[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 21:50

Als je even hier boven leest, zie je dat ik exact hetzelde probleem heb. :) Ze hebben hier dus al enkele tips gepost hierover waaraan het kan liggen en hoe het eventueel op te lossen valt.

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:09

Bomen laten inkorten. Met de zweng heb ik ook wel eens de gaten van mijn strengen waren ongelijk

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:38

Jackytje,
Ik heb in mijn vorige bericht een fout gemaakt :o ; je strengen hangen te los, niet te strak. De pony trekt de kar nu op het schofttuig en niet goed op de strengen. Dus je moet de strengen strakker doen. Ik zou op zoek gaan naar een kundig iemand die je kan helpen. Het borsttuig moet zeker niet omlaag en de opmerkingen over de broek komen ook niet erg kundig over. Misschien is er een menvereniging bij jullie in de buurt? Daar zijn altijd wel mensen die je eens willen helpen. Je woont voor mij ook best een flink stuk uit de buurt. Helaas, anders had ik graag met je willen puzzelen naar een goede afstelling.

Op de foto waarop de pony staat zonder tuig, lijkt het alsof het borsttuig op de goede hoogte hangt. Op de foto met kar leek het alsof hij een gaatje te laag hing. Wellicht kan je iemand nog een keer foto's laten maken van de pony met kar en jij erop. En dan foto's op hoogte van de pony (dus niet van bovenaf genomen). Op basis daarvan kunnen we bekijken of het hoger of lager moet.

Het is inderdaad normaal dat het borsttuig en de strengen in een klein bochtje hangen als er geen druk op de kar staat. Als je een kar hebt die heel makkelijk rolt, dan zul je ook in draf al zien dat de strengen niet altijd op spanning staan, er zijn momenten dat de kar gewoon rolt zonder hulp van de pony.

Qua broek, een aantal slagen om de kar kan zover ik weet geen kwaad. Staat het netjes, nee. Is het effectief, ja. De functie van een broek is het voorkomen dat de kar op de hakken van de pony knalt. Als je de broek zo aan de kar knoopt dat de billen van de pony niet vooruit geduwd worden bij normaal voortbewegen, dan kan de broek niet hinderen. Uiteraard, als je ergens een heuveltje of verkeersdrempel af gaat, dan moet de broek wel tegen de kont van de pony duwen, om de kar tegen te houden.

Je zegt dat je zelf wel goed op de kar kan zitten, maar zodra er iemand bijkomt, dan raakt de kar instabiel. Dat klopt helemaal. Je moet de kar zien als een soort hefboom/wipwap. Hoe meer personen (gewicht) er op de kar zit, des te meer zal hij gaan 'naar achteren kieperen'. Ik vind het lastig om je te helpen met de vraag 'hoe krijg ik deze sulky in balans'. Want ik heb niet zo'n sulky en heb er ook nog nooit meegewerkt. Je zegt dat de kar meer mag zweven als jij er op zit, dan moet je het bankje naar achteren plaatsen. Als de kar teveel zweeft als er meerdere mensen op zitten, dan moet het bankje iets naar voren. Dat is hoe ik het kan beredeneren. Maar nogmaals, ik heb geen ervaring met dit soort wagentjes.

Donna,
Het is de bedoeling dat de sulky in de lichtogen zweeft. Een sulky mag niet op de rug van de pony leunen! Daar zijn ze niet voor gemaakt. Het is wel de bedoeling dat de sulky stabiel hangt, dus niet op en neer in de lichtogen gaat. Heb jij een sulky die mooi zweeft, of die op en neer gaat in de lichtogen?

Ook bij jou, je strengen mogen een paar gaatjes losser en waarschijnlijk je borsttuig iets hoger. Maar dat kan ik niet goed zien door het rode kringetje. De reden waarom de lichtogen op de eerste foto voor het schoftje uit steken; je strengen zitten te strak.

Verders vraag ik mij af of je het lamoen een beetje kan draaien? Of kan je er niks aan verstellen? Vergelijk je onderste foto maar eens met die van Jacky, een pagina terug. Haar lamoen wijst keurig naar beneden, het jouwe wijst naar buiten.

Wat bedoel je met de laatste foto? Dat je teugels blijven hangen? In dat geval zou ik een bokkussen overwegen. Dan zit je zelf wat hoger en heb je beter overzicht.

