Beginnen met mennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laagstraat
Berichten: 1
Geregistreerd: 22-09-16

Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 13:00

Hallo,

Zoals de naam al doet vermoeden wil ik beginnen met mennen. Wij (mijn vriendin en ik) wonen sinds een half jaar met de paarden aan huis. Mijn vriendin is fanatiek met rijden en lesgeven maar allemaal dressuur matig.

Vroeger, ongeveer vanaf mijn 7de tot 14de heb ik zelf ook paard gereden op een manege. Thuis ben ik wel vaak bij de paarden, dus ze zijn me niet onbekend, maar ik ben verre van een kenner.

Het paardrijden zelf trekt me niet meer maar het bezig zijn met de paarden wel, en dan vooral het idee om te mennen speelt al langer in me hoofd. Maar zoals ik al zei gaat het hier thuis eigenlijk altijd alleen maar over dressuur en is er hier totaal geen kennis van het mennen.

Nu hebben we, voor onze dochter, (ze is nu nog te jong hoor maar voor over een aantal jaar) een jonge Welsh pony gekocht, genaamd Appel(dochter zelf verzonnen) Hij is ongeveer 1.38 hoog, grote C kleine D pony dus. Hij word momenteel ingereden en is een super leuk pony'tje.

Het lijkt mij leuk als ik met Appel zou kunnen gaan mennen, gewoon recreatief met zon recreatiekarretje. We hebben een recreatiegebied achter het huis dus ik wil daar lekker een rondje kunnen rijden met de kids achterin. Maar ik weet helemaal niet of hij dat wel kan qua sterkte, maat etc. (nu uiteraard nog niet).

Nu is mijn vraag dus aan jullie kenners, hoe kan ik het beste beginnen met mennen en kan dit überhaupt wel met Appel?
Ik heb al het een en ander uitgezocht over het menbewijs maar dacht wat ervaringen, ideeën en tips van andere is ook leuk.

Ik weet bijna zeker dat deze vraag al eens gesteld is, maar zoals op alle grote forum site's zie ik door de bomen het bos niet meer.

En ik zal me alvast verontschuldigen voor als ik niet de juiste termen gebruik die in de paardenwereld gebruikt worden maar die leer ik vanzelf wel haha.

In iedergeval al vast bedankt voor jullie reacties!

Gr Mark

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:34

Mennen is erg leuk en vaak vinden paarden /pony's dit ook erg leuk.
Zulke maat pony zou ik niet veel meer laten trekken als 2 volwassenen of 1 volwassen persoon met bijv. 2 kinderen.
je moet er aan denken dat een beetje degelijke en veilige ! wagen al gauw rond de 200kg weegt. Of wat meer.

je zou al kunnen beginnen om de pony tussen de lange lijnen (er achter lopen dus), de commando's te leren die je straks voor de wagen ook gaat gebruiken. Vooral bij het commando halt, is echt stil blijven staan heel belangrijk.
je kunt hem al aan het tuig wennen, incl. broek. Verder kun je hem al verkeersmak maken door eerst in het bos, en dan op rustige wegen te gaan wandelen of later tussen de lijnen. En dat steeds uitbreiden.

in de tussen tijd kun je misschien met iemand mee gaan die veel ervaring heeft met mennen. Of je loopt eens een paar dagen mee met iemand die menpaarden beleert en traint. Leer je veel van.
Het echte inspannen zou ik laten doen bij een goede trainer die netjes en rustig met jonge paarden omgaat.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:30

Misschien kun je al op veel van je vragen een antwoord vinden in de FAQ op AR :-) In de wiki op Bokt staat ook heel veel over beginnen met mennen :-)

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 15:16

Waar woon je?