijn in de hand, is er dan iets dan kan ze snel naar 't hoofd v/d pony en heeft ze de pony ook direct al vast mocht er wat gebeuren.

@ TS: dan zijn jullie inderdaad al een goed end op weg. en wat betreft m'n profiel; hahaha, dankjewel, was erg verouderd dus heb m'n profiel net vernieuwd met allemaal nieuwe foto's :o

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:46

Heb het trouwens de eerste 3x toen gedaan :) Halverwege de 3de rit hebben we haar los geklikt, toen voelde het voor beide vertrouwd :j

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:57

met de longe er aan lijkt me inderdaad handig voor noodgevalletjes, hoe maken jullie die dan aan het bit?

wij gebruiken trouwens nog gewoon een eenvoudig dubbelgebroken bitje, waar zijn jullie mee begonnen?

bedankt voor de goede tips!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:14

Een stang is wel aan te raden. Ik gebruikte zelf een simpel bokkebitje, wel een stang maar niet heel zwaar. De longeerlijn kun je gewoon aan de linkerkant onder de teugels klikken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 01:37

Ben zelf begonnen met een bokkenbitje maar daar liep m'n pony echt niet fijn op, men nu al aantal jaar met een liverpool met pompwerking, hele lichte tongboog en zeer dun mondstuk.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de liverpool ivm. de vele verstelmogelijkheden, en mijn pony's lopen er gewoon op zich wel goed op.

Longe aan bit kun je het beste door de linker bitring halen en dan aan de rechterkant vastknuppen, dan heb je beide kanten, groom gaat in principe denk ik toch links van de bok af en via links naar hoofd v/h paard toe, daarbij haal je het bit dan ook niet door de mond heen met eventuele druk; maak je hem met de musketon maar aan 1 bitring vast dan kan je het bit door de mond trekken, al verhinderd een stang dat meestal wel vanwege de scharen.

Sjaakie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:35

amberi leuk te lezen dat ook jij net bezig bent met je pony, maar denk wel dat jij een stuk verder bent dan mij. zo te joyCie weet jij er veel vanaf. kan ik nog eens wat vragen als ik ergens mee zit leuk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:38

Wat leuk dat je met je shetlander gaat mennen.
let wel op het evenwicht, dat is erg belangrijk! je zegt dat de wagen plaats heeft voor 4 personen, dat lijkt me vrij zwaar, zeker bij een 2wieler is het belangrijk dat het gewicht niet te zwaar is (om te voorkomen dat je pony omhoog getrokken wordt).

veel succes en plezier!

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 13:00

bedankt voor alle goede tips! blijf ze vooral sturen :P

ik ga even wat men bitjes op googelen, om te kijken wat er nog meer in de omloop is en wat het beste bij onze Lot past.

juval: we zijn nog zulke beginners dat we maar met een persoon op de wagen zitten. Want dat vinden we qua gewicht ook wat fijner voor ons kleine Lot.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:30

Heb je geen foto's? Het is altijd makkelijker tips geven met foto's erbij :j

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:38

Kilometers maken kan je beter op de weg doen dan in het weiland. In het weiland moet je veel wenden wat veel inspanning en kracht kost. Daarbij gaat dat voor de pony vaak snel vervelen en dan gaan ze dingen bedenken om het werk interessant te maken (met andere woorden: rommelen, wegspringen, kloten)
De weg bied meer afwisseling en plezier voor de pony waardoor deze ook voorwaartser blijft lopen. Als je pony al verkeersmak is dan moet het vaak alleen even wennen aan de oogkleppen en het gerammel achter zich (wat ze in het weiland al aan gewent raken) Soms kunnen de oogkleppen op het begin wat gewenning nodig hebben, je kan dan ook zonder kar 'droogmennen' over de weg om hier aan te wennen

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:37

amberi schreef:
met de longe er aan lijkt me inderdaad handig voor noodgevalletjes, hoe maken jullie die dan aan het bit?

wij gebruiken trouwens nog gewoon een eenvoudig dubbelgebroken bitje, waar zijn jullie mee begonnen?

bedankt voor de goede tips!

wij hebben een halster onder het hoofstel tijdens het beleren, daar klikken wij de longeerlijn aan, als er dan wat gebeurd, wordt er eerst daar druk opgezet, zodat ze niet meteen op het bit getrokken worden.

een bokkenbitje is een goed bitje, al prefereer ik meer een B-stang met de losse scharen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 15:08

Ik vind een bokkebitje alleen nuttig als je de leidsels op de onderste ring doet, anders trek je het bit alleen tegen de kiezen aan en heb je totaal geen hefboomwerking

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 21:12

Hier zijn de foto's:

Het karretje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze foto met Lotje aangespannen, ze zijn met een mobiel van een foto genomen. Excuses voor de slechte kwaliteit! We hebben er even bijgezet dat je de verhouding van de kar en Lotje ziet.
Afbeelding

Goede foto's komen binnekort! *D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:31

Even wat tips voor je tuig ;)
Ik zie de 2de singel los hangen, heb je daar geen singel bij? Nu krijg je dat als ze draaft dat de lamoenen kunnen bewegen. Deze hoort aangetrokken te zitten maar hoeft niet strak.
Het borsttuig mag wat hoger komen te hangen, nu kan ze niet zoveel kracht gebruiken die ze wel heeft. Ook de ogen waar de lamoenen in hangen zitten te laag. En de strengen mogen wat langer, er staat nu wel veel druk op de broek.

