[AR]Waar goedkoop en redelijk goed MENTUIG?!.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is de laagste prijs voor nieuw tuig dat je gezien hebt....

75 - 100
12 (41%)
100 - 125
2 (6%)
125- 150
4 (13%)
150-175
6 (20%)
175 - 200
2 (6%)
200 en meer....
3 (10%)

Totaal aantal stemmen: 29


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

[AR]Waar goedkoop en redelijk goed MENTUIG?!.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 23:29

Nu zijn er bij een aantal adressen mentuigen te krijgen voor erg weinig geld.

Degoedkoopste heb ik gezien voor 159 bij ene Anja......
zadelmarkt heeft een betere kwaliteit (volgens hen) voor 225,-
en Tineke heeft tuigen voor 175


Wie heeft ervaring met een of meerdere van die goedkope tuigen...
Mijn vriendin wil het puur voor recreatief mennen gaan gebruiken...dus niet erg intensief....hun pony moet er ook beleerd mee worden....

Graag ervaringen en tips.....
Wie weet misschien nog een ander adres waar je goedkoop tuig kan krijgen en toch redelijke kwaliteit

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:11

Bij Ooteman hebben ze heel goedkope tuigjes. Van ong 86 euro. Best redelijke tuigjes. Maar om te beleren en voor recreatief mooi zat(ik heb zelf ook met die tuigen gewertk).

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:57

Zo snel weet ik even geen goedkoop GOED tuig.
Ik weet wel een paar puntjes waarop je kunt letten.
Kijk of het stiksel verzonken is in het leer. Het moet er dus niet bovenop liggen, want dan slijt het erg hard. Tuigen waarbij je dat hebt gaan ongeveer een jaar intensief gebruik mee, daarna gaat het ene stiksel na het andere stiksel los en ligt het vaker bij de zadel/tuig/schoenmaker dan op je paard.
Kijk of het borsttuig en de broek voldoende breed zijn. Een te smal borsttuig zal bij het zwaardere werk snel gaan snijden of iig irriteren.
Tuigen met nylon versterkt op bepaalde punten zijn veel sterker en kunnen meer hebben.
Dat was het wel even, misschien vult iemand anders aan?

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 11:56

Anke schreef:
Mijn vriendin wil het puur voor recreatief mennen gaan gebruiken...dus niet erg intensief....hun pony moet er ook beleerd mee worden....

Ook al gebruik je het "alleen maar voor recreatie" dan zou ik juist een goed tuig willen hebben, waarschijnlijk betekent dat dat jullie met een aanspanning de weg op gaan en veiligheid gaat boven alles natuurlijk. Voor het beleren, precies hetzelfde...een goed tuig is een must! Jonge pony's kunnen rare sprongen maken tijdens het beleren en dan moet het tuig wel houden natuurlijk.

Een goed tuig gaat jaren mee, dus persoonlijk zou ik liever iets meer uitgeven, dan op zoek te gaan naar het goedkoopste tuig.

Maar niet alle goede tuigen zijn superduur Lachen

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 09:52

suggesties zijn welkom, maar het is en blijft hun keus, ik kan dat prima begrijpen, bevalt het hen niet of de pony niet, zitten ze wel mooi met een goed EN duur tuig.......

lijkt me logisch dat je goedkoop begint en daarna als het goed gaat en bevalt je uitkijkt voor betere kwaliteit.
Ik heb ook niet ineens een heel duur en goed westernzadel gekocht en ook heb ik gewoon een goedkoper 2ehandszadel gekocht.....

Dus begrijp hen ook prima....ze willen goedkoper tuig om te gaan kijken of het bevalt en bevalt het gaan ze kijken voor goed en duurder tuig...
(logisch toch?!) Schijnheilig


TESSEBES, bedankt voor de tips! OK dan!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 09:53

Dennis schreef:
Bij Ooteman hebben ze heel goedkope tuigjes. Van ong 86 euro. Best redelijke tuigjes. Maar om te beleren en voor recreatief mooi zat(ik heb zelf ook met die tuigen gewertk).




Maar dat is alleen shetmaat.....het ging niet om de mijne Haha!

maar voor een E-pony, die heeft COB maat....

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:43

Anke schreef:
Dus begrijp hen ook prima....ze willen goedkoper tuig om te gaan kijken of het bevalt en bevalt het gaan ze kijken voor goed en duurder tuig...
(logisch toch?!) Schijnheilig

Heel logisch Haha!

Maar dan zou ik eerst eens gaan kijken of er niet ergens een leuk tweedehandstuig is, zeker voor een E pony moeten die wel te vinden zijn Lachen

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 20:54

We zijn ook op zoek naar tweedehands en dat had ik via bokt ook al gevonden, maar ze had het ineens zomaar verkocht.....(niet leuk dus)
Vandaar dat de zoektocht verder gaat.....2e hands is ook welkom!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37243
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 11:57

Het goedkoopste tuig dat ik heb gezien is een nylon tuig bij Decathlon. Maar of het goed is, geen idee.

Op marktplaats worden ook regelmatig 2e hands tuigen verkocht. En ook al is het voor recreatie en voor beleren, dan nog moet je wel een goed tuig hebben. Als er tijdens het beleren iets fout gaat met het tuig, loop je het risico dat je paard voor de rest van zijn leven niet meer voor een kar wil lopen.

Vraag het anders bij een menvereniging in een buurt of je misschine van iemand een tuig mag lenen in het begin.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-04 12:25

Dank je voor je reactie!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 14:04

Er staat op dit moment een Ideal tuig maat cob voor 350 euro te koop op marktplaats. Als ik zou moeten kiezen tussen een nieuw goedkoop "merkloos" tuig of een tweedehands Ideal tuig, dan zou ik het wel weten!

Superstar
Berichten: 72
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:46

Koop inderdaad een kwalitatief goed tuig. Goedkope tuigen zijn waardeloos en is vragen om problemen, helemaal als de pony nog beleerd moet worden! Bij een menvereniging kun je vaak wel een tuig lenen of laat hem beleren bij ervaren mensen die een goed stevig tuig hebben. Om te kijken of het mennen wel bevalt: leen inderdaad en schaf daarna een goed tuig aan (evt. tweede hands). Je voorkomt daarmee veel ergenissen en ongelukken! Succes!!

breezerlover

Berichten: 303
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 08:37

Bij divoza.com heb je ook mentuigen..
voor ong 276,-
Kijk maar eventjes, zijn ook meerdere tuigen.. *LOL*
Veel succes Haha!

DinkyToy

Berichten: 251
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In 't hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:18

Heb ook een poosje gemend, (koetsiersbewijs gehaald en erachter gekomen dat mijn kikkerwelshpony absoluut niet geschikt was als betrouwbare tuigpony maar oke) en denk dat je beter een tweedehands goed tuig kunt kopen. Ik ben niet zo gek op die goedkope zadels, hoofdstellen, tuigen e.d. vind het vaak van dat kartonachtigge leer. Zal wel niet altijd zo zijn maar toch.. En inderdaad als er in het begin iets mis gaat met kar of tuig ben je daarna heel lang bezig om dat weer goed te krijgen als dat al lukt. In ieder geval veel succes en plezier straks met het mennen!

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:22

Je kan beter nu iets meer geld uitgeven aan neen goed en degelijk tuig.... dan over een tijdjke een nieuw paard moeten kopen, omdat je tuig kapot scheurde en je paard helemaal aan het flippen is voor de koets!!! Je mag NOOIT besparen op je materiaal!!! ALtijd kijken of het wel goed past ed. als je tuig niet goed zit, krijgt je paard altijd problemen, en is dat wat je wilt???