[AR] shet die vrij snel struikeld, wel of niet voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

shet die vrij snel struikeld, wel of niet voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 10:40

hoi,

ik vroeg me even af wat jullie idee hierbij is:

onze shetland-dame, van 93 cm hoog, leeftijd ongeveer 13 jaar,
is op zich bekend met het lopen voor de kar.

het lijkt mij best leuk om met haar te mennen zo nu en dan,
ik heb dus ook al wel tuig gekocht, en zou een kar kunnen lenen. (zo'n houten shetlander kar, vierwielig).

alleen ik heb het tot nu toe nog niet gedaan, omdat de pony toch elke keer weer best snel blijkt te struikelen.
als ze zelf op de wei een sprintje trekt is er niks aan de hand, dan kan ze de raarste bokkesprongen maken, heel hard in rengalop gaan, zie ik haar nooit struikelen.
maar houd ik haar aan touw, en rennen we samen, dan ineens struikeld ze soms wel,
en dat kan soms zo erg zijn dat ze bijna op haar neus valt.

ook als haar ruitertje van zo'n 25 kilo op haar rug zit, en we wandelen een stukje, struikeld ze zo nu en dan.

de voorbenen van onze poon zijn niet echt recht te noemen, 1 been zit vanaf de knie zegmaar scheef naar buiten, de hoef staat dus ook naar buiten toe.
de hoefsmid grapte al een keer dat hij er duizelig van werd toen hij ernaar keek om te zien hoe ze liep na het bekappen :P
de achterhand van de pony is ook niet echt oké, ze loopt wijd en heeft soms de knietjes soort van op slot.
maar ondanks dat beweegt ze in we wei gewoon normaal, vooral in deze tijd van het jaar is heel hard van de ene naar de andere kant van de wei sjeezen favoriet.
en normaal draven, alles doet ze wel.

volgens de fysio die een hele tijd geleden was geweest zou mennen goed voor haar zijn, omdat dan de achterhand getraind wordt.
nou ben ik zelf eigenlijk een beetje van het afwachtende type, zo van, als de pony het leuk vind vind ik het ook leuk,
als ik denk dat de pony liever op de wei staat bij haar vriendinnetjes, dan laat ik haar daar.
dat laatste is dus tot nu toe het geval.
we lopen soms een stukje met haar, maar meer nog niet.

ik ben dus bang dat ze struikeld, en op haar knietjes valt, als we met haar mennen, en dat wil ik echt niet.

wat denken jullie, is mijn angst gegrond, of zou ik het toch eens moeten proberen?

pony vind werken wel leuk, dat merk ik wel, ohz heeft ze de aandacht er goed bij.

groetjes, Marigold

Moontje1991

Re: shet die vrij snel struikeld, wel of niet voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:44

Struikeld ze niet omdat het tempo te laag ligt voor haar?
Want jou snelheid is natuurlijk niet gelijk aan die van de pony.
Wat doet ze met longeren?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:46

Weet je wat de oorzaak is van het struikelen? Weet de hoefsmid of de dierenarts daar geen oplossing voor?
Als de knieën achter af en toe op slot zitten zou het heel goed zijn om haar voor de kar te zetten, omdat dan de spieren sterker worden waardoor de knieën als het goed is niet meer op slot gaan.
Ik weet niet of het met het struikelen ook kan, maar als ze los in de wei ook alles kan doen moet ze als ze genoeg op let volgens mij ook gewoon voor de wagen kunnen lopen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 11:02

met longeren gaat ze alleen maar hééél hard crossen.
ik dacht dat het aan mij lag, maar sprak laatst de vorige eigenaar, en het bleek dat ze dat altijd al deed.
echt heel hard rondjes sjeezen in galop, en niet willen stoppen, en dan helemaal opgefokt raken.
*eigenlijk* had ik haar moeten longeren met touwtjes, wel 1 keer gedaan met iemand samen, maar ik vind het zo'n gedoe :o
ze komt niet tot ontspanning, er is geen bak (wel een bak/weitje maar daar kunnen we niet in vanwege blubber nu),
en misschien is wat dat betreft mijn mentaliteit verkeerd hoor, maar ik denk al snel.. laat maar lekker op de wei lopen (bij de andere shetjes, die ook niet werken ofzo), ik zie haar daar happy zijn,
al dat 'gedoe' qua trainen, moet ik haar dat wel aandoen.

