[AR] Oogkleppen; wel of niet ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn

Oogkleppen; wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 19:13

:wave:

binnenkort wil ik weer gaan mennen met mijn Shet.

Maar wat is nou beter, wel of geen oogkleppen ?

groetjes Claudia

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:17

Gebruik de zoekfunctie even ;)

Het is zo dat ze met oogkleppen minder kunnen zien. Dan kunnen ze zich beter concentreren op het mennen, en doordat ze minder zien ook mindersnel schrikken. Ook zien ze de wagen niet, daar kunnen ze ook flink van aan de kletter gaan. Maar sommige pony's kun niet tegen oogkleppen, alhoewel ik dat maar weinig heb gehoord.
Zelf heb ik altijd zonder oogkleppen gereden, totdat iemand mijn aanraade dat mét toch beter was. Sinsdien rijd ik met, omdat mijn pony nu meer op mij let.

rommulus

Re: Oogkleppen; wel of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:22

mijn shet loopt zonder oogklepen

waarom ??
omdat het hoofdstelletje met kleppen niet paste
en ik zonder fijner vind voor haar (zo kan zijn veel sneller dingen zien en mee denken of dat juist niet)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:24

Mandarijn schreef:
Maar wat is nou beter, wel of geen oogkleppen ?

Per paard verschillend :) (Goh wat een rotantwoord)

Ik rijd zelf met oogkleppen. Dat hij minder ziet, zorgt er inderdaad voor dat hij wat meer gefocused is op mij en ook minder enge dingen ziet waar hij wel eens van zou kunnen schrikken.
Verder ervaar ik absoluut geen nadelen van het rijden met oogkleppen, dus zie ik geen reden om zonder te gaan rijden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:34

ik rij met mijn minipaard merrie (nu 6 jaar) zonder oogkleppen, omdat zij er niet goed tegen kan de dingen wél te horen, maar niet te kunnen zien. ze raakt dan erg in de stress, en zonder kleppen gaat het super, en schrikken doet ze zo goed als nooit, mits ze de dingen maar kan zien.

met de Welsh (afgelopen zomer beleerd) rij ik nu nog zonder kleppen, om dezelfde reden. hij is niet gauw bang als hij de dingen maar kan zien. wel is het bij hem anders dan bij de andere pony, en mijns inziens een kwestie van het vertrouwen in het onzichtbare oefenen. bij hem heb ik dan ook wel het plan om de oogkleppen mee te gaan nemen als we de training weer oppakken.

verder worden alle paarden hier op stal praktisch altijd met kleppen gereden.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:36

met oogkleppen schrikken ze minder snel en letten ze meer op jou dan op andere dingen dus dat is wel beter (vind ik) :D

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:00

met of zonder, alle 2 :D
Dressuur met. Letten ze net iets beter op.
Marathon zonder, kunnen ze beter zien wat ze doen.

Als je gewoon recreatie rijd moet je even kijken wat het beste bij jou paard past. Als je onder het zadel rijd heb je ook geen ook kleppen, dus...

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:55

Sjonniej schreef:
Ik rijd zelf met oogkleppen.
Is dat niet lastig, zelf met oogkleppen rijden? _O- _O- :D :)) 8)7

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:43

Mijn poownie loopt zonder oogkleppen, om dezelfde reden als merrieveulen.
Wel een aantal maal geprobeerd met, maar hij is dan zo vreselijk gespannen en let daardoor dus juist helemaal niet op mij. Zonder oogkleppen ziet hij soms wel heel erg enge paard-etende zandhopen ofzo, maar even een aansporing met een strenge stem is meer dan voldoende om hem erlangs te sturen, en zomaar aan de kletter gaan betekent in ons geval dat ik een heleboel van zijn signalen heb gemist.

groetjes, lacuna

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:45

alle paarden lopen met oogkleppen. dit zit aan het hoofdstel. maar het liefst zien we ze zonder. ik heb liever dat ze zien waar ze van schrikken als dat ze ergens bang van zijn maar niet weten waarvoor..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:11

Jolandaa_ schreef:
alle paarden lopen met oogkleppen. dit zit aan het hoofdstel. maar het liefst zien we ze zonder. ik heb liever dat ze zien waar ze van schrikken als dat ze ergens bang van zijn maar niet weten waarvoor..

beetje rare zin. die oogkleppen kun je er gewoon af (laten) halen

marysa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:59

ehh mijn hegst van 11 word zonder gereden... hij schrijkt regelmatig... maar ja ik heb dus geprobeerd om het met oogkleppen te doen.. en weljaa. hij schrikt nog veel erger en veel meer.. dus ik denk dat je beter zonder kunt doen! (mijn motto : paarden moeten kunnen zien als ze iets zien zijn ze er meestal neit bang voor. als je dat belermerd schrikken ze dus aleen maar meer~!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:27

Mijn paard vindt juist weer minder eng als hij het niet kan zien. Als hij iets engs ziet rechts, laat ik hem stelling links aannemen en er is niets meer aan de hand, loopt hij er zo langs. Ohz ziet hij dus ook veel meer enge dingen dan aangespannen. Maar ook dan geldt; schouderbinnenwaarts naar de andere kant, en met mijn binnenbeen rijdt ik hem dan overal langs.

