Leidsels: hoe te onderhouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe onderhoud jij je leren leidsels?

Ik doe er nooit iets aan
2 (10%)
Ik gebruik enkel zadelzeep
2 (10%)
Ik gebruik zadelzeep en vet/olie
10 (50%)
Anders, namelijk...
6 (30%)

Totaal aantal stemmen: 20


Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Leidsels: hoe te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:36

Sinds een tijdje ben ik een hobbymatige onderhoud service begonnen voor leren harnachement in het Gooi.

Het gaat prima, ik poets voornamelijk zadels en hoofdstellen, engels en western.

Ook krijg ik regelmatig mentuigen binnen om te poetsen, sommigen enkel voor een onderhoudsbeurt, anderen volledig verwaarloosd (sielug ;) !).
Ieder tuig krijg ik uiteindelijk wel weer mooi en soepel. Met de leidsels is het vaak een ander verhaal. Ik heb altijd geleerd dat je leren leidsels enkel mag schoonmaken met zadelzeep en nooit mag invetten of olien, maar die uitgedroogde leidsels zijn niet goed meer te krijgen zonder een laagje olie. Bij mijn eigen tuig olie ik de leidsels wel altijd en ik heb nooit problemen met gladde leidsels.

Wat doen jullie met jullie leidsels? Enkel zadelzeep of ook olie en/of vet?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Leidsels: hoe te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:42

Gebruik altijd zadelzeep en daarna van dat gele vet. Wat ik aanbreng met een molton doek en dan heel goed uitpoets. Daarna hang ik ze een paar dagen uit en poets ik ze nog een keer met die molton doek.
Heb nog nooit gladde leidsels gehad :n

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Leidsels: hoe te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:51

Ik maak ze eerst altijd schoon met Faulpeltz (ofzo iets) en daarna met lederdressing om ze soepel te houden. Gaat perfect!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:55

Als je olie/dressing gebruikt voor de leidsels, kun je ook alleen dat deel met olie doen waar mensen de leidsels niet vasthouden. Het uiteinde doe je dan niet met olie, maar enkel met zadel/leerzeep goed schoonmaken

ikke_draver
Berichten: 704
Geregistreerd: 26-11-10
Woonplaats: ergens in een kartonnen doos onder de brug

Re: Leidsels: hoe te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:00

ik maak mijn leidsels wel altijd schoon en een t einde van t jaar (winter) dan men ik niet meer.
dan gaan ze eerst in een oliebadje waarna ze 2 dagen uithangen en daarna ga ik er met gewoon geel ledervet overheen.

ze zijn super soepel en netjes egaal van kleur.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Leidsels: hoe te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:40

ik vet ze wel in maar dan maar 1 tot 2 keer per jaar en echt maar een heel dun laagje. En goed uitpoetsen. Heb ook hele soepele leidsels en nog nooit last gehad met gladde leidsels.

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Re: Leidsels: hoe te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 10:08

Wat een goede ideeen komen er voorbij!
Ik zie dat meerderen hun leidsels vetten/olien, dat is fijn om te weten.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:39


VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:40

Zo af en toe eens spons met zadelzeep eroverheen. En bij de stoten t/m helft ongeveer dun laagje invetten (ik gebruik NAF leatherbalsem, heerlijk spul), rest niet. Maar moet zeggen dat zo heel af en toe (2x per jaar ofzo) heb je wel eens de pech dat je helemaal doorweekt thuiskomt / helemaal verzopen bent en dat je leidsels dan ook gewoon doorweekt zijn. Als je ze dan uithangt om te drogen zijn ze soms wat stug. dan doe ik ze ook lekker inde zadelzeep, goed uitwrijven/opwrijven en dan wel helemaal even in 't vet hoor. Zien ze er weer keurig uit. Hier ook geen last van gladde leidsels maar ook paard & poowns die niet enorm 'vastgehouden' hoeven te worden, scheelt ook.

'Officieel' schijn je er niets aan te mogen doen :7

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Leidsels: hoe te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:28

Hier geen zadelzeep, groene zeep (de vloeibare)
Leidsels vet ik wel in; het voorste deel dat door de ringen glijdt elke keer als ik het tuig schoonmaak/ invet. Het achterste deel 1x per jaar om glijden te voorkomen. Zijn ze nat geworden net als die van VHU, dan een heel dun laagje vet. Ik gebruik B&E Bense und Eiche, donkerblauwe potjes/flesjes.