[AR] Mennen met shet in winter , maar heeft probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corinadrenth

[AR] Mennen met shet in winter , maar heeft probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 19:07

hallo ,

Ik men met 2 shetjes (enkelspan) lekker over de weg , recreatief .
Maar de eigenaar kwan zonet naar me toe dat ik met vorst niet kan mennen .
Heeft iemand een iedee hoe ik toch kan doormennen zonder dat ze zweten ?

Ze hebben vrij dikke vagt . ze staan 24/7 op het land , LEES OOK SWINTERS
ze hebben stalletje . maar ze kunnen ook naa rbuiten .

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:09

Waarom wil de eigenaar niet dat je met vorst ment?
Jij gaat ervanuit dat het om het zweten is, maar is dat wel zo?
Misschien heeft hij een andere reden :)

(PS. Vacht is met ch ;) )

corinadrenth

Re: [AR] Mennen met shet in winter , maar heeft probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 19:13

als de ponys aant het werk gaan voor het karretje .. gaan ze atlijd zweten . ookal stap ik het meeste . ze zijn toch nat

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:17

Ja... Maar dat vroeg ik niet.
Waarom mag je het niet van de eigenaar?
Misschien is hij bang dat ze uitglijden of dat de banden van de kar uitglijden, of is hij bang dat je vast komt te zitten in de blub, enz enz enz.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 19:20

nee, hij zij echt ivb het zweet

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:22

Dan kun je hem de website van PaardNatuurlijk laten lezen.
Zweten doen wilde paarden ook als ze hard en lang moeten rennen, maar hun vacht werkt hetzelfde als een zweetdeken, het vocht wordt naar buiten getransporteerd en daaronder is het gewoon weer droog, een perfect laagje warmte dus!
Als jij er maar voor zorgt dat de ponies na het werk weer goed op adem zijn. Als hun vacht niet meer warm aanvoelt (dan zijn ze nog aan het na-zweten), dan kunnen ze gewoon met natte vacht (en vorst!) de wei weer op ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:59

Ik zou de tips van Puchje niet opvolgen.

Als hij bang is dat ze gaan zweten, zou je een zweetdeken kunnen aanschaffen en ze daarmee even op de wei/in stal zetten. Dan moet je daarna wel weer terug (of de eigenaar vragen) om de deken er weer vanaf te halen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:04

Ik zou doen wat Puchje schrijft (de pony's hebben een schuilstal dus het lijkt mij geen probleem, mits je wel eerst lang uitstapt), en als de eigenaar anders wil doe je wat JoyCiej007 schrijft.

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:07

De enige goede oplossing lijkt mij; na het rijden laten opdrogen in het stalletje. Zijn ze droog dan kunnen ze het land weer in. Ik vind dat opdrogen wel ontzettend lang duurt in de winter bij shetten. Zet je ze nat buiten, dan kun je dr op wachten dat ze ziek worden. Mennen zonder zweten kan (bijna) niet. Daarom heb ik mijn shetten deze week allemaal geschoren, maar dat is geen aanrader als je ze niet vaak gebruikt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:10

jowien schreef:
Ik zou doen wat Puchje schrijft (de pony's hebben een schuilstal dus het lijkt mij geen probleem, mits je wel eerst lang uitstapt), en als de eigenaar anders wil doe je wat JoyCiej007 schrijft.

Als een paard op adem is gestapt maar op de huid nog nat is kun je ze wel in een schuilstal zetten, maar als dat tocht dan kun je er op wachten dat je een ziek of verkouden paard krijgt. Onze merrie is voor verkoudheden zeer gevoelig (en nee Puchje; die wordt niet geschoren of 'verwend met dekens' en niet op stal e.d.) maar ik zou een nat paard nooit zomaar de wei in gooien met dit weer.

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:30

gedag,

Zou het kunnen dat de te trekken last wat zwaar is? Ons Shetje staat het jaar rond in de wei en wordt wekelijks één maar vaker twee keer voor een tweewielertje gezet. We maken tochtjes van een kilometer of tien. Ze zweet dan minimaal en voornamelijk onder het tuig. Er wordt overwegend gestapt met af en toe een drafje van ongeveer vijfhonderd meter.

Groet
Willem

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:33

willemke schreef:
gedag,

Zou het kunnen dat de te trekken last wat zwaar is? Ons Shetje staat het jaar rond in de wei en wordt wekelijks één maar vaker twee keer voor een tweewielertje gezet. We maken tochtjes van een kilometer of tien. Ze zweet dan minimaal en voornamelijk onder het tuig. Er wordt overwegend gestapt met af en toe een drafje van ongeveer vijfhonderd meter.