Oftewel; per paard verschillend :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:49

Jolandaa_ schreef:

er zijn ook zat men hoofdstellen zonder oogkleppen ;)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 01:26

rommulus schreef:
Jolandaa_ schreef:

Mijn menner heeft de kleppen er af gesloopt, en gebogen. Zo heb je halve oog kleppen en kunnen ze niet ziet wat er achter heb zit.
(weet niet 100% zeker of hij het zelf heeft gedaan)

Op deze foto kan je het zien. Was in winterswijk.
Afbeelding

willow10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:13

het is beter om met oogkleppen te rijden omdat ze minder afgeleid zijn

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:49

Bedankt voor jullie reacties. :)

Mijn pony is over het algemeen helemaal niet schrikkerig ofzo, maar ik weet niet wat hij doet als hij de kar achter zich ziet.
Denk dat ik het dan ga proberen met oogkleppen. :)

Zou ik dan eventueel een keer kunnen proberen zonder oogkleppen, of is dat niet handig als ie eerst met oogkleppen loopt en dan later een keer niet ?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:01

de mijne is beleerd zonder oog kleppen dus ik zou het niet 123 weten
wel vind ik dat ze een draak is maar dat is ze ook gewoon in omgang ;)

je moet doen waar jij je zekerder bij voelt
je kan evt verschil bekijken als jij je paardje aan de lange lijnen pakt waar ie het beste op reageert ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:32

Oogkleppen hoeven bij ponys niet.
Ik mende in het begin zonder, maar hij begon beetje te klooien dus nu men ik met.
Ben wel van plan om weer zonder te gaan menne, vind ik prettiger :D

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:39

rommulus schreef:
Jolandaa_ schreef:

Zijn er wel, maar niet in deze tuiglijn.. het zijn sjieke ouderwetse tuigen.. erafhalen is geen optie.. ziet er niet zo mooi uit..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:43

Ik beleer altijd zonder oogkleppen maar in het span heb ik ze liever met. Zo voorkom je dat het ene paard reageerd op de zweephulpen van de andere

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:47

Jolandaa_
ik had het er over dat er men hoofdstellen zijn zonder oog kleppen
niet over die specifieke tuig lijn

Kelperpau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 21:07

Het hangt ook een beetje van je shet af.. Is hij snel gecontentreert of heeft hij er moeite mee?? Ik zou als ik jou was gewoon alle twee proberen en dan kijken wat beter is :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 02:03

Wat een onzin komt hier voor bij....

willow10 schreef:
het is beter om met oogkleppen te rijden omdat ze minder afgeleid zijn

shantalufyou schreef:
met oogkleppen schrikken ze minder snel en letten ze meer op jou dan op andere dingen dus dat is wel beter (vind ik) :D

loveidefix schreef:
Oogkleppen hoeven bij ponys niet. Hoezo 'hoeven bij pony's niet..? Bij paarden dan wel ofzo? :?

Zoals al eerder gezegd; het verschilt per paard. De één is inderdaad minder afgeleid met kleppen, schrikt minder (snel) en heeft z'n aandacht meer bij de menner en het werk. De ander wordt juist alleen maar panischer van het feit dat ze iets wel horen, maar niet (helemaal) kunnen zien, en is dus nog meer gespannen voor de wagen.

Ik beleer eigenlijk altijd standaard mét kleppen, mocht ik merken dat ze met kleppen meer schrikken en meer gespannen zijn dan zonder, dan ga ik verder zonder kleppen. Mijn merrie is eigenlijk bijna 100% bomproof, met of zonder kleppen, maar de reden dat ik haar toch mét kleppen rijdt is dat ze nog wel eens te veel wil meedenken. En dat probleem is met kleppen al erg groot, laatstaan zonder.... := Alhoewel ik veel verschillende route's altijd rijdt en ook genoeg variatie per route in bouw, weet m'n pony op de één of andere manier toch altijd welke weg ik min of meer meestal neem.... en slaat dan voor het gemak maar alvast zelf af..... :roll: >;)
Niet heel erg grappig, want als je dan tegenstuurt omdat je dan toch écht de andere kant op wil, loopt ze daar soms dwars door heen en heeft dan echt zo'n houding van 'ja maar we gaan altijd zo dus we gaan NU ook gewoon zo ja! >;) '.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 07:39

Eens met JoyCie
met als toevoeging dat het ook aan de situatie ligt.
In het verkeer rijden wij alleen met oogkleppen: wij wonen bij Schiphol in de Randstad en staan bij de stoplichten soms voorgesorteerd op 6-baanskruising, met bijv. links een vrachtwagen en rechts een bus. Dan zijn oogkleppen veel fijner, omdat er anders van alles naast haar beweegt. Ik zou dat liever niet doen zonder oogkleppen.