[AR] Beginners vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Beginners vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:55

Ook ik wil beginnen met mennen, ik ben druk opzoek naar een mooi tuig (en waarschijnlijk gevonden! :D )

Eerst gaan we zonder kar oefenen.
Ik heb een vriendin die haar menbewijs heeft en kan mij goed opleren!

Nu is het natuurlijk wel de bedoeling dat er uiteindelijk een kar achterkomt.
Het liefst wil ik een marathonkar.
Sulky wil ik zoiezo niet! (wil uiteindelijk ritjes kunnen maken met meerdere mensen)

Waar moet ik goed opletten bij aankoop van een kar?

(als iemand nog een kar te koop weet hoor ik het ook graag!)

P.s.
Ik heb een fjord maatje 1.43

_x_Horses_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:05

[size=24]wel bij het aankopen van een kar kun je best eens vragen of ze kunnen demonstreren, of alles nog in een DEGELIJKE staat is of er geen gebreken aan remmen zijn ,... en navragen of er al en niet problemen zouden kunnen zijn bij jou fjordje van 1m43 groot!

Zack

Re: Beginners vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 18:10

Dat is vanzelfsprekend!
Maar als mensen je een oor willen aannaaien dan kunnen ze dat erg goed.
Daarom vraag ik om specifieke dingen waar ik goed op moeten letten. (wat zeg maar de zwakke punten zijn)

Qua maat van de kar lijkt me ook logisch dat daar op gelet word ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:45

Tja, ik kan je daar niet goed bij helpen, maar toch. Bedenk eerst wat je nou precies voor wagen wil. Uit jou verhaal denk ik dat je een 'simpel' wagentje moet kopen. Dan bedoel ik dat je niet meteen dé super-marathonwagen moet kopen, omdat je pas begint. Als je een leuk, stevig recreatiewagentje vind, die tegen een stootje kan, kun je daar je paardje vast goed mee beleren.
Als je ooit nog echt marathon wil gaan rijden, kun je later, als je wat meer ervaren bent, een marathonwagen aanschaffen.

Maarja, waar je op moet letten bij de aankoop, dat kan ik je zo niet echt vertellen. Neem in ieder geval een ervaren iemand mee.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:06

Ik weet precies wat ik voor wagen wil.
Alleen valt die wagen niet binnen mijn budget ;)

Ik wil absoluut geen houten kar (wat vaak onder reacreatie karren valt)
4 wielen (dus geen sulky)
en ga zo maar door.
Voor mezelf weet ik dus prima wat voor kar ik wil, ik wil alleen weten wat de zwakke punten zijn van de karren zodat ik daar extra goed op kan letten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:11

Ik lees mee, want wij gaan miss ook op termijn een wagentje kopen.
Dus ben ook benieuwd waar op te letten.

Ik dacht zelf aan : remmen testen, versletenheid van banden/ bandenprofiel, gewicht, Dat de wielen lekker lopen en liefst dat de verkoper een paard ervoor kan zetten om de wagen echt te testen. Immers met de aanschaf van een auto maak je ook een testrit. En bij een houten (wij gaan wel voor een recreatiewagen wrs) de verrotheidsgraad van de bodem en andere houten onderdelen. Wat mij brengt nu nadenkend bij roest aan de metalen onderdelen. Dus kijk naar hoe goed het in de verf/ lak zit.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:26

ja daarom wil ik geen hout, ik zie mezelf namelijk echt niet elk jaar de kar schuren en lakken :D

Ikzelf zat ook te denken aan roestplekken (rotplekken bij een houden kar) of de remmen nog goed zijn.
idd of alles nog soepel loopt, maar dat zijn allemaal dingen die je wel kan bedenken bij logisch nadenken ;)

Maar er zullen toch ook dingen zijn die je niet 123 bedenkt maar wel goed opgelet moet worden.

De kar laten showen is idd wel een heel goed idee.

Maar wat als er geen paard is om dat te laten doen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:27

[quote="Zack"]ja daarom wil ik geen hout, ik zie mezelf namelijk echt niet elk jaar de kar schuren en lakken :D

Ikzelf zat ook te denken aan roestplekken (rotplekken bij een houden kar) of de remmen nog goed zijn.
idd of alles nog soepel loopt, maar dat zijn allemaal dingen die je wel kan bedenken bij logisch nadenken ;)

Maar er zullen toch ook dingen zijn die je niet 123 bedenkt maar wel goed opgelet moet worden.

De kar laten showen is idd wel een heel goed idee.

Maar wat als er geen paard is om dat te laten doen?[/quote]

Verkoper ervoor zetten hihihi :P Of een sterke man meenemen...
Nee dat weet ik ook zo niet op te lossen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:29

Volgens mij zijn hier wel al wat topics over.

Ik zou iig een kenner meenemen, want hier worden vooral de voor iedereen zichtbare gebreken m.b.t. de staat van onderhoud opgenoemd, maar verder nog weinig (technische) eisen waaraan de kar moet voldoen.
Verder is e.e.a. nogal afhankelijk van je budget.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 14:31

wuaha, zie je het al voor je.. hihih :D

@Avaluna
Ik heb gezocht.. maar niet specifiek de vraag die ik stel.
Kenner is al gereserveerd ;)

Verder hoef ik geen hightech kar te hebben, eigenlijk gewoon een simpele versie van de marathon kar.

