[AR] kosten mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

kosten mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:06

ik vraag me af, wat ben je ongeveer kwijt aan het mennen? dus een wagentje, mentuig, evt. laten beleren, les etc. en is dat 1 span, 2 span, 3 span, klavertje 3, tandem?
heb geen eigen paard of paard waarmee ik zou kunnen mennen, vraag dit puur uit nieuwschierigheid ;)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:10

Ik was goed 400 euro kwijt voor mijn mentuig. 2e hands "nieuw" gekocht.
ongeveer 450 euro aan het menwagentje en dan nog opknapkosten van 200/300 euro. Heb nu wel een mooi wagentje.

Beleren zelf gedaan met behulp van vrienden dus dat kostte niks :D :D

Les hoop ik december mee te starten voor 12 euro per uur, groepsles (met zijn 3en) op een andere locatie.

Anoniem

Re: kosten mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:16

oke ;) hoe veel les krijg je dan? hoeveel denk je dat beleren zou kosten? heb echt geen flauw idee, om een beetje beeld te krijgen ;) ben wel van plan om later te gaan mennen, dus wil me er nu al een beetje in verdiepen. maar zou je dan leer tuig aanraden of ook kunststof?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:17

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt...

Ik was voor mijn nieuwe tuig 300,- kwijt, heb ikw el op ingeruild.
Wagen had ik voor 900,- waarop ik ook heb ingeruild.
Qua les, club is vaak goedkoper dan aan huis, gemiddeld 30 euro voor 1 uur.

En dan heb ik het over enklespan ;)

Beleren heb ik geen idee, heb mijn paardje niet weg gebracht, maar met lessen " thuis" beleerd...

Ik denk dat je zowiezo een start budget van €2000,- moet hebben. En gemiddeld 2 x per maand les, in de zomer is het misschien vaker, en in de winter vaak minder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:18

suusje26 schreef:
Beleren heb ik geen idee, heb mijn paardje niet weg gebracht, maar met lessen " thuis" beleerd...

hoeveel kostte dat?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:24

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:26

Ik betaal 2 x 52,50 per jaar voor lessen. Elke week dan een goede les, ook wedstrijd gericht. Wel in de manege, max 4 aanspanningen.

Verder was ik aan tuig incl hoofdstel en leidsels 400 euro kwijt.
Wagen 2e hands voor 500 euro.

Schoot handschoenen en rest van kleding ivm wedstrijden 175

Een nieuwe marathonwagen voor enkelspan paard ligt ongeveer rond de 2200 euro
Laatst bijgewerkt door tallechie op 30-10-09 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:27

rasta_love schreef:
suusje26 schreef:

hoeveel kostte dat?

Bij mij, denk dat ik 10 weken lang gemiddeld 3 x in de week les had, dus ongeveer: €600,-

Mja, afhankelijk van je paard zou dat meer of minder kunnen zijn... Voordeel van mijn paard dat hij het tuig al gewend was, en super aan de stemhulpen was...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:32

Ik heb het ook over enkelspan en dan 1x in de week 1 uur les. :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:21

Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt...

en zo goedkoop, maar dat is niet altijd verstandig...

Ik zou sowieso investeren in een kwalitatief goed tuig, dat biedt meer zekerheid dan iets wat snel kan knappen...
Ook qua wagen kun je in alle prijsklassen terecht, je moet goed kijken naar het doel waarvoor de wagen gebruikt moet worden en wat je er voor over hebt (ook hier is kwaliteit wel weer belangrijk).

Voor lessen geldt eigenlijk ook hetzelfde, een groepsles bij een vereniging zal een stuk goedkoper zijn en dan een priveles bij een goedbekend staande menner/instructeur...

succes!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:36

Tja, de aanschaf van alles is duur, maar dan ben je er nog niet. Er gaat wel 'ns wat stuk, soms moet er wat vervangen worden en soms wil je gewoon een betere kwaliteit.
Voor ons tuig hebben we 560 betaald, en de wagen was gewoon ontzettend duur ;) En omdat ik graag een lichte zweep wilde hebben, moest er 30 euro uit de kast gehaald worden. Dat is niet zoveel, maar wel als ie 3 keer gebroken is :o

EdwinStok73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:40

Als je zelf nog niet in de gelegenheid bent om tuig en een wagen aan te schaffen dan bestaat er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om bij een menmanege te gaan lessen. Je kunt zo mooi ervaring opdoen en tegelijkertijd gaan sparen voor je eigen aanspanning.

Mennen is geen goedkope sport als je het goed wil aanpakken dan koop je natuurlijk geen tuigje van de goedkopere prijsklasse.
Denk voordat je iets aanschaft goed na over de gevolgen en de tijd dat je er mee wil doen.
Voor een wagen geld dat natuurlijk ook. Er zijn relatief goedkope wagens in de handel en natuurlijk ook hele duren. Het is maar net wat je ermee wil. Maar bedenk goed dat je een goedkopere wagen eerder versleten hebt of bij schade niet eenvoudig te herstellen is.

Succes allemaal met het mennen!

Groetjes Edwin Stok
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 01-11-09 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame verwijderd.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:23

wagen boven de 4000. Tuig mn laatste nieuwe 895 (zilco) en dan heb ik nog 3 ideal tuigen waarvan 2 nieuw gekocht en 1 2e hands.

Tja lessen doe ik om de week bij de club dat is omgerekend 6 euro per les en dan nog ergens anders 17 euro per les.