Daarnaast, knoop alsjeblieft een broek aan de pony en de kar! Tenzij je een geremde sulky hebt, maar ook dan zou ik het doen. Zonder broek is echt minder veilig.
En laat je pony nooit, maar dan ook echt nooit zo staan als op de eerste foto. De teugels hangen los op de kar, niemand staat bij de pony.... bedenk je eens wat er had kunnen gebeuren als de pony was geschrokken. Dan had ze/hij het op een lopen gezet, met kar erachter.... en niemand die haar/hem vast had. Dus altijd de pony vasthouden.
Ook voor jou, zoek les en iemand die je kan helpen met het optuigen.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:45

Enorm bedankt Sakvis voor de uitgebreide post. Op welke foto vind je de strengen dan beter qua lengte? Op de eerste zitten ze een gaatje langer en hierbij gingen de strengen dus ook sneller 'doorhangen'. Op de tweede foto zaten ze bijna altijd strak. Ik merkte ook dat mijn pony veel wendbaarder was als het één gaatje losser stond. Normaal gezien vindt hij het namelijk lastig om bochten te nemen met de sulky.

Ik heb even een oproepje gedaan op facebook en hoop iemand te pakken te krijgen die me kan helpen. We gaan morgen ook zelf eens aan de kar sleutelen en zal gelijk ook nog enkele foto's nemen voor dit topic.

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:01

Ik zag vanavond dat de rechterband van mijn hca sulky lek is bij het ventiel.. Iemand een idee wat voor binnenband ik hiervoor kan halen? Lijkt me geen standaard fiets maat? Het is een 16 inch. Bij hca zelf ben ik bang dat ik er de hoofdprijs voor moet betalen.

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:20

Kun je er niet mee naar de fietsenwinkel? proberen waard toch?

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:37

Ik had het laatst ook, gewoon een standaard maat bij de fietsenwinkel hoor!

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:43

Ja, ik had gister de laatste maat mee genomen bij de fietsenwinkel maar die scheurde compleet uit bij het op pompen. Heb nu dus besteld op internet. Voor als iemand anders zich eens afvraagt wat voor maat er in moet bij mij zit er een schwalbe nr. 7 in, 20" 40/62-406. Die heb ik nu dus maar besteld!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:59

Vraagje: spoorverbreders kun je er altijd later nog op laten zetten toch bij een HCA?

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:45

Ja kan er later op, dan krijg je een andere as waar je wiel op zit

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:02

Thanks!

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:24

Dat kan idd, maar hij zou hier van wel de kosten verdubbelen, weet niet of hij dat nog doorgevoerd heeft.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:57

Nu 75, straks 150?

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:36

Dat was hij van plan idd, maar ik weet niet of het nu ook daadwerkelijk zo is.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 06:43

Wat ik me afvraag; er wordt altijd geroepen "je kan niet snel van een hca afkomen als het moet" maar in welke situaties zou je dat willen dan? Ervan uitgaande dat ik altijd iemand bij me heb op de fiets ernaast als ik naar buiten ga of in de rijbak blijf met altijd mensen op het erf. Is het juist niet altijd zaak om te moeten blijven zitten? Of werkt dat in de praktijk toch anders?
Ben even benieuwd naar meningen van ervaren menners. Dit is namelijk mijn twijfel om een hca te kopen.

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:49

Mijn pony wil soms nog wel eens ineens schrikken, en dan loopt ie naar achteren. Ik kan er inderdaad niet heel snel af. Op de een of andere manier is mijn reflex te gaan staan. Moet ik mezelf echt afleren

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:19

IngridM schreef:
Wat ik me afvraag; er wordt altijd geroepen "je kan niet snel van een hca afkomen als het moet" maar in welke situaties zou je dat willen dan? Ervan uitgaande dat ik altijd iemand bij me heb op de fiets ernaast als ik naar buiten ga of in de rijbak blijf met altijd mensen op het erf. Is het juist niet altijd zaak om te moeten blijven zitten? Of werkt dat in de praktijk toch anders?
Ben even benieuwd naar meningen van ervaren menners. Dit is namelijk mijn twijfel om een hca te kopen.

Ik rij ook met een HCA en heb wel paar keer voor een situatie gestaan dat ik er af ben gegaan. Mijn pony vind soms dingen eng en gaat dan gewoon niet verder. (Achterwaarts en draaien) Langs het water is dat niet heel veilig. Als ik ernaast loop stapt hij braaf achter me aan. Daarna stap ik weer op en rijden we verder :).

Bij mijn vorige stalling moesten we het spoor over om bij het bos te komen. Als er dan een trein aan kwam ging ik er ook naast staan.

