verschil mennen/mensport/aangespannen sport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

verschil mennen/mensport/aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 10:07

Op de Bokt Wiki hebben wij op dit moment 3 verschillende categorien staan. Namelijk mennen, mensport en aangespannen sport. Ik zou graag willen weten wat het schil is tussen deze 3 benamingen zodat ik dat erbij kan zetten.
Daarnaast vraag ik me af of het mogelijk is om de 3 categorien onder 1 naam neer te zetten. En zo ja, welke naam zou dat dan moeten zijn??

Wie kan me helpen?

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:15

Het zijn namelijk ook 3 verschillende zaken.
Bij KNHS is de aangespannen sport en het mennen ook gesplitst. Naar mijn idee wordt dit onderscheid op WIKI ook goed gemaakt en omschreven.

Aangespannen sport is een soort bestgaand (oneerbiedig gezegd) voor een bepaalde groep paarden, zoals tuigpaarden, Friezen, Hackney etc. En wordt de wijze van gaan voor de koets beoordeeld.

Mensport bestaat uit 3 onderdelen: dressuur, vaardigheid en samengesteld (dressuur, vaardigheid en Marathon).

Mennen is alles samen voor paard en koets: dus ook recreatie, mendurance, mensport, aangespannen sport, authentiek, etc.


mennen is dus eenelfde omschrijving als rijden met je paard onder het zadel: met subrubrieken springen, dressuur, endurance, recreatie, voltige, etc. etc.

Cowgirl

Berichten: 23744
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:17

janouk verrast me, ik dacht dat alles wel hetzelfde was.

Misschien kun je het zetten onder 'aangespannen rijden' en dan daarin de 3 verschillen aangeven.

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:19

ik denk eerder dat mennen de overkoepelende naam is en dat aangespannen sport en mensport daaronder vallen. En zo staat het ook op WIKI.
Als menner zijn het toch echt 3 verschillende dingen.

Echwel

Berichten: 12464
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:20

Cowgirl schreef:
janouk verrast me, ik dacht dat alles wel hetzelfde was.

Misschien kun je het zetten onder 'aangespannen rijden' en dan daarin de 3 verschillen aangeven.

Nee zoals het is opgezet is het goed, de mensport is ook in verschillende disciplines verdeelt

Je hebt bij ohz ook springen/dressuur enz onder verschillende noemers gezet, waarom zou het hier anders zijn

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: verschil mennen/mensport/aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 10:38

Ik ga het er achter de schermen even over hebben hoe we het willen doen. Maar in principe is mennen dus de overkoepelende term waar alles onder valt. Zowel recreatief, als mensport en aangespannen sport vallen daar onder.

De stukjes die bovenaan de categorien staan zal ik in elk geval aanpassen. Thnx voor de info iedereen :)

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: verschil mennen/mensport/aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:34

Nog even een aanvulling bij "Mensport": Mendurance.

Een jonge tak die dit jaar voor het eerst officieel met startkaart wordt verreden. Kijk voor info even op www.deronline.nl

ozzyhorse
Berichten: 373
Geregistreerd: 09-06-09

Re: verschil mennen/mensport/aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:23

Mennen moet je meer zien als een algemeen werkwoord. wat hier aangespannen rijden wordt genoemd, heet officieel tuigen cq tuigrubrieken. (aangespannen rijden dekt de lading niet, daar vallen weer andere zaken onder, dat is breder)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:58


BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:06

Neonlight schreef:
Aangespannen rijden is niet breder, en het woord tuigen wordt alleen door de boertjes die de wedstrijden bezoeken gebruikt, maar absoluut niet door de beoefenaars van deze sport.
Dat is nu ook weer een beetje plat door de bocht. Men spreekt altijd nog van "tuigruibrieken" wat afgeleid is van tuigen en tuigers. Iedereen weet met deze woorden wat je bedoeld itt "aangespannen sport".

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:13

En definieer "men"?
Ik zit 25 jaar in de sport, en in die 25 jaar heb ik geen enkele beoefenaar over "tuigen" en "tuigrubrieken" horen spreken.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:08

Dan hoor ik waarschijnlijk bij de boertjes... :+
Maar daar ben ik trots op hoor :P

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:11

Dat maakt niet uit, want deze zijn wel het grootste en het meest gewilde publiek voor de aangespannen sport (denk aan de klompenavond in Zwolle :+ ).
Maar voor de wiki moet de informatie wel correct zijn zoals het echt is. ;)

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: verschil mennen/mensport/aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:25

Veel KWPN-tuigpaarden komen toch nog wel uit de plattelandwereld denk ik, net als veel menners van oudsher.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:30

Zeker weten, en dan met name de regionale rijders. Nationaal zijn het toch grote stallen die weinig meer met het boerenleven te maken hebben.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: verschil mennen/mensport/aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:33

Schep en de schoonouders van Huckeriede...?!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:36

Ja, maar Anneke en Lambertus zijn niet bepaald boeren. ;) En de familie Borkent in spreektaal ook niet echt, tenminste, Anneke en Johan niet.
En stal Schep heeft ook niet veel meer met boeren te maken, zeker niet de personen die ervoor rijden.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: verschil mennen/mensport/aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 09:55

Okee, ik laat de info op de Wiki dus gewoon zoals hij nu is.

Weten jullie trouwens iemand die meer weet over Hackneys, want ik geloof dat er nog steeds maar 1 artikel is over de Hackney en weinig over de hackney pony

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:02

Ik geloof dat Neon er wel eens wat mee rommelt... :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:26

Rommelt.... :')
Geloof het ook ja. :=
Geloof dat BlackDevils er ook af en toe mee rommelt of heeft gerommelt in een vierspan. :+

Artikel is destijds door iemand geschreven en ik heb zelf de info gegeven aan die persoon. Weet niet wat je er nog meer in zou willen zien? Hackney pony is in principe hetzelfde, alleen zijn er gewoon 2 maten in het stamboek, tot 1.40m en vanaf 1.40m. Maar dat zie je in meerdere rasstamboeken (denk aan NSPS, NNFPS).
Ik weet dat het schort aan foto's, maar ik heb zelf geen representatieve foto's. Van onze hackney's is ook niet representatief, zijn geen keuringspony's namelijk, en zelfs een aantal papierloze.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 13:17

leuk, al dat gerommel :+

Ik dacht dat het meer 2 aparte rassen waren. Omdat hackney pony's toch een heel ander uiterlijk hebben dan de grotere maat. De grotere lijken veel langgelijnder enzo. Maar zoals ik al zei, ik heb er geen verstand van. Dus als jullie zeggen dat het artikel goed is zo dan laten we het maar zo.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:22

Nee, 1 ras.
Onze tophackney van dit moment is een nakomeling van de hengst Charming Daylight, en dat is weer een Benthof's Amir (kleine maat) x Plain's Splendid (grote maat). Vaak zijn de grote maat hackney's inderdaad wat langgelijnder, maar dat heeft meer met de huidige bloedlijnen te maken (klein stamboek dus spreiding is er weinig).
Uiteindelijk stammen ze toch af van dezelfde dieren.