[AR] FNRS CME 1 "Leer mennen met plezier"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DenK4ever

FNRS CME 1 "Leer mennen met plezier"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 09:15

Op 11 januari j.l. zijn mijn vriendin (nala26) en ik naar Kootwijkerbroek gereden om naar een informatie avond te gaan bij menstal Onder de Kastanje.
We waren allebei geïnteresseerd in het behalen van het koetsiersbewijs omdat we in de veronderstelling waren dat deze verplicht is voor het rijden met een enkelspan.

Voorheen was er voor mensen die wilden leren mennen de mogelijkheid om de opleiding Koetsiersbewijs van SRR te volgen. Dit was eigenlijk de enige opleiding voor menners. Bij aanvang van deze opleiding/cursus werk je binnen een bepaalde tijd naar je examen toe waarna het alles of niets is. Hierdoor komt er bepaalde tijdsdruk aan te hangen welke niet voor iedereen prettig cq. haalbaar is.
Ook wij zagen hier enigszins tegenop omdat het een hoop theorie en praktijk is die binnen afzienbare tijd beheerst moeten worden. Dat leek ons naast onze fulltime baan en verzorging van onze paarden best pittig en bracht ons aan het twijfelen of we wel voor het koetsiersbewijs wilden gaan.

Het enige wat wij wilden is leren mennen. Het koetsiersbewijs halen was voor ons geen must. Wij hebben de intentie om ooit onze eigen paarden voor de kar te beleren en het lijkt ons niet meer dan logisch om dan eerst zelf te leren hoe het moet.

Tijdens de informatie avond kregen we te horen dat sinds dit jaar de FNRS ook de mogelijk biedt om op een laagdrempelige manier met mennen bezig te zijn en het Certificaat Mennen Enkelspan 1 te behalen. Het motto van de FNRS cursus is “Leer mennen met plezier”.

De FNRS CME1 cursus is laagdrempeliger omdat hierbij niet direct een examendatum wordt bepaald maar het uiteindelijke certificaat behaald kan worden door tussentijdse toetsen/certificaten te halen.
Voor sommige mensen is het FNRS ruiterpaspoort al bekend en in gebruik, daar kan de voortgang van bijvoorbeeld de F proefjes of het CBR in bijgehouden. Zo nu dus ook het CME1.
Bedoeling van deze cursus is dat je eigenlijk wekelijks een les (anderhalf uur) komt volgen. Zoals je een wekelijkse manegeles ohz zou krijgen, krijg je nu een les mennen. In de loop van de lessen zal vanuit je eigenlijk prestaties blijken wanneer je toe bent aan een bepaalde toets en kun je doorgroeien op je eigen tempo.
Deze manier van het leren mennen sprak ons erg aan en we besloten ervoor te gaan!

Maandag 1 februari j.l. was dan de eerste lesavond waarbij we kennis maakte met onze mede cursisten. We zijn met zijn achten waardoor we straks met 4 aanspanningen tegelijk kunnen lessen. Het is een gevarieerde groep mensen. Van een keurige dame die vroeger ohz reed, via twee mannen van het platteland, via een vrouw die nog nooit iets met paarden heeft gedaan maar dit als kado heeft gekregen voor haar 50ste verjaardag naar ons, twee jonge vrouwen met jaren rij ervaring maar 0,0 men ervaring.
Dat de niveaus onderling zo verschillen zou in opleiding koetsierbewijs wellicht meer problemen opleveren dan nu. In de FNRS is er juist het voordeel dat je doorstroomd op je eigen tempo.

Omdat deze cursus dit jaar voor het eerst gegeven wordt is het voor de instructeurs ook een kwestie van proberen en zien hoe het loopt en wie welke kant op groeit.
De basis is in ieder geval, leren mennen met plezier. Zonder tijdsdruk of prestatiedrang. Gewoon met elkaar leren en ervaring op doen is het doel.

