[AR] kan je bitloos mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

che_gizmo

kan je bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 11:15

zomaar even een vraagje, kan je bitloos mennen? of ik dat gevaarlijk?

Daphne__

Re: kan je bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:18

tuurlijk kan dat :)
er zijn genoeg mensen die bitloos mennen :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:19

gebruik de zoekfunctie even ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:23

Ja kan absoluut!
Daarbij raad ik je wel aan om sidepull-achtige methoden te gebruiken.
zie www.goedhard.nl voor de bloem, deze werkt erg fijn door het aantal ringen.

En anders heb ik nog een bitloos men neusriem van Ideal voor je (maat pony/cob)

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 12:41

owkee, maar er zijn dus wel mensen die dat ook doen?
is het niet gevaarlijker?
Omdat als er tog al zo`n grote kar achter hangt, en er gebeurt iets, dan heb je volgens mij tog minder in je handen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:56

Ik zou het persoonlijk nooit doen. Met aangespannen rijden heb je alleen communicatie via je leidsels, je stem en je zweep. ohz heb je nog je beenhulpen en je gewichtshulpen.
Daarbij als een paard met wagen en al er vandoor gaat geeft dat behoorlijk meer gevaarlijke situaties op dan enkel een paard

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:58

Het kan wel, maar ik ben er een tegenstander van. Als er wat gebeurt , en dat kan altijd, heb je veel minder omhanden dan dat je met bit hebt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:59

Alles kan maar of het zo verstandig is?

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 15:35

owkee, maar met een zacht bitje dan?
en rubberen of een leren,, dan heb je tog al meer om handen. Kan dat met mennen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:37

Alles kan idd, maar of het verstandig is. Het zelfde geld voor een rubber of leren bitje (leer vind ik zowiezo al raar, een dood beest in de mond van je paard stoppen).

Ik men (op 1 pony na) ze allemaal op een liverpool. 1 is echt gewoon gevaarlijk op een liverpool dus loopt op een 4rings trens (wel een menbit dus).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:39

ja het kan gewoon ;)

wij hebben het ook gedaan met een arabier die was ook bitloos ingereden.

de ander mennen we met een bit in ;)
het verschilt heel erg per paard

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:27

Het is natuurlijk een beetje vreemde gedachten dat je een paard persee onder controle moet houden met een bit.
En dat als hij op hol mocht slaan, een bit wat uitmaakt. Geloof me, dat doet het niet. Sterker nog, de pijn laat ze waarschijnlijk langer doorlopen (dit is bv met renpaarden uitgeprobeerd).
Bij het aanleren van het gaan voor de wagen doe ik juist een halster met lang touw over het hoofdstel om paard te stoppen op de neus ipv op het bit als er een "situatie" zich voordoet. Ik voel me persoonlijk dus veiliger met werk op de neus dan met bit, zeker met onervaren paarden.

Een en ander hangt ook veel af van wat voor soort paard/pony je hebt, hoe gehoorzaam hij op de stem is en wat voor werk je er mee doet.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 20:26

owjaa, dat is wel slim een halster over hoofdstel. Dan kan je altijd nog het bit gebruiken.. maar het probleem met de mijne is, dat als hij een bit in heeft hij ertegen gaat vechten. Zelfs als hij hem alleen maar in heeft. Vandaar dat ik bitloos wil mennen. :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:34

En hij heeft geen bezwaar tegen iets op zijn neus? Rijdt je al bitloos? Is hij gehoorzaam op de stem?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 04:17

Lusitana schreef:
Bij het aanleren van het gaan voor de wagen doe ik juist een halster met lang touw over het hoofdstel om paard te stoppen op de neus ipv op het bit als er een "situatie" zich voordoet. Ik voel me persoonlijk dus veiliger met werk op de neus dan met bit, zeker met onervaren paarden.

Heb je dat halster al eens echt moeten gebruiken? En heeft het dan gewerkt?

