[AR] Benzine, diesel of vrachtwagen voor vervoeren aanspanning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Benzine, diesel of vrachtwagen voor vervoeren aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:38

Hallo,

De laatste tijd zit ik erg te dubben voor welke keuze ik zal gaan.
Momenteel bezig met mijn rijbewijs, omdat ik graag zelfstandig op wedstrijden wil en naar mooie omgevingen.

Het probleem is dat ik niet alleen mijn paardjes moet vervoeren maar ook mijn menwagen.
(dit is een vierwiellige marathonwagen) op bestelling heb ik een 2 wieler die ik dan achterop mijn trailer kan hangen.

* Enkelspan wedstrijden kan met de sulky.
* Tweespan wedstrijden kan enkel met marathonwagen.
* Menendurance wil ik eventueel in tandem doen (kan met sulky)

Nu mijn struikelblok:

* Een benzine auto is goedkoper in wegenbelasting maar momenteel duur in benzine.
Nu heb ik een Daihatsu Feroza op het oog die zuipt met trailer 1 op 7 ongeveer.

* Een dieselauto is duurder in wegenbelasting en is goedkoper in de diesel. Daar heb ik nog geen auto voor op het oog.

* Een vrachtwagen hoef je niet altijd het volle tarief te betalen voor de wegenbelasting, maar prive rijden (wat ik denk niet veel te gaan doen, maar mams denkt van wel :P) doe je er natuurlijk niet mee. Opzich aanschaf van de auto is te doen, maar dan praten we wel over oudjes met de nodige onderhoud.

Kortom:

Ik ben opzoek naar de ideale auto waarbij ik genoeg trekkracht heb (minimaal 1200 kg) liefst ruimte om marathon wagen op te zetten (pick up of veevrachtwagen) het liefst op diesel, maar om boven boven de 250 aan wegenbelasting per kwartaal vind ik voor de hobby toch wel erg hoog liggen.
Budget 2000 euro.

Wie weet welke auto er aan mijn eisen kan voldoen? Voornamelijk rijd ik alleen enkelspan wedstrijden en kan dat met de sulky. Maar als ik tweespan ergens heen wil zit ik toch met mijn marathonwagen. Zoals vele menners weten is dit een criem van vervoeren :Y)

Bestaat er een pick up die goedkoper is in wegenbelasting dan andere op diesel? Of Of?

Op dit moment lijkt alles wel redelijk maar wat is voor mij de beste oplossing?

Alvast bedankt, Groetjes Laura

mirror666

Re: Benzine, diesel of vrachtwagen voor vervoeren aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:41

diesel is ook een dure brandstof op het moment! boven de 1,30..
je moet berekenen hoeveel kilometers je per jaar gaat rijden met de auto
Daaruit kun je afleiden of je met een diesel of benzine het goedkoopst uit bent.
Ik weet niet waar het omslagpunt ligt nu..

Wij hebben een VW transporter met verlengde WB. Kan een ponykar best in.. Maar is een dure auto om te rijden.. trekken mag ie ook trouwens 2800 kg :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:46

Vergeten erbij te zeggen, zo af en toe wil ik ook naar groningen met of zonder mijn paardjes.
Mijn beste vriendin gaat daar namelijk wonen, tuurlijk het zal niet dagelijks of wekelijks zijn maar toch wel zo af en toe van beide kanten. Menendurance zijn ook over het land verspreid. Ik vind het gewoon echt heel moeilijk welke keuze.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:48

een kilometerschatting maken
op een lijstje zetten wat je belangrijk vindt aan een auto
* minimaal 1200 kg trekken
*bouwjaar vanaf ...
*merken die mogen
*extra's aan de auto (airco etc)

wil je je E rijbewijs ook gaan halen trouwens?? :) anders is je keuze al heel wat beperkter :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 10:54

Naaltje schreef:
een kilometerschatting maken Poeh dat is best moeilijk lijkt mij :P.. ik doe alles met de scooter en hoe ik mij ga gedragen als ik kan kiezen tussen scooter en auto weet ik echt niet.
op een lijstje zetten wat je belangrijk vindt aan een auto
* minimaal 1200 kg trekken
*bouwjaar NVT
*merken die mogen: Geen voorkeur
*extra's aan de auto (airco etc): Het zou fijn zijn als het er is, maar geen must, ben best erg makkelijk in mijn keuze, als hij technisch maar in orde is en qua betaling en gebruik haalbaar.
wil je je E rijbewijs ook gaan halen trouwens?? :) Ja deze zit in de planning, gezien ik een trailer heb waar het al bij moetanders is je keuze al heel wat beperkter :)

Een Volkswagen T3 Transporter Pick-UP lijkt mij ook wel iets, vele op diesel maar wel 280 per kwartaal en dan zonder de rest nog. Echter vind je vele die wegenbelasting vrij zijn en dan ook nog in mijn budget, maar met risico op onderhoud (echter diesel gaat langer mee)
Voorbeeld van speurders:
Afbeelding

