Begrenzen bij uitwijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Begrenzen bij uitwijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 14:49

Hoe kan je het beste je paard/pony begrenzen als die uitwijkt voor iets engs? (een trekker bijv.).
Met de zweep weet ik. Maar hebben jullie misschien nog tips hoe het ook kan?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Begrenzen bij uitwijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:52

Waarom zou je het anders willen doen dan met de zweep?
Zweep is eigenlijk enige optie..... prima toch??
Alleen is het wel noodzaak dat je je pony leert wijken voor druk (van de zweep) maargoed, dat is vaak snel en makkelijk gedaan.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:53

zweep werkt het handigst en snelst denk ik, maar als je het al vroeg aan ziet komen kun je ook proberen om je paard contra te stellen, dus iets de andere kant op te laten kijken, zodat je het uitwijken kunt voorkomen of beperken...

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:59

Het belangrijkste is dat het paard voorwaarts blijft en op beide leisels blijven rijden. Wanneer je te veel aan het binnenleidsel komt dan gaat het hoofd om en loopt het over de schouder weg. Eventueel bijdrijven met de zweep doe je inderdaad aan de buitenkant.

JoyCiej007 schreef:
Zweep is eigenlijk enige optie..... prima toch??
Alleen is het wel noodzaak dat je je pony leert wijken voor druk (van de zweep) maargoed, dat is vaak snel en makkelijk gedaan.
Ik ken er genoeg waar je niet zomaar even met de zweep aan hoeft te komen.
En snel en makkelijk gedaan? Ik heb er wat die al heel wat kennen en ik zou me zelf ook niet onervaren willen noemen...

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:07

Een paard wat verder niet bang is voor de zweep kun je vaak zonder al te veel problemen leren om te wijken voor druk en dus ook voor de zweep.

maar wat doet een paard wat verschrikkelijk angstig is voor de zweep dan voor de wagen? :o?
mij hoor je zeker niet zeggen dat je geen ervaring hebt......

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:10

ik hoef de mijne ook niet zomaar aan te tikken met de zweep, maar in noodgevallen waarbij ze in het verkeer toch ineens flink opzij gaat tik ik toch bij aan de buitenkant, dan maar even een schrikreaktie naar voren, liever dan boven op een auto...

verder inderdaad wat hierboven gezegd wordt, goed naar voren houden, en wat ik al eerder zei, als het lukt tijdig ietsje stelling de andere kant op vragen, van het enge af...

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:15

JoyCiej007 schreef:
maar wat doet een paard wat verschrikkelijk angstig is voor de zweep dan voor de wagen? :o?
Wie heeft het over verschrikkelijk angstig? Niet alle paarden zijn nu eenmaal makkelijk voor de wagen.
Het is een heel verschil in wat je er voor hebt staan. Wanneer je een paard hebt dat van zichzelf goed voorwaarts is dan is een zweep nauwlijks noodzakelijk of werkt misschien wel averechts. Ontspannen voorwaarts houden is toch wel het belangrijkste.
Je kunt toch niet domweg het advies geven maar met de zweep te werken terwijl je het paard niet kent? :Z

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:23

Nee tuurlijk niet! Maar imo sla je dan een heel belangrijke stap over, en dient het paard éerst de zweep(hulpen) te kennen, en er niet bang voor te zijn, wil je hem voor de wagen zetten.
Natuurlijk zijn er hele extreme die heel extreem op de zweep reageren, maar vraag me dan wel af óf je die dan wel voor de wagen moet en wil hebben...
Ik had altijd een pony die zeer voorwaarts was, dus in die zin de zweep niet nodig had. Maar ze had wel geleerd om te wijken voor de zweep. Met dus als resultaat dat ik de zweep erg weinig hoefde te gebruiken, maar ik had hem wel bij me en kon hem ook gebruiken in situaties dat het nodig was.

Daarbij ben ik benieuwd naar de reden van de TS, waarom ze deze vraagt stelt, aangezien ze niet direct heeft genoemd dat haar paard bang is voor de zweep.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:02

JoyCiej007 schreef:
Nee tuurlijk niet! Maar imo sla je dan een heel belangrijke stap over, en dient het paard éerst de zweep(hulpen) te kennen, en er niet bang voor te zijn, wil je hem voor de wagen zetten.
Dat heeft niet te maken met niet leren maar het ene dier is veel meer vergevingsgezind en minder sensibel dan het andere. Dergelijke paarden zijn niet voor iedereen geschikt om mee te mennen.
De ervaring die je hebt opgedaan met het rijden van je pony zal zeker waardevol zijn maar het gaat te ver als je dat op alle paarden wilt reflecteren.
Aangezien je hier weinig achtergrondinformatie hebt is het dus zeer onverstandig zo'n eenduidig advies te willen doen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:18

dat zou betekenen dat ik mijn paard dus niet in zou mogen spannen, omdat ze heftig reageert op een zweephulp...

gelukkig zijn er ook nog andere hulpen zat die de zweephulp bij angstige paarden kunnen compenseren...

