[AR] beleren in het tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

beleren in het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 14:36

Hoi!

Ik wil mijn merrie ook graag voor de wagen beleren ik heb mijn menbewijs .

Nou zoek ik zo;n 'geval' waar je het paard mee kan leren trekken ,waar je een band aan kan doen ofzo....... zwengen zo noem je dat dacht ik ja ik ben lekker vaag maar jullie snappen het vast wel :D

waar kan je die krijgen?

Anoniem

Re: beleren in het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:40

Een menbewijs is nog geen beleerbewijs....
Persoonlijk vind ik dat echt werk voor professionals.
Meeste spul wat voor beleren gebruikt wordt is zelfbouw. Dat kan je niet kopen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:41

Ik denk dat je een sleep bedoelt. Ik heb de mijne laten maken door een vriend (lasser). Als ik me niet vergis zijn er hierover al meerdere topics geweest. Maar zoek wel professionele hulp om je te helpen met het beleren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:45

Een sleep gebruik je idd om paarden mee te laten trekken. sommigen gebruiken autobanden, anderen gebruiken pallets. Een zweng is een gedeelte wat aan het lamoen zit, of bij het slepen tussen het te slepen object en het paard. Zweng zorgt ervoor dat het sleepobject of de kar niet van links naar rechts wiebelt, omdat het paard ook links-rechts loopt. Zweng is dus heel wat anders ;)

Verder is idd het koetsiersbewijs of een mencursus om te leren mennen.

Persoonlijk zou ik je aanraden, aangezien mij het zo voordoet dat je verder geen verstand en ervaring hebt met het beleren van paarden in het tuig, het uit te besteden aan een professional met voldoende ervaring, ipv. er zelf mee aan te rommelen. Beleren moet gebeuren door een deskundig en ervaren iemand.... Het is niet iets wat je 'zomaar ff' doet!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 14:48

ik ga het ook echt niet zomaar even doen hoor! Wij hebben zelf ook al een ander paard voor de kar en daar gaan we mee naar de menclub ,daar zijn genoeg mensen die ervaring hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:52

Dan kan je daar toch om info vragen?!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 14:53

ja maar hier toch ook! :D

DRSun_NDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:54

je kan makkelijk een paard zelfbeleren als je je paard vertrouwd . wij beleren alle paarden zelf .. natuurlijk gaat het niet altijd zonder 'gevechten' maar je moet gewoon volhouden!
als je het zelf wilt doen zal ik het wel langzaam aan doen tot je je paard volledig vertrouwd. wel ga ik er dan vanuit dat je zelf al lagere ervaring met het mennen anders kan je het beter niet zelf niet.

Maar uhm, over een sleep . Misschien kan je ergens een zweng kopen of internet ofzo en dan moet je op een manier je strengen verlengen (tijdenlijk door bijv. een tussenstuk) daarna kan je autobanden aan de zweng vastmaken en het gewicht bepalen voor de hoeveelheid banden..
voordat je voor de kar gaat kan je beter wel met de boom achter 'm lopen en die bewegen langs z'n zij..
zo doen wij het altijd en probeer altijd met minimaal 3 mensen te zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:55

Uriah schreef:
ik ga het ook echt niet zomaar even doen hoor! Wij hebben zelf ook al een ander paard voor de kar en daar gaan we mee naar de menclub ,daar zijn genoeg mensen die ervaring hebben.

Oké.......... maar zoals Janne ook al opmerkte, dan zou je daar ook om info kunnen vragen. Maar dan nog begrijp ik je bedoeling niet helemaal; je kan op je menclub wel vragen: hoe moet ik dit doen, hoe moet ik dan doen etc. en dan aan de hand van die mondelinge info zelf aan de slag, maar dat is dus zoals gezegd echt niet verstandig.

Waarom zoek je niet in je omgeving (bijv. via de menclub) iemand die genoeg verstand en ervaring heeft in het beleren van paarden voor de wagen, en ga je daar samen mee aan de slag, onder begeleiding van die persoon? Of breng je paard weg naar een beleerstal, die zijn er ook zat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:57

DRSun_NDLM schreef:
je kan makkelijk een paard zelfbeleren als je je paard vertrouwd .

Daar denk ik dus heel anders over. Je maakt mij niet wijs dat iemand die toevallig een beetje kan mennen, ook direct zijn paard kan beleren zonder enige ervaring en kennis daarvan puur omdat deze persoon 'zijn paard vertrouwd'. Voor vertrouwen koop je niks! Je kan je paard vertrouwen voor de volle 100% maar het blijven dieren, in het bijzonder vluchtdieren. Als men het niet veilig en deskundig aanpakt kan er heel veel mis gaan, juist met het beleren voor de wagen. Het gebeurd veel vaker dan je denkt, mensen die zelf maar wat aanklooien, en die uiteindelijk met een 'verpest' of getraumatiseerd paard zitten, en dan mogen ze zulke 'moeilijke' paarden alsnog naar een professional brengen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 15:03

ik vertrouw mn paard zeker weten ze is heel goed aan de hulpen en ook stem hulpen ,dubbele longe kan ze al en ik zie het probleem ook niet zo om zelf er een sleep achter te hangen. Wil ik uiteindelijk haar voor de kar dan kan ik altijd iemand van de menclub vragen om te helpen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:09

Uriah schreef:
ik vertrouw mn paard zeker weten ze is heel goed aan de hulpen en ook stem hulpen ,dubbele longe kan ze al en ik zie het probleem ook niet zo om zelf er een sleep achter te hangen. Wil ik uiteindelijk haar voor de kar dan kan ik altijd iemand van de menclub vragen om te helpen.

