[AR] shetlander beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Junkieee

shetlander beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 22:34

hallo,
ik had een vraagje over hoe je het beste een shetlander kan beleren.
ik heb sinds een weekje een shetlander en die wil ik graag gaan beleren om voor
een karretje te lopen, hij kan nog helemaal niks (alleen onder het zadel dan)
dus ik had me voor genomen om met longeren te beginnen om de stemcommando's er in
te zetten, maar zouden jullie mij kunnen helpen met de volgende stappen die ik moet nemen
om deze shetlander veilig en in vertrouwen te kunnen beleren,
ik wil het graag zo veel mogelijk zelf doen, maar als sommige dingen niet lukken
dan heb ik op mijn stal een paar mensen rondlopen met ervaring die mij dan een beetje
kunnen bijsturen, maar ik hoor heel graag ook jullie ervaring en tips.
alvast bedankt.

LadyMadonna

Re: shetlander beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:35

als je deze vraag al moet stellen, simpelweg niet aan beginnen....

kan je zelf mennen?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:42

als je les hebt gehad in mennen en klaar bent om een paard op te leren zou je dit niet hier vragen...

mijn tip is het iemand anders laten doen en zelf meehelpen , dat is voor beide partijen beter :D

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:44

een shetlander moet beleert worden net als elk ander paard het is niet omdat het zon klein beestje is minder gevaarlijk of makkelijker aan te leren ik zou als ik jou was iemand met verstand erbij halen en er niet zelf aan beginnen beter voor jou en voor je pony, er hoeft maar iets fout te gaan en het kan voor altijd mis zijn met jou of met je pony

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:48

Ik denk dat je best kan beginnen met "beleren".
Hiermee bedoel ik dan het oefenen van de commando's.
Zo ga je eerst je shet leren wat voorwaarts is, en stoppen enz. Mocht hij deze commando's snappen en hij luistert netjes naar je, dan moet je opzoek gaan naar iemand die je helpt met het verdere beleren.

Ik heb zelf ook nog nooit geleerd te mennen. Wel eens een stukje met een groot paard, maar ik heb nooit echt geleerd te mennen.
Toch is mijn pony nu zo ver dat hij enigszins een band kan slepen! Hij doet het super goed! Nog een paar maanden wachten en trainen en dan misschien een karretje ervoor, maar dan zorg ik er natuurlijk voor dat er iemand bij is met echt men verstand.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 23:22

jaa ik ben niet iemand die problemen zelf met geklooi probeert optelossen ik heb ook totaal geen haast, al duurt het 3 jaar.
maar antwoorden zoals totaal niet aan beginnen daar heb ik niet veel aan want iedereen moet toch een keer bij het begin beginnen, ik ben bereid te luisteren naar goede tips en mensen die ervaring hebben die mij een handje willen helpen, :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:25

Bij het begin beginnen is dus niet beginnen met beleren, dan sla je ongeveer 300 stappen over.

Begin eens met menles met een ervaren paard.

Mijn vraag was of je zelf uberhaubt kan mennen?

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 23:31

nee dat kan ik (nog) niet, maar het is niet mijn bedoeling,
om gelijk op een kar te gaan zitten en hoppa, ik wil die 300 stappen weten die ik moet nemen voordat ik dat kan gaan doen,
zoals ik al zei ik heb alletijd, ik wil eerst weten hoe ik mijn paardje kan klaarstomen voor het mengebeuren en hoe ik dat ook bij mezelf kan doen,.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:42

Het punt is dat je eerst zelf moet kunnen mennen eer je je pony dat kunt leren... Dus als je dat nog niet kunt, moet je daarmee beginnen.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:36

al meerdere topics over dit onderwerp, en steeds komt het erop neer doe het niet zelf en leer eerst mennen, ik ben het hier roerend meeeens. zelf al wat jaren ervaring en toch besteed ik jonge en of onervaren paarden uit om te betuigen aan diegene die dit dagelijks doen, ik ga vooral niet zelf lopen martelen met alle mogelijke ongewenste effecten. dus luister naar al het advies hier begin er niet zelf aan je junt het domweg niet omdat je niet weet waar te beginnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 07:39

De goede tips worden hier al gegeven. Het echte mennen moet je eerst zelf leren.

Maar je kan natuurlijk wel je pony basiszaken bijbrengen: gehoorzaamheid, respect, vertrouwen, etc. Maar dat geldt voor elk paard/eigenaar verhouding.
En deze basiszaken gelden ook voor een goed menpaard:
- dus leren stilstaan op commando, onvoorwaardelijk. Heel belangrijk bij het inspannen en uitspannen en wachten in het verkeer.
- longeren aan de dubbele lijnen om de stemcommando's aan te leren
- accepteren van zweephulpen
- sturen aan de dubbele lijnen
- wennen aan tuig op de rug en strengen langs zijn lijf.
- goed verkeersmak maken
- wennen aan geluiden achter de pony

En als je dan je eigen basis opleiding tot menner heb afgerond, kan je helpen bij het beleren voor de koets van je eigen paardje door een ervaren menner.

Succes en veel leerplezier, want mennen is hartstikke leuk, maar houd het veilig voor koetsier, paard en de omgeving.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:45

als je wat meer ervaring hebt in het mennen en in het beleren van paarden voor de kar kun je zien wanneer je pony klaar is voor de volgende stap, te veel getreuzel kan problemen opleveren maar te veel gehaast kan ook zeker problemen opleveren, als je een tijd met ervaren menners omgaat en de kneepjes van het mennen van ze leert zou het al wat verantwoordelijker zijn

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:48

SuSEQ schreef:
Het punt is dat je eerst zelf moet kunnen mennen eer je je pony dat kunt leren... Dus als je dat nog niet kunt, moet je daarmee beginnen.

