Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 22:12

Als je commentaar hebt, wil je dat dan iets beter onderbouwen? Laten we zeggen dat ik het zelf niet vreemd vind om met je paard mee te skeeleren. Het is net als meefietsen, wat ook veel wordt gedaan. En ernaast of erachter... kan allebei. Denk overigens niet dat ik dit langs een autoweg doe, hoor ;)

Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je een degelijk tuig hebt en een kar die aan elkaar blijft zitten, anders is het vragen om trauma's en ongelukken. Maar waarom zou je niets mogen doen zonder financiele middelen? :)

Pien28
Berichten: 365
Geregistreerd: 24-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:22

JoyCiej007 schreef:
Leonoor schreef:
Ook ik heb tig jaar geleden zelf mijn paard beleerd voor de kar en eerlijk is eerlijk, ik had er totaaaaal geen ervaring mee. Ik heb zelfs de Divoza-gids erbij moeten pakken om te zien hoe het tuig in elkaar moest :o
Maar ik heb wel veel gesleept en dat ging prima, hele tochten hebben we gemaakt met een autoband erachter (en daarop een persoon voor het gewicht).
Nu nog profijt van, kar, sleep, slee, ik bind het erachter en we kunnen op pad.


Dan heb je toch wel veel geluk gehad dat dat altijd goed is gegaan........ dat je dat toen hebt gedaan, álla, maar om dat iemand ook nog aan te raden........ :n

Zullen we maar weer even dan, voor de TS?

TS: bekijk dit filmpje eens.

[ Video ]

En dit paard heeft nadien lange tijd niet meer in de búúrt van een wagen durven te komen.
[ Video ]


Ik begin steeds beter te begrijpen waarom er zoveel ongelukken met aanspanningen zijn de laatste tijd.
Mensen hebben geen ervaring, geen geld (budget) , geen geduld maar willen van alles...

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 22:27

Vreselijke filmpjes :n. Vooral die Poolse. Die had ik geloof ik ook al eens eerder gezien. Ik vraag me dan toch sterk af hoe het voorbereidende werk is geweest...

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:45

Sheran schreef:
Vreselijke filmpjes :n. Vooral die Poolse. Die had ik geloof ik ook al eens eerder gezien. Ik vraag me dan toch sterk af hoe het voorbereidende werk is geweest...

Ik vermoed niet meer dan het filmpje toont. Geen broek, geen slagriem, en volgens mij ook geen rem en stuur aan dubbellonge. Vervolgens zonder leren rustig blijven terwijl je achtervolgd wordt door iets groots en lawaaierigs ervoor geknoopt. Ongeluk is dan logisch gevolg.

2e filmpje vraag ik me toch echt af waarom je een paard met een kar erachter gaat longeren? Dat kan toch niet?

Sheran : Dingen die paard moet kunnen in kleine en aparte oefeningen aanbieden voordat je ze gaat combineren. LL, dubbel longe, touwtje aan stuk kuilbaalplastik en schriktraining ermee doen. Eerst zelf achteruit lopend paard het laten volgen, voordat je het zelf achter paard aan trekt. Je wil in elk geval dat paard gewend is aan door dingen achtervolgd te worden (en dus niet meer versneld, staart klemt, etc.), rem en stuur heeft, zelfstandig voorop veilig door het verkeer loopt, allerlei geluiden achter zich negeert en niet gaat panieken van het elke keer wel/niet dat hem achtervolgende ding uit een ooghoek zien als je een bocht maakt (oogkleppen laat ik even zitten). Simuleer ook de druk van het lamoen en leer hem wijken daarvoor.

Er natuurlijk vanuit gaande dat je je paard goed kent en weet hoeveel je doen kan zonder dat paard in paniek schiet (want daar kom je nergens mee).

JoyCiej007

Berichten: 17416
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:16

Pien28:
een ongeluk zit natuurlijk altijd in een klein hoekje, en de gevolgen van ongelukken met het mennen zijn nou eenmaal vaak véel en veel erger dan van het rijden ohz.
Maar klopt....... kennis/ervaring en vooral goed materiaal zijn gewoon zó belangrijk. Kijk dan nog kan er van alles mis gaan (ik ben ook wel eens omgeslagen hoor, heb ook wel eens in de sloot gelegen) maar je kan wel van alles doen om ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen. én de gevolgen ervan te beperken (snelsluitingen aan strengen en broek, veiligheidslichtogen). Ik ben ook wel eens omgeslagen omdat er ineens een as van de wagen afbrak (onbetrouwbare, onveilige wagen) of van een geleende wagen, waarvan het lamoen niet goed vastgezet bleek. Lamoen is losgekomen van de wagen, pony met lamoen en al aan de kletter, de hele woonwijk door. Vonken vlogen over het asfalt en 't scheelde letterlijk maar een haartje, of ze had haar achterpezen helemaal door (diepe wonden aan achterbenen van het zware lamoen dat tegen haar hakken stootte). Is flink wat werk geweest om die weer voor de wagen te krijgen...........

