[AR] Paard beleren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xJasmijn

Paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:33

Hee

ik zou graag mijn shetlander willen gaan beleren voor de kar,ze kan al lange lijnen,enzo voort. maar ik wou graag een Branweerslangen tuigje maken,om haar wat te laten trekken enzo.
heeft iemand daar misshien tips voor om zo'n tuigje te maken? ;)

theire

Re: Paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:36

Waarom zou je zelf een tuigje maken?
Je kan toch beter een goed passend tweedehands
tuigje kopen?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 20:42

Ja,ik koop erna een tuigje,ik wou aleen even kijken of het goed gaat,of ze het leuk vindt.
(als) er wat zou geberen,en het tuig gaat kaopt vindt ik dat ook erg jammer....
daarom wou ik er zelf eentje maken ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:53

:? :') Is dit serieus of............?

Tuigen maak je niet zelf, en al helemaal niet van brandslangen ;) koop gewoon een tuigje of leen dat van iemand, ga daar wat mee slepen en zodra je gaat inspannen, zorg voor een goed, degelijk en veilig tuig.
Mennen is nou eenmaal niet goedkoop én zeer risicovol.

Bovendien: als je geen ervaring hebt met het beleren van pony's voor de wagen, ga er dan vooral niet zelf mee aanprutsen maar breng ze weg naar een professionele beleerder ;) Dat voorkomt veel ongelukken.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 20:58

Ik zou inderdaad kijken of iemand je hiermee kan helpen, kun je meteen een fatsoenlijk tuigje lenen ;)
Vind het idee wel creatief hoor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:00

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:01

JoyCiej007 schreef:
:? :') Is dit serieus of............?

Tuigen maak je niet zelf, en al helemaal niet van brandslangen ;) koop gewoon een tuigje of leen dat van iemand, ga daar wat mee slepen en zodra je gaat inspannen, zorg voor een goed, degelijk en veilig tuig.
Mennen is nou eenmaal niet goedkoop én zeer risicovol.

Bovendien: als je geen ervaring hebt met het beleren van pony's voor de wagen, ga er dan vooral niet zelf mee aanprutsen maar breng ze weg naar een professionele beleerder ;) Dat voorkomt veel ongelukken.

Hier sluit ik mij bij aan! :D

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:06

JoyCiej007 schreef:

Nou, genoeg inspiratie :=

Nee maar serieus meisje, je kunt beter gewoon een echt tuigje lenen, desnoods iets tweedehands kopen en als het niets is voor jou en je pony kun je het altijd weer verkopen.
En kijk of je iemand kunt vinden die je helpt, ik denk serieus dat je hier op jouw leeftijd niet zelf mee moet gaan prutsen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:10

Ik heb een 2dehands kunstof tuigje voor mijn shet. Ideaal voor het beleren, als hij straks uitgegroeit is en het allemaal kan wil ik tzt kijken voor een leren tuig netjes op maat gemaakt. Maar tot die tijd beleren we hem met dit tuig. Kostte me 60 euro geloof ik

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:22

JoyCiej007 schreef:
Tuigen maak je niet zelf, en al helemaal niet van brandslangen

Tuig van brandslang is prima te maken, oersterk en vrij goedkoop. Alleen.... om een goed passend tuig te maken heb je meer nodig dan alleen brandslang (onderleggers voor borst/schoft, ringen, materiaal om het in elkaar te zetten), en het is niet in een paar uurtjes in elkaar geknutseld. Het nylon dat tegenwoordig voor tuigen wordt gebruikt is zeker niet per definitie beter.
Lia_ (weet niet of ze hier nog actief is) reed haar paarden ook met een zelfgemaakt tuig van oa. brandslang. Zag er op de foto's destijds prima en functioneel uit. Het kan dus zeker wel!

Maar goed, voor TS zal het makkelijker zijn om een tuigje te lenen dan om urenlang zelf iets in elkaar te frutselen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:35

Ja goed, alles is wel mogelijk, maar denk dat er inderdaad heel wat meer bij komt kijken, daarbij vraag ik mij af waarom TS dat zou willen doen; meestal toch uit kostenbesparing en kan me niet voorstellen dat als je iets stevig en toch veilig wil maken, je goedkoper uit zal komen dan het lenen of het kopen van een goedkoop beleertuigje.....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:40

