Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 21:21

Omdat er wekelijks een topic geopend wordt over menbitten, en er blijkbaar toch behoefte is aan een "antwoord op maat", maak ik hier een Centraal Topic aan voor alle menbitten - vragen, van dubbelgebroken trensjes tot liverpoolstangen, van kleine mondjes tot grote monden.

n.b.: lees éérst de FAQ, waarin al vele vragen over menbitten beantwoord staan!

Let wel:

Offtopic gaan is niet toegestaan, het is géén HK - topic.
Foto's plaatsen ter illustratie van uitleg is wel toegestaan, maar geen "show-foto's". Daarvoor hebben we AR - ITP.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 22:51

ik zal maar als eerste :P

ik had een bokkebitje voor ponylief gekocht voor het heropvoeden voor de wagen.
nu was ik aan het denken aan een liverpool.
zijn die met rubber zachter ?
heb je met rubbere wel dezelfde hefboomwerking als een gewone
voor in een noodsituatie ?

lanouska

Berichten: 540
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: gasselternijveen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:55

@ romy ligt er natuurlijk aan wat voor een rubber bit pakt. ik groom bij een 4 span met arabo friezen en daar hebben we het rechter voor paard ook op een rubberben liverpool lopen.
dit is zwart rubber en ook dikker als een normale liverpool.. bij ons bit buigt het rubber niet en heb je dus gewoon een ormale hefboomwerking in een noodsituatie

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 13:04

je hebt nog het verschil rubber-kunststof, rubber is vaak dikker en wat stroever, ik ben meer fan dan van kunststof zoals bijv de happy mouth bitjes...

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:38

Ik ben geen fan van rubber bitten. Kunnen enorm stroef zijn als ze niet nat genoeg worden, zo erg dat er (brand)wonden van kunnen komen. Als je iets zachters wilt kun je een zemen lap om je bit naaien (en voor het mennen even in lauw water laten weken).

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:17

Ik heb ook een vraagje. Voor mijn shetje heb ik een bokkebitje. Maar deze gaat roesten dus wil graag een nieuwe rvs men bit.Nu heb ik gekeken naar een liverpool stang. Alleen welke moet ik invredes naam nemen. Ik zie zoveel verschillende.
Mijn pony heeft normaal 10,5 die zit prima. Kan ik deze gewoon aanhouden of moet ik maat groter?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 19:18

Patty: als je iets wilt uitproberen, zou ik tweedehands wat kopen. Als het niet bevalt kun je het meestal voor dezelfde prijs als dat je het gekocht hebt, wel weer kwijt. Op de Bokt Markt staan zowel bokkebitjes als liverpoolstangen te koop. Volgens mij hoef je geen grotere maat liverpool te nemen wanneer je bokkebitje goed past.

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:09

Wat handig al die centrale topics :D

Voor mijn fjord waar ik al jaren mee men toch op zoek naar een ander bit. Ze had nu een liverpool stang die ze niet goed aanneemt. Daarbij had ze op dit bit ook enorme slijmslierten. Al enkele bitten uitgeprobeerd, maar dat was het ook niet. Onder het zadel doet ze het goed op een dubbel gebroken trensje. Nu kwam ik een dubbelgebroken liverpool bit tegen. Heeft daar iemand ervaring mee?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:19

Nee, geen ervaring mee. Er staat wel e.e.a. in diverse topics (even zoeken op "dubbelgebroken (los of aan elkaar geschreven) liverpoolstang") over de werking hiervan.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:16

met een dubbelgebroken stang met kinketting en hefboomwerking moet je wel goed opletten dat je de boel niet afknelt als je teveel druk uitoefent.

rijd je in de bril met de ketting los werkt hij als een trens en zal er niks af knellen...

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:36

Ik ben met de pony van mijn zus bezig. Die hadden we op een enkelgebroken trensje lopen, hier bleef hij erg onrustig mee en was ook aan de grote kan. Pony heeft een klein bekkie. Nu een waterstang gehaald, maat 10 en dit lijkt beter te werken.