Met goedkope rommel gaan rijden is idd niet zo'n goed idee. Ik heb ook mijn koetsiersbewijs gehaald dat was ook leuk om te doen. verder kosten de wedstrijden ook het nodige geld.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:29

De koets waar wij mee mennen heeft destijds tweedehands 1500 gulden gekost meen ik. Maar die was in nieuw staat. Het tuig hebben we toevallig laatst (na 30 jaar!!) vervangen voor een zelfde tuig waar we (hopelijk) ook 30 jaar mee aan kunnen voor 1400 euro.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:33

Ik denk dat hier geen sluitend antwoord op te geven is.
Prijs van koetsiersbewijs (enkelspan) is hier zo'n 400 euro.
Lessen 30-35 euro per driekwartier/uur.

Ik wil echt niet optellen wat ik allemaal kwijt geweest ben in de afgelopen tweeënhalf jaar aan wagens, tuig, e.d., maar het was het allemaal waard en ik bel dolblij met mijn fijne spullen en hoop er nog heel lang plezier van te hebben!
Ik heb dan 1 "marathonwagen" en mijn concourswagen is in de maak!
Graag zou ik ook nog een Zilco-tweespantuig willen hebben, maar goed dat komt nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:19

bedankt voor de reacties allemaal! dat topic ga ik zo ook even bezoeken :j

maar had ik nog een vraagje, als je gewoon recreatief wilt mennen (dus buiten), moet je dan per see een koetsiersbewijs hebben?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:52

Het koetsiersbewijs is (nog) niet verplicht op de weg.
Wel in bepaalde gebieden. Het zou best kunnen dat over een paar jaar het koetsiersbewijs verplicht zou kunnen worden, daarom heb ik hem al gehaald. Je kunt het maar hebben he :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:00

welke gebieden zijn dat dan?
en op het strand mennen is zeker ook niet zo'n goed idee? :+ dan denk ik nog niet eens zozeer aan de kustlijn, miss dat dat wel kan, maar ik bedoel dat zachte stuk tussen de duinen en de kustlijn. en volgens mij gaat je wagentje ook roesten dan :+

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:04

Het is verplicht in de bossen van gemeente Arnhem, Amsterdamse Waterleidingbossen, Het Goois Natuurreservaat, de bossen van gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.
op het strand mennen kan wel hoor! Dat lijkt mij hartstikke leuk. Tja, wagen goed droogmaken aan het einde :+ Onze wagen kan niet roesten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:10

hafjelinger schreef:
Het koetsiersbewijs is (nog) niet verplicht op de weg.
Wel in bepaalde gebieden. Het zou best kunnen dat over een paar jaar het koetsiersbewijs verplicht zou kunnen worden, daarom heb ik hem al gehaald. Je kunt het maar hebben he :+

Och, dat is in de loop der jaren al zovaak gezegd maar de gebieden waar het verplicht is, zijn minder geworden.

Wij zijn nu net deze zomer begonnen met mennen, uiteraard begin je met 1span en ik denk dat we daarbij blijven.
We hebben 400 euro aan tuig uitgegeven en iets van 1500 voor de menkar.
Beleren heeft ons slechts 2 flessen jenever gekost (vriendendienst) en we gaan naar de menles van de vereniging, wat net zo duur is als gewoon les onder het zadel.
Zweep hebben we eerst goedkoop gekocht, maar zo'n ding wordt toch zwaar als je hem steeds vasthoudt. Nu hebben we een verbouwde carbon vishengel van 2 tientjes. Doen er meer in de menclub en het is superlicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:16

maar in welke gebieden is het dan nog wel verplicht?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:36

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:43

Zelf vind ik het koetsiersbewijs (mits gegeven door een goede instructeur) een heel mooie basis voor het mennen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:07

Ik vind juist dat als je recreatief gaat mennen, het koetsiersbewijs erg handig is. Je zal dan waarschijnlijk niet les nemen maar je zal toch echt moeten leren mennen.
Rondom Julianadorp is het wel redelijk saai om te mennen (ik heb jaren in den Helder gewoond) omdat je met de menwagen gewoon bijna nergens kan komen. Je kan de duinen niet in, het enigste bos (donkere duinen) kom je ook niet in, strand moet je dan ook maar zien te komen, kan wel maar je menwagen en tuig waarderen het zoute water niet echt.
Ach, wat heeft deze hobby mij gekost zover? Menwagen van rond de 4500 euro (gaat al 10 jaar mee), nu net weer een tweespantuig aangeschaft van 17 euro incl vermaken, enkelspantuig 300 euro gaat al jaren mee, wedstrijdkosten, zweep, koetsiersbewijs ooit gehaald, menlessen ooit gehad, verhuisd en een huis gekocht zodat ik in een goed gebied kan mennen, aanhangwagen voor vervoer enz.
De mensport is een dure hobby maar je kan hem ook zo duur maken als je wil. Meestal is goedkoop duurkoop en dat merk je vooral als je serieus aan de gang gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:33

stel dat ik een paard koop/krijg, dan komt ie waarschijnlijk in den helder te staan maar er is om buiten te rijden wel aardig wat maar daar kan je met de menwagen niet komen denk ik. maar ik weet wel wat plekjes waar je aardig leuk zou kunnen mennen (noorderhaven bijv.).

maargoed, het lijkt me wel leuk om af en toe eens te doen. dus vandaar dat ik gewoon dat soort dingen rondvraag