Ben blij dat nog iemand positief reageert :+
Als degene die de vraag heeft niet direct langs drukke wegen gaat kilometers vreten en ze vindt het leuk iets in elkaar te knutselen why not. Wij knutselden vroeger met onze shetjes eerst ook de wereld aan dingen aan elkaar en toen het goed ging kregen we een tuigje plus karretje van pa en ma. Vergeet nooit dat we met pakjestouw en halstertouwen iets aan de slee hebben gemaakt, ook een keer aan een oude kinderwagen... En er dan natuurlijk zelf op en kijken hoe het ging.
Ik zeg niet dat het veilig is, ik zeg ook niet dat het super is, maar het hoort wel een beetje bij het rommelen met een pony.
Mijn advies: ga er niet mee de weg op, kijk alles goed na, let erop dat je pony er geen last van heeft en hang er eerst samen met vriendinnetjes goed aan zodat de boel niet uit elkaar springt.
En vooral...spaar ondertussen voor een leuk tuigje.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:47

knutsel zelf ook graag dingen in elkaar :+

Er werd gezegd dat brandslang 'not done' is, financieel oogpunt was daarin nog geen argument. Kan me herinneren dat dhr. Pater ook met brandslang is begonnen...

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 21:50

haha,eidendelijk eens positieve reacties! :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:56

VanHuisUit schreef:
Ben blij dat nog iemand positief reageert :+
Als degene die de vraag heeft niet direct langs drukke wegen gaat kilometers vreten en ze vindt het leuk iets in elkaar te knutselen why not. Wij knutselden vroeger met onze shetjes eerst ook de wereld aan dingen aan elkaar en toen het goed ging kregen we een tuigje plus karretje van pa en ma. Vergeet nooit dat we met pakjestouw en halstertouwen iets aan de slee hebben gemaakt, ook een keer aan een oude kinderwagen... En er dan natuurlijk zelf op en kijken hoe het ging.
Ik zeg niet dat het veilig is, ik zeg ook niet dat het super is, maar het hoort wel een beetje bij het rommelen met een pony.
Mijn advies: ga er niet mee de weg op, kijk alles goed na, let erop dat je pony er geen last van heeft en hang er eerst samen met vriendinnetjes goed aan zodat de boel niet uit elkaar springt.
En vooral...spaar ondertussen voor een leuk tuigje.

Ja, oké....... maar bovenstaande dingen adviseer je toch niet iemand om zomaar even te doen? Ookal gaat het niet op de weg, dan nog kunnen er ongelukken gebeuren.
Heel eerlijk gezegd; ik snap niet waarom er 'gerommeld' moet worden....?

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:04

Ik denk wel dat het kan, maar als je niet met mennen bekend bent dus niet. Je weet dan niet waar een tuig aan moet voldoen en hoe het in elkaar moet zitten. Kun je net zo -vind ik- een nieuw tuigje kopen, wat veilig is en als je shet het niet leuk vind kun je die altijd nog verkopen. Scheelt een hoop werk.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:07

Brandslangentuigen worden al sinds jaren gebruikt, nog voordat de kunststof tuigen er kwamen. Vroeger reed men vaak de marathon er mee en als trainingstuig. Oersterk idd alleen je moet wel voor goede onderleggers zorgen.
Strengen e.d. kun je ook goed maken van autogordels.
Met prutsen zijn de meeste hobby's begonnen... :D

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:11

(gaat de gordels uit de auto slopen, die gebruik ik toch niet, kan ik daar voortaan mooi wat sleepwerk mee doen, prima idee!)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:18

Die sluitingen zijn ook prima alleen wat gevoelig voor zand...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:22

stukje fietsband er om heen rommelen, komt er ook niet zo veel zand bij ;).

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:24

Zozo, echte knutselaars hier ;)
Ik vraag me alleen af... TS is dertien, ik weet niet of een heel tuig van brandslang, autogordels en fietsband in elkaar knutselen aan haar besteed is.
Ik blijf er sowieso bij dat er bij het beleren een ervaren persoon aanwezig moet zijn.

fab_pacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:26

2e hands op internet zoeken, hoef écht niet duur te zijn!!
Misschien een setje wat neit meer netjes is, maar om mee te beginnen goed toch...

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 08:31

Palouse schreef:
Zozo, echte knutselaars hier ;)
Ik vraag me alleen af... TS is dertien, ik weet niet of een heel tuig van brandslang, autogordels en fietsband in elkaar knutselen aan haar besteed is.
Ik blijf er sowieso bij dat er bij het beleren een ervaren persoon aanwezig moet zijn.

ik beler hem niet alen hoor :P met een instructrice :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:06

Er rijdt een klasse 4 4span-ponyrijder ook met een tuig van brandweerslangen...is door zijn vader gemaakt.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:49

zie het probleem ook niet zo, als je het over materiaal-keuze hebt :+.....