sulky of wagen , en wat voor 1?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeandyBoy
Berichten: 542
Geregistreerd: 02-04-11

sulky of wagen , en wat voor 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 10:55

dillema dillema....

eindelijk de overstap naar het mennen.
en dan?

ik heb uiteraard gezorgd voor de juiste begeleiding.
ga les nemen in rijsbergen....

ik ben helemaal verlieft op de juiste pony met enorm veel ervaring.
een grote shetlander van 1,05 met enkel , dubbel en vierspan sport ervaring.


en nu de juiste wagen....
ik kan een hele mooie marathonwagen overkopen,
erg scherp geprijst dus ik krijg spijt als ik het niet doe... maar nu is de twijfel daar.

de 1 roept : koop een sulky als beginner. een marathonwagen is veel te zwaar ( deze is gebruikt voor een welsh )
en de ander roept : begin gelijk met een marathonwagen ivm evenwicht etc.


dus nu de vraag aan de ervaren menners...
waar begon jij mee? en waar zou je als je kon kiezen mee beginnen.

en wat is het max gewicht van een marathonwagen voor een shetlander.
later hoop ik 2 span met dezelfde wagen te rijden..
maar laat ik eerst eens met 1 beginnen :)

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:12

wat weegt de wagen die je op het oog hebt ?
een vierwielige wagen is mooi stabiel en je hebt geen problemen met dat de wagen op de schoft kan drukken bij verkeerde balans van de wagen.
vind voor een shet een wagen rond de 100 kg een mooi gewicht, niet veel zwaarder, want de menner moet ook nog mee.

DeandyBoy
Berichten: 542
Geregistreerd: 02-04-11

Re: sulky of wagen , en wat voor 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 11:15

wat deze wagen weegt weet ik niet

hij is met 1 hand van zn plek af te duwen.

ik wilde hem voor we hem kopen even meenemen naar de weegbrug verderop ( het voordeel van tussen de boerenbedrijven wonen :) )



ik was idd ook bang dat een sulky op de schoft drukt...
ik ben toch beginnend menner , en zal vast daar wel iets fout doen ,bt evenwicht...onbedoeld.. maar de pony hoeft daar de dupe niet van te zijn.
het moet leuk blijven he :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:32

maar je gaat toch lessen,daar kunnen ze je dan toch helpen met de balans.dus dat zou geen punt moeten zijn.je moet kijken wat je zelf fijner vind en of de 4 wieler niet te zwaar is.als je ook nog eens 2 span later wilt rijden is natuurlijk de 4 wieler beter.de pony heeft de nodige ervaring,zou dat niet zijn zou ik voor een sulky gaan(maar dit is nu niet van toepassing).
tinkermarie schreef:
wat deze wagen weegt weet ik niet

hij is met 1 hand van zn plek af te duwen.

ik wilde hem voor we hem kopen even meenemen naar de weegbrug verderop ( het voordeel van tussen de boerenbedrijven wonen :) )



ik was idd ook bang dat een sulky op de schoft drukt...
ik ben toch beginnend menner , en zal vast daar wel iets fout doen ,bt evenwicht...onbedoeld.. maar de pony hoeft daar de dupe niet van te zijn.
het moet leuk blijven he :)

janouk
Blogger

Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:42

Ga eerst lessen en op een paar wedstrijden kijken. Vraag of je even achterop mag staan bij de koetsen waar je wat in ziet. Er zijn zoveel verschillen en het is echt helemaal afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen en welke paden je in de omgeving heb.
Net als bij het kopen van een paard is het ook verstandig om een kenner mee te nemen naar het kijken naar een koets. Om te beoordelen of het geschikt is voor jouw pony maar ook voor jouw wensen/kunnen/verwachtingen.
Neem je instructeur mee en zoek samen naar een geschikte wagen.

Er lopen genoeg Shetlanders heel goed voor de marathonwagen
[AR-ITP] Onze eerste hippiade...

Suzan_bobar

Berichten: 4250
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: sulky of wagen , en wat voor 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:03

Een vierwieler kan scharen en een tweewieler niet. Een tweewieler is lastig in balans te brengen, een vier wieler niet. Met een vierwieler mag je wedstrijden starten met een tweewieler niet (behalve mendurance).
Qua comfort kunnen ze beiden aan elkaar gelijk zijn.

