[AR] Hoe lang gaat jouw ideal tuig al mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Hoe lang gaat jouw ideal tuig al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 18:09

Wie hebben er allemaal een ideal tuig en hoe lang gebruik je dit tuigje al?

Groetjes Laura

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:17

Niet lang, met 3 jaar is het echt op, versleten.....
Het zit nu met wat kunst en vliegwerk nog vast, maar er moet dringend een nieuw tuig komen, maar hij wil Zilco, de anatomisch gevormde en die schijnt er nog steeds niet te zijn , maar es op paard en koets kijken.
Toen hij nog recreatief reed, ging het prima, maar in de SGW gaat het hard achteruit, krijgt flink op zijn donder dan...

Divine

Re: Hoe lang gaat jouw ideal tuig al mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:49

ligt er aan welk Idealtuig je gebruikt.

Heb zelf de WebTech gebruikt om de pony mee te beleren, maar dat wordt snel lelijk. Het rafelt rondom de gaatjes, en het lijkt al snel 'oud'. Ondanks goed onderhoud en regelmatig de rafels wegbranden. Het is nog wel helemaal heel en sterk ondanks frequent gebruik, maar het ziet er eigenlijk niet mooi meer uit.

De leren tuigen (luxe en zwaar marathon) blijven mooier, en de LeatherTech-variant blijft nog langer mooi. Het verschil tussen die soorten leer kun je ook goed voelen (althans, bij Divoza Enschede wel :D)

Maarja... voor alles geldt: hoevaak gebruik je het, waarvoor gebruik je het, en hoeveel tijd besteed je aan onderhoud.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:47

Mijn Ideal luxe marathon is 9 jaar meegegaan en is nu echt op. Echter, ben ik niet heel netjes er altijd mee omgesprongen en heb ik er toch zo'n 20000 km mee door het bos geragd. De borstbladen zijn 2 jaar geleden gaan scheuren en mijn singels zijn een keer vervangen. De antislip leidsels gingen maar een jaar of 5 mee.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:11

meHet leren tuig van mijn man werd dus wel goed onderhouden, paar keer per jaar helemaal uit elkaar, en daarna in de prut, maar het is gewoon op, verder een prima tuig, maar het tuig hierna hoop ik toch langer mee te doen.....
Zelfde als met je wagen, voor het behoud van je spullen, bij ons gaat zeker 1 keer in de week de hogedruk erop, alles goed afspuiten, vooral zand eruit, darom gaat hij ook bijna nooit naar het strand met de wagen, funest voor je remmen, en die ene keer per jaar dat het gebeurt, als de wiedeweerga afspuiten om ellende te voorkomen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 23:21

Oh oke, Dus gemiddeld is het toch wel vrij kort, hoorde iemand over 20 jaar praten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:29

Ik heb de luxe marathon uitvoering, gaat nu een jaar mee en is gewoon nog goed en mooi. Leer ziet er nog netjes uit maargoed dat is ook te verwachten na een jaar ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:32

Ik heb een ideal tuig gehad en deze zeker 15 jaar intentief gebruikt. Echter door verkoop van het paard niet meer gebruikt maar behalve een keer een stiknaad bij een oogklep nog geheel netjes en correct. Wel altijd afgesponsd na gebruik.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 10:46

Bedankt, ik heb een tuigje op het oog van ideal, eerst dachten ze dat hij 4,5 jaar was, uiteindelijk belde ze me terug dat hij al 6 jaar oud is. Wat vinden jullie een schappelijke prijs (nieuwprijs 480) Opzich wil ik hiervoor dan niet de hoofdprijs betalen, mocht het zo zijn wil ik een nieuw borststuk (strengen zitten daar aanvast) nieuw kopen en deze kosten 269.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 12:09

Ik heb wel goede ervaringen met Ideal tuigen. Maar als het tuig al 6 jaar oud is dan mag er zeker wel wat van de prijs af. Maar hangt er ook vanaf hoe hij in die 6 jaar gebruikt is en hoe het er nog uitziet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:32

Wij hebben bij de vereniging ook een ideal tuig. Is niet meer heel nieuw maar welgoed onderhouden. Zijn eigenlijk vooral wat kleine dingetjes. Dingen die eens opnieuw gestikt zouden kunnen worden enzo. Maar vind het wel een fijn tuig eigenlijk. (Ik geloof dat het een friezentuig is, ik weet alleen niet hoe oud het is zeker een jaar of 4 maar kan ook ouder zijn.)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:04

De oudere Ideal-tuigen (in ieder geval ouder dan 6 jaar) zijn van een betere kwaliteit leer gemaakt dan wat nu wordt gebruikt voor de nieuwe tuigen. Een oud Ideal-tuig kan er dus nog heel goed uitzien, terwijl een nieuwe na een paar jaar al uit elkaar valt.

Prijs? Hmm, zo'n 150 euro zou ik echt het maximale vinden.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 14:33

Bedankt :D

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:39

ik heb verschillende tuigen van ideal, de shettuig is nu 5 jaar en is alleen een singelstoot vervangen. Op zich gaat het best goed mee, licht er aan hoe je het onderhoud. We zijn nu wel overgestapt naar Zilco. @mammaslamma welke zoek je van zilco?

