Omdat ik zelf ervaring heb met enkel- en dubbelspan (Achenbach) maar dan gewoon met bit, en ook bitloos met een Parelli touwhalster en hackamore rij, was dit voor mij een leuke kans dit te mogen ervaren.
Een rustig stel Tinkers, opgetoomd met een kaakgekruisd systeem en een mooi groot terrein...
Toch zou ik denk ik zelf niet gauw voor bitloos mennen kiezen. Behalve dat het sturen wat later lijkt door te komen (is misschien ook gewenning, maar hier valt op zich wel een mouw aan te passen door eerder het sturen in te zetten

En dat laatste vind ik 'vervelend', in die zin, ik heb niet het idee dat ik goed kan 'meegeven', omdat de druk rond het hele hoofd zit. Met een te los leidsel kon ik niet goed sturen, met een op maat gemaakt leidsel voelde het alsof ik ze helemaal 'vast' om het hoofd had. Ik had niet het gevoel met zachte hand te kunnen mennen. Waar ik normaal bij een braaf paard wat 'ontspan' in de hand of mee kan geven, voelde dit alsof ik niet kon meegeven als 'beloning' voor het goede wat de paarden deden na mijn vraag.
Ik had een soort (plaatsvervangend) 'beklemmend'

Mijn idee is nu dat bitloos mennen niet per definitie vriendelijker is voor het paard, terwijl ik dat met (mijn manier van) bitloos rijden wel heb. Het vriendelijk rijden ligt uiteraard ook altijd aan de hand van de ruiter, maar deze tinkers moeten een constante druk om het hoofd hebben ervaren, gezien de 'strakheid' van het hele hoofdstel.
Nu is mijn vraag: wie heeft er hier ervaring op het bitloos mennen? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen, optomingen en de keuze daarvoor.
Ik vond wel een ouder topic van -pak em beet- een jaar of 3 terug en die was niet erg positief. Inmiddels zijn we een paar jaar verder, is er meer bekend over bitloos, zijn er nieuwe mensen op het forum etc.
Ik zit niet te wachten op reacties als: dit moet je niet doen, het is levensgevaarlijk want je hebt geen controle, mennen zonder bit is geen mennen, etc. Ik ben gewoon puur benieuwd naar de ervaringen van mensen die het wel doen of hebben gedaan/uitgeprobeerd.