In de eerste les ging het voornamelijk om de kennismaken maar hebben we al even mogen snuffelen aan het mennen volgens het Achenbach systeem en hebben we d.m.v. een mentafel al even kunnen voelen hoe het is om de leidsels in handen te hebben. Ook hebben we alvast de basis van het exterieur van het paard bekeken.
Al met al was het een prettige eerste indruk en gaan we vol enthousiasme verder met deze spiksplinternieuwe opleiding.

Maandag 8 februari j.l. was het tijd voor les 2, de kou werd getrotseerd en we gingen vol goede moed naar Kootwijkerbroek. In deze tweede les zijn we begonnen met een stukje theorie om vervolgens naar stal te gaan en wat praktijk.
Nu is het zo dat de cursus dus ook geschikt is voor mensen die nog geen enkele paarden ervaring hebben, daarom werd ook voldoende aandacht besteed aan het benaderen van het paard, hoe haal je een paard uit zijn stal, hoe poets je hem etc. Voor mijn vriendin en mijzelf is dit natuurlijk gesneden koek en konden wij al snel met een tweede paard aan de slag.

We hebben in deze tweede les geleerd hoe een paard op te tuigen. Nu heb ik toch al jaren ervaring met paarden, maar om nu voor het eerst een tuig in handen te hebben was toch wel vreemd, en vooral zwaar ;)
Voor het optuigen geldt de vaste volgorde die ons gister uitgebreid is laten zien en we hadden volop mogelijkheden om het te oefenen. En hoewel we nu natuurlijk nu nog lang niet alle juiste benamingen weten, het begin is er :D

Volgende week gaan we verder en als het weer het toelaat zullen we met de leidsels achter de (opgetuigde) paarden gaan lopen om te voelen hoe ze reageren op hulpen!

Wordt vervolgt!

Groetjes,
Sabrina
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 09-02-10 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: cursief > normale tekst

Suzan_bobar

Re: FNRS CME 1 "Leer mennen met plezier"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:20

Hoi Sabrina,

Ik ben ook geweest op dezelfde info avond, alleen wel voor het koetsiersbewijs. Helaas was ik de enige die nog interesse had.
Ik ben naar Vaassen gegaan en heb ook al 2 lessen gehad. Morgen de 3e. Heb al met een marathon paard door de hoofdstraat gement. Lachen joh!! Donderdag krijg ik weer een ander manegepaard ervoor heerlijk.
Mennen is genieten! Je zult het zelf vast ook zo beleven! Succes met de CME 1 opleiding!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:22

Veel plezier en mennen is hartstikke leuk. Zeker in de buurt van Kootwijkerbroek.

En als je zegt: tuig, abracadabra, zwaar en hoe moet dat op, moet ik wel lachen. :D
Wacht maar tot je het voor het eerst allemaal uit elkaar heb gehaald voor een wedstrijd, helemaal schoon moet maken, in de olie zetten, uitwrijven en weer in elkaar zetten.
Dat is pas echt werk en vraag je je af, waarom je mennen zo leuk vind. :D :+ wedstrijd rijden ohz was zoveel minder werk. :D

Veel veilige kilometers.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:24

Wat een leuk verslag!
Zelf heb ik mijn koetsiersbewijs en men intussen enkel- en tweespan, ik men nu zelfs vaker dan dat ik ohz rijd.
Heel veel succes en plezier, ik ben benieuwd naar jullie vorderingen en ervaringen!

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:28

nou als je het leest lijkt het me niet zo verkeerd, heb zelf ondertussen alweer bijna 6 jaar mijn koetsiersbewijs enkel span en ga van het voorjaar voor twee span.
Denk dat het ook wel afhangt waar je het gaat doen, hier heb je in het winterseizoen elk jaar een cursus en is het vrij blijvend of je examen wil doen of niet.
Iedereen mag dan ook instromen wel of geen ervaring hebt met paarden eerst een paar theorie lessen en oefenen met mentoestel en dan de praktijk.
De paarden die mee lopen zijn beschikbaar gesteld door leden van de menvereniging en zodoende blijven de kosten ook nog leuk.

nou in ieder geval succes en veel plezier

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:46

Hey Sabrien!