Groet
Willem

Dan zou voor elke pony de wagen te zwaar zijn. Als je wat intensiever wilt rijden dan enkel stappen en paar pasjes draf zweet je pony vaak al erg snel met zo'n dikke vacht.

willemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:43

JoyCiej007 schreef:
willemke schreef:
gedag,

Groet
Willem

Als je wat intensiever wilt rijden dan enkel stappen en paar pasjes draf zweet je pony vaak al erg snel met zo'n dikke vacht.

Pummer 12 schrijft dat ze met de Shetjes stapt, vandaar het antwoord zoals ik het gaf.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:15

Ik kan een ongeluk stappen maar zweten doen ze echt wel. Dan moet ik wel zeggen dat mijn ene pony van onder tot boven nat is en de andere pony pas gaat zweten als we zo'n beetje uitstappen, in ieder geval: dan komt het pas door zijn vacht naar buiten.
Ach, je moet maar zo denken: veel mensen laten het mennen wel uit hun hoofd zodra het vriest. Ik men wel met vorst maar dan gaan de pony's daarna wel op stal. Het zweten is met de vorst vaak wel minder.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:23

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:42

Ik heb het al eens gelezen Puchje ;)
Ik ben het er alleen niet mee eens.

Hou er idd niet zo van als mensen dekens te pas en te onpas gebruiken. Maar om een bezweet paard (lees; écht bezweet, nat en warm) zomaar de wei op te gooien, gaat mij te ver, dan kan ik met 100% zekerheid zeggen dat die van mij dan de volgende dag ziek zijn. Sterker nog; dat is al eens gebeurd.

En Shetten met een goede wintervacht krijg je niet zomaar op adem gestapt en zo droog gestapt dat ze op de huid niet meer nat zijn.
Dus vind het nogal wat dat je iemand adviseert om ze dan maar op de wei te gooien zonder zweetdekentje of iets ;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:48

Ik adviseer volgens mij heel duidelijk om goed uit (dus niet droog) te stappen, zodat de vacht en de haren koud zijn. Als dat zo is, dan is de vacht eronder al droog (want de vacht droogt van binnen naar buiten en niet andersom...) en vormt de bovenste natte laag al een isolatielaag en die eronder houdt de pony warm, de tweede isolatielaag.
Maar goed, als jij het zo prima vindt, dan kan het toch ook :) ? Kost alleen wat meer tijd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:24

Puchje schreef:
Ik adviseer volgens mij heel duidelijk om goed uit (dus niet droog) te stappen, zodat de vacht en de haren koud zijn. Als dat zo is, dan is de vacht eronder al droog (want de vacht droogt van binnen naar buiten en niet andersom...) en vormt de bovenste natte laag al een isolatielaag en die eronder houdt de pony warm, de tweede isolatielaag.
Maar goed, als jij het zo prima vindt, dan kan het toch ook :) ? Kost alleen wat meer tijd.

Dat snap ik wel hoe je het bedoeld, zo staat het ook min of meer in het artikel. Echter, wat ik net al zei, als je met een Shet te maken hebt (die toch wel een wat 'extremere' wintervacht heeft) is dat een stuk lastiger. Dan kun je je een ongeluk uitstappen in de winter, maar dan krijg je ze niet zomaar koud of droog. En een nog half natte en koude vacht lijkt me ook niet optimaal om mee buiten te zetten zonder deken.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:49

Ik ben het eens met joyciej007, moet je er ook bij zeggen als ze nat zijn en buiten staan dat ze ook behoorlijk spierpijn kunnen hebben. Nat is gewoon niet goed! Zwetenn hou jeniet tegen, misschien mag je wat bij de hals wegscheren en buik ofzo?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 12:35

L_Rivaldo schreef:
Ik ben het eens met joyciej007, moet je er ook bij zeggen als ze nat zijn en buiten staan dat ze ook behoorlijk spierpijn kunnen hebben. Nat is gewoon niet goed! Zwetenn hou jeniet tegen, misschien mag je wat bij de hals wegscheren en buik ofzo?

maar ze hebben geen dekens hea .
dus als ik scheer zou ik ze toch dekens om moeten gooien of niet ?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:36

met half scheren kan je al met een regendeken goed uit de voeten komen hor ;)..

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 12:37

L_Rivaldo schreef:
met half scheren kan je al met een regendeken goed uit de voeten komen hor ;)..

Ik weet niet of de eigenaar een regendeken wil aanschaffen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:40

Je hoeft ze niet te scheren of met dekens te werken etc. Wat hier al een keer gezegt is, als de shets goed uitgestapt zijn en dus goed op adem kunnen ze gewoon het land op! Het lijkt dan of ze nog zweten maar dat is alleen de buitenkant. Dat kan dus niet kwaad. Ik doe het al een paar jaar zo en ik heb nog nooit een verkouden paard gehad!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 12:44

maar het gaat eigenlijk meer om het zweten tijdens vorst

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:46

Zolang ze in beweging zijn maakt het niet uit... Na het mennen even laten rollen in het zand en voila!