[AR] Wat doet deze beugel? (aanvulling op bit bij mennen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SteefjevosJarig

Wat doet deze beugel? (aanvulling op bit bij mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 18:11

Een tijd terug zag ik de combinatie van een bit met dit soort beugels al eens in de IDS staan. Dat was tijdens de wereldbeker finale geloof ik. Ik was benieuwd waarvoor de menners zulke beugels hebben, ik heb ze nooit gezien. Zelf hebben we dat ook nooit gebruikt. Toen dacht ik "dat moet ik eens op Bokt vragen" dus bij deze.

Wat voor functie hebben de beugels op de volgende foto's? Het is net alsof het gewoon een verlenging van de stangen van het bit is, waardoor de stangen aan de linker- en rechterkant met elkaar in verbinding staan. Het is ijzer wat van de ene stang van het bit ónder de mond doorloopt en in één stuk is verbonden met de andere stang van het bit.

Ik heb drie goede voorbeeld foto's kunnen vinden. Ik ken trouwens deze combinatie niet.

http://www.evenementenbegeleiding.nl/ge ... C02545.JPG
en
http://www.evenementenbegeleiding.nl/ge ... C02560.JPG

http://www.evenementenbegeleiding.nl/ge ... C02599.JPG
Bij deze zie je de beugel goed bij het rechterpaard.

Kun jij me helpen? Als je weet hoe het heet laat dat dan ook weten, dan kan ik het misschien wel verder opzoeken.

Anoniem

Re: Wat doet deze beugel? (aanvulling op bit bij mennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:16

Dat is een schuimbeugel :) Is voor dubbel of meerspannen bedoelt, het zorgt ervoor dat de leidsels niet door de scharen gevangen kunnen worden. (ene paard vs andere paard)

SteefjevosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 18:18

Super, bedankt voor het antwoord! Binnen 5 minuten antwoord op mijn vraag :P
Het heeft dus niets met het schuimen te maken, vanwege de naam?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:19

Haha, nooit over de naam nagedacht. De functie is inderdaad wat Maya zegt, maar waar de naam dan vandaankomt? (Maya....?)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:20

Verplaatst van HAR naar AR.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:28

Wordt vnl bij tandems en 4 spannen bij de achterpaarden gebruikt zodat de leidsels van de voorpaarden niet vast kunnen gaan zitten in het bit van de achterpaarden..

Bij tweespan zie je het zelden, miss dat ditnet het achterspan van een vierspan was( is het volgens mij ook als de rijder met wagen 802 reed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:53

Een dergelijke beugel heeft idd enkel een functie bij de achterpaarden (vierspan). Vanwege het zicht / uniformiteit worden vaak wel alle paarden ermee opgetuigd.

Er zit wel een gedachte achter die naam, volgens mij is er ook nog een andere term daarvoor, maar kan er niet op komen, en ik vind het niet terug in mijn 'bijbel' van het mennen (Het Aangespannen Paard door J.A.C. Bartels).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:18

Afbeelding

Afbeelding

Maya zoals je ziet bij de grote jongens hebben ze ze alleen bij het achterspan

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:22

Misschien was dat een 'lastig' span die de hele tijd gaan schuren en hebben ze daarom zo'n stang gebruikt.
eeen andere naam is Buxton-stang.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:19

Dat span heeft er een stuk tuinslang om heen zitten.
Dus niet een echte schuimbeugel.
En waarom hij het doet weet ik niet.
4 Span rijdt die man niet en door de snelheid zal het ook niet komen. :Y)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:02

Ik denk ook voor de teugels.

FF By the way: Jou foto's met die Friezen was op de wedstrijd 15 maart Boxtel, daar heb ik ook gereden! Mijn vader kent de menner.

SteefjevosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 22:34

@Hafjelinger: het was inderdaad van een wedstrijd 15 maar Boxtel. Ik heb deze foto niet gemaakt, ik zocht gewoon naar aangespannen foto's om zo'n voorbeeld van een beugel te laten zien ;)

Bedankt voor het opzoeken Maya! Ben in ieder geval al weer een stukkie wijzer :) Weet nu waarom mijn vader het niet kent, hij heeft ooit eens met een 2-span gereden, maar nooit met nog meer paarden.

@Shannie: jij denkt dat het een ander soort bit is? Wat is dan de functie van die stang? Want andere noemen het een schuimbeugel? Of wordt de combi bit-beugel een Buxton-stang genoemt?