Vorig jaar stond er een nieuwsbericht hier op bokt, op de voorpagina. Aanspanning aan de kletter en veel schade. Bleek dat de menner zelf was afgestapt toen er een tractor langs kwam, omdat het paard dit misschien eng zou kunnen vinden. Paard geeft een rukje/komt omhoog, en op de grond hou je er niets meer aan. Paard los, ingespannen en al. Dan heb je wel mooi 't nakijken. Ondertussen niemand meer op de bok om het paard in z'n vlucht nog te kunnen sturen/kalmeren/terugnemen.

Of........ een ingespannen paard het hoofdstel afnemen. Heb dat 1x tijdens de Eper Paardenvierdaagse gezien, op de rustplaats. Een vrij klein weiland, met allemaal aanspanningen en ruiters. Gaat er 1tje, dan gaan ze allemaal.......... lévensgevaarlijk! Gelukkig grijpt de organisatie dan meteen in.

Of wat dacht je van een ingespannen paard gewoon los, met de wagen achter zich, laten grazen op een weiland, terwijl je zelf een biertje drinkt 200 meter verderop, op diezelfde rustplaats van de vierdaagse, met tíg andere aanspanningen en ruiters naast je! 8)7 |o

Tamary:
2e filmpje is een nogal gestoorde man die zich aanbiedt als een persoon die zelfs met getraumatiseerde/moeilijke/probleempaarden kan werken 8)7 eigenaar v/d fries heeft hier toen ook eens een topic op bokt geopend, meen ik.

Ach ja goed, dit topic gaat natuurlijk niet over allerlei ongelukken die kunnen gebeuren.

Maar als je zelf het e.a. aan voorbereidend werk doet, en vervolgens een ervaren persoon inschakelt en die het werk laat afmaken (dan hoeft je paard vaak nog niet eens 'weg' intern naar een stal) scheelt het toch wel een boel, als je er geen ervaring mee hebt. En dat kost je de wereld ook niet (doelend op gebrek aan financiele middelen).
En als die financiele middelen er op dit moment niet zijn....... dan maar sparen...... tsja dan doe je er wat langer over.....

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:58

Ik sta op een menstal waar geregeld paarden en pony's beleerd worden. Ik zie veel, maar ik hoor nog meer. Met wat ik nú weet, gezien en gehoord heb, ben ik heel blij dat ik nóóit op eigen houtje ben gaan klooien.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:25

Joycie: die 2 filmpjes: brrrrr daar gaan mijn tenen van krullen.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:40

jeetje zeg die filmpjes! Ik ben net als de TS rustig aan het kijken om mijn paard te beleren. Hoewel ze pas 2 is ik haar eerst ohz wil hebben en verkeersmak onder het zadel (dus gaat nog wel 2 jaar duren) maar heb het tuig al wel eens op haar liggen en wen haar nu al aan commando's. Slepen wil ik ook rustig beginnen met steeds wat zwaardere objecten (palletjes, een slee, een autobandje ect.) maar heb me wel voorgenomen met mijn vader dat de eerste keer dat de 'echte' kar er achter gaat en ze dus ook in aanraking komt met de lamoenen die je bij het slepen niet hebt er een ervaren menner bij wordt ingeschakeld.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15456
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:12

Zelf zou ik het toch echt met ervaren begeleiding gaan oefenen. Mocht dat op dit moment financieel even problemen geven dan zou ik zelfs nog even wachten op wat 'betere' tijden.
Ook ik ken de verhalen van paarden die aan de kletter gaan met van alles, met alle gevolgen van dien. Terwijl die paarden zo braaf waren in het voorbereidende werk.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:03

wat een keutels zeg dat volk op die filmpjes :x

Ik heb zelf meerdere pony's beleerd voor de wagen maar niet voor het grondwerk 100% in orde was en ik een goede noodrem had gemonteerd op mijn pony.
Ik zou het ook nooit anderen aanraden, gewoon naar een ervaringsdeskundige gaan!

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 12:28

Ter verduidelijking: ik was ook zeker wel van plan om na het voorbereidende werk er iemand bij te halen :)

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:18

Ik stuur je even een PB. ;)

VanHuisUit

Berichten: 6686
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:26

Citaat:
Als ze bang is als je erop zit spurt ze niet weg, maar draait ze zich om, waarna ze weer prima in te houden is. Ze wil gewoon niet verder en begint, als je wel verder wil, omhoog te komen.
Levert dit gedrag een probleem op voor de kar? Hoe gaan jullie ermee om?


Voor mij is een absolute stelregel dat een paard wat ook voor de wagen staat absoluut niet, nooit, never mag omkeren op eigen initiatief dus. Mijn eigen paard rij ik ook onder het zadel en ook dan is dat dus uitgesloten. Dat is gewoon iets wat niet mag.