Was eigenlijk op zoek naar een appelbitje, maar is in die kleine maat moeilijk te vinden

marjoleinvb

Berichten: 37
Geregistreerd: 21-04-13
Woonplaats: dongen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:33

mijn welschje loopt op een bokkenbitje maar heeft makkelijk de neiging om erdoorheen te trekken als ze eenmaal warm gelopen is!
ander bit of andere manier van teugels aannemen?

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:01

Hoi allen,

Ik men op dit moment met een vrij standaard Liverpoolstang, met drie leidselsleuven en pompwerking en kinketting. Ik men nu op het bovenste sleufje. Maar elke keer als ik het hoofdstel oppak denk ik jemig wat is dat ding zwaar! Het is gewoon een heel gewicht voor in de paardenmond vind ik. Hebben jullie je bit ook op gewicht uitgezocht en zou het fijner zijn om een lichter bit te hebben? Bestaat er ook 13.5 met maar twee sleuven bijvoorbeeld? (de onderste gebruik je toch nooit).

In dit kader heb ik laatst een lichter (qua gewicht) Zilco bit geprobeerd met een wat dunner, naar voren gebogen mondstuk en kinriem ipc ketting, maar het riempje leek mij veel te lang. Moest hem op de allerkleinste gaatjes doen en dan nog lag hij niet echt aan. Of werkt dit bij een kinriem anders? Had ook het idee dat paard er niet beter op liep, dus nu weer terug naar de Liverpool...

Wellicht heeft iemand tips voor ons!

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over Menbitten" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:52

Ik heb altijd een stang met maar 2 sleuven ook in maat 13.5. Nu een stubben met vaste scharen.

Anoniem

Met bit? -> Welk? (tongdingetje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:03

Het lijkt er toch van te gaan komen, binnenkort gaan we kijken wat ponybeest voor de koets doet *\o/*
(de mensen waar hij op stal staat zijn zelf met mennen bezig en beleren ook paarden voor de koets, dus ideaal natuurlijk ;) ).

Nu is er alleen 1 klein dingetje .. Ik doe alles bitloos, en dat hebben ze liever niet. Zeker niet voor de eerste keer/keren (het blijft toch altijd afwachten hoe hij reageert). Ikzelf denk niet dat het een probleem zal geven, maar ik heb niks tegen een bit op zich dus als dat voor hun fijner/beter/veiliger is ...

Maar dan komt het probleem, de reden dat ik bitloos rij is omdat de pony in kwestie een kleine mond heeft, en best veel tong. Dit zodanig dat je altijd aan beide kanten een stukje tong ziet. Eigenlijk is zijn tong al te groot voor zijn mond, als je daar dan nog eens een bit gaat bijsteken... Heb momenteel geen duidelijke foto's, hier zie je het heel lichtjes (maar het is met momenten feller, misschien ergens iets van een allergie? Pony heeft ook ZE).

Afbeelding

Afbeelding

Kan wel kijken of ik duidelijkere foto's kan maken als dat handiger is.
Mijn vraag is dus ... wat bit zou misschien wel wat voor hem kunnen zijn? Welke richting moet ik dan aan denken? Ik heb verder echt totaal geen verstand van bitten := Ik weet dat er enkelgebroken in heeft gelegen en dubbelgebroken, maar dit gaf geen verschil. Hij gaat héél erg met zijn hoofd schudden als hij een bit in heeft, echt vervelend.. maar dat is puur omdat het hem hindert natuurlijk ... Qua tanden en dergelijke is alles in orde.

Heeft iemand tips/ideeën over welke richting ik op moet qua zoeken?