ik denk dat de lokatie ook wel een rol speelt hierin, ze loopt op de wei bij een boerderij, ik krijg niet overal het draad goed los, en sowieso nu dus geen plek om haar te trainen.
en buiten hangt ze teveel richting het gras in de berm.

en nu weer een dikke wintervacht, dan wil ik haar niet in het zweet jagen, geeft alleen maar risico op verkoudheid.
beetje het gevoel dat ik dan het natuurlijke proces zegmaar in de war maak, iets tegennatuurlijks van haar vraag.
maar ondertussen vind ik mennen wel heel leuk...
en de vorige eigenaar zegt ook steeds, "gewoon voor de kar zetten, lukt best hoor!"

ik denk idd dat het struikelen ook komt omdat ze niet goed genoeg oplet.

hoefsmid bekapt haar altijd op een manier dat ze het beste loopt zegmaar.
achterhoeven binnendoor, en voorhoefjes vraag ik altijd een mustangroll voor zegmaar, dat scheelt altijd wel hoor, dan loopt ze echt beter.
maar toch, het struikelen gaat niet helemaal weg.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:21

Wil je nou wel of niet met haar aan het werk? Ik denk dat het deze shet zelfs te goede komt als je met haar gaat mennen. Ontwikkeling van spieren en evenwicht, daardoor zal ze beter gaan lopen en minder problemen met haar knieen krijgen. Als je twee uurtjes per keer met haar bezig bent dan kan ze nog 22 uur met haar vriendjes in de wei staan en "happy" zijn (hoewel ik niet geloof dat mijn shetten niet happy zijn voor de wagen)
Als je longeren met touwtjes al een gedoe vind, dan is een pony aanspannen helemaal gedoe.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 13:45

ik bedoel ook niet dat pony's die wel werken niet happy zijn hoor!
ik zie in jouw profiel hele happy pony's :)
maar ik heb niet de indruk dat mijn pony zich tekort gedaan voelt als ze niks hoeft, sterker nog, als je met hoofdstel in de hand de wei in komt laat ze zich niet eens vangen, terwijl ze nogmaal altijd naar me toe komt rennen.
maar als ze eenmaal hoofdstel om heeft als we bijvoorbeeld even gaan rijden, dan vind ze het weer wél leuk.

de reden dat ik dingen soms 'gedoe' vind is vooral doordat er dus geen oefenplek (bak ofzo) is, en het uit de wei halen op zich vaak al een gedoe is ivm draden en stroom en de andere pony's die er niet uit moeten gaan.

de rest van de groep staat ook 24/7 op de wei, soms wordt er op 1 of 2 gereden, maar meestal niet.
en ik ga nu zelf ook zo met de pony om.
misschien wel zonde, er zal wel meer uit te halen zijn, en mennen vind ik wel erg leuk.
ik heb ook al iemand die me er in het begin mee wil helpen (ment zelf met grote paarden).

maar ik wil dus echt niet meemaken dat ik de pony dan uiteindelijk voor de kar heb, en ze valt met de knietjes op de straat.
dus vandaar dat ik hier vraag of het niet gevaarlijk is te mennen met een pony die struikeld.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:24

Heeft ze wel voldoende evenwicht?
Het steeds harder gaan kan ook een tegen van onvoldoende evenwicht zijn.
ALs jij heel langsaam fiets val je ook bijna om dus ga je ook harder.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:59

