[AR] Pony bokt in draf..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Pony bokt in draf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:26

Hoi Allemaal,

Ik heb een probleem..
Namelijk mijn verzorgpony bokt als we haar vragen om te draven (aan de sulky)..
Ze doet dit nooit behalve aan de sulky dus..
Weet iemand hoe we dit kunnen oplossen?
Natuurlijk ga ik hulp vragen aan de eigenaar maar ik ben zeer benieuwd hoe jullie
dat zouden oplossen!

Groetjes..

sonjim

Re: Pony bokt in draf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:38

Ik heb een pony die dit ook deed voor de tweewieler, en nu heb ik een 4-wieler en doet hij het niet meer. Ik wijt het dus aan het gebrek aan comfort voor de pony bij de tweewieler.

Om het te beperken en ook de schade te beperken, kun je buiten de oorzaak te zoeken een riem over de kont van de pony binden (aan beiden kanten aan het lamoen bevestigen en dan strak genoeg zodat de pony niet omhoog kan.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:42

sonjim: Ik denk niet dat het een gebrek aan comfort is.. Ik heb 3 maanden terug vrij veel met haar gereden met deze sulky maar door tijdgebrek een maand NIET, nu ben ik terug beginnen rijden met de sulky en nu bokt ze in draf..
Ik gebruik deze sulky ook voor een andere pony en die heeft er totaal geen last van en doet dat dus ook niet.. Een riem op de kont is wel een goed idee..

tomason

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:54

hem - haar flink bestraffen met de mond . en - of
iedere keer als je denkt dat ie bokt tikjee met de zweep .

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:56

Ik heb met mijn twee pony's ook een halfjaar intensief met de tweewieler gemend, voordat de problemen begonnen. Ook bij mij was dit na een rustperiode en het paard bleek last te hebben van zijn schoft en nadat dit losgemaakt is door de fysio heb ik hem er niet meer voor durven zetten, omdat zij toch wel het idee had dat de tweewieler deze klachten mede veroorzaakt had. Vandaar dat ik het wel even aan wilde geven.

Die riem over de kont wordt ook wel een bokriem genoemd in volksmond, bij mij doet een halstertouw, met handvat prima.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:42

tomason schreef:
hem - haar flink bestraffen met de mond . en - of
iedere keer als je denkt dat ie bokt tikjee met de zweep .

Lijkt met niet zo verstandig, gaat hij nog erger bokken.
Zou eerst maar eens kijken met iemand die er kijk op heeft of er iets niet goed zit, de pony bokt niet zo maar, eerst proberen alles uit te sluiten, zomaar afstraffen heeft meestal geen positief effect.
Ben benieuwd of je wat vind?

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 20:44

tomason: Dit heb ik al geprobeerd maar werkt niet! Het maakt het juist erger.. En ik wil liever geen geweld gebruiken om haar iets aan/af te leren...

sonjim: Eigenlijk vreemd dat een 2-wieler problemen geeft en een 4-wieler niet! Heb je misschien een foto van je pony ingespannen met zo'n bokriem??

kiss: Dat vind ik nu ook vandaar dat ik vraag wat jullie zouden doen.. Ga ook eens aan de eigenaar om advies vragen!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:57

Ik rij nu met een marathonwagen, hierbij, rust uiteraard het volledige gewicht op de wielen en enkel het gewicht van de lamoen rust in het schoftje. Bij de tweewieler merkte ik dat bij kuilen in de weg er ook een schok doorging tot aan het schoftje, dus een ongelijke belasting op de rug, mijn pony reageerde daar heel sterk op.

Ik heb helaas geen foto's van beiden aanspanningen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:03

kiss schreef:
Zou eerst maar eens kijken met iemand die er kijk op heeft of er iets niet goed zit, de pony bokt niet zo maar, eerst proberen alles uit te sluiten, zomaar afstraffen heeft meestal geen positief effect.
Ben benieuwd of je wat vind?

Ik heb niets anders te zeggen.
Als je pony het eerst niet deed én hij doet het bij andere soorten van beweging niet. Lijkt het me sterk dat hij het doet, omdat hij het leuk vind.
Ik weet bijna zeker dat je pony ergens last van heeft, hij gaat immers niet zomaar bokken. Ik kan vanaf hier alleen niet zien wat er aan de hand is. Kan een heleboel oorzaken hebben:
-Tuig wat niet goed ligt
-Wagen ligt niet lekker en klappert op zijn rug
-Zere rug
-Pijnlijke spieren
-Mondproblemen
-Andere lichamelijke problemen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:18

Misschien is het niet dé oplossing, maar bij mijn vz haflinger hebben we een touwtje gevlochten in zijn staart en het uiteinde aan de koets vastgebonden. Doordat hij zichzelf enkel pijn deed, heeft hij dit slechts enkele keren gedaan. Het voordeel is hier ook wel van dat het paard op het juiste moment gestraft wordt.
Wij hebben deze manier gekozen omdat we wilden vermijden dat ie zich zou gaan verwonden bij het bokken, of dat er stukken kwamen aan de koets.

