suleilitha schreef:Uriah, ik waarschuw je wel even om er zomaar een sleep achter te hangen, zorg dat je, als je dat doet, minimaal met twee en nog liever met drie mensen bent. Een paard kan zich de eerste keer echt doodschrikken. Ik ben ooit een keer, als 16-jarige iets te voortvarend aan de slag gegaan en kreeg daarbij de zweng van staal tegen mijn kop aan. Het makste paard kan flippen als er plotseling iets aan hem hangt.
Wat je wel kunt doen is eerst met een zweng met touwstrengen aan de gang, met twee man doen hoor, jij ment, iemand anders draagt het zweng mee zodat ze aan de strengen went. Verder zou ik beginnen met er mee te mennen met alleen een schoftstuk om de leidsels goed op de plaats te houden en een menhoofdstel natuurlijk met leidsels en al mennend lopend te oefenen.
Slepen is idd niet geheel zonder risico's. Persoonlijk beleer ik bijna geen enkele pony met de sleep omdat ik het té vaak mis heb zien gaan.
Verder is slepen zonder deskundige mensen erbij gewoon erg onverstandig, en het gehele beleren net zo, maargoed TS denkt daar blijkbaar anders over dus weet niet of die boodschap wel geheel aan komt.