[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:49

ElineGC schreef:
Ik ben aan het kijken naar een andere sulky en neig eigenlijk heel erg naar HCA.
Het gaat om een shetlander van ongeveer 85 cm.
Is er iemand in de omgeving van Zwolle waar ik er een keer op mag zitten om het te voelen?
Omdat je eigenlijk met je benen wijd zit ben ik bang dat ik misschien kramp krijg.

Weten jullie misschien ook iemand die hem tweedehands verkoopt? Ik kan er maar 1 vinden en die is 700 euro waardoor ik hem dus beter nieuw kan kopen.

Mijn pony staat vlakbij Deventer. Je mag best mijn HCA is proberen alleen door een blessure kan mijn pony er nu niet voor.

Mooie sulky die laatste!!

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:56

Mooie sulky! Wat voor paard/pony gaat ervoor lopen?

Ik vroeg mij af er iemand ervaring heeft met een verhoogd stoeltje op je Hca sulky? Ik heb een grote maat shet en een 19 inch Hca sulky. Plaatje ziet er prima uit. Maar, de leidsels lopen niet in een rechte lijn naar mijn hand. Mijn handen draag ik lager dan de kont van mijn pony. Dit geeft communicatieproblemen. Want mijn hulpen komen niet goed door.
Ik denk dat het probleem opgelost is door het stoeltje te verhogen. Maar ik vroeg mij af of er meer mensen 'last' van hebben?

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:52

mijn teugels liggen ook op de kont van mijn pony, maar ik ondervind er geen hinder van eerlijk gezegd.

ElineGC

Berichten: 966
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Overijssel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:10

Dinsdag komt er een hca mijn kant op en mag ik die proberen en ook eventueel kopen. Mijn instructeur zei dat je verplicht bent om een gevarendriehoek te gebruiken als je op de weg gaat. Hoe doen jullie dit bij de hca?

marga1
Berichten: 902
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:18

Grote sticker achterop mijn stoeltje dit heeft Andries (HCA) voor mij gedaan.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:25

marga1 schreef:
Grote sticker achterop mijn stoeltje dit heeft Andries (HCA) voor mij gedaan.


Ik heb het ook zo

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:08

Het is er eentje van Snoys Marathon in Zundert, de Clever (eigenlijk K.utzmann) MXH ( met als extra optie luchtvering). We hebben hem vandaag binnen gekregen en gelijk maar even achter onze fjord gedaan. Het afstellen was even googelen, maar door de verstelbare lamoenstokken een stuk minder moeilijk als dat we dachten....We stonden zelf echt te moeilijk te denken haha ( beetje sufferds zijn we wel) maar kwamen er al snel achter dat het vrij eenvoudig is. De eerste indruk in 1 woord : SUPERKARRETJE!! Ik was door alle verhalen op bokt een beetje huiverig geworden of het wel lekker zou zitten maar voor zover je er in 20 minuutjes wat over zeggen kunt zit het echt niet gek....Nu lessen nemen maargoed we hebben er dus al wel even stiekum op gezeten, lieve brave fjord heb ik toch... Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lauwsiej

Berichten: 660
Geregistreerd: 07-01-05
Woonplaats: Westland

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 00:21

Fijn dat je wagen er is en zo goed bevalt. Veel plezier ermee :-)

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:26

Mijn dame is nu 2 jaar. We willen haar laten beleren als ze 3 wordt. Nu zijn we al rustig aan het oriënteren wat voor wagen we willen. Ik zou zelf willen beginnen met een tweewieler. Dat vind ik zelf prettiger. We zijn nu al op zoek voor het geval er een leuk tweedehandsje langskomt.
Welke wagen zouden jullie aanraden. Budget is ongeveer 1500 euro.

CharlottevdH
Berichten: 117
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:52

FemkeRoosje schreef:
Ik heb het prototype bij HCA toen zien staan, als ik het goed heb begrepen kon er een stoeltje in het midden op of twee (dat kon je ook wisselen) en kwam hij in drie verschillende wielmaten. Volgens mij heeft een bokker ook het prototype?