Wie weet is aangespannen rijden inderdaad heel goed voor je shet. Onze tinker struikelt onder het zadel en aan de longe ook heel regelmatig (omdat hij z'n voeten niet goed optilt), maar voor de wagen bijna nooit.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:57

Ik denk ook dat beweging alleen maar beter is, probeer gewoon op onverharde paden te draven in het begin en niet op de straat.
Is ze (erg) dik? Daardoor kunnen ze last hebben van hun gewicht en struikelen ze meestal ook sneller.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 14:18

nee ze is niet dik, normale conditie.
ik zal binnenkort eens proberen wat er gebeurd, eerst maar eens een paar keer met tuig om en lange teugels er achter, kijken of ze dat leuk vind, en hoe het lopen dan gaat :)
misschien krijgt ze als ze voor de wagen is ook juist wel steun van het 'leunen' in het borsttuig, wie weet!

en over het evenwicht, ze heeft wel een goede balans, ze kan heel mooi verzameld draven aan de hand (ik loop dan rustig, ze draaft stapt en galopeerd op comando naast me (alleen dan helaas soms wel struikelen)), kan heel hoog bokken met de achterbenen, of uit joligheid een voorbeen naar voren slaan, kan heel hard tot 1 milimeter voor het draad crossen en dan remmen, dat zit allemaal wel goed lijkt me!

ninaaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:23

Misschien licht het aan haar evenwicht?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:18

Jaaaa, ninaaaa, goede aanvulling (not!)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 15:39

wat ik nog niet vermeld had is dat ze overbouwd is.
daardoor loopt ze wellicht teveel op de voorhand, en komt daar denk ik teveel gewicht op.
het zal misschien dan een optelsom zijn van overbouwd, iets krom voorbeen, en wijd lopen in de achterhand.
gister struikelde ze in de wei ook toen ze draafde, door een oneffenheid in het land.

foto van deze zomer, waarop je kan zien hoe haar bouw is:

Afbeelding

op deze foto was ze wel wat aan de dikke kant (zomer he), nu is ze weer afgevallen tot normale conditie.
als je goed kijkt zie je hier ook hoe ze de achterbenen beweegt, zool van de hoef horizontaal aan de ondergrond, ipv normaal buigen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:58

Marigold schreef:
het zal misschien dan een optelsom zijn van overbouwd, iets krom voorbeen, en wijd lopen in de achterhand.
.

Dan is mijn vraag waarom wil je in hemelsnaam een pony die overduidelijk neit goed is aan het werk zetten met alle gevolgen van dien..
Denk dat je meer schade aanricht dan dat je goed gaat doen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:06

@Echwel, ik vraag hier dus wat wijsheid is, we hebben haar nu ruim een jaar en ze heeft nauwelijks hoeven werken.
we wandelen aan de hand, soms klein ruitertje er op, meer doen we niet.
(tuurlijk wel gezellig doen in de wei, poetsen, verzorgen, enz).
de fysio zei dat mennen goed voor haar zal zijn, ikzelf heb twijfels, omdat ze idd niet zo heel goed gebouwd is, en wil haar niet overvragen, en niet het risico lopen dat ze zich bezeerd doordat ze struikeld.

als ik haar persé aan het werk wilde zetten was ik daar al lang mee begonnen ;)
dan had ik trouwens wel een pony gezocht die daar geschikter voor zou zijn.
we hebben haar in de eerste plaats voor de hobby / uit liefhebberij, dat staat bijvoorbeeld ook duidelijk in mijn profiel, en ik verwacht ook niks van haar, ben gewoon dol op dat pony-beest, en verder hoeft ze van mij niks.
maar ze is nog vrij jong, ik speel wel eens met de gedachte te gaan mennen (recreatief, bosritjes).
ik vroeg hier dus meningen, om te zien wat wijsheid is, want ik wist even niet precies of ik nou 'te bang of voorzichtig' ben, of dat ze idd beter niet voor de kar kan.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:11

