[AR] Boerenmentuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Boerenmentuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 16:54

Zijn hier mensen bekend met een boerenmentuig? ik ben op zoek naar zoiets maar kan het nergens vinden en nou ga ik twijfelen of ik wel de juiste benaming gebruik. Iemand hier?

Alvast bedankt.

Caesar

Re: Boerenmentuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:56

Bedoel je de echte tuigen van vroeger?

Ik geloof dat wij nog wel e.e.a hebben liggen maar ik denk dat dat inmiddels wel aardig verweerd is. Die schofttuigen heb ik tijd geleden nog gezien.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:05

Als je googled Gareel krijg je het :) als je dat bedoeld tenminste.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:09

Kan je een beetje beschrijven hoe het tuig eruit ziet/in elkaar steekt of heb je een voorbeeld?

Bij een boertuig denk ik altijd aan zo'n oud ding wat veel mensen nog met slepen gebruiken, soort borsttuig en schoft aan elkaar, schoft heeft geen versteviging vaak met touwtstrengen. Maar ouderwetse gareeltuigen worden volgens mij ook nog wel eens als boerentuig beschreven.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:21

Bij divoza kun je (of in ieder geval kon dat, denk nu nog wel) een boerentuig kopen. Dat is alleen een borststuk zeg maar, waar je touwstrengen aan vast kunt maken en er zitten ogen aan waar je de bomen in kunt doen.

Gareel is geen boerentuig, dat is een tuigtype, net als borsttuig

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:41

Afbeelding

Zo'n tuig? Overigens geen idee waar je dat kunt kopen :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:44

Oe wat een prachtig span hierboven.

Bij Divoza heeft het heel lang in de catalogus gestaan. misschien nog steeds wel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:51

Afbeelding

Hier ook even een foto van ons

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 02:18

Een echt 'boerentuig' van 'vroeger' hoort inderdaad eigenlijk touwstrengen te hebben, en ook touwen als leidsels. Een gareeltuig kan, maar dan wel de ouderwetse van hout. Dat is idd wel een tuig'type'; je hebt of een borsttuig, of een gareeltuig. Wij hebben hier nog wel een oude 'haam'/gareel hangen, helemaal uit hout. Dat is helaas puur en alleen ter decoratie geschikt; houtworm heeft zijn weg gevonden en het hout zelf is ook niet meer veilig bruikbaar.

even een voorbeeld foto van google:
Afbeelding

in leren/beklede versie (gareel):
Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:01

Wij hebben inderdaad de bovenste nog liggen :D

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:21

Ik denk dat je met "boerentuig" een "werktuig" bedoeld. Misschien dat je met een voorbeeldplaatje naar een goede tuigmaker kan gaan. Die kan je allicht verder helpen. Ik denk dat als je Paul Paree vraagt naar een werktuig hij wel weet wat je bedoeld. Als je in google "werktuig paard" in typte kom je denk ik ook al een heel eind.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:24

je kan ook eens n frans gareel googelen.dat zit er tussen in nieuw en oudere uitstraling!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:26

Gareel moet op maat gemaakt zijn, anders krijgt paard/pony heel veel last van het tuig. Een boerenwerktuig kan gewoon passend gemaakt worden door de gespen te verstellen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:50

Een echte boerenaanspanning heeft geen kret, of dat tegenwoordig nog wel zo veilig is natuurlijk nog een ander punt. De boer remde door zijn klomp tegen de kont van het paard te houden, dan kreeg het paard de kar niet op de hakken. Een bokkebit, het liefst geen oogkleppen,touwen strengen, touwen leidsels en een borsttuig of een haam.
Borsttuig werd meestal in elkaar gezet met klinken, de haam was boven verstelbaar.
Onze buren hadden vroeger de paarden gewoon met het tuig in het land lopen te weiden, konden ze ze zo pakken en weer gebruiken, dit was wel in hooierstijd, dus dan was de tijd in de wei maar kort.
Er werd natuurlijk niet zo op gelet of alles wel perfekt zat en goed paste, er moest gewerkt worden en drukkingen hoorden erbij.
Een oud mannetje hier uit de buurt heeft er een voor ons gemaakt, geklonken en al, we hebben er een paar maal een rubriek voor boerenaanspanningen mee gewonnen, met onze zelf gemaakte miedemawagen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 12:13

xJolijn schreef:
[ [url=m/O7qmO4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo'n tuig? Overigens geen idee waar je dat kunt kopen :o

Zo een bedoel ik! en we gaan er geen kar achter hangen hoor maar het is om de bak te slepen;) Divoza heeft ze wel zag ik maar die zijn ook vrij 'prijzig' voor iets wat we niet heel intensief gebruiken. Mocht iemand er nog een hebben liggen en die kwijt willen :D Een gareel gaat het niet worden hoor.. ik zoek vrolijk door;)

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:24

Op wat voor pony/paard moet het liggen?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 11:15

Grainey schreef:
Op wat voor pony/paard moet het liggen?

Het is voor mijn jonge Spaanse hengst van rond de 1.60.

Afbeelding

Dit paard, dit tuig;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:07

Maar als het enkel is bedoeld om de bak te slepen............ en niet voor 'het plaatje' dus voor de één of andere rubriek waarbij het belangrijk is om een bij de gelegenheid passend tuigage en wagen te gebruiken;

Dan kun je toch ook gewoon een simpel borsttuig, schoftje en strengen gebruiken?
Verdeeld de druk ook veel beter, is fijner/comfortabeler voor het paard, én er is veel makkelijker (en goedkoper vaak) aan te komen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:43

Ik kan me ook niet voorstellen dat een boerenmentuig nou veel goedkoper is als een gewoon tweedehands marathon(=sterk) tuig.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:47

Bij divoza kost het normaal 127, nu in de aanbieding voor 101

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:25

JoyCiej007 schreef:
Maar als het enkel is bedoeld om de bak te slepen............ en niet voor 'het plaatje' dus voor de één of andere rubriek waarbij het belangrijk is om een bij de gelegenheid passend tuigage en wagen te gebruiken;

Dan kun je toch ook gewoon een simpel borsttuig, schoftje en strengen gebruiken?
Verdeeld de druk ook veel beter, is fijner/comfortabeler voor het paard, én er is veel makkelijker (en goedkoper vaak) aan te komen.

Ben maar een 'leek' hierin :o vandaar. Dus er zijn alternatieven, dan ga ik nog weer verder zoeken naar bovenstaand. Dankjewel

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 15:30

tine10 schreef:
Bij divoza kost het normaal 127, nu in de aanbieding voor 101

Alleen nog pony maat;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:27

cloris schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ben maar een 'leek' hierin :o vandaar. Dus er zijn alternatieven, dan ga ik nog weer verder zoeken naar bovenstaand. Dankjewel

Ik zou gewoon naar een tweedehands cobmaat marathontuig zoeken. Als je uitsluitend gaat slepen heb je niet eens een broek nodig (de riem achterlangs de kont).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:51

cloris schreef:
JoyCiej007 schreef:

Dan zou ik idd gewoon eens op de boktmarkt en/of op marktplaats gaan kijken naar een mentuig enkelspan maat cob of full (geen idee welke maat je nodig hebt overigens, geen ervaring met deze paarden).

Staan er zat te koop. :j Voordeel van merktuigen als Ideal is dat elk onderdeel los verkrijgbaar is, dus als een onderdeel te groot of te klein is kun je dat los bijkopen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 01:03

Ik heb er een. Lang geleden eens op de kop getikt