[AR] Hond mee op de kar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Hond mee op de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:09

Hoihoi,
Zoals zoveel paarden eigenapren heb. Ik heb ook een hond (cairn terrier).
We breken nu al een tijdje onze hersens om een oplossing te vinden om de hond mee te nemen op de kar. Wat we niet doen is de hond vastzetten op de kar ivm noodgevallen.

Dus mijn vraag is hoe nemen jullie je hond mee op de kar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:16

Mijn hond gaat af en toe eens mee op de kar. Ik neem dan iemand mee die hem dan vasthoudt. In de bossen loopt hij vaak los mee, maar ik moet wel zeggen dat zowel mijn hond als pony dat gewend zijn.

Afbeelding

Jillsil

Re: Hond mee op de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:19

Die van ons zit achterop achter het deurtje en daar blijft ze (gelukkig) keurig zitten. In noodgevallen zou ze er dus wel zo uit kunnen springen

Koper123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:23

Ik zie wel vaker bij de menwedstrijden van een clubje waar ik vaak mee ga als 'vanalles bijhouder' en daar rijdt iemand met een hond altijd mee maar je ziet wel vaker mensen achter op de kar staan voor het in balans hoeden van de kar en die hond doet eigenlijk precies hetzelfde en kwispel.. :') niet normaal! die hondt vindt dat super!! Springt er ook niet zomaar vanaf... dus dat je hond gewoon aanleren <<)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:27

Die van mij zit los, voorop naast nlmijn voeten. Heel af en toe op het bankje.

Nu is Habibi wel erg braaf, en blijft altijd zitten. Ook als ze reeen, konijnen of andere honden ziet.

Het makkelijkste lijkt me dat je de hond gewoon een riem omdoet, en dat je bijrijder of groom de hond vasthoudt.

Is in ieder geval het veiligst.

Ik ga even kijken of ik fotos van Habibi op de kar kan vinden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:33

Ik kan alleen fotos vinden van op het bankje.

Niet van waar ze meestal zit, tussen mijn voeten en de voeten van groom/bijrijder in.

Maar voor het idee:

Afbeelding

En

Afbeelding

Afbeelding

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:39

Niet echt een goede foto maar dex kan ook wel mee, die blijft netjes op de koets, hij mag van mij best rondkijken, zolang ie er maar niet afgaat:

Afbeelding

Maar voor hem is het niet zo leuk om mee te gaan aangezien ik bijna alleen maar door verkeer kan rijden dus hij kan dan toch niet los. En ik ben ook altijd wel bang dat ie voor de wielen komt, ook al heb ik hem ip wel geleerd dat hij niet voorbij het voorste wiel mag, als er iets is met pony die ergens bang voor is ofzo....

Dus laat hem tegenwoordig gewoon thuis als ik ga rijden....

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:48

Als ik met mijn stalgenoot men, gaat de hond eigenlijk ook altijd mee. De hond heeft artrose en mag niet meer meelopen met buitenritten. Hij mag eigenlijk ook niet meer op de kar springen, daarom hebben we een loopplank waarmee hij achter in de kar kan, voorop is net wat te hoog en daar is niet zoveel ruimte als wij beiden op de kar zitten.

Achterin de kar ligt een zacht kleedje en er zit een plankje voor zodat hij er niet uit kan springen. Het is een hele brave en goed luisterende hond, hij zal er dus niet zomaar uitspringen of andere rare dingen doen. De plank zit er alleen maar voor omdat hij wel (deels) jachthond is en nog wel eens achter kleine dieren aan wil gaan (hij is gelukkig wel heel makkelijk terug te roepen). Het plankje zorgt ervoor dat hij er dus niet uit kan springen, en dit doet hij ook absoluut niet :j . (Mocht er echt wat gebeuren, zou hij er alsnog uit kunnen springen. Zo heel hoog is de plank ook niet ;) )

Afbeelding
(Dit is al een wat oudere foto, dit is ongeveer zijn 2e keer dat hij mee ging met de kar. Hier is hij net geopereerd, vandaar de kap. De plank is inmiddels netter afgewerkt. En hij is het inmiddels goed gewend, hij zit dus ook niet meer vast aan de lijn als hij in de kar zit :) )
Laatst bijgewerkt door Karla op 17-08-15 12:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:49

Habibi loopt nooit los naast de kar mee. Ze blijft er altijd op.
Ook inderdaad vanwege verkeer of risico om voor paardenvoeten of wielen te komen.

Maar op de kar vindt ze geweldig.
Zit om zich heen te kijken en te snuffelen.

Als ik de kar onder het dekzeil vandaan haal, springt ze uit zichzelf op de kar. En blijft daar dan het liefst de hele tijd zitten. Inclusief poetsen paard, optuigen, inspannen etc.

Ook het rondrijden vindt ze echt leuk.

Daarna is ze altijd moe van alle indrukken, hoewel ze fysiek dus nauwelijks iets doet...