Deze foto heb ik wel een keer opgeslagen:
[ [url=m/IRQtzJ.jpg]Afbeelding[/url] ]



Dit is de wagen van een vriendin van mij! Hele fijne kar, ik heb de eer gehad om hem en paar keer te mogen gebruiken nadat mijn eigen sulky gemaakt moest worden. Wel een stukje zwaarder dan de gewone HCA natuurlijk.

Zitten hier mensen met lastige knieën in dit topic? Ik heb na lang wikken en wegen zo goed als besloten een HCA aan te schaffen, maar ik heb behoorlijk lastige knieën. Ik kan mijn knieën niet te lang gebogen houden. Hierdoor is mijn huidige Cavalletie met weinig beenruimte dus niet echt ideaal.

Hoe bevalt de HCA voor jullie?

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:13

Hee ik heb een vraagje over de cavaletti. Sinds kort men ik recreatief met de shetlander en dat gaat erg goed. Alleen nu heb ik het probleem dat ik steeds moet terugnemen, of stoppen omdat de streng van de zweng af gaat. Ik heb het hele simpele tuigje van ooteman en die heeft touwstrengen aan het borst stuk zitten, het gaat op zich goed alleen zoek ik een manier om te zorgen dat de strengen op hun plaats blijven zitten.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:57

Heb je een foto van je zweng met streng erom? Klinkt meer alsof je zweng geen stop aan de buitenkant heeft ofzo

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:32

Die touwstrengen trekken zich niet strak zoals een strop, dus dat is erg lastig.
Strengen die los schieten kunnen gevaarlijk zijn, dus zorg wel dat je een oplossing heb voor je wer ga rijden.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 01:31

Dennis: daarom zoek ik naar een oplossing, omdat ik de pony en mezelf niet in onnodig gevaar wil brengen.

SCW de zweng heeft inderdaad geen 'stop' ik heb op het moment geen foto en kan er ook nergens een vinden die erop lijkt. De zwengt loopt als volgt:
|_|_____|_|
zo kan ik het het beste uitleggen, maar zal morgen een foto maken.

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:34

Zo zitten de strengen bij mij om de zweng (oud type cavalettie)
Misschien heb je er wat aan! Ik heb zelf gewoon stropstrengen
Afbeelding

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:31

ga toch hier eens delen..... voor de hca kenners onder ons...

ik heb een hca sulky voor mn shet van 95cm en een zilco tuig.
nou krijg ik mn lamoen niet mooi zwevend in de lichtogen zoals je bij sommige ziet maar toen ik het gewicht ging nakijken wat hij nu draagt gaat het om zo'n halve kilo,nog niet veel dus.
ik had me erbij neergelegd dat ik hem niet zwevend zou krijgen.

nou ging ik vandaag mennen met een andere meid en toen zij ging mennen viel mij dus op dat hij bij haar wel netjes zweefde in de lichtogen! :?

nou heb ik het met iemand van bokt wel eens over gehad dat het een soort weegschaal effect is alleen andries ontkrachten dit voor ons ,omdat je boven de as zit en dus niet zou moeten uitmaken.
alleen denk ik toch dat wij wel gelijk hadden??
ik weeg tussen de 10/15 kilo lichter en bij mij zweeft hij niet en bij haar dus wel :)*
wie kan mij helpen aan een verlossend antwoord?

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:36

Met een halve kg ben je toch wel goed op weg hoor!
Heb je misschien een foto? Dan is het wat makkelijker oordelen. Maar misschien kan je iig proberen het stoeltje wat meer naar achteren te verplaatsen? Dat heeft bij mij heel erg geholpen.

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:42

Vanuit hier misschien een blonde vraag... Wanneer is een sulky nou werkelijk in balans? Is dat simpel gezegd wanneer de sulky bij op/afstappen van de menner niet omhoog of omlaag 'beweegt'? Dus wanneer hij netjes blijft steunen op de lichtogen zonder dat daar meer of minder druk op komt?
Of zijn er nog (veel) meer dingen om op te letten?

