[AR] Maten wagen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Maten wagen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 10:45

Ik ben een beginnende menster, ook min tinker moet het nog leren.
We hebben een aan tal lessen gehad en moet zeggen het gaat heel goed Haha!

Nu ben ik een beetje aan het kijken voor een wagen, maar er word zoveel aangeboden,
Nu heb ik een leuke zien staan voor een leuke prijs om mee te beginnen,
Maar waar moet ik op letten, want je heb ze voor kleine en grote pony`s, maar ik zie soms niet heel veel verschil, vind soms dat een shet kar er erg groot uitziet.
Mijn tink is 143, vrij fors en mijn haflinger die er straks ook voor moet is 150 ongeveer.
De kar waar ik geintereseerd in ben is geveerd en heeft remmen, maar welke maten moet ik opmeten om te weten of het een shet of pony/paarden maat is?? Want dan zou de verkoper mij dat door kunnen mailen , zodat ik niet voor niets een heel eind ga rijden Knipoog

Sjonniej

Re: Maten wagen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:13

Het ligt een beetje aan het algemene beeld van de wagen. Sowieso moet de schulp (voorkant) een behoorlijk eindje hoger zijn dan de kont van je paard, zodat hij er niet zomaar overheen kan slaan.

Je kan beter een foto opvragen met een pony/paard ervoor, met wat informatie van de pony erbij. Dan kan je aan de hand daarvan schatten hoe het zal staan bij jouw beestjes. En natuurlijk, als je tot koop over wilt gaan, neem je paard mee en zet hem er even voor. Dan zie je meteen hoe het staat en is het niets, kan je hem laten staan. Het is zonde om daar thuis pas achter te komen.

Edit; met dank aan Arretje Lachen
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 19-11-08 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:18

Sjonniej schreef:
Het ligt een beetje aan het algemene beeld van de wagen. Sowieso moet de schulp (voorkant) een behoorlijk eindje hoger zijn dan de kont van je wagen, zodat hij er niet zomaar overheen kan slaan.

U bedoelt, denk ik, de kont van het paard? Haha!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:20

Qua breedte zijn er grofweg 2 maten: 1,25m en 1,35m. Voor jouw doeleinden zou ik een brede nemen; dat past mooier bij het paard, er is meer plaats tussen het lamoen mogelijk en ze is stabieler.

Groeten, SuSEQ

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:22

Arretje schreef:
U bedoelt, denk ik, de kont van het paard? Haha!

Het liedje is toch , en maar kijken naar de kont van het paard.
Niet de kont van de wagen Haha! Haha!

Ik zou eerst eens kijken bij wagenmakers wat er te koop is en daar adviezen vragen.
Voor wedstrijden marathon is de minimum breedte 1m25.
Suze je hebt ook wagens van 1m28 of 1m30, stabiliteit heeft niets met de breedte te maken maar met het zwaartepunt van de wagen, die je zo laag mogelijk moet houden.
Dus niet een klein wagentje met idioot hoog bokkussen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:28

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:30

Nou Heleen, stabiliteit heeft wel degelijk met de breedte te maken hoor! Ik zou voor 1,35 gaan, niet smaller.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:33

Denk dat er geen marathonwagen aan de 1.m35 komt

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:34

De gemiddelde marathon/recreatiewagen zit daar toch wel op hoor!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:41

Sorry Heleen, ik ben mis, tzit rond de 1,25 gemiddeld..... Bloos

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:49

Echwel schreef:
Suze je hebt ook wagens van 1m28 of 1m30, stabiliteit heeft niets met de breedte te maken maar met het zwaartepunt van de wagen, die je zo laag mogelijk moet houden.
Dus niet een klein wagentje met idioot hoog bokkussen.

Helaas, pindakaas... De toestand waarbij de kar op zijn kant ligt (ook wel kantelen genoemd) ontstaat als het zwaartepunt van de kar buiten het oppervlak dat ze op de grond inneemt (de footprint), terecht komt. Dat kun je verhinderen door 1/ de kar horizontaal te houden 2/ het zwaartepunt te verlagen 3/ de footprint zo groot mogelijk te maken. Kantelen in de langsrichting (voor/achter; pitch) is bijna onmogelijk, tenzij je met paard en al achterover slaat of de kar op je paard valt. De lengte van de kar maakt voor de stabiliteit dus niet zo heel veel uit. Rest dan nog de breedte. Kantelen volgens de dwarsrichting (links/rechts; roll) is veel waarschijnlijker: rijd maar eens met één wiel op het trottoir en je snapt waar ik heen wil. Hoe breder de kar, hoe moeilijker het wordt om het zwaartepunt buiten de footprint te brengen en dus hoe moeilijker het wordt om op je kant te gaan.

Uiteraard heeft een laag zwaartepunt een grote invloed, maar laten we ervan uit gaan dat je je kar altijd zo laag mogelijk kiest; anders heb je een trapje nodig om erop te geraken. Lachen

Verder heeft de breedte nog een invloed op de vering: als je met één wiel in een put rijdt, heeft een brede kar in het midden van de as een geringere verplaatsing in de hoogte als een smallere kar. Het verschil tussen 1,25m en 1,35m is nu niet ZO heel groot, maar het helpt wel.

