[AR] shetland tandem tuigen, bestaan die??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

[AR] shetland tandem tuigen, bestaan die??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 08:50

Weet iemand of er shetland tandem tuigen bestaan??
Ik wil graag namelijk met mij twee shets een tandem maken. Ik weet hier nog vrij weinig vanaf ook, dus ik ben een beetje aan het rond informeren.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:01

Ik neem aan van wel, ik zie toch steeds meer shets in tandem staan.
Succes.

fury_hymne

Berichten: 69
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Provincie Groningen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:08

haajz!

ja hoor die dingen bestaan Lachen
waar je ze kan krijgen geen idee, maar ze bestaan wel. d8 ik

liefs, berber

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:22

Tuurlijk. De shop zal ze alleen niet op voorraad hebben denk ik, aangezien het weinig word verkocht. Maar er worden er zeker wel gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:14

2 enkelspan tuigen of een enkelspantuig + half 2-span tuig is makkelijk om te bouwen tot een tandem tuig.
Je hebt wel een tandem voorleidsel en tandem-ogen voor aan het achterste hoofdstel nodig (kan evt ook met een lusje van touw aan de gespen van de keelriem).
Ook moet je de strengen van het voorpaard verlengen maar dat kan best met stevig touw.
Met een beetje creativiteit kom je een heel eind.
Zit er geen tandemrijder in de buurt die je even op weg kan helpen?

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:55

Natuurlijk zijn die er Lachen

Een vriendin van mij rijdt tandem met mini appies

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:05

Wij hebben een ring laten zetten aan de voor/zijkant van het borsttuig. Hieraan maken we de voorstrengen vast. En aan de strengen van de voorpony zitten ook twee ringetjes waar we een elastiek doorhalen die naar de singel loopt. Door dit vorkje gaan de strengen niet over de pony heen. En omdat je met een klein spannetje gaar ijden zijn misschien gewone leidsel al lang genoeg voor je.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:05

Ilindra schreef:
2 enkelspan tuigen of een enkelspantuig + half 2-span tuig is makkelijk om te bouwen tot een tandem tuig.
Je hebt wel een tandem voorleidsel en tandem-ogen voor aan het achterste hoofdstel nodig (kan evt ook met een lusje van touw aan de gespen van de keelriem).
Ook moet je de strengen van het voorpaard verlengen maar dat kan best met stevig touw.
Met een beetje creativiteit kom je een heel eind.
Zit er geen tandemrijder in de buurt die je even op weg kan helpen?


ja zo doe ik dat dus ook.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 09:40

Ik had al het idee ja, om van twee enkelspan tuigen naar de ruiterschop te gaan en daar aan het borsttuig van de achterste pony bevestiginsdigen te laten maken voor de strengen van de voorpony. Ook voor de ogen aan het hoofdstel en dan nog de lange lijdsels te vinden voor de voorpony. De stieken voor de extra ophang van de leidsels van de voorste kan ik makkelijk zelf maken ja.

Dendrofleur, ik snap niet echt wat je bedoelt met je vork zodat de strengen er niet over gaan, bedoel je misschien hetzelfde als ik bedoel met mijn ophang stieken??

Ilindra, je geeft dus ongeveer dezelfde tip die ik al in gedachte had. Maar ik denk toch dat je dan toch naar de tuigenmaker moet om een bevestigingsplaats aan het achterspan borsttuig te maken voor de strengen van het voorste span?? Lijkt me zo, want ik zou niet weten hoe ik ze anders veilig vast zou moeten maken.

In ieder geval bedankt voor jullie tips en ik denk dat ik toch wat ga laten knutselen aan twee enkelspan tuigen want als ik er ergens anders een vandaan wil halen, zal ik hem toch op bestelling moeten laten maken en dan ben ik veel duurder uit.

Het wordt trouwens een span van een shet ruin, de trekker, en een shet hengst de shower. Ben erg benieuwd, het zal nog wel een tijd duren want ze zijn beide nog niet beleerd, hellemaal niet, dus dat eerst.
Groetjes Roos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:04

Let erop dat de strengen van een tandem voorpaard een stukje langer moeten zijn dan van een enkel of 2span.

Een vorkje zijn 2 riempjes die van afde singel naar de strengen lopen, daardoor kunnen deze niet omhoog en kan het paard er nooit onderdoor draaien als je in een tandemknoop komt (voorpaard draait 180 graden en staat jou aan te kijken Haha! ).

Wat bedoel je met stiek voor de leidsels?
Je hebt geen extra ophanging voor de leidsel nodig, allen extra ogen aan het hoofdstel van het achterpaard.

Wel kun je elastieken strengophouders van de rugriem van het voorpaard naar de strengen laten lopen.
Als je dan een bocht maakt zorgen deze ervoor dat de streng niet zover doorhangt dat het paard erover heen kan stappen.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 08:20

oh sorry, dat bedoelde ik ook ja, de stieken voor de leidsels, verkeerd getypt ik bedoelde inderdaad die voor de strengen ja.
Ik denk dat ik nou ongeveer snap wat er bedoeld wordt met de vorkjes. Zodat het borsttuig ook niet kan draaien als je in een tandemknoop komt te zitten. De strengen blijven dan zeg maar vast langs de singel hangen.
Zoiets toch?
Strengen moeten idd ook verlengd zijn ja.

Bedankt
Groetjes Roos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:33

Als je al een ring voorop het borsttuig hebt zitten kun je hier evt. een knuppeltje aan maken voor de strengen van het voorpaard.
Je hoeft er dan niet direct andere sluitingen op te laten zetten.