Help! Pony slaat uit naar strengen en burry's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Help! Pony slaat uit naar strengen en burry's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 10:58

We kochten onze welsh-cob merrie toen ze 2.5 jaar was en volgens zeggen groen.
Toen we haar de eerste keer een deken oplegde flipte ze totaal, iets achter op haar kont was reden om te blijven uitslaan naar achteren.
Gelukkig wende ze daar na een tijdje aan.
Met 3 jaar heb ik haar zadelmak gemaakt en daarbij hoort bij mij ook lange lijnen werk.
Afbeelding
Zolang ik de teugels maar over de rug liet lopen ging het goed.
Ze wordt nu al jaren onder het zadel gereden en is op buitenrit werkelijk de verkeersmakste pony die ik ooit ben tegen gekomen.
Ze kijkt ook niet op van menwagens al komen ze rakelings en rammelend voorbij.

Begin dit jaar hebben we een kar en mentuig aangeschaft.
Afbeelding
Meer als een keertje passen is er niet van gekomen.
Je ziet dat ze niks meer geeft om iets op haar kont.

Nu wilde ik het gaan oppakken en meende ik te beginnen met slepen maar zogauw ze maar de strengen van opzij voelt flipt ze weer helemaal.
Ze probeert weg te schieten en blijft meppen met haar achterbenen, ook als ze ze allang al niet meer voelt.
Ze flappert de hele tijd met haar onderlip wat bij haar een teken is dat ze volledig in de stress schiet en panikeert.
We hebben afgesloten met de strengen steeds van de ééne kant over haar rug te laten afglijden achter haar kont, haar te belonen en dan daarna de strengen gelijk weer over de rug te leggen en dat afwisselend links en rechts.
Dat ging nog enigsinds redelijk.
Zolang ze echter zo doet hoef ik er nog niet aan te denken er een kar achter te hangen.

Zelf had ik al bedacht om haar de volgende keer een deken op te leggen zodat ze de strengen niet zo snel voelt maar hopelijk zijn er menners met meer tips.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Help! Pony slaat uit naar strengen en burry's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:04

Is het een idee om de oogkleppen eraf te halen zodat ze kan zien wat er aan de hand is? Waarschijnlijk heeft ze een trauma aan "iets" achter haar kont. Groene pony's reageren namelijk niet zo extreem op zoiets.als ze echt compleet in de stress schiet weet ik niet of het iets is wat je op moet dringen. Ik denk ook dat er gewoon paarden zijn die niet geschikt zijn voor het aangespannen werk.

Wil je wel doorgaan met beleren dan denk ik dat een deken opleggen niet werkt. Als je die weer af doet ben je weer terug bij af. Hoe reageert ze als je met je hand langs haar achterbenen en plekken gaat waar ze zo heftig op reageert? Is ze dan gevoelig of accepteert ze dat?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:07

Ik zou haar dan eerst maar eens aan de dubbele lijnen om de achterhand heen leren wennen. Zolang ze dat niet accepteert en daar naar slaat, is de sleep nog heel ver weg.
(Btw, je schoftje lijkt me wel erg ver naar achteren liggen.)

Hoe sta je er tegenover om het beleren uit handen te geven? Vlak bij jou in de buurt komt iemand wekelijks beleren.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 11:13

sappos gisteren heb ik gewerkt met een gewoon hoofdstel dus zonder oogkleppen

gem tuig hadden we toen puur om te passen opgelegd en lag zeker nog niet helemaal passend

het idee was inderdaad om haar weg te brengen maar ergens ben ik zo bang dat ze te weinig rekening houden met haar paniek of dat het een zeer dure lange weg wordt bij zo'n trainer waarbij ik me afvraag of ik dat net zogoed gedeeltelijk zelf had kunnen doen
het letterlijk voor de kar zetten geef ik sowieso uit handen :j

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:25

Ik zou zeker niet met deken gaan werken om verschillende redenen.. Je wilt haar juist minder gevoelig maken (desensibiliseren) de deken neemt het gevoel wel weg (misschien) maar dan voelt ze het ergens anders en raakt alsnog in paniek.. En in paniek met deken op kunnen er rare ongelukken gebeuren..
Ik weet niet of dit een paard zou zijn waar ik mee door zou gaan.. Een dier wat zo duidelijk aangeeft het niet te willen, het doodeng te vinden. Ik men ook graag, maar de fjordenpony die ik rij is ook niet in te spannen, bloedlink. Heeft al een ervaren beleerder een gebroken pols geslagen... Toen zijn we ook gestopt. Een paard dat niet 99% te vertrouwen is hoort niet voor een koets, en bij sommige dieren (zoals onze fjord) gaat het gewoon niet lukken...

Gelukkig heb je er een heel leuk rijpaard aan :D

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 11:30

Ja klopt hoor, ze is een geweldige pony voor mijn dochter om mee te rijden dus als ze echt zo bang blijft span ik een ander in.
Heb nog 2 kandidaten staan waarvan eentje zeer relext is maar wat minder verkeersmak.

Ik vind het aan de eene kant zo zonde, ze zou er zo geschikt voor zijn en ik weet zeker als ze eenmaal door heeft dat het niet eng is, ze er enorm van zal genieten.

Je kunt trouwens zonder problemen aan haar achterbenen , kont en staart komen, ze is wat dat betreft volledig mak.
Ze geeft zonder problemen een voetje en bij de smid doet ze ook normaal.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Help! Pony slaat uit naar strengen en burry's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:17

Persoonlijk zou ik een paard of pony die het zo eng vind ook niet inspannen.
Ik had een fjord die alles goed vond totdat die alleen voor de wagen stond.
Slepen alles ging oke, tot het echte werk.
In tweespan super braaf, maar in enkelspan doodsbang, waardoor die er vandoor ging.

Mijn paard precies het zelfde.
Super braaf vindt al die riemen en dingen geen probleem, totdat die voor de kar staat, en iets eng vind.
Die gaat dus ook niet meer voor de kar.

Sommige paarden zijn er gewoon niet geschikt voor, of de combinatie is niet geschikt...