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:12

Als je pony / paard erg gevoelig is hoef je niet eens aan te raken maar alleen opzij leggen (zonder aan te raken) doet al genoeg. Ik heb met mijn lessen geleerd dat je ook de slag rond kunt laten draaien, dan voelen ze eigenlijk het draaien. Klinkt raar maar het is dus echt zo :+ EN als je een wat minder gevoelig paard hebt kun je met het uiterste einde van de slag eventjes tegen het paard aankomen, of tegen het schoftje, werkt ook.

Onze Snuit ziet de zweep met zijn oren volgens mij (hij heeft gewoon oogkleppen om met mennen dus ziet hij het niet, maar voelt het blijkbaar wel of aan mijn handhouding of tja, hoe?) daar moet je dus echt niet echt aanraken of je moet er als een raket vandoor willen :+
Bij Alwyn kan ik goed de zweep ertegen aan leggen die is denk ik gewoon 'normaal' gevoelig.

Met de paarden heb ik ook hele verschillende meegemaakt. Van waar je wel een zweep tegenaan kunt leggen tot waar je maar op een meter afstand hoeft te wijzen en ze gaan al.

Er zijn dus vele manieren om met de zweep te werken maar hoe dan ook, als je ze wilt begrenzen kun je dat met de zweep doen. Ik werk zelf heel veel met de zweep, dus ook zonder aanraking en vind het een veilig gevoel dat ik pony's heb die op wat voor manier dan ook prima wijken voor de zweephulp. Als ze het ook een keer niet doen, krijgen ze direct een wat steviger hulp :+ ;)

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 11:21

JoyCiej007 schreef:
Nee tuurlijk niet! Maar imo sla je dan een heel belangrijke stap over, en dient het paard éerst de zweep(hulpen) te kennen, en er niet bang voor te zijn, wil je hem voor de wagen zetten.
Natuurlijk zijn er hele extreme die heel extreem op de zweep reageren, maar vraag me dan wel af óf je die dan wel voor de wagen moet en wil hebben...
Ik had altijd een pony die zeer voorwaarts was, dus in die zin de zweep niet nodig had. Maar ze had wel geleerd om te wijken voor de zweep. Met dus als resultaat dat ik de zweep erg weinig hoefde te gebruiken, maar ik had hem wel bij me en kon hem ook gebruiken in situaties dat het nodig was.

Daarbij ben ik benieuwd naar de reden van de TS, waarom ze deze vraagt stelt, aangezien ze niet direct heeft genoemd dat haar paard bang is voor de zweep.


De pony is niet bang voor de zweep (ik kan dr er gewoon mee aaien). Maar ze is wel erg gevoelig voor druk. Als ik de zweep aandruk, om te begrenzen, schiet ze eerder naar voren dat dat ze er voor wijkt. Ze is er erg gevoelig voor.


Nouvel schreef:
zweep werkt het handigst en snelst denk ik, maar als je het al vroeg aan ziet komen kun je ook proberen om je paard contra te stellen, dus iets de andere kant op te laten kijken, zodat je het uitwijken kunt voorkomen of beperken...


Je bedoelt de kant op laten kijken waar het enge niet is? Is dat niet juist een hulp om juist helemaal uitwijken? Wat dus niet de bedoeling is.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:57

als je ze inderdaad de andere kant op laat kijken zien ze het enge niet of minder snel (ze hebben tenslotte ook nog oogkleppen op meestal) en kun je er probleemloos langs rijden...

eefielover
Berichten: 760
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Culemborg

Re: Begrenzen bij uitwijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 16:34

Terwijl ik juist heb geleerd dat als je ze er langsstuurt en naar laat kijken dat ze merken dat je er graag naartoe wilt, en dat het dus niet iets is waar je bang voor hoeft te zijn. Als je ze gewoon kunt begrenzen is alles wat ze dan nog kunnen vooruit, en dat is in de meeste gevallen de goede kant op. ;) Als je ze laat kijken terwijl je niet kunt begrenzen.. tja dan word het moeilijker want dan lopen ze gewoon over de schouder weg, en wijken ze alsnog uit voor het 'gevaar'. En inderdaad op twee leidsels blijven rijden!