Bokken tijdens galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Bokken tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 22:09

Hi Bokkers,

Ik men met mijn Shet Joepy.
Het is een cavaletti sulky en hij heeft een lederen tuigje met een lamsvel onder het schoftstuk.
Alleen bokt Joepy als ik hem vraag te gaan galopperen (de sulky is goed ingesteld dat is nagekeken door een professioneel persoon).
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Misschien rugproblemen, maar ja, hij bokt niet in draf.
Dan kan het even goed luiigheid zijn, want voorheen deed hij het bijna nooit.

Ik hoop hiermee genoeg informatie te hebben gegeven.

Groet,
Donna

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bokken tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:31

Wat zegt je instructeur er van?

Bokken voor de wagen is echt iets wat erg gevaarlijk is, dus wel iets wat je serieus aan moet pakken.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 08:26

Dennis schreef:
Wat zegt je instructeur er van?

Bokken voor de wagen is echt iets wat erg gevaarlijk is, dus wel iets wat je serieus aan moet pakken.


Zij denkt dat het gewoon joligheid is.

Door dat bokken van hem men ik de laatste tijd ook minder, want als hij een keer omslaat weet ik niet hoe dat al aflopen

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bokken tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:55

Dan gewoon duidelijk met je stem afstraffen en hem voorwaarts rijden. En voor de veiligheid een slagriem er overheen.
Zelf lekker in stap en draf door trainen en de galop voorlopig alleen mee pakken samen met je instructeur.

Bedenk wel dat de galop pas in de klasse M dressuur zit, dat is niet voor niets.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Bokken tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:20

Doet hij dit ook aan de longe of met dubbele lijnen? Sommige paarden zijnniet goed in balans en maken een paar bokken om op te starten. Dan is afstraffen niet de oplossing, maar gymnastiseren wel. En veel oefenen aan de dubbele lijnen. Veel overgangen maken en elke keer daar het aanspringen bijnemen.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:47

Bokt hij alleen bij het aangalopperen of blijft hij daarna doorbokken?
Bij het aangalopperen kan het bokken idd zoals boven gezegd een kwestie van onbalans zijn. Ik heb voorheen het advies gehad (in de tijd dat ik onder het zadel les had), om niet bewust aan te galopperen, maar om het jonge paard een aantal keer via het uitstrekken in draf, "per ongeluk" in de galop te laten vallen en dan gewoon een stuk door te galopperen.

edit: in dit topic, 5 dagen geleden geopend: donna123 @ [AR] HCA en Cavaletti sulky bonkte de sulky nog op zijn rug. Nu zeg je dat hij professioneel is afgesteld (dat kan uiteraard in de tussentijd), maar ik denk dat je het wel de tijd moet geven om de pony uit zijn oude gewoontes te halen.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Bokken tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:19

Mijn pony deed dit ook voor de Cavaletti, doordat dit type tweewiler toch erg slecht af te stellen is. Nu met de Cavalier geen problemen meer. Alleen duurde het wel 2 mnd voordat hij uit zijn oude gewoonte was.
Veel overgangen rijden en goed voorwaarts houden.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 15:52

Marg schreef:
Doet hij dit ook aan de longe of met dubbele lijnen? Sommige paarden zijnniet goed in balans en maken een paar bokken om op te starten. Dan is afstraffen niet de oplossing, maar gymnastiseren wel. En veel oefenen aan de dubbele lijnen. Veel overgangen maken en elke keer daar het aanspringen bijnemen.


Bij dubbele longe doet hij het wel, maar bij het longeren niet.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 15:53

Gem schreef:
Bokt hij alleen bij het aangalopperen of blijft hij daarna doorbokken?
Bij het aangalopperen kan het bokken idd zoals boven gezegd een kwestie van onbalans zijn. Ik heb voorheen het advies gehad (in de tijd dat ik onder het zadel les had), om niet bewust aan te galopperen, maar om het jonge paard een aantal keer via het uitstrekken in draf, "per ongeluk" in de galop te laten vallen en dan gewoon een stuk door te galopperen.

edit: in dit topic, 5 dagen geleden geopend: donna123 @ [AR] HCA en Cavaletti sulky bonkte de sulky nog op zijn rug. Nu zeg je dat hij professioneel is afgesteld (dat kan uiteraard in de tussentijd), maar ik denk dat je het wel de tijd moet geven om de pony uit zijn oude gewoontes te halen.


Hij is ook een keer uit zich zelf in galop gegaan, maar ook toen bokte hij.

De sulky is een aantal dagen geleden goed afgesteld, maar het bokken blijft doorgaan.
Misschien heeft het inderdaad met tijd te maken.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bokken tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:55

Als hij het aan de dubbele longe ook doet zou ik daar eerst aan werken :j. Daar is het minder erg als hij eens bokt. Daar kan je dus mooi uitproberen wat helpt. Corrigeren met stem of voorwaarts rijden.