Ik heb mijn shetlander ook voor de kar beleerd zonder dat ik zelf ooit gement had. Het enige dat je moet doen is je verstand goed gebruiken....

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:23

Binckydenice schreef:
Ik heb mijn shetlander ook voor de kar beleerd zonder dat ik zelf ooit gement had. Het enige dat je moet doen is je verstand goed gebruiken....

In het beste geval gaat alles goed als je je verstand gebruikt, maar als het verkeerd gaat, ben je te traag als je de oplossing nog ter plekke moet verzinnen. En dan is het kwaad geschied en wordt het op te lossen probleem alleen maar groter. Wie ervaring heeft in het beleren, weet waar de mogelijke problemen liggen, weet hoe ze te vermijden of op te lossen en ziet ze aankomen. Zonder ervaring mis je al die kennis en hol je altijd achter de feiten (en soms je paard) aan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:35

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:27

SuSEQ schreef:
Binckydenice schreef:

In het beste geval gaat alles goed als je je verstand gebruikt, maar als het verkeerd gaat, ben je te traag als je de oplossing nog ter plekke moet verzinnen. En dan is het kwaad geschied en wordt het op te lossen probleem alleen maar groter. Wie ervaring heeft in het beleren, weet waar de mogelijke problemen liggen, weet hoe ze te vermijden of op te lossen en ziet ze aankomen. Zonder ervaring mis je al die kennis en hol je altijd achter de feiten (en soms je paard) aan.

Haha ik snap wat je bedoeld maar ben het er niet helemaal mee eens... Ik heb zelf een hoop info van bokt gehaald en ben aan de gang gegaan. Ik ben echt wel verantwoordelijk bezig geweest, als je maar goed weet wat je doet en wat je in andere situaties moet doen...

Een pennymeisje moet het niet proberen, maar iemand die haar paardje door en door kent en vervolgens met een hoop informatie te werk gaat kan het volgens mij weinig kwaad... Ik kon niet mennen maar heb mijn pony perfect voor de kar beleerd....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:42

Als je niet kan rijden ga je ook geen paard inrijden, Waarom dan wel een paard voor de wagen beleren als je niet kan mennen?

Heb precies hetzelfde gedaan als binkydenise, járen geleden (had toen wel iets ervaring als groom, maar meer niet), maar nee, hoe ouder hoe wijzer ofzo, maar zal het nooit meer op die manier doen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:53

Binckydenice schreef:
[]

Haha ik snap wat je bedoeld maar ben het er niet helemaal mee eens... Ik heb zelf een hoop info van bokt gehaald en ben aan de gang gegaan. Ik ben echt wel verantwoordelijk bezig geweest, als je maar goed weet wat je doet en wat je in andere situaties moet doen...

Een pennymeisje moet het niet proberen, maar iemand die haar paardje door en door kent en vervolgens met een hoop informatie te werk gaat kan het volgens mij weinig kwaad... Ik kon niet mennen maar heb mijn pony perfect voor de kar beleerd....

Waarom brengen dan klasse 4 menners ook heel vaak hun paard nog weg om te beleren.
Me dunkt dat ze zelf kunnen mennen en veel weet ervan hebben, maar beleren is een vak opzich zeker voor de wagen..

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:57

Echwel schreef:
Waarom brengen dan klasse 4 menners ook heel vaak hun paard nog weg om te beleren.
Me dunkt dat ze zelf kunnen mennen en veel weet ervan hebben, maar beleren is een vak opzich zeker voor de wagen..

Omdat die mannen (en vrouwen) daar geen tijd voor hebben? Een paard goed beleren vraag veel tijd en inspanning; iets wat zij beter in de hogere opleiding van hun dieren steken.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 20:06

bedankt voor de tips janouk aan dat soort dingen heb ik wat. ik heb het er niet over dat ik gelijk met een kar de achter wil , maar ik wil meer weten hoe ik zelf mijn paardje klaar kan maken voor de grotere stappen.

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:18

Hallo,
Een vriendin van mij heeft een jaar geleden onze shetlander Oxford beleerd. Hij kan nu perfect voor het karretje.
Ze heeft dit gedaan d.m.v. zijn conditie te trainen en hem met een trekkerband door het land te laten lopen (om zo te wennen aan het trekken van ''het karretje'') en in het begin was Oxford nog erg onwennig en druk maar hoe vaker we gingen hoe beter het gaat en hij heeft er nu erg veel plezier in. Succes!

jacqueline44

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:28

Ik zou zeggen: lees boeken als je zelf de kennis nie in pacht hebt, vraag hulp van goede menners en kijk eens bij menlessen in je buurt.. Ik doe het ook zo en ben er van overtuigt dat je zo een aardig eind komt! Uiteraard is een betaalde en echte kenner die het voor je doet , de beste keuze, maar niet voor iedereen weggelegd..

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:18

Echwel schreef:
Binckydenice schreef:
[]

Hij is verkocht aan mensen die er wedstrijden mee gaan mennen, dat gaat gelukkig erg goed. Volgens hun heb ik hem goed beleerd! Natuurlijk zit er voor hun nog werk aan, maar meer omdat hun een ander doel hebben dan een beetje reacreatief rondtuffen... Of de mensen waar ik hem aan verkocht heb zijn gewoon de toppers! :o

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:41

er is bij ons op stal een man die mij nu gaat helpen met het beleren van mijn shetlander !! hij heeft al meer paarden en pony's beleerd dus ik heb er de volste vertrouwen in, in oktober beginnen we daarvoor wil ik me meer bezig houden met stem commando's en dat soort dingen. toch heel erg bedankt voor de goede reacties, en de hulp die mij aangeboden is !!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:53

Heel veel succes! Hou je ons op de hoogte?