[AR] Advies gevraagd bij strengvoering bij slepen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Advies gevraagd bij strengvoering bij slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 16:10

Ik heb een enkelspans mentuig van Vantaggio.
Deze:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paard/mensport/tuigen/vantaggio-kunststof-tuig

Nu wil ik alleen niet met een wagen gaan lopen, maar met een sleep (houten balk)
A. Is het nu wijs de strengen zo te voeren als op deze foto: dus ZONDER de lussen aan de schoft te gebruiken en zonder de lussen aan de broek te gebruiken.
B. Of kan ik beter de strengen door de lussen van de schoft voeren (ik bedoel die lussen waar anders het lamoen in komt te hangen) en dat ook met de riem lichtelijk vast te zetten en dan de strengen door de lussen aan de broek te voeren?
C. Of kan ik beter die lussen aan de broek eraf halen en de strengen door de ringen van de broek voeren
D. of iets anders?

Het liefst gebruik ik het gehele tuig (dus incl broek) om paard daar helemaal aan te laten wennen.

Daarbij vind ik de borstriem op deze foto's erg hoog zitten. Klopt dat? Of is dit wel een goede hoogte (gaat bij mij om een Fries)

bora

Re: Advies gevraagd bij strengvoering bij slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:52

Ik zou gaan voor een combinatie van A en B.

Ik heb altijd als volgt gedaan.

De strengen door de buitensingel (zoals de foto) en van de broekriemen (Lussen aan de broek) een lus maken en hier dan de strengen door.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 16:59

Ik denk dat ik je begrijp :j

Je gebruikt dus NIET de dikke lussen aan de schoft waar het lamoen in hoort te hangen, maar doet dus wel de buitensingel vast en daartussen de strengen (tussen lichaam en buitensingel
En de strengen dan dus achter door de lussen van de broekriemen (NIET zoals op de foto)

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:01

Klopt.
Als je de dikke lussen aan het schoftje (lichtogen) gebruikt wordt de treklijn van het borsttuig onderbroken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:13

Door de buitensingel en de broek als strengdrager gebruiken. Tuig op de foto hangt beslist niet te hoog, vooral bij een fries zit te vaak eerder te laag (op de schouder) als te hoog

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 17:25

Napie schreef:
Door de buitensingel en de broek als strengdrager gebruiken. Tuig op de foto hangt beslist niet te hoog, vooral bij een fries zit te vaak eerder te laag (op de schouder) als te hoog

OK, dus dan kan ik die lijn als op de foto aanhouden (ook wbt hoogte borstgedeelte)

Ik zie ze idd vaak een stuk lager hangen maar dat is dus niet goed begrijp ik!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:30

Idd, borsttuig zit op de foto mooi. Veel mensen hebben hem juist te laag zitten. Borsttuig op mijn onderstaande foto had ook een gaatje hoger gemogen.

Borst naar zweng moet idd 1 rechte lijn zijn. Strengen tussen binnen en buiten singel door, en door de lus van de broek. Die lus zo afstellen dat hij losjes om de strengen heen zit, maar zodat de strengen niet heel laag kunnen komen te hangen (ivm overheen stappen).

Even geen sleep foto's, maar wel slee foto's (het idee is het zelfde, of ze nu een bandje of een slee trekken ;) ).
Ik heb er hier ook nog een elastische strengdrager bij zitten (dat zwarte dingetje midden op haar rug). Die is eigenlijk niet nodig, maar zit vast aan dit borsttuig + strengen (die eigenlijk bedoeld zijn voor mijn voorpony in het tandem, maar de ideale maat hebben voor sleep werk en paniekhaakjes aan het eind hebben waar ik hem mee aan de zweng vast zet).
Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 17:45

Hele mooie voorbeeldfoto Dennis!

Heb manlief inmiddels gestrikt om een zweng te maken :D en ga ook op zoek naar een autoband om eerst mee te kunnen oefenen voor ik die zware balk er in 1 keer achter hang :P (maar eerst wennen aan tuig, kleppen, stang etc. Alles op zijn tijd!)

Echt heel veel dank voor alle antwoorden. (heb wel vaker gemend met kar maar nog nooit met sleep }:0 )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:50

Had er een waar het nog mooier zat, maar dat was op een zwarte harige pony, dus dat was minder duidelijk dan deze foto ;).
Ik sleep eigenlijk altijd zoals op deze foto's.
Bij hele wiebelige pony's die de neiging hebben zich om te draaien doe ik het leidsel zo als hier (voor de slee altijd omdat anders je leidsel in een hele rare hoek omhoog en dan weer naar beneden komt, alleen bij hele kleintjes voor de slee en met mijn houten slee doe ik ze door de leidselsleutels). Bij pony's die meteen al stabieler zijn gaat het leidsel gewoon door de leidselsleutels.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:41

wij slepen met jonge paarden meestal met de strengen door een elastische strengdrager die door de rugrime loopt, dus eigenlijk zelfde effect als door de broekriemen en niet door de buitensingel...

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:42

Ik heb zelf dit tuig : http://www.ponypret.com/epages/080515.s ... 07289-0001

We doen af en toe langelijnen & deze zomer zouden we mijn shetlandpony graag eens een bandje laten slepen. Moet je dan gewoon de strengen vastmaken aan een zelfgemaakte zweng & daaraan dan het bandje?
Hoe maak je die strengen precies vast? (moet je die zweng daarvoor op een speciale manier maken?)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:00

lottex schreef:
Ik heb zelf dit tuig : http://www.ponypret.com/epages/080515.s ... 07289-0001

We doen af en toe langelijnen & deze zomer zouden we mijn shetlandpony graag eens een bandje laten slepen. Moet je dan gewoon de strengen vastmaken aan een zelfgemaakte zweng & daaraan dan het bandje?
Hoe maak je die strengen precies vast? (moet je die zweng daarvoor op een speciale manier maken?)

Afbeelding
Afbeelding
Dit is mijn zelfgemaakte zweng. Aan de karabijnhaken heb ik nog veiligheidssluitingen gemaakt die je in 1 ruk los kan trekken.
Dus strengen aan de veiligheidshaken en aan de andere kant een bandje/slee/sleep vastmaken.

TS: de juiste manier is je al door Dennis en Napie uitgelegd

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:20

Evelii : bedankt voor de erg duidelijke foto's :)