Edit; ik heb hier nog 2 oudere foto's van zijn mond alleen, weet niet of dat wat duidelijker is..
http://imageshack.us/scaled/landing/254 ... rmaker.jpg

http://imageshack.us/a/img824/4120/p106 ... rmaker.jpg

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Met bit? -> Welk? (tongdingetje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:49

Hm als hij het niet fijn vind een bit in te hebben en het hem echt irriteert zou ik geen bit in doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:50

Gewoon een bit ben ik niet van plan neen.. Maar volgens de mensen van stal moet er vast wel een bit te vinden zijn dat hem niet hindert .. en dat wil ik ook best geloven ... alleen weet ik niet waar ik moet beginnen zoeken :+ (en zij konden mij daar ook niet meteen mee verder helpen, moest maar gewoon vanalles proberen.. maar ik doe het liever iets meer doordacht :') ).

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Re: Met bit? -> Welk? (tongdingetje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:52

Ik zou niet weten welk bit dan niet zou hinderen, stel dat hij nu echt weinig ruimte in zijn mond heeft dan zal iets er bij in alleen maar heel smal kunnen zijn, wat weer erg scherp inwerkt.
Maar ik hoop dat er een oplossing voor je komt zodat je toch nog kan gaan mennen :)
(je hebt ook bitfitters)

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:56

Over het algemeen genomen zijn menbitten stangen en zijn deze dunner dan een gewoon trensbit. Misschien heetf hij daar minder last van ? Kan je niet van iemand een bokkenbitje of liverpool lenen om het te proberen / meten ?

Een dunner bit hoeft niet scherper in te werken. Deze pony heeft zeer waarschijnlijk meer last van een dikker bit dan van een dun bit, waardoor het dikkere bit dus scherper in werkt ;) En... je hebt nog altijd zelf de teugels beet... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:00

Bitfitters ... check ... Wat ze allemaal niet uitvinden :') Ik ga eens op zoek, als ze er echt verstand van hebben is het misschien wel iets om advies aan te vragen :j

@ Shayla : ik ga eens vragen of ze op stal wat hebben om te proberen :j Zijn momenteel een Tinkertje aan het beleren, misschien mag ik van die mensen hun bit eens lenen.. is beetje zelfde type als mijn pony zeg maar ... Probleem met hun eigen paarden is dat dat allemaal paarden zijn, en mijn pony heeft maar een héél klein mondje in vergelijking met hun paarden :+ Dus hun bitten proberen zal sowieso niet handig zijn..

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:15

Hier ook een pony met een dikke tong (A Welshje) Ik mende eerst met liverpool, maar rij nu alweer ruim een jaar met een gewone watertrens (dus een van ohz) Dat gaat heel goed. Bij de liverpool had hij ook te weinig ruimte in zijn mond. Maar niet zo weinig als jouw pony als ik de foto zo bekijk. Lastig hoor. Er zijn wel mensen die bitloos mennen, maar of dat echt veilig is.... ik weet het niet.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Met bit? -> Welk? (tongdingetje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:20

Hmmm... Daar moet je inderdaad zo min mogelijk een bit in hangen! Voor bij het beleren misschien een leren bit? Dat is vrij 'plat' en vormt zich naar de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:46

Een leren bit kan ik misschien eens naar kijken inderdaad. Vroeger eens een ander paard mee gereden en was wel fijn. Misschien vind pony het ook wel best, is in ieder geval anders dan een standaard bit.. Bedankt :) Mijn bedoeling is sowieso om het tijdelijk te houden, tenzij hij ergens superfijn op loopt natuurlijk, wie weet ;)

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:37


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:39

Dank je wel voor je reactie, ziet er speciaal uit :j
Geen idee of het een voordeel is of niet dat het meer naar voren gebogen is eigenlijk ...
Verder zit je spijtig genoeg wat ver om het even uit te proberen, en heb ik niet eens een idee wat maat mijn pony heeft :o

Heb het er op stal nog eens over gehad en zij hebben een bitje met heel veel tongvrijheid, dat gaan we eerst eens proberen en dan weet ik al meer waar ik naar op zoek moet .. Zou wel fijn zijn moest dat bitje hem gewoon goed zitten :Y)