Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
liedje89 schreef:Bij onze vereninging zijn we al een tijdje bezig met het beleren van een KWPNer. Hij heeft ook al wel eens voor de wagen gelopen en op zich ging dit wel goed. Het probleem is alleen altijd het inspannen geweest. Hij wil absoluut niet stilstaan tijdens het inspannen.
Maar vreemd genoeg is er maar heel weinig informatie te vinden over een paard dat zo blijft hangen bij de stap inspannen. Veel boeken lijken ervan uit te gaan dat het een redelijk simpele stap is.
djnien schreef:Het is een erg vervelend probleem en ik kan me goed voorstellen dat je advies wilt.
Het lijkt mij alleen niet de oplossing om zonder oogkleppen te gaan rijden. Hij gaat hierdoor nog meer zien als met oogkleppen, met alle gevolgen van dien!
En dan het stilstaan. Span je nu in in een open ruimte? Zorg ervoor dat hij aanleuning heeft, dus bijvoorbeeld met zijn hoofd tegen een muur. Nog beter is is in een hoek, dus voor hem een muur en naast hem een muur. Ga ook voor hem staan en houd aan beide kanten de leidsels losjes vast. Zodra hij wil bewegen maak je een ophouding. Elke keer met inspannen ga je iets verder van de muur/muren vandaan en laat je de leidsels los. Blijf er wel voorstaan, zodat hij nog wel iets heeft waar hij vertrouwd mee is. Zorg ervoor dat je met 'z'n 3en bent met inspannen. Dit is het meest makkelijke namelijk. 1 groom voor het paard, 1 groom naast het paard om het tuig vast te maken aan de wagen en aan de andere kant de menner. Wacht ook altijd met weglopen tot de menner op de wagen zit en zijn leidsels op maat heeft.
Zodra de groom wegloopt moet het paard nog even blijven staan. De menner is er dan klaar voor om hem te coriigeren met de leidels en stem. Je kunt dit dus steeds verder uitbouwen tot je samen kunt inspannen, aan de ene kant de groom en aan de andere kant de menner.
Heel veel succes! Ik hoop dat bovenstaande begrijpelijk is opgeschreven, als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!
BlueStar schreef:Is het geen gevalletje ik heb haast?
Ik begrijp uit het verhaal dat hij wel kan stilstaan na het werk. Is het dan niet een gevalletje teveel energie en te graag aan het werk willen?
Misschien op te lossen om eerst te longeren? Op die manier is zijn ergste energie weg. Je moet alleen even kijken of hij zich niet weer helemaal oplaad tijdens het tuig opleggen en weer vol energie zit.
Anders longeren met schoftje en staartriem en hoofdstel. Het borsttuig en de broekriem liggen er zo op.
Mijn welsh gaat met wat warmer weer ook weer voor de kar, ik ga ook eerst zijn te veel aan energie eruit longeren.
BlueStar schreef:Nee in die 100m kan hij idd zijn energie niet kwijt zijn
Het is moeilijk te oordelen maar als zijn concentratie ergens anders is na het longeren, en je zou inspannen. Wat zou hij dan doen? Misschien juist handig om zijn hoofdje op andere zaken te hebben?
Is oefenen met een sleep een idee? Iets minder bewerkelijk met inspannen. Je zou ook 2 grooms de strengen kunnen laten vastpakken zodat hij wat ingesloten raakt daartussen. Op die manier kan je het stilstaan elke keer wat verlengen, en bij wegdraaien zit niets in de weg.