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 22:00

Heel erg bedankt voor de snelle reactie! Zou je het nog een beetje uitgebreider kunnen uitleggen? Want wij zijn namelijk nog echte beginners :o Wat bedoel je bijvoorbeeld met de tweede singel?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:19

wordt nog lastig om dit wagentje goed in balans met je pony te krijgen, de lichtogen moeten echt een flink eind omhoog maar dan zal de wagen naar achter gaan hellen, niet echt prettig voor de pony...

de buitenste singel zie ik nu los hangen, in het enkelspan is het belangrijk dat deze vast zit omdat die het "hele boeltje" bij elkaar houden.
heel goed dat je open staat voor tips trouwens

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:28

Oeh, schrik toch wel een beetje lichtelijk als ik dit zie.... deze wagen is totaal niet geschikt voor een shet, te lomp, te zwaar, ruimte voor veel mensen maar wél een tweewieler, bovendien schort er veel aan de manier van optuigen en de manier van inspannen.
Dit kan voor de menner en passagiers niet prettig zijn, en voor de pony helemaal niet.
Ik zou echt voor wat anders gaan kijken, 't hoeft heus allemaal niet zo duur, maar met zo'n sulky als bijv. in dit topic:
[AR-ITP] Boris voor het eerst AR-ITP, voor de sulky [graag tips!]
Kom je toch een stuk meer in de buurt, daar betaal je trouwens ook niet de hoofdprijs voor.

Daarbij denk ik dat het echt verstandig is om een mencursus te volgen en evt. je koetsiersbewijs te halen, en je daarnaast zowiezo meer te verdiepen in het correct optuigen en inspannen.
De buitensingel dient over de binnensingel vastgemaakt te worden, en er niet los bij te hangen, dat is echt gevaarlijk.

Nogmaals; het is erg leuk dat jullie zo bezig zijn, maar op deze manier kan je beter voor iets anders gaan kijken en wat meer kennis en ervaring op doen. Mennen is nu eenmaal niet zo heel eenvoudig en ook erg risicovol, en juist daarom dienen wagen en tuig degelijk en veilig te zijn, en dient de pony op een correcte manier ingespannen te zijn.

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 23:07

Is het echt zo slecht? |( Daar schrik ik toch wel een beetje van! Maar gelukkig hebben we met de aanspanning op deze manier alleen wat oefen rondjes gelopen. En gaan we jullie tips zeker gebruiken om de aanspanning te verbeteren! Ik zou het alleen erg jammer vinden (en iets extreem) om nu een ander karretje aan te schaffen. Deze kar is namelijk voor een deel zelf gemaakt en een kennis van ons heeft daar erg veel tijd en moeite in gestoken. (hij heeft het onderstel van een bestaand karretje gebruikt en daar de bok opgemaakt en dergelijke, (hij is timmerman :Y) ).

Is een ander karretje de enige goede oplossing? We willen natuurlijk het beste voor onze Lotje, misschien aanpassingen aan deze kar?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:17

Ben het wel een beetje met de rest eens, dit is niet geschikt voor haar. De riem wat loshangt en waar de lichtogen boven zitten, die moet vast gemaakt worden. Laat me even weten waar je woont, misschien weet ik wel een wagentje maar dan moet ik even kijken. Die zou je opzich zo mogen ophalen, maar moet eerst kijken of die er nog is. 2de hands kost zo'n sulky vaak maar heel weinig, dit is erg zwaar voor haar.

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:32

ik ben sofie ik doe dus samen met amber(ameri hier op bokt) deze ponys ik reageer nu even :D
wij wonen in oosterhout...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:40

Ja, vind 't ook heel vervelend voor jullie en snap dat het lastig is, maar heel eerlijk (en denk dat ik beter eerlijk kan zijn) dit wagentje is gewoon niets voor deze pony, hoe jammer ook.....

Snap dat er veel werk, tijd en geld in zit. Mijn advies: dit wagentje ziet er verder qua onderhoud, verf e.d. goed uit, dus maak een paar mooie foto's (ik zou zonder de pony doen) en zet hem op MP; wie weet krijg je hem wel verkocht, dan steek je dat geld met evt. ietsje er bij in een leuk ander wagentje.

Je kan hier verder weinig meer aanpassen, en daarbij zal het wagentje nog steeds niet goed bij deze pony passen.
Ik zou daarom ook voorlopig stoppen met mennen met deze aanspanning, wagentje dus verkopen en rustig kijken voor iets anders.
En ja, dat is achteraf praten, maar daarom is het dus belangrijk om je van te voren goed in te lichten over het hele gebeuren; mencursus volgen en koetsiersbewijs halen als je nog geen ervaring hebt, verdiep je in de diverse wagentjes en soorten tuigen, ga rustig met iemand die er wel verstand van heeft eens kijken wat voor jou pony en jou doel/budget een geschikte wagen zou zijn.
Doe je dat niet, ja dan heb je vaak dit soort vervelende consequenties als gevolg.

Bovendien is het zowiezo dus niet verkeerd om eerst een mencursus te volgen, voordat je verder gaat met het mennen. ;)

Wel wil ik inderdaad nog wel even opmerken dat het heel fijn is dat je gegeven tips en adviezen zo goed oppakt.