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:46

stoeltje staat maximaal....
geloof die rubber pin ook.
nee heb er geen foto's van gemaakt helaas,stom :(

zal als we volgende keer gaan mennen eens kijken of ik het kan filmen.
het viel mij nml ook op dat de strengen niet continu straks staan maar verder trekt hij ook absoluut niet met het schoftje want het het (dichte) lamoen zweefde netjes in het midden en bewoog lichtjes heen en weer.

ben dus al een heel eind maar dus niet optimaal als je t mij vraagt,vandaar dus mn vraag.
wellicht iemand die net die ene tip heeft :o

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:48

Volgens mij is het zo dat een tweewieler/sulky in balans is als het lamoen lichtjes omhoog gaat in de lichtogen (dus gaat "zweven") op het moment dat je gaat zitten. Oftewel, het gewicht op de lichtogen zou minder moeten worden als de menner op de wagen zit.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 15:53

cinniz123 schreef:
stoeltje staat maximaal....
geloof die rubber pin ook.
nee heb er geen foto's van gemaakt helaas,stom :(

zal als we volgende keer gaan mennen eens kijken of ik het kan filmen.
het viel mij nml ook op dat de strengen niet continu straks staan maar verder trekt hij ook absoluut niet met het schoftje want het het (dichte) lamoen zweefde netjes in het midden en bewoog lichtjes heen en weer.

ben dus al een heel eind maar dus niet optimaal als je t mij vraagt,vandaar dus mn vraag.
wellicht iemand die net die ene tip heeft :o


Het lamoen wat inkorten of de lichtogen een gaatje hoger? Als dat allemaal niet meer kan zou ik het ook niet meer weten..

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 16:16

Sardis schreef:
cinniz123 schreef:
stoeltje staat maximaal....
geloof die rubber pin ook.
nee heb er geen foto's van gemaakt helaas,stom :(

zal als we volgende keer gaan mennen eens kijken of ik het kan filmen.
het viel mij nml ook op dat de strengen niet continu straks staan maar verder trekt hij ook absoluut niet met het schoftje want het het (dichte) lamoen zweefde netjes in het midden en bewoog lichtjes heen en weer.

ben dus al een heel eind maar dus niet optimaal als je t mij vraagt,vandaar dus mn vraag.
wellicht iemand die net die ene tip heeft :o


Het lamoen wat inkorten of de lichtogen een gaatje hoger? Als dat allemaal niet meer kan zou ik het ook niet meer weten..


vind hem zelf te dicht op het rekje staan als ik het lamoen inkort,als hij zn staart nu omhoog doet raken de eerste haren het rekje en lichtogen zitten op zn hoogst

marga1
Berichten: 902
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:28

Jou eigen zit houding? iets meer naar achter met jou bovenlichaam kan al een heel verschil maken.

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:44

Cinniz, wij hebben het hier volgens mij al eerder eens over gehad. Ook in dit topic :) Ik had er ook moeite mee, combinatie HCA met stoeltje en Zilco tuig. Ik heb pas onlangs de juiste balans gevonden; zit nu perfect op het harde, maar ook in het bos of op het gras nog goed in balans, zonder dat de pony bij een oneffenheid een klap op de rug krijgt.

Ik had hiervoor een HCA met panzitting. Dat vond ik veel gemakkelijker in te stellen. Door je eigen zit kun je veel meer spelen met de balans. Door het stoeltje zit je al veel meer in een houding.

Wat bij mij geholpen heeft is twee ringetjes toevoegen aan de twee voorste schroefpunten, zodat je stoeltje iets schuiner komt te staan. Misschien iets om te proberen? Overigens heb ik nog wel speling om het stoeltje meer naar achteren te doen, maar dan zweeft de sulky te veel naar mijn zin. Ik heb graag dat hij onderin het lichtoog zweeft.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:33

Ik had inderdaad ook een vraag over een stoeltje vs panzitting.
Ik heb een probleemrug en wil eigenlijk het liefst voor een panzitting gaan omdat ik inderdaad het gevoel heb dat ik in het stoeltje in een bepaalde houding vast word gezet, en dat je toch een soort van opgesloten zit.
Maar ja wat is beter voor probleemruggen?

Ik heb genoeg ervaringen gelezen van mensen die prima tientallen kilometers kunnen maken op een panzitting.