@Echwel: de foto's die je hebt geplaatst, daarbij zie ik niet de bitten van de achterste 2 paarden? De voorste hebben in iedergeval géén beugels nee.

BTW: ik zie geen tuinslang?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:16

Mischien is deze iets duidelijker. ;)

Afbeelding

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:31

Er was al eerder gezegd dat er een andere naam voor was en volgens mij is dat Buxton-stang. Het is inderdaad voor de leidsels.
Ik denk zelf dat deze menner hiervoor heeft gekozen omdat de paarden misschien gaan schuren tegen elkaar en ze zo vast kunnen komen zitten met de scharen.

SteefjevosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 16:56

@ardo iggy: bedankt voor de foto, maar is dat dezelfde combi als de foto's die ik had? Ach, maakt ook nie uit, dit is dus ook een methode.

@shennie: Nergens gelezen dat er gezegd werd dat er ook een andere naam voor was? Als je op deze naam zoekt kom je daar inderdaad op uit, bedankt voor de info! Die verklaring lijkt ook vrij logisch, waarom die man het voor zijn 2-span gebruikt. Bedankt!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:13

Het is inderdaad het zelfde span alleen iets beter zichtbaar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:54

en de reden voor het gebruik van een stuk tuinslag ipv echt een buxton te gebruiken is dat het simpelweg veel goedkoper is, je kan het over bijna elke stang schuiven en er ook zo weer af te halen..

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:55

palousa_boy schreef:
en de reden voor het gebruik van een stuk tuinslag ipv echt een buxton te gebruiken is dat het simpelweg veel goedkoper is, je kan het over bijna elke stang schuiven en er ook zo weer af te halen..

Niet alleen omdat het goed koper is, maar ook omdat het veiliger is.
Mocht het paard met zijn bit ergens achter blijven haken (vraag me niet hoe) dan komt de tuinslang er van af.
Bij een buxton blijf je haken. ;)
(teminste, dat is de reden dat wij on ze buxton stangen er af halen en vervang voor tuinslang.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:13

S_zanne schreef:
Niet alleen omdat het goed koper is, maar ook omdat het veiliger is.
Mocht het paard met zijn bit ergens achter blijven haken (vraag me niet hoe) dan komt de tuinslang er van af.
Bij een buxton blijf je haken. ;)
(teminste, dat is de reden dat wij on ze buxton stangen er af halen en vervang voor tuinslang.

nou ik sta nergens meer van te kijken hoor :P ik heb een keer een paard gezien die zn bit om de langboom heen geschoven had, was toch wel een beetje stress, maar een kinketting haakje dat blijft hangen is ook niet fijn zal ik je zeggen, maar deze zijn niet zo snel te vervangen voor iets anders makkelijks

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:16

ja wat ze soms voor elkaar krijgen! :=
Soms is het bijna lachwekkend :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:23

Daar heb ik laatst ook al eens over na zitten denken waarom dat zo was, dat kon ik niet zo goed bedenken waarom.. Dat weten ik dan ook weer! :D

Maar ik zie op de foto een sperriem in combinatie met een liverpoolstang, waarom mag dat?
Ik weet namelijk dat je met een stang en trens officieel geen sperriem mag gebruiken onder het zadel.
Waarom zou dat dan wel mogen aangespannen?
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-04-09 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:29

Ik vroeg mij dit laatst ook af waar dat voor was :D
(eigenlijk heel erg logisch als je er over nadenkt)

Grappig dat ik dat hier tegen kom!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:39

moonfish13 schreef:
Maar ik zie op de foto een sperriem in combinatie met een liverpoolstang, waarom mag dat?
Ik weet namelijk dat je met een stang en trens officieel geen sperriem mag gebruiken onder het zadel.
Waarom zou dat dan wel mogen aangespannen?

Dit is niet OHZ en het is geen S&T, maar enkel een stang. De sperriem dient hier hetzelfde doel als anders, namelijk het toe houden van de paardenmond.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:52

Ik vind het niet vriendelijk om een sperriem om te doen..
Als het paard de mond open doet betekend het dat je te hard in je hand bent.

het is wel geen S&T maat je hebt wel een kinketting

Een sperriem is niet om de mond dicht te houden maar om het bit op de plek te houden... (tenminste dat is wat ik heb geleerd)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:25

S_zanne schreef:
Een sperriem is niet om de mond dicht te houden maar om het bit op de plek te houden... (tenminste dat is wat ik heb geleerd)

Daarvoor heb je bakstukken...