Simoon01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:06

Voor de aanschaf van een marathonwagen zul je voor jezelf een aantal zaken op een rij moeten zetten. Wil je enkel en of tweespan rijden. Dit ivm het gewicht van de wagen. Heb je een 2 span wagen, dan kan deze te zwaar zijn als je enkelspan rijdt. Heb je een enkelspanwagen, dan kan deze te licht zijn als je 2 span wilt rijden. Wil je harde banden of luchtbanden? Rubber banden zijn geschikt voor elk terrein maar als je veel op asfalt rijdt, kunnen luchtbanden comfortabeler zijn. Zorg in ieder geval voor goede remmen! Er is veel keus! Zelf ben ik voorstander van voor en achterschijfremmen. Let op de dikte van de remschijven. Wat een belangrijke test is voor een wagen is de volgende: Ga tussen de lamoen staan en draai deze 90 graden opzij, zodat jij naast de wagen staat. Druk nu de lamoen naar de wagen toe, blijft deze niet stevig staan en dreigt deze om te slaan, NIET KOPEN!Mocht je tegen een wagen met rubber banden aanlopen let er dan op dat de banden gelijkmatig zijn afgesleten, is er iemand mee aan de kletter gegaan en heeft deze in paniek stevig geremd, dan krijg je dat de wielen niet gelijkmatig meer zijn. Ga gewoon eens bij een wagenbouwer/verkoper kijken en laat je goed voorlichten. Zorg trouwens altijd voor paniekhaken als bevestiging van het tuig aan de wagen. Succes!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 15:10

Thnx voor de tips!
Kent iemand miss een dealer omgeving amsterdam?

Zoals je kon lezen in mijn eerste bericht heb ik maar 1 fjord, en word het dus zoiezo enkelspan!

Maar wat mankeerd er met de wagen als je die test doet en mocht die wel omslaan?

Simoon01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:16

Enkelspan, hartstikke leuk!

Denk maar eens wat er gebeurt als je paard achteruit loopt tijdens een keertwending als je op de bok zit...Check overigens ook of de wielen niet scheef staan! Een menner verkoopt niet snel een goede marathonwagen, vraag altijd naar de reden. Er gebeuren voldoende ongelukken met wagens, even overspuiten en je ziet er niets meer van...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 15:19

ja ik denk dat mijn pony het ook hardstikke leuk gaat vinden!
Aha! nu begrijp ik het :j

Ja het is moeilijk om een goede wagen te vinden, vandaar dat ik veel onderzoek aan het doen ben.

Ik ken iemand die zijn wagen verkoopt (die echt 1000% goed is) maar helaas zit die ver boven mijn budget..

Simoon01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:23

Mag ik vragen welk bedrag je wilt besteden?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:29

Let er goed op dat het lamoen recht staat en dat de wagen geen sporen vertoond van een flinke klapper in het verleden. Een verstelbaar lamoen is het mooiste. Sommige karren hebben geen stophaken aan het lamoen, ik vind het persoonlijk wel prettig dat deze erop zitten.
Ga op de kar zitten en kijk hoeveel beenruimte je heb. Kan je je voeten stevig tegen een schot zetten zodat je schokken kan opvangen met je benen? Zit de rugleuning op een prettige hoogte voor jezelf en kan je niet naar links of rechts glijden. Trap op de rem en laat iemand anders aan de kar trekken. Slippen de wielen dan al, dan merkt je paard helemaal niks van zo'n rem. Ga met voldoende gewicht (eventueel met zijn tweeen) in de hoeken van de wagen staan terwijl het lamoen naar helemaal links of rechts is gedraaid (haaks op de wagen) Komen er wielen omhoog dan is de vering/balans niet goed. Draai het lamoen helemaal door en kijk dan of deze nergens vastloopt onder de wagen. Duw dan meteen even de kar achteruit terwijl het lamoen haaks omstaat. Schaart de kar makkelijk dan is dat ook niet prettig.
Ga even achterop staan een huppel even op en neer. De wagen moet soepel veren maar ook niet zo soepel dat alle wielen meehuppelen.
Verder is een ruimte onder je bok altijd handig om dingen mee te nemen
Het is ook prettig als er vetnippels aanwezig zijn op de draaikrans en veren
Rolweerstand moet je even aanvoelen. De kar moet makkelijk van zijn plek te rollen zijn. Bedenk dan wel dat je paard sterker is als jou.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:07

@simoon
de eerste kar zo min mogelijk, uiteindelijk wil ik een echt echte super kar zeg maar.

@napie
Thnx voor de tips!
Ik ga ze even op een briefje schrijven :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:28

hier nog een tip (mischien dat ie al genoemt is:+)

Om te kijken hoe het met de vering gesteld is, kun je de achterkant van de wagen op pakken. De til je zo'n 50cm omhoog en je laat hem dan gewoon vallen. Als de wagen dan flink begint te stuiteren, weet je dat het niet goed is!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:07

Dus hij moet niet flink stuiteren maar langzaam terug komen op de grond?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:45

Ik krijg mijn kar niet eens een halve meter van de grond, laat staan dat ik hem zo zou willen laten stuiteren. Ik weet ook niet of de verkopende partij daar blij mee is

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:53

Je zou eens bij v. Schie mensport in Zwaanshoek kunnen gaan kijken en wat dingetjes uit kunnen laten leggen, die heeft altijd wel nieuwe en gebruikte wagens staan.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:09

Dat ligt een beetje ver uit de buurt, maar toch bedankt!

@napie
ik denk dat het er ook aan ligt wat voor soort kar het is?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:15

dat valt wel mee toch als je in Amsterdam woont?
erg veel dichter bij zul je er niet zoveel vinden denk...

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:16

Ik beschik momenteel nog niet over een auto ;)
(naja de auto wel maar het geldige papiertje ervoor nog niet helaas... :+ )

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:17

Zack schreef:
Dus hij moet niet flink stuiteren maar langzaam terug komen op de grond?

Hij mag niet stuiteren, maar het mag ook niet te lang duren eer hij terug boven is. Het is niet nodig het ding een halve meter op te heffen; een centimeter of 10-15 is al meer dan genoeg.