[AR] Welk ras is geschikt voor mij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_I_K_A

Welk ras is geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:32

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een eigen paard/pony te kopen. Waarschijnlijk van het voorjaar al. Eerst was ik van plan om echt een paard te kopen om te rijden(wel recratief). Maar sindskort leer ik een beetje mennen. Nu vind ik mennen wel erg leuk en wil graag een paard waar ik ook mee kan mennen. Zelf heb ik dus nog weinig gemend, maar ben dan wel van plan om echt menles te nemen en mijn koetsiersbewijs te halen. Ik wil niet zelf gaan lopen klooien met alle gevolgen van dien.

Mijn voorkeur gaat uit naar een robuust paard. Ik wil het liefst een trekpaard. ;) Lekker groot, beetje lomp :P ) Maar er zijn natuurlijk nog veel meer leuke rassen! Beetje eigenwijs of eigenzinnig vind ik helemaal niet erg, juist wel leuk voor een keer.

Welk ras adviseren jullie mij? Het mag ook een pony zijn, maar dan wel eentje die ik ook nog kan berijden. Dus dan kom je toch wel op minimaal D/E-pony uit(Fjord, Haflinger).
De pony's waar ik nu mee men, zijn allebei midden/grote maat Shetlanders.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen ;)

Groetjes Harriet

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:39

Misschien kun je beter zoeken naar een paard dat beleerd is in het tuig en ohz, en de juiste schofthoogte heeft. Dat is makkelijker zoeken dat dat je op ras zoekt zegmaar. Haflingers zijn wel fijne paarden, ze zijn erg veelzijdig, hebben wel karakter maar niet gemeen ofzo.
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 01-01-10 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:41

Ik zou op zoek gaan naar een nuchter betrouwbaar paard dat niet te jong is en goed beleerd, zowel voor de wagen als onder het zadel...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:45

Wat hafjelinger al zegt. Het is leuk om te zoeken op ras, en het ene ras spreekt je misschien meer aan dan de ander, maar verstandig is het niet. Het belangrijkste is dat je een paardje vindt waar je een klik mee hebt en waar je wat aan hebt. Misschien kan je iets leuk vinden dat al beleerd is voor de kar en onder het zadel.

Als ik je bericht zo lees.. is een tinker wel geschikt! Goed robuust, vriendelijk, niet groot en aan de verhalen die ik hoor, ook lekker eigenwijs. Maar dat is niet het enige paard met deze eigenschappen.. ook Fjorden en Haflingers komen in de buurt. De tinker komt ook omdat dit mijn persoonlijke voorkeur is hoor :P. Als je meer wilt weten over tinkers, staat mijn inbox voor je open!

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:49

Ik ben een liefhebber voor de haflinger.
Heb er zelf 2 altijd aangespannen mee gereden.
Nu door tijdgebrek helaas niet meer.
Maar vindt super leuke dieren om aangespannen mee te rijden.
En je kunt ze ook goed onder het zadel gebruiken.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 22:53

@ Hafjelinger: Ik bedoelde ook meer als voorbeeld om een ras te noemen, zodat het makkelijker zoeken is op marktplaats bijvoorbeeld. Want als je menpaard of pony intypt krijg je meer van de KWPN tuigers, waar ik dus absoluut niet naar op zoek ben. ;) Haflingers zijn inderdaad leuk!

@ Novel: Ik wil ook in ieder geval wel een paard/pony die voor de kar beleerd is.

@ Anne.: Tinkers vind ik zelf inderdaad wel leuke paarden, maar heb zelf geen ervaring met een Tinker.
Zoals ik al zei wil ik wel een paard/pony die beleerd is voor de kar. Onder het zadel zou ik eventueel zelf wel kunnen doen met behulp van vriendin/instructrice. Ik heb al vaker pony's beleerd onder het zadel.

@ Mariska80: Haflingers vind ik inderdaad ook leuke pony's! Daar heb ik ook wel ervaring mee(onder het zadel dan), mennen alleen met Shetlanders en 1 keer met een Fries gemend.

Eigenlijk vind ik alle robuuste rassen wel leuk! Daarom kan ik ook zo moeilijk kiezen, wat nu echt geschikt voor mij is!

Bedankt voor jullie reacties!

b485

Re: Welk ras is geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:02

Misschien is een Welsh Cob ook een mogelijkheid.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:03

b485 schreef:
Misschien is een Welsh Cob ook een mogelijkheid.

dan moet je wel goed opletten dat je een rustige hebt, want die kunnen best heel pittig zijn...

