hallo allemaal, Omdat ik een paardje gekocht hebt met wat problemen en dus ook afwisseling nodig heb in het werk.(zodat elk spiertje getraind word) vroeg ik me af of ik mijn paardje niet voor de kar kan beleren? Hij heeft wel artrose in zijn hals. Ik doel hier op een rondje bos , recreatief.
JA ik wou het graag eeerst echt weten voordat ik een kar van weet ik veel hoe duur koop en ik erachter kom dan het niet goed is!. Is een kar dragen niet heel zwaar en belastend? (ik weet niets tot weinig van aangespannen rijden)
Een kar word niet gedragen door een paard Mennen is voor een paard anders maar komt minder op de rug aan, als je tenminste niet tot de assen door de blub wil of marathons gaat rijden.
ik denk persoonlijk dat het voor het paard belastender is om dressuur te gaan rijden (aan de teugel), dan voor de kar te lopen. Zeker als de artrose in z'n hals zit.
Niet iemand in de buurt waar je eerst een kar van kunt lenen om te proberen? Je kunt ook eerst het paard inspannen en met alleen leidsels en daarna autobanden proberen ipv er direct een dure kar achter te hangen.
met artrose in de hals kan je niks meer doen met het paard.......... zeker niet voor de kar omdat het paard dan echt moet trekken, en daarbij de hals gebruiken..........
Dat is zo. Je zou alleen een beetje kunnen feestrijden op hele vlakke wegen. Zodra het paard eraan moet trekken moet hij de hals gebruiken en kunnen strekken.
toot
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 18:21
volgens de da was drssuur rijden niet erg aande teugel, zeigangen waren funest voor zijn hals, wel is de artrose heel licht en hij krijgt medcijnen+ elke 6 maanden naar de osteopaath.
helaas ken ik niemand die een kar te leen heeft. bij de vorige eigenaar heeft hij al wel eens met een band gelopen dus toen kwam ik op het id om hem voor de kar te beleren.
edit: foutje
Laatst bijgewerkt door toot op 03-01-10 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt
sjeik
Geplaatst: 03-01-10 18:23
De hals helemaal naar voren strekken is dan net zo funest Wendy. En je moet hem niet achter een kar zetten maar de kar achter het paard. Kun je eigenlijk wel mennen?
KiWiKo
Geplaatst: 03-01-10 18:24
volgens mij ben je flink in de maling genomen....... paarden met artrose in de hals zijn slechts geschikt voor weidegang........ je kan er niet opzitten en niet achter hangen.......
toot
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 18:26
Nee ik kan niet mennen maar alles is te leren met een goede instructeur. ik vertel ook alleen maar wat de dierenarts mij vertelde, de da zei dat viento (het paard) makkelijk een b proef zou kunnen blijfen lopen. Ik dacht misschien is het leuk voor hem.
ik denk niet dat ik in de mailng ben genomen, de kliniek waar ik ben geweest is zeer hoog aangeschrefen.
hafjelinger
Geplaatst: 03-01-10 18:31
Waarom vraag je het niet aan de DA???
toot
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-10 18:33
hafjelinger: ik dacht omdat er vrij veel mensen met verstand van mennen op bokt zaten kon ik het hier ook nog een keer navragen. en ik zie de da pas de 25ste weer.
sjeik
Geplaatst: 03-01-10 18:35
Een paard die moet trekken kan twee dingen doen om kracht te zetten, als hij vanuit stilstand weg moet. Of door een nat stuk wei, of bij een helling op. 1. voorover hangen in het tuig en daarbij met de neus richting grond 2. voorover hangen in het tuig en daarbij met de kin op de borst. De meesten doen het laatste. En dit moet je juist voorkomen, als die van jou al kapot is. Snap je het? Een paard die heel hard trekt, bolt de rug op. En dat kan niet zonder dat hij minstens Voorwaards Neerwaards gaat en in het ergst LDR.
Ik kan verder geen mening geven over atrose in de hals en mennen. Wist namelijk niet eens dat er atrose kon ontstaan in de hals, weer wat geleerd.
Je kunt wellicht lange teugel, lange lijnen werk kunnen doen, lekker er achter lopen en wat rond sturen. Zo heb je toch al alvast iets anders voor de afwisseling.
Artrose in de hals is echt een heel vervelend iets. Ben ook bang dat voor de kar zetten geen goede optie is .
Cowgirl
Geplaatst: 04-01-10 12:26
Ben ik dan de enige die denkt dat het wel zal gaan? Dat plaatje van Kiwiko is wel erg overdreven het gemiddelte boktpaard loopt er echt niet zo bij . Er bestaan hele lichte wagentjes, concours wagen en een sulky bv. Misschien even wachten tot de 25ste en het nog eens met je DA bespreken en bel je ostheopaat eens op vragen wat die ervan vind.
Kijk of je nou met 2 lijnen erachter loopt of dat je op een lichtgewicht sulkie gaat zitten zal niet zo veel verschil uit maken. Je moet alleen niet meer willen dan een stukje rechtuit .
het leek me een leuk id voor de afwisseling, de artrose is echt heeel erg licht! na 6 foto`s bekeken te hebben zagen ze het pas. artrose kan ik elk bot voorkomen dacht ik. Ik wacht idd even af tot de 25ste , lijkt me het beste! bedankt iedereen.
VanHuisUit
Geplaatst: 04-01-10 19:26
Ik heb altijd geleerd dat een paard met lichte artrose, waar dan ook, ook lichte arbeid kan doen. Voor sulky stapritjes lijkt me voor elk paard geschikt. Ik ben twee jaar geleden bezig geweest met het kopen van een voor de sport afgekeurd paard dat artrose had in de atlas en draaier. Voor de sport afgekeurd, dressuur en aangespannen recreatief / B niveau stond er op het keuringsrapport. En dat waren geen flierefluiters op de kliniek. Ik heb het toen niet gedaan omdat het nog een erg jong paard was (pas 3,5) en ik had zoiets van hoe ontwikkelt zich dat. Als het paard 15 was geweest of zoiets had ik het wel gedaan.
Mijn paardje is 7 en het is bij hem begonnen omdat een handelaar hem heb doorgereden met een peesblessure hij ging dus ontlasten. Dit veroorzaakte de artrose, de da is ook zeer positief voor ijn herstel.