Gewoon even alles voor jezelf op een rijtje zetten dus. Met een leuke, ervaren leerpony kun je best met een vierwieler beginnen. Met een onervaren pony en onervaren menner zou een tweewieler een optie kunnen zijn. (ik heb zelf ook een tweewieler, deze is wat lichter voor mijn pony en mijn pony is gek hahaha)

Gem

Berichten: 17549
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:11

Vuistregel:
- op vlak terrein, bestraat, kan een pony max. 3 x zijn eigen gewicht trekken
- op glooiend terrein, bestraat max. 2 x zijn eigen gewicht
- op zandgrond, bosgrond, hobbelig en glooiend max. 1 x zijn eigen gewicht.

Hou er rekening mee dat alles meetelt: gewicht koetsje, gewicht menner (+ evt. groom of passagiers), gewicht tuig. Op de weegbrug zetten is dus heel verstandig! Ik heb er zelf erg lang over gedaan voor ik de juiste wagen had voor mijn D-pony (met mijn eisen: recr. marathon, 23 inch, 4-wielig, niet zwaarder dan 225 kg, 2 kleine zitjes achterop, luchtbanden)

edit: typo

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:13

Suzan_bobar schreef:
Een vierwieler kan scharen en een tweewieler niet. Een tweewieler is lastig in balans te brengen, een vier wieler niet. Met een vierwieler mag je wedstrijden starten met een tweewieler niet (behalve mendurance).
Qua comfort kunnen ze beiden aan elkaar gelijk zijn.

Gewoon even alles voor jezelf op een rijtje zetten dus. Met een leuke, ervaren leerpony kun je best met een vierwieler beginnen. Met een onervaren pony en onervaren menner zou een tweewieler een optie kunnen zijn. (ik heb zelf ook een tweewieler, deze is wat lichter voor mijn pony en mijn pony is gek hahaha)



Met een tweewieler mag je gewoon wedstrijden dressuur vaardigheid starten hoor ;)

DeandyBoy
Berichten: 542
Geregistreerd: 02-04-11

Re: sulky of wagen , en wat voor 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:05

ik heb nu via bokt een 2 wieler gekocht.. en een optie genomen op een 4 wieler.
( via sinterklaas en de kerstman ;) )

zo oefenen we dan met de 2 wieler , en later met de 4 wieler ( via poland carriages max 120kg vertelde die meneer mij)


ik heb de afgelopen dagen al heel wat metertjes achter mn pony gelopen :) en ik sta verbaast over wat mennen verschil maakt met rijden.

op stem doet hij werkelijk alles.
zelfs links en rechtsaf!! ik was helemaal onder de indruk haha..

( voor ervaren menners is dit allemaal heel normaal , maar na 10jaar op het paard , is dit voor mij ene openbaring haha)



bedankt voor de moeite mensen....

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:07

veel plezier met je nieuwe wagens

DeandyBoy
Berichten: 542
Geregistreerd: 02-04-11

Re: sulky of wagen , en wat voor 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:09

dankjewel :)

ben dr zo trots op! haha :D ( ik had nog 12 moeten zijn ;) )

pippenstein
Berichten: 353
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Ergens langs de A59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:33

ik lees ook even mee. Ga morgen mijn twee wieler ophalen van Marktplaats

Ik heb een drie en half jarige Haflinger ruin ( super braaf ) waar ik lekker mee in de Drunense Duinen rijd
Had twee jaar geleden leuk wagentje gekocht, zeg maar model concourswagen maar met dan met dikke motorbanden. Na een paar keer rijden brak de zwanenhals. Ik heb toen een andere vierwieler ( met onafhankelijke wielophanging ) gekocht maar daar durf ik niet alleen mee op pad want die is vrij hoog en schaart makkelijk want is heel licht en kort. De bok is vrij hoog en ik ben bang dat ik er niet snel genoeg af kan komen.
Maar nu kan ik dus alleen rijden als ik iemand kan vinden die mee wil. en met paarden overweg kan.

Voor mijn vorige welsh pony had ik ook een vierwieler en een tweewieler. Met die vierwieler durfde ik niet alleen op pad ivm scharen en omdat ik bang was niet op tijd van de wagen af te kunnen. Met die tweewieler durfde wel alleen te gaan rijden omdat je er zo naast staat. en hij niet kan scharen.


Die andere kar ( concours model ) is intussen professioneel gemaakt en verstevigd en voor de weg of vlakke zandpaden is deze nog prima te gebruiken. Hoef er niet de hoofdprijs voor dus ....

pantarhei

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: sulky of wagen , en wat voor 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:48

Zou de vierwieler toch op de weegbrug zetten, je zal de eerste en laatste niet zijn met een op papier lichte wagen en in de praktijk fors zwaardere.....