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:04

of een belg?

zijn vaak braaf in de omgang en lekker groot en eigenzinnig.
en ze rijden ook fijn.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:08

@b485: Het Cob-type is toch de zwaardere gebouwde Welsh?

@Novel: Een beetje pittig, maakt me niet zoveel uit, zolang het maar niet al te gek wordt. Maar ik ben inderdaad wel op zoek naar een wat rustiger beestje, die een beetje koel in zijn koppie is.

@ linsim26: Belgen vindt ik helemaal te gek.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:18

een vriendin van me heeft er eentje en dat is zoo een gaaf beest, enorm en zo relaxt.

en met deze tijd is het net een grizzlybeer met al dat haar!

ooit koop ik er ook eentje :)

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:21

linsim26 schreef:
een vriendin van me heeft er eentje en dat is zoo een gaaf beest, enorm en zo relaxt.

en met deze tijd is het net een grizzlybeer met al dat haar!

ooit koop ik er ook eentje :)

Daar hou ik wel van, van die beren! :+ En dat relaxte vind ik ook wel lekker. Ik hou niet zo van die hittepetit paarden, wel om een keer op te rijden, maar niet om als eigen paard te hebben! ;)

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:25

nou ik heb sinds een maandje een shetlandertje erbij en dat is wel echt een fel ding!
wel gaaf om te zien, tis een bolletje wol maar lopen dat ze wil..:)

en mijn huidige paard is niet super relaxt, maar haar karakter maakt dat weer goed.:)

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:56

Ik vind shetlanders ook leuk, ik verzorg er ook 2. Een grote maat en een mini. Maar voor eigen paard wil ik toch een grotere zodat ik er nog wel op kan rijden!
Een van de twee shetjes waar ik mee men(niet mijn verzorgpony's, maar die van mn werk) is ook heel pittig voor de kar!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 09:02

Wat wil je gaan doen met mennen?
Alleen tochten in het bos? Heb je uitrijd mogelijkheden voor paard en koets in de buurt of moet je met de trailer? Of ook wedstrijden rijden? en zo ja, Dressuur/Vaardigheid of ook Marathon?
Heb je altijd een groom in de buurt om te helpen met mennen? Heb je vervoer voor koets en paard? Een groot zwaar trekpaard stelt nogal eisen aan trailer, auto, koets en tuig.

Eigenlijk zou je eerst menlessen kunnen nemen en met de verschillende paarden/koetsen gaan rijden om uit te zoeken welke kant je op wil met het mennen. Eerst goed in kaart brengen wat je eigenlijk wil/verwacht en dan op zoek gaan naar een paard dat daarbij past.

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 15:47

janouk schreef:
Wat wil je gaan doen met mennen?
Alleen tochten in het bos? Heb je uitrijd mogelijkheden voor paard en koets in de buurt of moet je met de trailer? Of ook wedstrijden rijden? en zo ja, Dressuur/Vaardigheid of ook Marathon?
Heb je altijd een groom in de buurt om te helpen met mennen? Heb je vervoer voor koets en paard? Een groot zwaar trekpaard stelt nogal eisen aan trailer, auto, koets en tuig.

Eigenlijk zou je eerst menlessen kunnen nemen en met de verschillende paarden/koetsen gaan rijden om uit te zoeken welke kant je op wil met het mennen. Eerst goed in kaart brengen wat je eigenlijk wil/verwacht en dan op zoek gaan naar een paard dat daarbij past.

Ik wil vooral recreatief mennen, dat kan heel goed in de buurt waar mijn paard/pony komt te staan. In ieder geval nog geen wedstrijden, misschien op later termijn, maar wil eerst gewoon goed kunnen mennen.
Ik heb ook bijna altijd iemand in de buurt, heb ik die een dagje niet dan ga ik niet mennen. Vervoer voor koets lijkt me niet nodig, omdat ik toch alleen in de buurt zal mennen. Een (stevige) trailer heb ik wel tot mijn beschikking.

Met menlessen heb je toch meestal wel het zelfde span? Of niet? Want waar ik gekeken heb, rijden ze of met friezen, of tinkers, of gelderse paarden, en ga zo maar door.

Het gaat bij mij dus vooral om het recreatief mennen, leuke tochtjes door het bos en dergelijke. Nog geen wedstrijden.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:54

Zoals eerder al gezegd is, is een goed betrouwbaar betuigd paard belangrijker dan het ras.