Dus als je paard dat soort van gewend is om te doen, zou ik hem dat eerst heel goed afleren, en dan pas eraan denken om hem voor de wagen te zetten (met het idee dat je buitenritten wilt gaan maken). Je moet het gewoon niet accepteren, desnoods achterstevoren erlangs maar niet omdraaien.

Een paard voor de wagen mag niet opzij springen en mag niet opeens omdraaaien, dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties voor menner, paard en andere weggebruikers. Natuurlijk kan het een keer gebeuren, het overkomt zelfs de meest ervaren menners wel eens dat een paard out of the blue opeens omdraait of omspringt, maar het principe moet dus zijn dat dat niet kan.

Daarbij denk ik / is mijn ervaring dat het enorm kan verschillen hoe een paard doet voor de wagen of onder de man. Mijn vorige paard Rizanta bijvoorbeeld was 1000% verkeersmak voor de wagen, maar onder het zadel echt wel een muis met tractoren of bijzondere dingen ... mijn huidige paardje Bente is echt super betrouwbaar en 'schotvast' onder het zadel, maar voor de wagen is het af en toe nog een vraagteken.... maar beide paarden mochten dus zowiezo niet omkeren en steigeren is natuurlijk helemaal uitgesloten. Als het echt niet anders kan is het gewoon 'halt' rustig stilstaan, of rustig doorstappen als dat lukt, groom naar voren en die neemt ze dan mee.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:59

Mijn merrie Fralla flikte dat wel toen ik haar kocht. Ik weet nu dat dat de reden was dat vorige eigenaar haar verkocht heeft. Ik zat wel peentjes te zweten op de bok, want ik wist nooit wanneer ze weer fratsen zou uithalen. Nu ken ik haar beter en kan op haar signalen inspelen. Hard 'Nee!' roepen, of als ze niet zo razendsnel is de groom naast het hoofd zetten die haar omzet en de 'weg wijst'. Gelukkig flikt ze het nu weinig meer. Heb het haar nu wel afgeleerd.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:08

xander deed PRECIES hetzelfde onder het zadel.. Maar ipv dat omdraaien, wat we hem hebben afgeleerd met dat er nu een consequente ruiter opzit, 9 jaar oud en er niet af te krijgen) steigert hij heeeeel erg soms (Zie links os, voor een extreme uitbarsting.. :') )

heb hem ooit zomaar hopla, voor de slee gezet.. :o (I was penny and i know it)
even snel een bandje gesleept en toen de slee er achter. :=
hij deed het hartstikke braaf alsof hij nog nooit wat anders had gedaan.
Lange lijnen kende hij trouwens al erg goed..

Toen dit jaar samen met een vriendin die zelf ook ment, Xander echt voor de sulky beleerd.
het scheelde dat hij het sleerijden al kende en dat hij erg vertrouwt op zijn baas.
we zijn toen direct het bos in gegaan, dat hij op zijn duimpje kent want zijn weide staat midden in het bos en hij komt daar al een jaar of 5.. :=
en toen direct een flinke rit gemaakt, veel KM gemaakt en veel rechtuit gereden want bochten vond hij nog lastig.

Heb onlangs zelf een sulky aangeschaft, en heb daar al vaak mee gereden maar ik ga er zeker niet alleen op uit en ook niet over drukke wegen.

hij heeft nu 10x voor de kar gestaan oid.. En mijn zusje van 9 stuurt hem zo al rond! :D
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3829_n.jpg

Dus zelf beleren kán ook goed gaan, als je goed naar je pony luistert en het rustig aan doet!

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:58

Dat angstige herken ik heel erg van mijn shetlander Hans. Als ik naast hem loop vindt hij niks eng en volgt hij braaf, maar zodra we met de lange lijnen naar buiten gingen was het een drama. Zelfs ritselende blaadjes vond hij eng en wilde hij omdraaien, dat heb ik ten alle tijden weten te voorkomen door goed op te sluiten en voorwaarts te rijden. Daarna heeft hij voor de wagen op straat enkel in het dubbelspan gelopen, naast bomproof Grietje deed hij braaf zijn ding. In de tussentijd is hij met zijn bijrijdster ook regelmatig naar buiten gegaan, in het begin wilde hij dicht bij mij blijven, maar we hebben met de afstand gespeeld en hij werd steeds zekerder. Ook het schrikparcours heeft hem stoerder gemaakt. Daarna ben ik een keer enkelspan gaan mennen in de bak. Toen dat goed ging ben ik een stukje op straat gaan uitstappen. Niet heel ver, maar op dat korte stukje was hij heel braaf en dus zijn we omgekeerd.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Paard dat wat angstig is op buitenritten voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:18

Prima (be)handeling! Stoppen met vragen/werken als paard het goed doet; positief afsluiten.