@

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:44

Ligt eraan hoe ze vallen qua maat, hij wil i.i.g de anatomisch gevormde in 2 span shet, maar hoor dat de maten nogal uiteen lopen, en anatomisch is nog niet in de handel, zover ik weet, wel enkel span, geen 2 span.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:37

Let erop dat de Zilco shetlander alleen is gemaakt voor de Nieuw zeelandse shetlander. Lees: slank en kort. Mijn shetten paste het zilco tuig in ieder geval voor geen meter. Broek en borst veels te kort en strengen ook. Anatomische borsttuig in tweespan is nog steeds in de testfase. Er zijn nog wat problemen met schuren doordat je de verbinding aan de langboom heb.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:48

Ik heb een leather tech tuig wat ik nu zo'n vijf/zes jaar intensief gebruikt heb en dat ziet er nog prima uit. Ik vond dat het de eerste twee jaar vooral na het poetsen nog nagenoeg nieuw leek.
Ik heb ook een luxe marathon tuigje maat shet in notenbruin, dat is maar weinig gebruikt en is dan ook nog als nieuw. (is ook te koop overigens, maar niet voor 150.- ;) )

Mijn zus heeft een webtech. Is denk ik nu een jaar of vier/vijf oud? Het tuig rafelt wel snel aan de kantjes vind ik, maar is nog steeds goed sterk.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:20

Napie schreef:
Let erop dat de Zilco shetlander alleen is gemaakt voor de Nieuw zeelandse shetlander. Lees: slank en kort. Mijn shetten paste het zilco tuig in ieder geval voor geen meter. Broek en borst veels te kort en strengen ook. Anatomische borsttuig in tweespan is nog steeds in de testfase. Er zijn nog wat problemen met schuren doordat je de verbinding aan de langboom heb.

Heb even gespiekt naar jouw shetten,die zijn ongeveer even groot als de onze, alleen zijn die van ons dunner en 1 heeft welshbloed, die is dus langer van model, met Ideal was het makkelijk, betje passen en meten en je kwam een heel eind.......
Als we al iets aanschaffen, gaan de pony's mee, passen ter plaatse, wachten is op het tuig van Zilco, dat het uit de testfase komt, duurt trouwens wel lang, was vorig jaar op Paard en Koets al in de testfase, nu een jaar verder zijn ze nog niet zover....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:45

Idealtuig (leren combinatietuig) is hier ook een jaar of 4-5 meegegaan. Nu is het echt wel op. Tuig wordt op heel veel plekken kwetsbaar en slecht.
In die tijd is er wel zeer intensief mee gereden; 5 dagen in de wei trainen, 7x per jaar samengestelde menwedstrijd, 's winters een handje indoormarathons.
Daarnaast is het ook goed onderhouden; iedere maand helemaal uit elkaar, schoonmaken en daarna invetten.

Ik denk dat het een leuk tuig is om recreatief mee te rijden en dat je er dan jaren plezier van kunt hebben. Maar voor het zware werk is de kwaliteit niet voldoende, wat je uiteindelijk ook niet kunt verwachten voor de prijs van de tuigen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 21:05

Sjonniej : bedoel je dit over het merk ideal zelf of over het 6 jarige tuigje?

Ik wil in de toekomst graag wedstrijden rijden, maar dit is als alles goed gaat ;)

Ik zelf heb een idealtuigje op rivaldo gehad en was opzich wel tevreden. Vandaag wilde ik kijken naar een nieuw tuigje. Maar kwam er aan en helaas lag alles in de loods bij de winkel en was eigenaar een week weg :(

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:16

Ik heb het tuig niet gezien wat jij op het oog hebt, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen. Het onderhoud en gebruik bepaalt hoe lang jij nog plezier kunt hebben van het tuig.
Mijn bericht ging dus over het ideal-tuig wat ik zelf heb gehad, dat was een nieuw tuig.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 21:20

Welk tuig heb je nu voor je paarden?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:17

Mijn tweespantuig (luxe-marathon) is nu een jaar of 9 oud. De laatste jaren minder gebruikt en is hier en daar nu ook wel ietsje minder aan het worden. Als ik er wedstrijden mee reed wilde ik wel een keer een nieuwe bij.

Het enkelspan tuig (ook luxe marathon) is nu nu 5 jaar oud en houdt zich nog super.

Daarnaast heb ik nog een webtechtuigje wat ik de laatste tijd voor het trainen gebruik maar moet zeggen dat ik de kwaliteit bagger vind. De prijs is er dan ook wel naar, maar goed.

Hoewel de kwaliteit de laatste jaren van Ideal wat terug loopt vind het het altijd nog zeer acceptabele tuigen. Jammer is wel dat het verhoudingsgewijs grof tuig is.
Ik denk dat ik in de toekomst toch voor kunststof zou gaan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 07:49

Ik vind het ook wat grove tuigen BD, of dat komt omdat wij met van die luxe pony's rijden/reden. Daarom heb ik destijds ook een combinatietuig aangeschaft, deze was luxer (met name het schofttuig wat een stuk kleiner) dan het normale enkelspantuig.

Ik heb nu een tuig bij Van Rijs laten maken.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 12:00

Bedankt voor jullie reacties :D

Iemand hier bekend met pagony tuig van divoza?
Clever?
Of andere merken?