Erg leuk verslag van onze lessen!
en denk ook erg leuk om ook van anderen ervaringen te lezen over leren mennen, en natuurlijk ook van al ervaren menners natuurlijk, kunnen wij alleen maar van leren!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 10:21

Vind het een goed idee van jouw dat ik een topic moest maken :P

Is idd leuk om de ervaringen te delen en te horen hoe anderen dingen ervaren :j

Maar ben wel beetje afgeschrikt (afgeschrokken :? ) door bericht van janouk :=

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:25

haha, ja inderdaad. Maar gaat vast ook goedkomen! zou me niks verbazen als ze dat ook een keer meenemen in de les. ( is hun tuig ook weer schoon, hehe)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:20

Door dat probleem van Janouk heb ik nu een kunststof tuig ;). Vochtige lap er overheen en klaar ;).
Dat rijden is erg leuk, maar dat tuigen poetsen heb ik zo de schurft aan :P.

Leuk verslag. Ik ga je zeker volgen :).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:14

Leuk verhaal en inderdaad ook leuk om te horen hoe je dit allemaal ervaart, ben benieuwd naar het vervolg :)

Ik men zelf inmiddels al wel wat jaren, nooit een cursus gehad maar als ik het niet onder hele goede begeleiding had geleerd had ik zeker een cursus gedaan, vind dat ook voor iedereen aan te raden. Je begeeft je straks natuurlijk wel met een aanspanning op de weg, en aangezien het mennen ook vele malen risicovoller is als het rijden ohz. vind ik een cursus wel echt aan te raden voor beginnende en/of onervaren menners. Het heeft nu, behalve dan het Achenbachsysteem, weinig nut meer voor mij.

Leuk trouwens ook dat de cursisten zo divers zijn en allemaal weer een andere achtergrond met paarden hebben.

Wil je wel even uit de illusie halen dat je straks direct zelf je eigen paarden kan beleren. Mennen is heel wat anders dan het zelf opleiden van een menpaard, daar komt veel meer aan (andere) kennis en ervaring bij kijken. Het kan erg lastig zijn en als je zelf wat aanmodderd en het gaat dan verkeerd (want dat gaat het ook nog wel eens makkelijk) kan het maar zo zijn dat je straks zit met een paard dat een groot trauma heeft en niet meer voor de wagen zal kunnen....

Daarom raad ik je voor tegen die tijd aan dat je dan alsnog een ervaren en proffesioneel persoon in de armen neemt die je kan begeleiden en helpen bij het beleren. Beleren is iets wat je niet zomaar 'ff' doet, daar komt veel meer bij kijken :)

Ik wens jullie veel plezier en succes met het volgen van de cursus, en ben zeer benieuwd naar het vervolgverhaal en alle nieuwe ervaringen straks!

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:30

Dennis schreef:
Door dat probleem van Janouk heb ik nu een kunststof tuig ;). Vochtige lap er overheen en klaar ;).
Dat rijden is erg leuk, maar dat tuigen poetsen heb ik zo de schurft aan :P.

Leuk verslag. Ik ga je zeker volgen :).

Oww...bevalt dat kunststof tuig goed? Hadden het er gisteravond met de cursus over, omdat ik dat leren teug best zwaar vind, en neem aan dat kunststof stuk lichter is, dus zou graag de voor/en tegens hiervan horen!