De feroza is een benzine, kan trekken 1500 en loopt op benzine maar met trailer 1 op 7, maar 85 euro per kwartaal ex de rest nog. Hier kan enkel de sulky mee vervoert worden.
Van kapaza:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door L_Rivaldo op 20-05-11 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:58

250 euro wegenbelasting per kwartaal voor een diesel betekent dat je een auto mag hebben met een gewicht tot 1150 kilo. Als de auto zwaarder is, komt je wegenbelasting boven de 250 euro.
Gezien het feit dat je 1200 kilo wilt trekken, wordt dit een erg moeilijk verhaal.
Een alternatief is gas rijden, indien je een schone installatie hebt (dus G3, de nieuwe installatie zeg maar) is je wegenbelasting lager in vergelijking met een even zware diesel.
Voor een auto op gas met een gewicht tot 1450 kilo betaal je per kwartaal 254 euro aan wegenbelasting en dan kun je er met goed fatsoen een trailer achter hangen. ( indien de auto dit mag trekken, enz. enz. maar daar zijn genoeg andere topics over)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:00

en je budget dan
als je verdere eisen alleen een trekhaak en trekvermogen zijn :))
Ik zou mezelf hier op bokt even in de ''welke auto heb jij voor de trailer'' discussie storten en mee lezen. Er zijn ook auto's die je minder graag voor een trailer hebt dan anderen.
én er zijn auto's waarbij onderdelen standaard erg duur zijn.
Een vw golf is een 100 in 't dozijn auto. Dus veel onderdelen nodig, dus goedkoper.
een wat ''zeldzamer model'' heeft verhoudingsgewijs duurdere onderdelen
(ik suggereer niet dat je een golf voor een trailer moet zetten, puur als voorbeeld ;) )
en let goed op of het verantwoord is

Ik heb namelijk een golf 1 cabrio om in te rijden. Op papier mag ik daar 1200 kilo achter hangen
nou zou ik dat voor geen goud doen, hele fijne auto, maar ik vind het geen trailertrekwagen, dat wordt een slingerfeest :)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 11:03

Bedankt :)..

Heb even mijn bovenstaande vericht aangepast.
Zou zo'n t3 wat zijn, belastingvrij heel aantrekkelijk maar met risico uiteraard.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:40

Waar je ook naar kunt kijken is een bus kun je de kar er in zetten en op wedstrijd er zelf in slapen scheeld je weer het probleem van een caravan.

Wij hebben zelf een VW lt 28 die is wel iets duurder in de wegenbelasting als dat jij wil.
En wij mogen 2000 kilo achter de auto hangen.

En hij loopt ongeveer 1/14-15 met diesel.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:26

Omslagpunt benzine/diezel ligt volgens mij op iets van 28000 km ofzo, natuurlijk beetje afhankelijk van het verbruik. Althans, toen wij dat vorig jaar berekend hebben toen ik mn nieuwe autootje op ging halen.
(helaas blijkt dat ik veel meer rij dan de geschatte 20 tot 25000 km per jaar, en had ik veel beter een dieseltje kunnen kopen, mja das achteraf he...)

Het is dus toch interessant om eens te gaan kijken hoeveel km je gaat rijden, en natuurlijk is het dan ook belangrijk het verbruik van je auto te weten. Alleen dan kun je een goed kostenplaatje opstellen.
Daarbij ook ff kijken naar hoe praktisch het allemaal is. Ik bedoel, mijn hoofddoel van mijn autootje is dat ik gemakkelijk middendoor de stad kan en m overal in een klein rotgaatje kan parkeren. Dan is een mega-bus niet zo handig :+ Daarnaast ken ik mn eigen rijstijl... onderdelen moeten ook niet de wereld kosten O:) Mijn tweede doel was dat de auto in elk geval geschikt zou zijn om mn trailer te kunnen trekken; dus trekhaak en voldoende kunnen trekken was absoluut een vereiste, maar het is nooit mn bedoeling geweest (en dat gebeurd in de praktijk dus ook niet) om meer dan 15 keer per jaar die trailer achter mn autootje te hangen.
en omdat ik mn E nog niet heb, en de trailer zonder E niet achter mijn eigen autootje mag, rij ik dan meestal met de auto van mn pappie

groetjes, lacuna

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:28

Ik heb een Feroza, fijne auto heb hem al 8 jaar. Zelf geen trailer dus hoe hij daarmee rijd kan ik je niet vertellen. Zit zelf ook te dubben omdat ik een trailer wil maar dan inderdaad ook waarmee in de toekomst een menwagen meekan. Mijn Feroza is echter wel 150 euro per kwartaal wegenbelasting ;)