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:11

Guus zit meestal op de marathonwagen achter op de treeplank. Daar is ie praktisch niet vanaf te krijgen (= best lastig als je de vaardigheid in wilt rijden, maar je hond wil niet van de kar af := :+ ). Hij zit niet vast. Zo gauw de wagen buiten staat springt hij erop en dan blijft ie zitten/staan/liggen. Hij komt er pas af als het paard weer voor de wagen weg is.
Afbeelding
Ik heb het hem niet hoeven leren, hij doet het uit zichzelf. En hij bepaalt zelf of hij gaat liggen/staan/zitten. Als ik nu zeg 'op de wagen', dan springt hij er ook op.

Soms neem ik hem ook tussen mijn benen mee. Maar daar vindt Guus echt geen fluit aan. Die zit 100x liever op zijn treeplankje. Dat heeft er volgens mij mee te maken dat hij het paard maar stom vindt. Als ie achterop zit, dan hoeft ie dat stomme paard tenminste niet te zien. Daar voorop wel ^)
Afbeelding

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 14:14

Zo,.. Een hoop ideeën +:)+ bedankt voor jullie reacties.
Assie, ik heb jullie met guus gezien Vries. Leuk hoor dat hij het zo leuk vind.
We gaan gewoon eens oefenen in de bak om te zien wat zij het beste vind. Dat klinkt misschien wel vreemd, maar, mevrow is een Cairn terriër en bepaald zelf wel wat het fijnste is.
Ze gaat heel graag mee achterop de fiets, dus op de wagen mag geen probleem zijn/worden.

Wordt vervolgd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:52

Heb geen tips voor je. Onze honden zijn veel te groot om op de kar mee te kunnen ;-)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:57

In het begin had ik trouwens wel iemand mee voor Guus. Dus dat ik me met paard bezighoud en groom met Guus.
Gewoon voor de veiligheid. Dat ik wel op paard kan blijven letten. Maar nu weet ik dat Guus sowieso wel blijft zitten, dus mag hij ook alleen mee.

Qua controle is voorop wel makkelijker vind ik, dan zie je continu wat de hond doet. Dat vind ik geruststellend, maar soms ook afleidend.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:15

Afbeelding

Tussen de benen voorop als ze rondje mee trainen of door bos :))

Maar gaan niet vaak mee, en als ze mee gaan niet van de wagen af.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:48

We nemen onze hond altijd mee als we ritten maken, en hij loopt altijd los mee.
ook langs drukke wegen of wat dan ook. Bij het woord "achter" gaat hij achter de wagen lopen en blijft daar ook.
heel soms moet hij even op de wagen en zit dan bij onze voeten of tussen ons in.

Afbeelding

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:27

Is echt een kwestie van wennen om voor bij de kar te zitten!!

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:28

Oh wacht volgen mij is het al geslaagd of nie!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 18:15

Nog niet :)
Even wachten tot ik weer 100% ben. Ergens over twee weken ofzo.
Maar ik hou jullie zeker op de hoogte.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:55

Komt vast helemaal goed met jullie! Oz is volgens mij heerlijk relaxed daarin dus daar heb je sowieso geen last van.

O en soms... dan doen we én hond én een paard extra :P
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:11

Ziet er gaaf uit Assie. Toch zou ik dit zelf nooit doen. Als er iets gebeurt kom je heel wat handen te kort ;-). Of heeft je groom het handpaard vast als hij achterop zit?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:26

Zoiets als Karla1999 heeft, doet een stalgenoot van mij ook. Geen plaat hout, maar met een stevig net (lijkt op zo'n slowfeeder hooinet) en nog iets hoger vastgemaakt, aan de achterkant van de koets. Grote en kleine hond blijven er prima achter.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:55

tine10 schreef:
Ziet er gaaf uit Assie. Toch zou ik dit zelf nooit doen. Als er iets gebeurt kom je heel wat handen te kort ;-). Of heeft je groom het handpaard vast als hij achterop zit?

Ja uiteraard ;) . De enige reden dat ik Aaf vast had, was dat mijn vriend anders geen foto kon maken waar iedereen opstond (en we hadden wel bewijs nodig, van ons spontane ideetje of Aaf ook mee te nemen *gniffel*). Dus dit waren 5 meter en daarna heb ik hem snel zijn paard terug gegeven.
Nee, ik moet er écht niet aan denken om een hele rit zo te maken. Dan moet ik éérst een extra arm krijgen. :+

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:17

Ik volg! Heb nog geen manier gevonden om mijn hond mee te nemen op mijn wagen.
Hij wordt inmiddels wat ouder en langere ritten gaat hij sowieso niet meer mee. Erg jammer. Hij is te groot om voor op mijn voeten plateau te laten zitten. En zoals je op de onderste foto kan zien, zit er aan de achterkant een uitsparing. Heb ook gedacht aan een plank en dergelijke...Maar zijn drive om mee te lopen (hij weet niet beter) is zo groot dat hij ook niet blijft zitten. Mee lopen gaat perfect maar hij loopt soms na de rit erg stijf als hij even gelegen heeft, dus ben daartoch wat voorzichtiger in geworden.
Afbeelding
Afbeelding

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 19:57

Wat is dit een leuk topic geworden. Geweldige foto's komen voorbij.

HansGrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:12

Afbeelding
die kleine Turbo van mij gaat ook altijd mee op de koets .Hij is klein genoeg om tussen mijn voorbenen te zitten .En als hij af wil dan zet ik hem naar achter en dan springt hij er zelf af . En ook op als ik hem roep