Hoe pakken jullie de overgang van band slepen naar wagen aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Hoe pakken jullie de overgang van band slepen naar wagen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 09:34

Vooreerst: Ik ben niet van plan om het zelf of helemaal alleen te doen, als het (ooit :D) zo ver komt is het zeker met professionele hulp.

Ik ben benieuwd hoe jullie de overgang van een bandje slepen naar effectief de wagen erachter hangen aanpakken?

Het lijkt me een erg grote overgang om dit zomaar te doen, dus lijkt me dat er toch nog een aantal tussenstappen nodig zijn. Ervan uitgaand dat je een paard hebt die aan de dubbele lijnen netjes reageert op de hulpen, een bandje kan slepen en verkeersmak is. Wat is de volgende stap?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:59

ik reed veel ritten te paard mee met een koets, en dan reed ik naast het trekkende paard.
en ik moet bekennen dat het hier zonder problemen verliep omdat mijn paard het piepen en rammelen van de kar al kende. hij moest wel wennen aan het lamoen, maar dit vond hij fijner dan de losse strengen tegen zijn benen.oog kleppen vond hij gek maar accepteerde het zonder probleem!

wat ik ook gedaan heb is takken slepen in de winter dat is groot met veel volume en dat zwiept beweegt en kraakt, en de strengen komen tegen hun benen, (dat moet je eerst los oefenen) daarna een dikketak , daarna een boomstammetje naar het vermogen van je pony en dan hup in het lamoen stilstaand en weer los dan of los stappen en iemand die de wagen trekt naast je pony, dan er achter en daarna een stapritje met wagen op het erf. daarna overdreven belonen en zo steeds vaker en langer aan het werk met kar, zorg wel voor helpers!!!!

de pony die ik nu beleer wordt gek van oogkleppen zonder heeft ze er geen problemen mee, ook niet met band of wagen. Maar die heeft nog wel het is gek en springt dan op de rem met iets onverwachts.
haar vertrouwen groeit even als haar werk lust...... *\o/*
Laatst bijgewerkt door kwita op 03-04-17 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xKatinkii
Berichten: 91
Geregistreerd: 12-10-16
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:02

Stokram loshalen van de kar en paard ertussenin zetten, strengen nog niet vast aan het stokram zodat je als paard in paniek raakt zo het stokram weg kan halen. Heb je een man of 3 voor nodig, 1 om te sturen en de rest voor het stokram. In ieder geval, zo heb ik het gedaan. Maarja, ik had een heerlijk nuchter shettie van 80 cm hoog dus het makkelijkste van het makkelijkste om te beleren.

Loopt paard normaal tussen het stokram kun je kracht op de strengen gaan zetten. Toen dit bij ons goed ging heb ik dr meteen een kar achter geknoopt en t eerste rondje met de kar gereden. Dit een keer of 3 gedaan met steeds korter zonder kar en steeds langer met en daarna voor de kar gezet en poown liep zo weg.

Heb dit gedaan onder begeleiding van een broer en zus die al jaren samen alle soorten paarden voor de kar beleren op deze manier.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:29

Wij hebben eerst een paar keer met 2 man er achter gehangen en 1 iemand laten sturen zonder de kar dus 2 mensen hangen flink tegen. Paar weken daarna zijn we er met de slee achter gegaan(er lag toen sneeuw), 1 of 2 keer een beetje verzet maar met rust toen afgesloten.

Daarna zijn wij gaan oefenen met het paard voor de kar, de kar niet laten trekken maar gewoon het paard laten voelen dat er iets groot achter haar kwam. We hebben haar toen wel helemaal ingetuigd maar nog niet laten trekken. Dat hebben we in de weken daarna langzaam uitgebouwd en ze heeft nu 2x echt voor de kar gelopen zonder problemen.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Hoe pakken jullie de overgang van band slepen naar wagen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:34

Ik zorg er voor dat hij eerst gewend is aan tegengewicht op het borststuk en de strengen die flink tegen zijn benen hangen. Als ze dat alles braaf doen, laat ik ze eerst bij de kar kijken terwijl er iemand op staat en wat met de kar schudt en klopt.
Dan er voor zetten zonder vast te maken en weer iemand op de kar laten staan, wat lawaai maken etc. En dan er gewoon voor zetten en door de bak rijden. Uiteraard blijft er wel iemand naast lopen om gerust te stellen, maar ik heb er eigenlijk nooit mee problemen gehad. Bij zowel de makke paarden als de zenuwachtige paarden niet.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe pakken jullie de overgang van band slepen naar wagen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 10:48

het meelopen met lamoen en kar achter het paard is niet zo evident. Het gaat nl over een trekpaard en bijbehorende kar (dus zwaar :p).
Slepen, strengen en sturen is al zeker geen probleem. ik heb ze ook de kar goed laten bekijken, er zelf gaan op en iver springen. haar ervoor gezet en ik op de bok gaan zitten (zonder lamoenen of vast te maken uiteraard) en dat gaat prima.

ik twijfel tussen wel of geen oogkleppen. haar moeder men ik zonder kleppen, die is rustiger als ze kan rondkijken. de jongste is geen kleppen gewend nog...