Nou als je toch denkt het allemaal wel zelf te kunnen en te weten, waarom open je hier dan een topic met je vraag?

Dan moet je ons ook niet om advies vragen en daar helemaal tegenin gaan..........

Nogmaals, voor vertrouwen koop je niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:50

Uriah, ik waarschuw je wel even om er zomaar een sleep achter te hangen, zorg dat je, als je dat doet, minimaal met twee en nog liever met drie mensen bent. Een paard kan zich de eerste keer echt doodschrikken. Ik ben ooit een keer, als 16-jarige iets te voortvarend aan de slag gegaan en kreeg daarbij de zweng van staal tegen mijn kop aan. Het makste paard kan flippen als er plotseling iets aan hem hangt.
Wat je wel kunt doen is eerst met een zweng met touwstrengen aan de gang, met twee man doen hoor, jij ment, iemand anders draagt het zweng mee zodat ze aan de strengen went. Verder zou ik beginnen met er mee te mennen met alleen een schoftstuk om de leidsels goed op de plaats te houden en een menhoofdstel natuurlijk met leidsels en al mennend lopend te oefenen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:54

suleilitha schreef:
Uriah, ik waarschuw je wel even om er zomaar een sleep achter te hangen, zorg dat je, als je dat doet, minimaal met twee en nog liever met drie mensen bent. Een paard kan zich de eerste keer echt doodschrikken. Ik ben ooit een keer, als 16-jarige iets te voortvarend aan de slag gegaan en kreeg daarbij de zweng van staal tegen mijn kop aan. Het makste paard kan flippen als er plotseling iets aan hem hangt.
Wat je wel kunt doen is eerst met een zweng met touwstrengen aan de gang, met twee man doen hoor, jij ment, iemand anders draagt het zweng mee zodat ze aan de strengen went. Verder zou ik beginnen met er mee te mennen met alleen een schoftstuk om de leidsels goed op de plaats te houden en een menhoofdstel natuurlijk met leidsels en al mennend lopend te oefenen.

Slepen is idd niet geheel zonder risico's. Persoonlijk beleer ik bijna geen enkele pony met de sleep omdat ik het té vaak mis heb zien gaan.

Verder is slepen zonder deskundige mensen erbij gewoon erg onverstandig, en het gehele beleren net zo, maargoed TS denkt daar blijkbaar anders over dus weet niet of die boodschap wel geheel aan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:56

Ik gebruik nog wel eens een sleep maar dan zijn we wel met drie man, de eerste keren. Maar 1 seconde niet opletten kan fataal zijn......

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:00

suleilitha schreef:
Ik gebruik nog wel eens een sleep maar dan zijn we wel met drie man, de eerste keren. Maar 1 seconde niet opletten kan fataal zijn......

idd.... wat ook geen prettig gezicht is, is een paard die ervan aan de kletter gaat met 2 vrachtwagenbanden, in de leidsels stapt en ondertussen vliegen die banden alle kanten op, zowel naar mens als paard. Krijg zo'n paard maar weer eens rustig met 2 van die rondvliegende, stuiterende banden!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:34

Ik heb dit topic geopend om te vragen waar ik een sleep kan krijgen ,niet hoe ik moet beleren.

Toch is het fijn dat jullie zo meedenken _/-\o_

@ JoyCiej007 hoe beleer je ze dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:35

Een sleep of een zweng? Wat wil je hebben? Eerst had je het over een zweng, nu over een sleep, maar weet je het verschil wel?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:37

Jullie zeggen dat het een sleep heet vandaar dat ik sleep zeg ;)

priscillak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:42

ik zette ze gewoon voor de wagen met een ervaren paard, leren ze het vanzelf. het andere paard duwt en trekt ze wel de juiste richting op daarnaast merken ze aan het andere paard dat er niets is om bang voor te zijn. ging altijd prima

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:45

Dat is in dit geval geen optie mn merrie mept elk paard weg }> verder niet bij mensen maar als er paarden in haar space lopen wordt ze bang en gaat meppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:50

Een sleep is het ding wat je over de grond laat slepen, Uriah. Een band kan dus ook een sleep zijn, of een oude eg, oude deur, weet ik veel. Je hebt dus een zweng nodig neem ik aan?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 18:59

Ja dat zei ik ook al ,maar volgens anderen is het een sleep zie reakties hier boven. Dus ja ik heb een zweng nodig! :D

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 19:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:04

Ik weet niet of die los te koop zijn. Je zegt dat jullie een ander paard voor de kar hebben, kortste klap is even het zweng van die kar afschroeven en van een paar touwen strengen maken.
En kan dit niet, dan neem je een buis, laat daar in het midden een oog aanlassen en ogen aan de uiteinden, oog in het midden is om de haak door te halen die je aan de sleep vastmaakt en aan de ogen aan de uiteinden maak je strengen. Wel even goed uitmeten vanwege de breedte, het mag absoluut niet te smal zijn, en o ja, nogmaals, niet in je eentje gaan inspannen voor een sleep maar alleen maar onder leiding van iemand die het al veel vaker heeft gedaan met een groen paard.

Ik snap trouwens 1 ding niet, en dat is dat je je koetsiersbewijs hebt maar niet weet wat een zweng is????

Nee, dat zweng of wat daar voor moet doorgaan op het plaatje volstaat echt niet voor het doel waar je het voor wilt gebruiken.