Thuis in de bak heb ik geen redenen om eraf te gaan en men trouwens vaak alleen of iemand die mee gaat op het paard.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:24

Ik stap alleen af als ik klaar ben met mijn rit en om hekken te openen. Ik heb met mijn bijna 40 jaar oude lichaam daar geen moeite mee. Linkervoet over het lamoen, iets zijwaarts zitten en dan je andere been erachter aan. Je moet niet eerst gaan staan tussen de zitting en het rekje

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:25

In principe blijf je natuurlijk altijd zitten, tenzij de situatie veiliger wordt als je dat niet doet. Van een tweewieler/vierwielige wagen stap je over het algemeen makkelijker af, maar daarvoor zou ik een HCA niet laten staan.. in principe ga je er van uit dat je niet zomaar van de bok/je stoeltje/panzitting af moet. Ik stap ook wel eens af en dan is het een zwaai naar links/rechts met je benen en jezelf er af 'duwen', dat gaat nog best vlot. Hoe snel je in nood van de sulky af komt durf ik je niet te zeggen, gelukkig nog geen situaties meegemaakt waarbij dat nodig was.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:44

Ayla schreef:
Hoe snel je in nood van de sulky af komt durf ik je niet te zeggen, gelukkig nog geen
situaties meegemaakt waarbij dat nodig was.


ik vermoed dat je dan binnen een mum van tijd eraf kan :-)

Bedankt iedereen! Ik heb mijn keuze gemaakt :-)

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:55

Op wedstrijden en in de bak en wei rij ik gewoon met hca. Op de weg nooit. Ik kom er gewoon niet snel vanaf. ben ook niet de lenigste. Toch in verleden momenten gehad dat ik er snel af moest. Laatst nog met asfalteren. Pony ging alleen nog maar achteruit. Als ik dan naast hem loop durft hij wel gewoon door. Ze zeggen altijd nooit afstappen, maar ik ben van mening dat het soms toch beter is om af te stappen.
situatie en paard afhankelijk. Bij mijn andere pony zou het bijv geen goed plan zijn geweest om af te stappen

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:40

Ik heb een HCA en stap dus wel af. Sterker nog, het op - en afstappen heb ik bewust getraind en gebruik ik in de praktijk geregeld. Maar, ik stap nooit af in stressie situaties.

Wij rijden flinke kilometers door het bos. Zeker afgelopen winter, waren er enorm zware stukken blubber waar we wel doorheen moesten (lang leve het productiebos van SBB). Net voor zo'n stuk zette ik haar stil en ging dan van de sulky af. Ze gaat daarna keurig op stemcommando voorwaarts, trekt de kar door het modderige stuk heen, gaat weer stilstaan en laat mij opstappen.
Ja, ik weet het, officieel moet je op je kar blijven zitten. Maar ik vind dat het wel eerlijk moet blijven voor de pony. Bepaalde routes in ons bos gaan over zandverstuivingen die zo ontiegelijk zwaar zijn. Ook op dat soort stukjes stap ik even af. Een derde punt was de enorm berg die op ons 'eerste' ruiterpad ligt. Dat is echt een flinke heuvel/berg. Wel mooi oplopend, harde ondergrond en een flauwe helling. Maar het kreng is wel echt lang.
Deze bergbeklimming hebben we in stukjes opgedeeld. Het doel was eerst dat ze ongeveer 1/3 van de berg deed, daarna stapte ik af. Dit hebben we steeds verder opgebouwd, nu kan ze het hele stuk in galop. In een lagere gang is echt geen optie. Ook bij onze rijpaarden hebben we dit zo opgebouwd (met tussendoor afstappen). Want echt waar, het is een behoorlijke beklimming voor een paard dat het niet gewend is. En ja, ze moeten het ergens leren. Ze kunnen het allemaal wandelend en in verzamelde draf aan de dubbele lange lijnen (ook goed voor onze conditie), maar rijdend of met een kar is toch net wat anders.

Ik heb ook altijd een ruiter bij me, deze parkeert haar paard voor de neus van de pony op het moment dat ik afstap. Dit maakt de vluchtroutes wat beperkter. Daarnaast heeft de pony een touwhalster onder haar gewone hoofdstel met daaraan een leadrope. De leadrope gaat direct naar mijn hand. Ik heb dus een 'noodlijn' die niet door het schofftuig en het borsttuig gaat. Dit geeft mij een veiliger gevoel.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 12:44

Ik ben nog nooit afgestapt anders dan bij het eind van een rit of training. Zitten en rijden. Juist bij wiebelige jonge pony's is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt af te stappen. En bij de meer ervaren is er geen enkele rede toe.

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 08:58

Hoi,

Ik kom even dit topic binnenvallen, misschien zit ik verkeerd, maar misschien ook niet.

Ik ben bezig met het opruimen van wat spullen en heb onder andere een marathonwagen van cavalier (?) staan en een sulky van M. Aars. Voor de sulky kan een (grote) shetlandpony, of een kleine A pony. Heb er zelf echt geen verstand van en ik wil in ieder geval de sulky alvast wegdoen. Heb ook wel een geïnteresseerde, maar wat zijn zulke sulky's nu eigenlijk waard? Hoef er de hoofdprijs niet voor te hebben, maar voor een appel en een ei gaat ook wat ver.

Even kijken of het lukt een foto toe te voegen.
Afbeelding

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 10:54

mijn kennis had haar aars sulky met 21 "wielen voor grote maat shet/ a pony voor 250 euro gekocht