En daarbij heeft het tijd nodig als ze een mindere ervaring hebben (zoals een bonkende sulky). Zo een ervaring is niet met een paar dagen vergeten.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 16:01

Dennis schreef:
Als hij het aan de dubbele longe ook doet zou ik daar eerst aan werken :j. Daar is het minder erg als hij eens bokt. Daar kan je dus mooi uitproberen wat helpt. Corrigeren met stem of voorwaarts rijden.

En daarbij heeft het tijd nodig als ze een mindere ervaring hebben (zoals een bonkende sulky). Zo een ervaring is niet met een paar dagen vergeten.


Daar zal ik dan zeker aan gaan werken :)

Zou het ook een goede (voor het paard) zijn om over te stappen op een HCA?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:58

Daar heb je al een topic over lopen, Donna.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Bokken tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:37

Een HCA xal het probleem niet oplossen als de pony ook bokt aan de dubbele longe. Dat kan je er beter eerst uitkrijgen voordat je allerlei wagens aangeschaft worden. Als het balans van de pony of iets rijtechnisch is bij jou, zal dat allemaal niet helpen. Zoek hulp bij iemand die je kan helpen.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Bokken tijdens galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:48

als hij bokt zou ik niet met een HCA gaan rijden.
Een kennis is vorig jaar door haar bokkende pony tot op haar bot opengetrapt.... weken thuiszorg gehad. lelijk litteken geworden. Je benen zitten dan namelijk waar geschopt/ gebokt kan worden..

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:58

donna123 schreef:
Hi Bokkers,

Ik men met mijn Shet Joepy.
Het is een cavaletti sulky en hij heeft een lederen tuigje met een lamsvel onder het schoftstuk.
Alleen bokt Joepy als ik hem vraag te gaan galopperen (de sulky is goed ingesteld dat is nagekeken door een professioneel persoon).
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Misschien rugproblemen, maar ja, hij bokt niet in draf.
Dan kan het even goed luiigheid zijn, want voorheen deed hij het bijna nooit.

Ik hoop hiermee genoeg informatie te hebben gegeven.

Groet,
Donna


De afzet in galop is anders dan in draf. Het kan zijn dat hij door zijn leeftijd nog geen balans heeft, maar het kan inderdaad ook zijn dat zijn bespiering nog niet optimaal is of dat hij toch ergens ongemak ervaart. Dit kan in het beenwerk zitten, maar ook in de rug. Het hangt ook van de soort ondergrond af. Laat hem voor alle zekerheid een keertje nakijken. Liever een keer teveel dan dat je achteraf met de gebakken peren zit. Als er niets lichamelijks aan de hand is, dan kun je gedragstechnisch aan de gang en vooral rijtechnisch. Bokken is, zoals al is gezegd, echt gevaarlijk. Niet te lang mee wachten dus! ;)

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 22:34

Citaat:
De afzet in galop is anders dan in draf. Het kan zijn dat hij door zijn leeftijd nog geen balans heeft, maar het kan inderdaad ook zijn dat zijn bespiering nog niet optimaal is of dat hij toch ergens ongemak ervaart. Dit kan in het beenwerk zitten, maar ook in de rug. Het hangt ook van de soort ondergrond af. Laat hem voor alle zekerheid een keertje nakijken. Liever een keer teveel dan dat je achteraf met de gebakken peren zit. Als er niets lichamelijks aan de hand is, dan kun je gedragstechnisch aan de gang en vooral rijtechnisch. Bokken is, zoals al is gezegd, echt gevaarlijk. Niet te lang mee wachten dus! ;)


Dank voor al jullie behulpzame reacties! :D
In de komende periode laat ik dan voor de zekerheid maar de kraker komen om zijn rug te checken.

pauline183
Berichten: 49
Geregistreerd: 01-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:13

misschien rare vraag maar is hij niet te dik? Daardoor kan het ook komen dat de buik in de weg zit. Met longeren heeft hij vrijheid en dan hoeft hij niks mee te trekken waardoor zijn buik niet in de weg zit...

mistral2002
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 21:30

Onze hafmerrie bokte ook tijdens aanspringen en de galop, bij haar hebben we fysio gehaald zat iets dwars vanaf kruis tot aan spronggewricht.
na behandeling niets meer gedaan,

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:26

Dank voor de reacties!

Hij is wel vrij dik, maar ik denk niet dat het daar aan licht, want zo dik is hij nou ook weer niet.
Met de vlakke hand kan ik zijn ribben nog net voelen.

Over een maandje (denk ik) wordt de kraker erbij gehaald voor controle over zijn hele lichaam.