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:37

JoyCiej007 schreef:
Leuk verhaal en inderdaad ook leuk om te horen hoe je dit allemaal ervaart, ben benieuwd naar het vervolg :)

Ik men zelf inmiddels al wel wat jaren, nooit een cursus gehad maar als ik het niet onder hele goede begeleiding had geleerd had ik zeker een cursus gedaan, vind dat ook voor iedereen aan te raden. Je begeeft je straks natuurlijk wel met een aanspanning op de weg, en aangezien het mennen ook vele malen risicovoller is als het rijden ohz. vind ik een cursus wel echt aan te raden voor beginnende en/of onervaren menners. Het heeft nu, behalve dan het Achenbachsysteem, weinig nut meer voor mij.

Leuk trouwens ook dat de cursisten zo divers zijn en allemaal weer een andere achtergrond met paarden hebben.

Wil je wel even uit de illusie halen dat je straks direct zelf je eigen paarden kan beleren. Mennen is heel wat anders dan het zelf opleiden van een menpaard, daar komt veel meer aan (andere) kennis en ervaring bij kijken. Het kan erg lastig zijn en als je zelf wat aanmodderd en het gaat dan verkeerd (want dat gaat het ook nog wel eens makkelijk) kan het maar zo zijn dat je straks zit met een paard dat een groot trauma heeft en niet meer voor de wagen zal kunnen....

Daarom raad ik je voor tegen die tijd aan dat je dan alsnog een ervaren en proffesioneel persoon in de armen neemt die je kan begeleiden en helpen bij het beleren. Beleren is iets wat je niet zomaar 'ff' doet, daar komt veel meer bij kijken :)

Ik wens jullie veel plezier en succes met het volgen van de cursus, en ben zeer benieuwd naar het vervolgverhaal en alle nieuwe ervaringen straks!

Even ingaande op het zelf beleren, het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat we dit helemaal zelf willen gaan doen hoor. Wel wordt er in deze cursus ( in tegenstelling tot koetsiersbewijs) wel meer aandacht aan besteed. Mijn pony is nog niet beleerd voor de kar, dat wil ik na deze cursus wel graag, maar dan wel OF met iemand die hier meer ervaring mee heeft, OF ik neem haar mee naar Onder de Kastanje, en dan miss. gezamenlijk met onze instructeur. Wegbrengen om te beleren en were ophalen vind ik zelf niet zo leuk, ik wil er graag deel van uitmaken. Gelukkig hebben we hier een hoop mogelijkheden. Dus ik denk dat we hier wel uit gaan komen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:41

Kunststof is idd lichter. Ik heb een niet al te duur kunststof tuig, op maat gemaakt, nylon met leren stoten(ivm ravelen van nylon). Ooit wil ik een Zilco of soort gelijk, als je daarmee voorbij rijd lijkt het zowat leer (tenzij je oog op het merk teken valt of je er echt met je neus bovenop ga staan).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:47

@ Nala26: oooh zó... haha nee zo had ik het dus niet begrepen.
Kan me het goed voorstellen hoor, dat je er zelf deel uit van wil maken. En 't mooie is dat dat meestal nog kan ook nog, en dat sommige stallen dat zelfs liever hebben. Is alleen maar fijn als dat op die manier kan :)

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 13:00

JoyCiej007 schreef:

Ben ik helemaal met je eens :j En dat gaat in ons geval ook wel gebeuren!
Ik heb namelijk niet de illusie dat ik dat straks zelf kan :=
Maar ik vind het wel prettig dat als mijn paard het straks kan.. dat ik het ook kan :D

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 13:01

Gelukkig zei Andrea (nala26) hetzelfde :P

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:28

Leuk verslag.

Ook ik ben sinds deze maand bezig met de menlessen, ik geef nu les aan 6 personen, net zo divers als jouw groep :) Ik ben er van overtuigd dat we in deze opleiding de mensen meer kunnen leren dan alleen maar over straat rijden, maar ook dressuurmatig iets kunnen leren.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:49

liberty schreef:
Leuk verslag.

Ook ik ben sinds deze maand bezig met de menlessen, ik geef nu les aan 6 personen, net zo divers als jouw groep :) Ik ben er van overtuigd dat we in deze opleiding de mensen meer kunnen leren dan alleen maar over straat rijden, maar ook dressuurmatig iets kunnen leren.

