Hoofdstel uit schudden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 21:25

Een van mijn ponies weet hoe ze haar hoofdstel uit kan schudden. Eigenlijk is dit de eerste die ik heb die dit doet. Met een vlechtje om het hoofdstel gaat het redelijk goed. Maar ben benieuwd hoe jullie dit oplossen en op wedstrijden als je netjes wilt vlechten.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:27

Riempje van keelriem naar neusriem, en dat redelijk strak.

Zorgt dat het hoofdstel niet zo makkelijk over de oren wipt.

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:48

Of de keelriem gebruiken waar hij voor bedoeld is, en gewoon aansluitend vastmaken.
Niet aansnoeren dus, maar aansluitend aan de kaak

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:50

Mijn pony doet het ook wel eens. Keelriem gewoon goed aangesloten en toch gebeurt t. Ik pak altijd n plukje van haar voorpluk en zet die vast met n elastiekje aan de manen.
Betere oplossing heb ik nog niet gevonden.

Oskarrino
Berichten: 796
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 21:52

Ik deed dan altijd een elastiekje om de voorpluk... Alleen niet zo netjes voor op wedstrijd hihi! Misschien creatief een knotje maken? Verder zit de keelriem goed? Niet te los

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:22

Ik vlecht de pony in met hengstenvlecht en doe de veter (die aan het passantje van de windriemen zit) door een pluk aan het begin van die vlecht vast. Vlecht ik de pony niet dan pak ik een pluk net achter het hoofdstel en knoop het daaraan vast.

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:00

Klein stukje manen achter de oren weg knippen en dan vast vlechten. Mijn oude pony kon dat ook, Schuddel schuddel zwaai hoofd 2x en weg hoofdstel :p

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:34

Je kan een panty afknippen. Ongeveer 30 cm . Kleur kan je zelf kiezen. Dan vouw je hem door de helft en sla je hem om je hoofdstel precies in het midden tussen zijn oren. Je slaat hem eromheen en haalt de 2 uiteinden erdoorheen en trekt dit strak om het hoofdstel. De 2 uiteinden moeten wel naar achter wijzen. Dan pak je de 1e pluk achter het hoofdstel waar je mee wilt vlechten. Je stopt de panty bij de middelste pluk in en na 2 slagen trek je nog even aan het uiteinde van beide panty' s om het hoofdstel goed strak te trekken. Dan maak je de vlecht af. Knotje erin en als je zo'n hele dunne zomerpanty neemt met de kleur van je paard dan valt het zo goed als niet op. Als de panty te lang is ff afknippen voor je een knotje maakt.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:53

Ik had het in het span wel eens als ze met de hoofden langs elkaar of de langboom schuurde. Ik had mijn sperriem tussen de keelriem en neusriem en dat werkte prima

ice_welsh

Berichten: 17
Geregistreerd: 14-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:19

chocobroodje schreef:
Klein stukje manen achter de oren weg knippen en dan vast vlechten. Mijn oude pony kon dat ook, Schuddel schuddel zwaai hoofd 2x en weg hoofdstel :p


Werkt prima! Ik vind het altijd zo zonde om de manen te knippen, maar het werkt wel.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:21

Ik heb er ook eentje gehad die dat trucje kende, keelriem zat netjes aangesloten. Wat bij ons goed heeft geholpen is een sperriempje/sporenriempje onder de kaak, van de neusriem naar de keelriem.

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Re: Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:22


MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:31

Idd 3e oor sowieso kaal. En dan heb ik een verbindingsriempje tussen keel en neusriem.
Vooral niet die dure riempjes gaan kopen van 15,- maar gewoon sporen riempjes voldoen heel prima. Zo blijft de keelriem laag zodat ie niet eraf gewipt kan worden.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:33

fleurtjeuh schreef:
Of de keelriem gebruiken waar hij voor bedoeld is, en gewoon aansluitend vastmaken.
Niet aansnoeren dus, maar aansluitend aan de kaak

Vaak niet voldoende bij de pony's die weten hoe ze 'm af moeten krijgen met die kleine koppie's en dus met bijbehorende kleine oortjes.
Sowieso bij het mennen zit de keelriem vaak aansluitender dan ohz.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 09:44

Bedankt voor alle tips, ik ga ze proberen. Het is echt een houdini met haar hoofdstel, gelukkig nog niet voor de wagen gebeurd maar wel aan de lange teugels, schud, schud en weg is pony :)

damduns

Berichten: 49
Geregistreerd: 17-02-13

Re: Hoofdstel uit schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:58

Hoi, mijn fries doet dat ook. Niet met haar gewone hoofdstel, alleen met het menhoofdstel. Ik maak een vlechtje (of hengstenvlecht met wedstrijden) en doe daar in de eerste slag een veter doorheen en dat tussen de oren aan het hoofdstel vast. De rest werkt gewoon niet bij haar. Heb vanalles geprobeerd, maar een veter is goud waard.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:04

Je hebt tegenwoordig van die mooie menhalsters, ijzersterk en heel dun zodat ze mooi onder het hoofdstel passen. Mijn pony schud tijdens pauze's ook haar hoofdstel uit en wij binden het kopstuk met een ijzerdraadje aan het halster. Werkt perfect en minder gedoe dan vlechten.

Bij de eventing in de cross doen ze het eigenlijk altijd met een vlecht. Val je er dan af dan blijft het hoofdstel tenminste bij het paard. Dat is een stuk gemakkelijker vangen :)