[VD] Workshop vrijheidsdressuur bij het Balingehof

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

[VD] Workshop vrijheidsdressuur bij het Balingehof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 21:47

Vandaag ben ik met kennissen (moeder en dochter en hun pony Arios) en Beau naar Nieuw Balinge afgereisd waar een workshop vrijheidsdressuur gegeven werd. Ik heb hier zelf nog erg weinig ervaring wel maar het leek me erg leuk om met Beautje te doen. Ik rij namelijkweinig meer met hem omdat hij zo klein is en op deze manier konden we toch samen nog wat ondernemen.

We waren met zeven mensen waarvan twee (wij dus) met eigen pony`s en nog twee paardjes van het Balingehof zodat we allemaal samen met een pony deden. Het was een erg leuke dag waarbij we met allerlei oefeningen een begin gemaakt hebben.
Begonnen werd er met een soort concentratieoefening waarbij het paard stil moest staan met het touw over zijn hals en wij er een rondje omheen liepen waarbij we voortdurend de aandacht van het paard vast moesten houden. Hierdoor kreeg John (die gaf de workshop) een idee van wat voor vlees hij in de kuip had. Dit bleek voor Beau echter erg lastig want we werkten in een tapijtsnippers bak en de bodembedekking scheen erg lekker te zijn Vork (ja hij at de tapijtsnippers echt op Misselijk ). Zo af en toe moest ik dus een stukje vilt uit zijn mond vissen om een koliek te voorkomen. Uiteindelijk ging Beau wel een beetje opletten wat te zien was het oortje wat steeds in mijn richting gedraaid stond.

De volgende oefening was hetbenen optillen. We gaven daartoe tikjesop het pijpbeen op het been wat het paard het eerst verzetten wilde en hielden daarmee op zodra het paard zijn hoef ook maar even bewoog. Beau kreeg dat vlot door en kon soms al na drie zachte tikjes zijn knie netjes omhoog tillen. Dit was een soort inleiding voor het compliment.
Dat gingen we dan ook daarna doen. Eerst met een snoepje en dat was een eitje want dat kon Beau al (tja als het om eten gaat kan Beau zeer goed meewerken ).De andere paardjes vonden het allemaal wat moeilijker.

Daarna gingen we de paarden nog leren nee schuden en ja knikken wat bijzonder klinkt maar eigenlijk een heel eenvoudige oefening was. We maakten daartoe gebruik van de irritatie die vliegen in de zomer vroorzaken (zijn die beesten nog ergens goed voor Haha! ). We kriebelden ze daartoe met een spijkertje in de manenkam. Het paard dacht dan een vliegje daar te voelen en ging dus schudden (zo dus) . Ja knikken was hetzelfde idee al kriebelde jedan op de borst waar het paard dan naartoe hapte . Beau was toen we bij deze oeg\fening aankweamen eigenlijk al veel te moe van alle opgenomen informatie en liep alleen maar nijdig achteruit (stom spijkergeprik ook).

Aan de laatste twee oefeningen hebben we dan ook niet meer meegedaan.
We misten dus de Spaanse pas waarvoor het paard op de schouder aangetikt werd en het steigeren. Maar ik heb wel goed gekekn zodat we het thuis nog wel eens kunnen proberen. Bovendien staat alles op video.

Het was iig een zeer geslaagd dagje wat goed ingedeeld was zodat we de paarden niet helemaal afmatten. We hebben de bovengenoemde oefeningen namelijk in vier sessies verspreid over de dag gedaan en tussendoor nog naar een demonstratietje zonder zadel en met de balansteugel rijden van John. Ook liet hij zijn paard (met alleen een touwtje om de hals dus!) nog stijgeren op commando.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 14:26

klinkt op zich heel leuk en leerzaam, maar het komt wel over dat ze het paard behoorlijk wat willen leren in vrij korte tijd. Over het spijkertje heb ik op een amerikaanse site gelezen. Daar prikken ze daadwerkelijk in de borst, was dat hier ook het geval?

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-03 22:27

stef schreef:
klinkt op zich heel leuk en leerzaam, maar het komt wel over dat ze het paard behoorlijk wat willen leren in vrij korte tijd. Over het spijkertje heb ik op een amerikaanse site gelezen. Daar prikken ze daadwerkelijk in de borst, was dat hier ook het geval?


We hebben idd wel veel gedaan in korte tijd maar het was wel goed verdeeld. We hadden de hele dag de tijd en hadden de oefeningen over vier sessies verdeeld met daartussen steeds een half uur a een uur pauze. Toen we aan de laatste oefeningen toe waren (Spaanse pas en steigeren) waren Beau en een Welshje wel behoorlijk moe en deden niet echt meer mee. Met die twee zijn we dan ook gestopt. De andere twee deden echter nog wel goed mee dus die hebben alle oefeningen kunnen doen.
Wat betreft dat spijkertje, daarmee werrd niet gemeen geprikt ofzo. Alleen zachtjes de borst aangeraakt. De aanraking van een vlieg is immers ook maar heel licht dus hoef je er niet hard mee te prikken ofzo. Alleen maar de refles opwekken en die is er (meestal) snel genoeg.

vuilnisbakje

Berichten: 63
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:36

vind het een beetje veel om op één dag te leren. De kans is groot dat je paard dingen door elkaar gaat halen omdat hij niet de kans krijgt één oefening volledig te beheersen en "op te slaan" in zijn hoofd voordat je met de volgende oefening begint.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:37

't lijkt mij ook wat veel hoor, zo lang kan een paard zich toch niet concentreren?
Ik vond op het internet een 5-daagse curcus die me wel leuk leek. Misschien doe ik mezelf dat cadeau doe ipv een vakantie...

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 00:54

Ik vraag me eigenlijk af of er geen video banden van vrijheidsdressuur te verkrijgen zijn?
Kan iemand mij dat vertellen? Het lijkt mij namelijk makkelijker om het te doen als je gezien hebt hoe het gedaan wordt. *LOL*

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 23:18

ArwenLune schreef:
't lijkt mij ook wat veel hoor, zo lang kan een paard zich toch niet concentreren?
Ik vond op het internet een 5-daagse curcus die me wel leuk leek. Misschien doe ik mezelf dat cadeau doe ipv een vakantie...


die had ik net ook gezien, ik vind het toch wel duur hoor!!! €350 voor een week...hmmm.. nou misschien is het t toch wel waard

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 18:01

tja,je krijgt er wel een veel betere band van met je pony,en dat werkt in heel veel voordelen:D!