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 09:22

jaa, hij is bitloos ingereden. Of iedergeval, geprobeert in te rijden.. Hij is mishandelt geweest en vandaar vertrouwt hij alleen mij. (*helaas) Het probleem is dat hij 1.30 is, en ik een kilometer langer en dat gaat gewoon echt niet. En ik vertrouw hem niet om met een klein lief meisje op pad te gaan, want dat gaat echt niet lukken.
Maar voorderest doe ik alles bitloos, dubbele lijnen, er achter lopen (begin van mennen) enz. Dus hij is zeker gewend aan druk op zijn neus.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 09:23

en hij is heel gehoorzaam op stem :o dat moet ook wel, want het enige wat ik met hem kan doen is die dingetjes leren en oefenen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:12

SuSEQ schreef:
Lusitana schreef:

Heb je dat halster al eens echt moeten gebruiken? En heeft het dan gewerkt?

Ja, ik gebruikte het standaard om mee te helpen "remmen" in de eerste paar keren, en bij het wegschieten kwam ze echt heel snel terug op het halster.

Als dat niet zo was, kon je ook niet een paard aan de hand meenemen, want als die dan weg zou schieten sleurt hij je mee. We vergeten te makkeijk dat paarden gewoonlijk al halster wijs zijn, dus gewend aan gestopt te worden op de neus. Ik zou zeggen probeer het eens. Je hebt nog altijd OOK het bit!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:59

Ik heb geen problemen tegen bitloos mennen zolang je paard/pony goed luistert naar de stem!
Ik men met 1 van mijn verzorgpony's ook bitloos omdat ze VEEL beter luistert zonder bit dan met bit!]
Het hangt dus ook van je paard/pony af..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:06

Mijn fjordenknol ging vorig jaar aan de ren op het weiland en er was geen houden aan. Stem werkte niet en het bit ook niet dus gingen we dwars door het schrikdraad.

Kortom als ie gaat...dan gaat ie ook en dan helpt alleen een schietgebedje op een veilige afloop.
Verder moet je paard gewoon goed beleerd zijn en goed aan de hulpen staan, dat verkleind al het gevaar op een ongeluk.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:25

Alles kan, maar wat is de toegevoegde waarde?
Wanneer je op een normale een bit gebruikt is er imo niks mis mee, persoonlijk begrijp ik niks van die bitloos-hype.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:35

Een stuk ijzer in de mond waarmee je flink pijn kunt doen zou een paard moeten stoppen voor de kar?

Dat een bit veiliger is zit écht tussen onze oren hoor. Bitloos rijden is, gek genoeg, veel veiliger (ja echt verdiep je er maar eens in). Ik zit met angst en beven te kijken naar al die ruiters die met slofteugels en scharenbitten door het bos stuiteren (zonder cap op). Terwijl ik mezelf nog hoor zeggen tegen arno 'nee als ik ga buitenrijden moet Arabesk beslist een bit in' :+ dus ik kan me ook heel goed voorstellen dat je écht denkt dat het veiliger is, dacht ik ook namelijk. Tot Arno gewoon eigenwijs het bit eruit klikte en zei 'kom we gaan gewoon buitenrijden, ik doe het bit in mijn jaszak en we zien wel'.

En dan voor de kar: een stuk ijzer in de mond met hefboomwerking, het zichtsveld grotendeels afperken (oogkleppen) veiliger dan bitloos (zonder oogkleppen) ?? Nee mijns inziens niet.

Een vriendin van me rijdt bitloos, ijzerloos en oogkleploos voor de kar. Paardje is vele vele malen rustiger nu.

Oogkleppen zijn ook zo'n schijnveiligheid en lariekoek. Ze zouden zijn uitgevonden voor tweespannen om het andere paard niet te storen bij het aantikken van de ander. Nou ik heb tweespannen gemend zonder oogkleppen omdat ze dat daar zo deden en dat ging prima. Het eerste wat we deden met een nieuw hoofdstel was de blikschaar in de oogkleppen zetten en die eraf slopen.