@Arretje: als de minimum maat 1,25m is, zal iedereen proberen om daar zo dicht mogelijk bij te zitten, aangezien je dan meer plaats hebt tussen de poorten. En da's altijd mooi meegenomen. Lachen Maar eigenlijk doet de breedte van wedstrijdwagens in dit geval niet ter zake aangezien de TS niet op zoek is naar een wedstrijdwagen.

Groeten, SuSEQ

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:19

SuSEQ schreef:
@Arretje: als de minimum maat 1,25m is, zal iedereen proberen om daar zo dicht mogelijk bij te zitten, aangezien je dan meer plaats hebt tussen de poorten. En da's altijd mooi meegenomen. Lachen Maar eigenlijk doet de breedte van wedstrijdwagens in dit geval niet ter zake aangezien de TS niet op zoek is naar een wedstrijdwagen.

Groeten, SuSEQ

Ja heel logisch, mijn geheugen liet me even in de steek......

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 13:21

@Arretje Ik zal de site eens bekijken straks.

Ik ben idd niet op zoek naar een wedstijd wagen , maar gewoon een waar ik lekker recreatief in het bos of door de polders kan karren.
Ik zal straks eens vragen naar de spoorbreedte van de wagen.
Want zag dat er ook van 100 cm zijn, maar die zijn echt voor de shetten.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:22

Die moet je niet hebben dus hoor! Heb je geen foto ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:24

Het is slim om eens bij een paar wagenmakerijen langs te gaan, voor het inwinnen van wat info. Verder staat er genoeg op Marktplaats te koop. Je budget is ook bepalend.
Ik zou niet voor een kar gaan met autobanden, dat trekt in het terrein erg zwaar.

Edit: linkje van een Marktplaats advertentie toegevoegd, lijkt me geen slechte kar.

http://link.marktplaats.nl/196096089

Verder zit je voor een beetje knap gebruikte marathonwagen zo rond de 1500 tot 2000 euro.
Voor een enkelspan is 1.25 een hele normale breedte, overigens en gezien de grootte van het paard wat je er voor wilt zetten kunnen 19 inch wielen ook nog wel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 13:45

Arretje schreef:
Die moet je niet hebben dus hoor! Heb je geen foto ofzo?

Hier een foto , hij is dus wel met autobandjes,maar het is voor mij maar om mee te starten , ik weet niet of mijn tink of ik het echt leuk gaat vinden natuurlijk, als het echt bevalt, dan zal er in de toekomst een andere gaan komen, maar ik ga ook niet elke dag op pad , het is zomaar recreatief en op zijn boerenfluitjes Knipoog
Gewoon eens wat anders dan er altijd maar op.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:47

Op zich geen gekke kar alleen met deze wielen vind ik ze in het terrein gewoon veel te zwaar trekken. Vooral als je met een enkelspan rijdt. Heb zelf zo'n ding gehad en was blij dat ie weg was.
Ik vind het dan zo zonde dat je twee keer moet investeren, snap je?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:51

Ik zou zelf het lamoen ook graag breder zien voor de beweging van het paard, je hebt er geen smalle pony voor staan.
Mooiste is als het lamoen net zo bred is als de wagen,

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 13:57

@suleilitha Ja ik snap wat je bedoelt, maar de bospaden waar ik op rij zijn niet van heel zwaar zand, dat is wat jij bedoelt met terrein? Ik ben maar een beginner in het mennen haha

Zou ik het lamoen op kunnen laten meten door de verkoper?
Wat is normaal voor een stevige pony?
Kan me voorstellen als de kar 150 breed is het lamoen dan wel erg breed gaat worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:57

Ik vind dit lamoen ook niks. Midgie, wat vragen ze voor deze wagen?
Ehhh een wagen van anderhalve meter breed? Clown

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:59

Onze wagen is 1m25 en het lamoen net zo breed, daarbij ziten achteraan het lamoen uitsteeksels die iets breder zijn zodat je niet een paal of boom tussen paard en wagen kunt krijgen

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:59

Die autobanden vind ik persoonlijk niet zo'n ramp, maar mij lijkt het wagentje aan de kleine kant, en het lamoen oogt ook te smal.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:00

Daarbij nog een hele hoge schulp en bokkussen, dus het zwaartepunt zeker als je geen ukkie bent ligt heel hoog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:04

Op zich kan een kar als deze wel voor een Tinker als je er wat recreatief mee rondrijdt, alleen ik vind dus die wielen echt niks en tja even een lamoen vervangen is ook niet betaald met een paar schelpjes. Knipoog
Het gaat ook om een ouder model, tegenwoordig bouwen ze ze heel wat compacter.
Ik kan eventueel nog even overleg plegen, wij hebben een wagen staan die een jaar is gebruikt, maat Cob. Indien je interesse hebt stuur dan maar even een PB.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:07

Tja, ik vind het wat moeilijk in te schatten zo, hij oogt niet al te groot. Op zich zal het wel kunnen, en een beetje tinker of haflinger ligt van die autobandjes niet wakker hoor! Alleen het lamoen is echt veel te krap. Maar dat is door een handig iemand vrij eenvoudig te verhelpen.
Laatst bijgewerkt door Arretje op 19-11-08 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt