Welke sulky voor mijn mini-shet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:41

zoals ik al zei: dat is MIJN mening en ervaring

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:46

xElienx schreef:
ben je ook op de hoogte van het feit dat je hier een knoop in het lamoen kan leggen en dat het bankje vering tot op het asvalt heeft?
.


Sorry, maar dit staat niet bepaald als een mening.
Knoop in het lamoen leggen is echt onzin.
Ik geloof best dat de HCA sulky's beter zijn, maar om de standaart sulky's nou als brandhout af te schilderen.... nee

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:58

Zeeuwtje68 schreef:
Nou dan stel ik die koop dan ook maar even uit. Als het rotzooi is wil ik hem niet eens meer. Ik hou het hier in de gaten. wie weet kom ik een betere tegen voor iets meer geld!
Dus wie heeft de tip en de website die er bij hoort?


Ik ben op zoek naar een degelijke sulky om met mijn shetje van 86 cm, zo 1x in de week een ritje te maken hier in de oh zo stille polder.
Dus niet voor dagelijks gebruik Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:09

dan zijn die zwarte standaart sulky's naar mijn mening prima geschikt.
MP in de gaten houden, daar kom je weleens 2e handsjes tegen (alleen niet zovaak)

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:18

Nee, helaas; was het maar waar! Dan had ik nu al met m'n lievie over de Veluwe gescheurd!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:23

Oke als iemand er 1 weet, hou ik me zeer aanbevolen!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:25

Ik ben ook niet zo'n van van de standaard zwarte sulky's. Ik had hem ook, maar sinds ik wat anders heb heb ik er nooit meer mee gereden (heb er tot M nivo mee gedressuurd).

Pilgrim

Berichten: 856
Geregistreerd: 14-07-06

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 20:30

Heb je 'm nog staan Haha! ?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:40

Dennis schreef:
Ik ben ook niet zo'n van van de standaard zwarte sulky's. Ik had hem ook, maar sinds ik wat anders heb heb ik er nooit meer mee gereden (heb er tot M nivo mee gedressuurd).


Ik geloof best dat als je een bijv marathon wagen hebt, je niet snel je sulky meer pakt.
Daarom geef ik ook aan dat ik het prima starters sulky's vind

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:44

Ik rij bijna nooit met m'n marathon wagen maar pak juist veel mijn concours wagen nu. Concours wagen die ik had was ongeveer even duur (in perfect opgeknapte staat!) als de bekende sulky. De gene die ik nu heb (met langboom er bij) iets duurder.
Kwestie van goed zoeken en weten wat je wil hebben.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:27

Het is een leuke starters sulky voor iemand die niet alleen wil rijden, en niet wil scheuren. Dat je nog niet omgegaan bent is mazzel? Maargoed misschien schuif jij niet zo heen en weer als ik. Ik kieperde met een flauw bochtje in galop al om. Nu galoppeer ik kleine voltes zonder bang te zijn dat ik ook maar even op 1 wiel zou rijden.

Ik heb beide geprobeerd en ja een marathonwagen is nog leuker, en duurder, misschien maar ik vermaak me super met mijn sulky.

Knoop in het lamoen kan wel Nagelbijten / Gniffelen Vraag maar hoe Renee haar sulky eraan toe was toen ze het ongeluk gehad had.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:35

renée= merrieveulen op bokt Knipoog

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:21

vwb de knoop in het lamoen, je krijgt er standaard een lamoen bij dat geschikt is voor de kleintjes. mijn pony is rond de meter en ik kocht er een groter lamoen bij. deze is wat langer en breder dan de standaardmaat. in het lamoen wat ik had, kon je écht met je blote handen een knoop leggen! na ons ongelukje was het helemaal verwrongen en we hebben het toen zélf met de blote hand teruggebogen, kost echt geen moeite. alleen op de hoeken achterin is het lamoen versterkt, en daarvoor heb je een steuntje nodig, maar ook daar konden wij het zonder machinale hulp of een sterke kerel gewoon verbuigen.

bij mij ging het al mis toen mijn pony schrok, galoppeerde en een bocht maakte in een kuil, stom toeval wat iedereen kan overkomen. de spoorbreedte van de sulkies is net zo breed als het bankje, dit maakt dat je met je gewicht in een bocht tot over het evenwichtspunt terecht kunt komen, zoals bij mij gebeurde, en dan ga je onherroepelijk om!

iemand anders hier op Bokt ging in volle galop door een forse kuil en daarbij is het bankje ingezakt. nu was dat ook wel behoorlijk geweld maar een wagen van goede kwaliteit zakt dan niet in!

ook al koop je een wagen voor rustige ritjes, een pony, hoe klein en lief ook, kan altijd schrikken of een sprongetje maken. tuig en wagen moeten daartegen bestand zijn, vind ik. dat wil ik van die HSHPtjes niet zeggen. het heeft mijn pony veel problemen opgeleverd toendertijd, terwijl het met een betere sulky of vierwieler nooit zo fout zou zijn gegaan.

onlangs stond op MP een oudere mini draverssulky voor een klein bedragje. zo'n sulky is hartstikke leuk, breng hem even weg naar een ijzerhandel (deze beschikken praktisch altijd over een ijzersmid), zodat zwakke punten kunnen worden opgespoord en netjes gemaakt, likje verf erover en je hebt een superleuke sulky voor weinig geld.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:48

nou, dan zal ik wel wonder boven wonder en heel toevallig wel een stevige hebben...
Ik rij er inmiddels bijna 2 jaar mee, ben er niet zuinig op. cross gewoon voltes, zelfs door water heen... Ik verplaats wel mijn gewicht op het moment dat je hard een bocht door gaat, maar dat moet IMO met elke wagen
Afbeelding

Kuilen heb ik ook gehad, ook geen probleem, en mijn instr. die zwaarder is dan mij rijdt er ook zo mee weg

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:21

dat zit 'm waarschijnlijk in het meeverwerken van slakken. als in een bepaald stuk (zeg steun van het bakje) veel slakken zitten zal deze zwakker zijn dan de andere steun als daar nauwelijks slakken in zitten.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:23

waarschijnlijk heb jij geluk gehad

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:41

Ik heb een keer meegereden met zo'n sulky (met minipony van rond de 80 cm) en ik moet me zeggen: hij viel me mee maar de kwaliteit... tja... ik zou er geen ongeluk mee willen krijgen. Allerlei metalen onderdelen die heel makkelijk buigen en daarmee een gevaar vormen voor de pony en de rijder.
Maar goed, verder voor die prijs is het best een leuk wagentje en verdient het wel mijn voorkeur boven een heel aantal zelfbouwprojecten die op MP staan.
Bovendien staan deze wagens heel vaak te koop op MP, ook tweedehands (zo vaak, dat het me wel aan het denken zet) dus ik snap niet dat de TS'er niet kan slagen met haar budget. Ik kan niet in je portemonnee kijken maar hoeveel heb je nu eigenlijk over voor een karretje?

heck

Berichten: 39
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: budel-dorplein

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:55

ik ben het er wel mee eens dat je beter een goede kunt kopen dan ben je een 300 euro duurder uit maar wat maakt dat nu uit op een paarden hobby die kost toch al veel geld en ik ben van mening dat als je moet bezuinigen op goed materiaal je niet goedbezig bent ik heb even op hca gekeken en vind dat wel mooie sulky voor die prijs ik zou aanraden er daar 1 te kopen