Maar om je een idee aan de hand te doen: kijk eens naar een Freiberger (Franches Montagne). Een wat lichter type koudbloed, koel en nuchter in de kop, stokmaat tussen de 1.50 en 1.65m. Een goed en sterk allround paard, voor zowel mennen als rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:13

Een jaar geleden zou ik zeggen neem een haflinger, maar ik heb er zelf een gehad en ondanks het feit dat ik echt al jaaaaaaren paarden en pony's heb, was deze me toch een maatje te groot (hij was ook groot 1.56). Hij was super lief maar ik durfde niet door te pakken met rijden omdat als hij ging, hij ook werkelijk zo marcheerde, wow. 't Zag er prachtig uit en aan de dubbele lijnen is het altijd wel goed gegaan maar ik had wel het gevoel dat als hij wil, dan heb ik er niets over te vertellen. Uiteindelijk heb ik hem verkocht. Er is dus nooit echt iets mis gegaan, maar ik had er geen vertrouwd gevoel bij.

Ik heb zelf alleen maar kleintjes nu, super leuk en goed te hanteren, maar goed, je kunt er niet op rijden. Nu wil ik dat ook niet meer , dus dan is de keus weer een stuk makkelijker.

Ik zou niet gaan voor een ras, kijk wat je tegenkomt, en ga voor iets dat betrouwbaar is en gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:33

Een leuk Gelders paard zou ook een optie zijn
Zijn er ook wel in de grote E maat/klein paard.
Kun je leuk mee rijden én mennen.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:45

Is een fries niks voor je? Veel friezen die al wat ouder zijn, zijn vaak beleerd voor de kar en onder het zadel. Recreatief een leuk ras. Ik heb zelf ook een fries. Ook onder het zadel en voor de kar.
Ik kan soms door het weer een tijd niks doen, maar ik kan er zo weer op.. het is een koel ras.
Al heb je die ook in soorten en maten.. maar ik ben er erg tevreden mee!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:13

Connemara's en New Forests zijn super geschikt als menpony.

yvettereiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:22

ik zou zeker goed nagaan in welk ras je neemt. Gedrag en verzorging en voeding is daarbij erg belangrijk. Een trekpaard heeft veel eten nodig en hoefverzorging is niet goedkoop en makkelijk te vinden. Een noriker dan of frans trekpaard tinker als ook hebben de behaardere paarden meer kans op mok en s'winters veel vacht dat geeft dat je ze heel goed moet droog stappen als dat nog lukt.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 06-01-10 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: interpunctie/hoofdletters toegevoegd

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:38

Ik ben het ermee eens dat een ras niet alles zegt.
Ene Welsh Cob is een schat van een dier, de andere springt het liefst boven je kop uit.
Ene NRPS is een druktemaker eerste klas, de andere beweegt zijn oor nog niet eens als er een bom ontploft.
Ras zegt niet zoveel, misschien wel helemaal niets. Karakter, opleiding, manieren, alles wat hij geleerd heeft, wat hij meegemaakt heeft, dat bepaald hoe een paard is. En helaas kom je daar alleen achter als je bij een paard gaat kijken, waardoor er veel tijd gaat zitten in het vinden van het juiste paard.

Tipje om op marktplaats meer menpaarden te vinden:
zoek op 'span', dan vind je meer dan op 'menpaard'

lizzyveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:51

Leer eerst maar eens mennen. Daar steek je veel van op en kan je je een beeld vormen van wat voor paard je zoek. Het gaat voornamelijk om karakter. Met mennen kan veel mis gaan dus het is belangrijk dat je de risico's beperkt. Dat kan met een goed beleerd, rustig, niet al te jong paard.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:56

Nou makkelijk, je neemt een super brave Draver :j
Nu zullen veel mensen gaan zeggen, maar die zijn toch veel te heet en zenuwachtig ???!!!

Nou nee, tuurlijk heb je wel Dravers die behoorlijk wat temperament hebben, maar je hebt ook hele brave en rustige Dravers :j (geloof me die zijn er echt, ik kan er zo 10 opnoemen waaronder die van mij) nog een voordeel is dat ze allemaal al beleerd zijn voor de kar :D

Mocht je interesse of vragen over het ras hebben ? pb me gerust ! of neem een kijkje op http://www.dravers.nl en mijn profiel ;)