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:53

Bij mijn IJslander hebben we ook verschillende tussenstappen gedaan. Eerst met twee lange stokken in de lichtogen zodat hij aan het 'opgesloten' gevoel went, daarna inderdaad los met de kar flink schudden en rammelen en ratelen. Ik liep dan met paard tussen de lange lijnen en iemand schuin achter paards billen met de wagen. Net zo lang tot hij nergens meer op reageerde. Daarna hebben we hem pas echt ingespannen. De eerste keer ook maar heel kort, een paar bochten, paar keer halthouden en stoppen als paard helemaal ontspant.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:53

Nadat het band slepen goed ging hebben we geoefend met 2 lange " stokken" .
die tegen hem aan laten komen met bochtjes e.d.
Omdat dit ook super ging heb ik hem bij een menpaarden-trainer voor het eerst voor de wagen gezet.
en het was echt gewoon inspannen en wegrijden. Alsof hij nooit anders gedaan had.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoe pakken jullie de overgang van band slepen naar wagen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:24

Na het pallet slepen en het laten wennen aan strengen tussen de benen, etc, gaat de nieuweling mee naar de menles. Samen met de instructeur en een aantal ervaren menners zetten we de nieuweling in het tweespan naast een ervaren menpaard. Lekker om een aantal ervaren mensen erbij te hebben. :j dan verloopt het allemaal rustig en vertrouwd.

De eerste keer duwen we de koets aan op commando en laten we het span wegstappen en als het eenmaal rolt: dan gaat alles voorwaarts oplossen. Door de rust en het vertrouwen van het ervaren menpaard ernaast, gaat het eigenlijk prima op deze manier. We hebben er al heel wat zo beleerd.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:31

janouk schreef:
Na het pallet slepen en het laten wennen aan strengen tussen de benen, etc, gaat de nieuweling mee naar de menles. Samen met de instructeur en een aantal ervaren menners zetten we de nieuweling in het tweespan naast een ervaren menpaard. Lekker om een aantal ervaren mensen erbij te hebben. :j dan verloopt het allemaal rustig en vertrouwd.

De eerste keer duwen we de koets aan op commando en laten we het span wegstappen en als het eenmaal rolt: dan gaat alles voorwaarts oplossen. Door de rust en het vertrouwen van het ervaren menpaard ernaast, gaat het eigenlijk prima op deze manier. We hebben er al heel wat zo beleerd.


Dit heeft ook altijd mijn voorkeur, eerst in het twee span naast een ervaren en rustig paard

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Hoe pakken jullie de overgang van band slepen naar wagen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:41

Paar keer mee naast de kar om aan de geluiden te wennen. Ook met oogkleppen mee. Daarna een paar keer in het gangpad tussen het lanoen zonder trekwerk. Wennen aan de lamoenstokken om het lijf. Vanaf daar met veel hulp de kar wegtrekken op een makkelijke ondergrond.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Hoe pakken jullie de overgang van band slepen naar wagen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:19

Ik ben persoonlijk meer voor het mennen zonder oogkleppen. Ik heb in het begin paarden steeds met kleppen beleerd, maar ik merk toch dat ze rustiger zijn zonder. Eén van mijn eigen paarden flipt met kleppen zelfs. Dan hoort hij iets maar kan het niet zien, daar wordt hij heel bang van.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoe pakken jullie de overgang van band slepen naar wagen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:25

Ik ben voorstander van mennen met oogkleppen, paarden kunnen beter focussen en vertrouwen op de koetsier bouw je op. Zeker midden in druk verkeer zijn oogkleppen voor het paard veel rustiger.
Ik kan me voorstellen dat je midden in het bos minder profijt ueb van oogkleppen, maar midden in de stad heb ik liever oogkleppen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:52

Ik heb nu 3 paarden zonder oogkleppen voor de wagen, waarvan er 2 beleerd zijn met. In het verleden ook bijna alle paarden zonder gereden.
mijn reden om zonder te gaan rijden is dat ze niet alleen maar stukjes zien van wat er om hen heen gebeurd maar alles gewoon zien zoals het is en de situatie beter kunnen inschatten. Ook in drukker verkeer.
Maar ik beleer mijn paarden door zeker 3/4 tot 1 jaar buiten te lopen tussen de lange lijnen en ze zo alles te laten zien. Van bos tot dorp, treinen koeien , noem maar op.
en na die voorbereiding is het tot nu toe inspannen en wegrijden.
en als ik ze onder het zadel zou rijden overal, hebben ze ook geen oogkleppen op.

maar zoals gezegd steek ik heel veel tijd in de voorbereiding en daar heb je later alleen maar profijt van.