groetjes maarten

willemke
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:06

Goedendag,

Ook ik heb zo'n chinees karretje, wat toen nieuw €265,- kostte, maar ook sinds enkele maanden een Van der Mee tweewieler met onafhankelijk verende bomen.
Ik gebruik het poppenspul ding heel vaak omdat het niets weegt, in een handomdraai aan mijn trailertje hangt en het prima voldoet om te lessen in de bak of hal en de wei. Ook wandel ik veel met haar terwijl ze ingespannen staat. Hiervoor is het werkelijk ideaal omdat het smal is en geen pijn doet als het tegen je aan loopt. Ook voor rustige ritjes in het bos kun je er mee uit de voeten. Je gaat over de smalste paadjes. Zelfs de doorgangen voor fietsers zijn breed genoeg.
Ik weeg zelf 90 kg. en ben 1.86 meter groot, daarom heb ik het vanwege de beenruimte, 10 cm verlengd en ook verstevigd. De burry was te smal dus die heb ik moeten verbreden. Het evenwicht was onvoldoende verstelbaar, dus ik heb het asje schuifbaar gemaakt onder het frame. De zweng was te kort en te hoog gemonteerd, dus ik heb een langere gemaakt en de montageplaats 10 cm verlaagd. De bevestigingen van de burry aan het karretje heb ik verstevigd. De verfkwast staat bij wijze van spreken altijd onder handbereik.
Het gezegde :" Alle waar is naar zijn geld", is hier zeker op van toepassing. Het is allemaal erg dun en goedkoop uitgevoerd. Het heeft nogal wat onderhoud nodig. Ik noem het nogal eens mijn speelgoedkarretje. De totale kwaliteit is matig.
Nu de andere kant, de Van der Mee tweewieler. Hij is gestraald, geschopeerd en gepoedercoat. De degelijkheid straalt je aan alle kanten tegemoet. Degelijke remmen, mooi laswerk, stevig ijzerwerk, onverwoestbare wielen, verstelbare bomen, onafhankelijke wielophanging, fijne vering, een goede zit voor twee, prima rijcomfort , goede balansinstelling maarrr, hij weegt 125 kg, heeft een spoorbreedte van 1.17 meter, een vrij hoge instap en kost nieuw € 2400,-
Ik denk dat je dient te kijken wat je kunt betalen, wat voor paardje er voor moet, wat je eigen maten zijn en wat de omstandigheden zijn waaronder je wil rijden. Beide wagens hebben naar mijn idee hun specifieke voor- en nadelen.

cocktail

Berichten: 3023
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Almere

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:45

ook wij hebben een cavalettie, zeer tevreden over hoor. Karretje houdt zich prima wel zijn de las punten verstevigd dit omdat de eerste dag dat wij het karretje hadden de pony nog niet zo goed stuurbaar was en met de leuning van het karretje tegen een uitstekend punt aan kwam de gehele leuning brak af Bloos Het gehele karretje is toen nagekeken en alle laspunten zijn verstevigd dit was helaas wel nodig waren zwakke punten. We gebruiken hem echt heel weinig voorheen crosde we wel door het bos en hield ie zich uitstekend. Maar naar een 3 kwartier rijden wil ik wel graag af hij zit namelijk niet zo heeel lekker Clown Maar over het algemeen tevreden over dus.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:46

Maar lijkt me niet echt positief als op de eerste dag de leuning er al af valt Nagelbijten / Gniffelen

cocktail

Berichten: 3023
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Almere

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:19

Sappos schreef:
Maar lijkt me niet echt positief als op de eerste dag de leuning er al af valt Nagelbijten / Gniffelen


Stevig is het karretje echt niet, maar bleef ergens achter haken en de pony bleef heftig doortrekken!

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:16

en uiteindelijk had je met het geld van de reparaties ed. een goede sulky kunnen kopen

ik heb na 5,5 jaar €6,75 aan onderhoud en reparaties uitgegeven

nathalie2302

Berichten: 2891
Geregistreerd: 05-07-07

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:25

Ik blijf bij mijn standpunt (en sluit me compleet bij Willemke aan) dat je gewoon krijgt waarvoor je betaalt. Je kunt zeggen 550 euro voor de HCA tegen 369 (geloof ik uit m'n hoofd?) voor de nieuwste HSHP scheelt niet zoveel, maar dat is geen eerlijke vergelijking want de HCA heeft geen bankje dus geen mogelijkheid tot medepassagier (wat voor mij destijds reden was om voor de HSHP te gaan)....HCA heeft ook met bankje maar die vallen in een HELE andere prijscategorie..kijk ook maar naar de prijs van de tweewieler in het verhaal van Willemke.

Qua prijs en wat je ervoor krijgt vind ik de HSHP in verhouding (met een fiat panda ga je ook geen formule 1 wedstrijd rijden en dan verbaasd zijn dat de auto het niet trekt Knipoog, maar dat maakt niet dat het geen leuk auto'tje is *LOL*

Ik ben nog steeds benieuwd wat de TS wil uitgeven aan het wagentje want nogmaals de tweedehands HSHP wagentjes staan regelmatig op MP en de prijzen zijn niet drastisch lager dan nieuw (van wat ik zie dan), en de nieuwste versie heeft toch wel voordelen...

edit: even opgezocht, met rem kost de zwarte tweewieler 359 en zonder 319 nieuw.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Welke sulky voor mijn mini-shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:08

Ik ben ook wel eens tegen een paal geknald met mijn sulky Nagelbijten / Gniffelen Toen was ie vies. Huilen van het lachen