Heb je ook geen foto van hoe ze er nu uit ziet want op die foto is ze toch echt te dik en vaak komt het struikelen ook daardoor! En helemaal als ze aan het werk moeten want dan worden ze sneller moe en beginnen ze te struikelen. Maar het kan natuurlijk ook aan de stand van de benen liggen dat ze daarom zo snel struikeld. Tja ik/wij kunnen het niet goed beoordelen vanaf de computer dus als je fysio het aan raad zou ik het misschien toch eens proberen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:15

ik zal straks wel even foto's maken, maar ze zit heel dik in de wintervacht, dus erg goed zal het niet te zien zijn vanaf een foto denk ik.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:16

Ik denk dat een ieder paard/pony met zulke gebreken een probleem blijft houden, het zal altijd ook belasting geven op delen waar geen belasting op mag komen te staan omdat ze gaan compenseren in hun beweging..
'
Zie het als dat jezelf je enkel verstuikt hebt, dan ga je krom lopen en krijg je pijn in je rug of nek of beiden..
Je compenseert nl door het ontlasten van je pijnlijke lichaamsdeel...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 16:19

klopt Echwel, dat had ze dus ook een tijd gedaan bleek toen ik haar kreeg,
ze zat vast in de rug, kon de lendenen niet meer opbollen etc.
daarom heb ik er toen een fysio bij gehad, die er een hele tijd mee bezig is geweest, en ik controleer zo nu en dan of ze nog los zit, tot nu toe is dat het geval.
ze beweegt nu wel beter, maar de lichamelijke manco's zijn blijvend, dus helemaal goed bewegen zit er niet in voor haar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:23

Oke dus ga je er een sulky achter hangen, die dingen kun je nooit zo goed uitbalanceren, dus komt er gewicht op de rug, wat je eigenlijk niet wil.
Of je hangt er een vierwieler achter, die voor zo een pony vrij zwaar is.

Niet dat ik het je wil beletten, maar ik zie niet in dt het goed voor zo een pony kan zijn, omdat je nooit zonder trekkracht kunt rijden, stel je moet een heuveltje op..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 17:28

foto van zojuist, en ik moet toegeven.. toch wel weer een beetje te dik.
de pony's staan nu sinds een maand op de winterwei, het was wel gemaaid van tevoren, maar ze kunnen natuurlijk nog wel veel eten nu, het gras groeit harder dan de pony's kunnen eten.
maar goed, beetje reserve voor de winter kan geen kwaad lijkt me, vorig jaar ging het net zo, en kwam ze als een nette pony onder de wintervacht vandaan in het voorjaar.

Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 18:27

ps, ze kan het wel! :D

Afbeelding

(ook vandaag)

Ynskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:35

Misschien met je dierenarts overleggen of het kan?
Of met mensen in je buurt die je pony kennen en er natuurlijk verstand van hebben. Denk dat je daar meer aan hebt ;)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:10

Ik vind de pony er niet ongezond verkeerd gebouwd uitzien, ik denk dat je gewoon bij het begin moet beginnen, je kunt altijd lange lijnen werk met haar doen, daar krijgt ze niks van, en lange teugelen is misschien ook goed voor haar, dan kun je haar toch wat trainen, en wellicht word ze dat wat sterker, in haar rug en achterhand.
Misschien word het struikelen wel beter als ze wat aan het werk gaat, omdat je haar kunt leren om haar achterhand beter te gebruiken, dan kun je altijd nog kijken of ze ingespannen werk moet gaan doen of niet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:25

Ik krijg ook de neiging om te zeggen, gewoon gaan beginnen je merkt vanzelf wel waar het stopt. Dat je pony aan de hand struikelt kan ook komen doordat ze teveel op jou let i.p.v. voor zich te kijken. Balkjes lopen kan daar goed bij helpen. Begin eens met de lange lijnen, en laat haar aktief door stappen. Zoiets kun je makkelijk buiten op een landweg doen, neem een 2de persoon mee die naast de pony loopt en ga er zelf achterlopen.