Wat leuk dat jij zelf die lessen geeft!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:02

Mijn naam staat ook in het boek ;) Heb meegewerkt aan de opleiding.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:38

Leuk dat er nu ook een andere mogelijkheid is dan alleen het koetsiersbewijs om 'officieel' meer te weten te komen over mennen / tuigen etc.
Ben bezig met koetsiersbewijs en wat je zegt de grote hoeveelheid lessen en de tijd die het in beslag neemt, ook 's avonds en in het weekend is best wel een drempel. Niet dat het niet leuk is, integendeel, maar gezin & werk & de pony's / paarden die eenieder heeft nemen ook al heel veel tijd in beslag. Maar daarentegen denk ik als je serieus onder de man rijdt les je toch ook wel minstens een keer per week bij een vereniging of zoiets en dat kost je ook altijd een hele (meestal trouwens gezellige ;) ) avond. Dus waarom dan niet zo met het mennen.
Ik doe het bij Hanemaayer in Zoetermeer en het is ook een heel diverse groep. Doordat er met de praktijkzaken als in/uitspannen en oefenen met mentoestel steeds meerdere instructeurs zijn merk je niet eens hoe divers de groep is. Met de menlessen zelf ben je met hooguit drie mensen op een instructeur, dus ook genoeg aandacht.
Persoonlijk snap ik niet wat je in deze training nu meer kunt leren qua mennen dan bij koetsiersbewijs want deze training is toch ook niet meer dan een les of 6 echt op de wagen of begrijp ik dat verkeerd?
Wij mennen trouwens wel zowiezo wel in het verkeer, al was het alleen al om op een rustig pad te komen, dus dat was ook een reden waarom ik echt het koetsiersbewijs wilde hebben.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 14:45

Bij de FNRS kun je zolang op de wagen lessen als je wil.. hoe sneller je de toetsen haalt hoe sneller je kan stoppen. Maar dat bepaal je dus helemaal zelf.
En als we eraantoe zijn gaan ook wij het verkeer in :j

Eigenlijk kunnen we eind van dit traject hetzelfde als met het koetsiersbewijs alleen de tijd die we over doen hebben we zelf in de hand.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:56

Het voornaamste verschil met het koetsiersbewijs is, is dat deze cursus veel laagdrempeliger is, dus ook voor mensen met weinig verstand van paarden makkelijker om mee te beginnen. ten tweede zijn de lessen korter, en de "druk"om examen te doen binnen een bep. tijd zijn weg.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:57

liberty schreef:
Mijn naam staat ook in het boek ;) Heb meegewerkt aan de opleiding.

Oke leuk! Ga thuis eens in het boek spieken!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:58

Citaat:
Bij de FNRS kun je zolang op de wagen lessen als je wil.. hoe sneller je de toetsen haalt hoe sneller je kan stoppen
Dat is inderdaad heel anders. Ik neem aan dat je dan wel per menles betaalt?
Wij zitten inderdaad met de hete adem van het examen. Wel is het zo dat als blijkt dat je na 2, 3 lessen echt weinig vooruitgang boekt, je tussendoor extra lessen kunt nemen (maar daar heb je dan natuurlijk niet zoveel tijd voor).
Leuk hoor bij Onder de Kastanje. Prachtige accommodatie!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 15:02

Je koopt zeg maar een kwartaalkaart voor 13 lessen van anderhalf uur :j kun je een keer een les niet, kun je hem in dat kwartaal gewoon inhalen.

En dat is dus onze voornaamste reden om voor de FNRS te kiezen, die hete adem van het examen hebben wij niet :D

En inderdaad de locatie / accomodatie is echt top!!
In Almere hebben we ook een manege die menlessen doet, maar wij hebben het ritje Kootwijkerbroek er wel voo over :))