[NH]Join-up vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

[NH]Join-up vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-03 20:10

Ik heb het boek van monty ROberts gelezen en als ik het goed heb gelezen schrijft hij dat de alfa-merie de jaarling wegstuurde en een ''join up'' bij hem deed als de jaarling wat verkeerds had gedaan. Monty roberts zelf doet een join up terwijl het paar niets verkeerd heeft gedaan.
Weet iemand hoe dit zit??
(sorry als mn vraag een beetje onfuidelijk is, ik weet ook niet hoe ik het beter moet formuleren)

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:20

De join-up is een soort machtsspelletje. Je hebt het goed gezien, hij stuurt het paard weg terwijl het niks verkeerd doet. Eigenlijk klopt dat dus niet en is de join-up iets waar je erg voorzichtig mee moet zijn.

Met een onzeker, gevoelig paard loop je het risico dat je hem nog onzekerder maakt en misschien geestelijk wel helemaal verknald.

Met een dominant paard loop je het risico dat het paard jou aanvalt, omdat hij/zij het niet accepteerd dat jij probeert de 'baas' te zijn.

Begin dus nooit zomaar aan een join-up als je niet heel erg goed weet waar je mee bezig bent !

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:27

Ik denk niet dat iedereen kan gaan join-uppen, ik denk dat die Monty Roberts niet zo maar weg jaagd, maar op een speciale manier en niet gewoon achter je paard aan rennen...
Ik denk dus dat monty niet zomaar weg 'dom weg' zijn paard weg jaagd

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 20:51

de join up is om te zien wie er de baas is. daarvoor hoeft het paard niet iets verkeerds gedaan te hebben, maar moet hij zijn plaats toe gewezen krijgen.
dit kan dus d.m.v een join up. je moet dit niet daagelijk, weekelijks doen, maar het kan geen kwaad, mits je het kunt.
het is idd niet ff een paardje weg jagen. er zit meer acher. je lichaams taal moet duidelijk zijn en je moet je positie weten.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-03 18:38

Ik heb het wel eens geprobeerd, maar Brechje is daar in iedergeval niet geschikt voor.......nou ja, ze loopt al de gehele dag achter me aan te huppelen (ik heb haar de fles gegeven en ik ben nu haar 'moeder') en ze laat zich al niet wegjagen...dan staat ze je zo aan te kijken vam 'nou zeg ik ben toch de allerliefste'en blijft staan waar ze staat. Aan de andere kant lijkt het me wel een fijne manier als je het op die manier kan. Maar ach laat ik dat maar aan andere over. Ik denk dat ik het ooit wel ga proberen, met Vinessa ofzo...maar die is wel een beetje onzeker en ik wil haar niet in de stress jagen!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:11


brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:20

ja precies Haha! mooie tip
Doe al wat dingetjes die daar beschreven staan, maar extra kennis is natuurlijk nooit verkeerd Tong uitsteken

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 13:32

nou wat let je. veel plezier ermee. weet zeker dat je het leuk vind. parellie is wel wat duur, maar erg leuk. emiel voest is goedkoper, maar vind ik minder leuk.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:18

hallo
hier nog een parelli-fan. Ik heb ervaring met bijna alle natural methoden, maar parelli is daarvan het beste uitgewerkt en het meest geschikt voor mensen met een "normaal paard". Het is wel duur, maar het is het echt dubbel en dwars waard. heb net level 2 gekocht!!! emiel voest is leuk, maar nog niet ontzettend ver uitgewerkt. Monty robberts/join-up vind ik leuk als begin, heb het zelf bij een wild paard geprobeert, is echt ongeloofelijk hoe goed dat werkt. maar als je dan wil gaan rijden, heb je er verder niet zoveel aan. Bij mijn eigen paard die mij al zo lang kent, heeft de join-up niet zo veel nut. Parelli is dus het beste, i8s voor iedereen en elk paard te leren.