Zo'n vierspangoeroe is vorig jaar bij Paard 2008 ook gevraagd om bitloos te rijden in een clinic. Zonder voorbereiding werden de hoofdstellen omgewisseld en naar zijn ervaringen gevraagd. Hij zei dat het niet heel veel anders reed dan met bit. (dr. cook achtige hoofdstellen). Ik weet alleen niet meer wíe die vierspangoeroe was. :o

Wat mensen nu nog tegenhoud is dat nog zo weinig mensen het doen. Onder het zadel is het al veel bekender. Niemand die zich afvraagt of endurance wel zonder bit kan. Tenslotte rijden de topruiters ook bitloos.

Kortom de stelling 'rijden met bit is veiliger' snijdt ongeveer net zoveel hout als 'links opstijgen is veel veiliger'

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:48

Arabesk schreef:
Oogkleppen zijn ook zo'n schijnveiligheid en lariekoek. Ze zouden zijn uitgevonden voor tweespannen om het andere paard niet te storen bij het aantikken van de ander. Nou ik heb tweespannen gemend zonder oogkleppen omdat ze dat daar zo deden en dat ging prima. Het eerste wat we deden met een nieuw hoofdstel was de blikschaar in de oogkleppen zetten en die eraf slopen.

Alles wat zinvol is en historisch nuttig bleek overboord gooien als onzin is nogal kortzichtig en dom. Het getuigd helaas ook van weinig ervaring.
Arabesk schreef:
Zo'n vierspangoeroe is vorig jaar bij Paard 2008 ook gevraagd om bitloos te rijden in een clinic. Zonder voorbereiding werden de hoofdstellen omgewisseld en naar zijn ervaringen gevraagd. Hij zei dat het niet heel veel anders reed dan met bit. (dr. cook achtige hoofdstellen). Ik weet alleen niet meer wíe die vierspangoeroe was. :o

Wat mensen nu nog tegenhoud is dat nog zo weinig mensen het doen. Onder het zadel is het al veel bekender. Niemand die zich afvraagt of endurance wel zonder bit kan. Tenslotte rijden de topruiters ook bitloos.

Kortom de stelling 'rijden met bit is veiliger' snijdt ongeveer net zoveel hout als 'links opstijgen is veel veiliger'

Straks ga je ook nog beweren dat bitloos rijden vriendelijker is. Dream on.
Overigens ken ik deze vierspanrijder persoonlijk en er is geen sprake van zomaar bitloos gaan rijden. Er is wel degelijk een test vooraf geweest.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:51

Tussen bitloos rijden en mennen zit imo een groot verschil.
Dan heb je je zit en benen nog..
Nee ik rijd zelf bitloos maar bitloos mennen zou ik niet doen.
In een veilige omgeving vind ik het geen probleem.
In het verkeer wel, dan heb je ook de verantwoording te nemen voor je medeweggebruikers.

Daarnaast heb je er nog iets tussen zitten he? stuiterende paarden met scharenbitten en slofteugels. :Y)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 00:53

maar hij heeft geen wéken van te voren geoefend 3 maal daags bitloos rijden ;-)

Bitloos rijden is vriendelijker, maar wel afhankelijk van de optoming die je gebruikt. Een hackamore, of met strakke teugels met een touwhalster valt daar niet onder. Maar da's een andere discussie voor een ander topic ;-)

en voor wie zich in wil lezen zie hier

http://www.bitloospaardrijden.info/feiten.htm

En nog over veiligheid:

Afbeelding

als mensen een olifant kunnen besturen zonder bit zelfs zonder optoming, zou een bit dan echt noodzakelijk zijn voor een dier dat nog niet eens de helft aan spierkracht en gewicht van een olifant heeft?

en welke staaf ijzer is de 'rem' bij sledehonden?

Afbeelding

en kamelen?

http://www.bitloospaardrijden.info/kameel3.jpg