Maar het kan natuurlijk ook zijn zoals hierboven vermeldt wordt, dat het gewoon pijn is...
Bij mijn vz haflinger was dit niet zo, maar waren het kuren. Het touwtje was een hele goede oplossing bij ons.

XsteefX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:21

sander_lotte: het zou kunnen helpen, daar heb je gelijk in. Het paard weet dan in ieder geval wat hij fout doet Knipoog

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 13:53

Hoi Allemaal.

Ik zal op zoek gaan naar de oorzaak.. Voordat ik haar straf..

gamburtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:20

altijd lastig zoeken zoiets maar misschien is ze gewoon vrolijk en wil ze graag er op uit.....eerst even 5 minuutjes longeren en galoperen is misschien ook s te proberen? ik ga met mijn pony fietsen aan de hand en bokt dan ook vrolijk in het rond zo nu en dan gewoon uit plezier.....

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 19:06

gamburtje: Dat kan inderdaad ook een reden zijn! Ga dat zeker eens proberen!

Zou het ook kunnen zijn dat ze het gewoon niet leuk meer vind??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:40

Als er geen nare dingen gebeurd zijn en je geen onmogelijke dingen van haar vraagt, lijkt het me niet logisch dat ze het 'gewoon niet meer leuk vind'.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:17

Er is wel 1x iets naars gebeurt (3 maanden terug) ik vroeg haar om wat sneller te draven en op dat moment was ze enorm geschrokken van iets (weet niet meer wat) en toen bokte ze veel en en lang na elkaar... De keren daarna ging het mennen gewoon goed maar na die grote pauze gaat het niet meer zo goed....

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:23

waarschijnlijk heeft ze dat onthouden en denkt ze dat het weer zal gebeuren dus is het echt vertrouwen opbouwen ga eerst paar keer alleen stappen en pas na aantal keer als ze het weer vertrouwt en rustig blijft klein stukje draven en weer stappen en dan steeds iets meer denk dat dat et beste werkt (nisk overhasten)

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:26

kleinuh: Dat is een goed idee en zal ik ook zeker doen! Maar wat ik mij dan wel afvraag: Waarom bokt ze de keren er na NIET maar als er een maand tussen zit wel??

A0M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:02

ik zou voor de zekerheid tog een bokriem plaatsen, mijn haflinger is een keer bokkend door de bak gerend, en heeft een gat geslagen in de voorboeg van de kar, en had zijn been over de stang heen geslagen, daarom doen wij die nu altijd voor de zekerheid om Knipoog

of een keer proberen om met een ander karretje te rijden, kijken of hij het dan nog doet

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 16:13

Pien11: Oké, een bokriem zal dus een grote hulp zijn.. Maar ik weet wel niet hoe ik die om moet doen...

Heeft er hier iemand antwoord op want vraag het mij toch wel af:
horselove154 schreef:
Maar wat ik mij dan wel afvraag: Waarom bokt ze de keren er na NIET maar als er een maand tussen zit wel??

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:20

horselove154 schreef:
Hoi Allemaal,

Ik heb een probleem..
Namelijk mijn verzorgpony bokt als we haar vragen om te draven (aan de sulky)..
Ze doet dit nooit behalve aan de sulky dus..
Weet iemand hoe we dit kunnen oplossen?
Natuurlijk ga ik hulp vragen aan de eigenaar maar ik ben zeer benieuwd hoe jullie
dat zouden oplossen!

Groetjes..

als je met een staartriem rijd, kijk vooral of er geen enkel haartje tussen zit.. dit kan zo'n pijn doen. ik heb het ook wel eens meegemaakt. verder kan je proberen een beetje tempo erin te houden en kijken of alles wel goed zit. (staartriem niet te strak, hoofdstel goed, netjes aangesingelt etc)

suc6

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 16:24

Oké, ik zal er extra op letten..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:57

Helaas kunnen pony's nog niet schrijven, dus het blijft raden naar de reden waarom ze dit gedrag vertoond. Ik ben er alleen wel van overtuigd dat ze niet zomaar uit het niets dit gedrag gaan vertonen, er is dus ergens iets veranderd, wat zij als negatief ervaart. Probeer voor jezelf na te gaan wat er in die maand veranderd is? Aan je tuig, je wagen, jou manier van mennen, de omgeving, haar gezondheid, manier van poetsen, stalling, het kan van alles zijn.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 17:09

Sjonniej: Aan mijn tuig, wagen en haar gezondheid is er niets verandert. Mij manier van mennen is wel verandert eigenlijk meer verbeterd a.d.v. dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1011182, ik poets nu minder omdat ze haar vacht nu nodig heeft in de winter (ze heeft geen deken). In die maand heeft ze in een andere wei gestaan maar ze verandert regelmatig van wei dus dat kan het ook niet zijn..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:30

Misschien irrteerd haar vacht, lange haren kunnen makkelijk verkeerd zitten onder het tuig en klachten veroorzaken.

Ook kan er in de rust periode wat zijn gebeurt, gekke sprong op de wei of zo waar ze last van heeft.