[AR] Overtollig okselvel, iemand tips voor openrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Overtollig okselvel, iemand tips voor openrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 18:15

Een van onze pony;s heeft vel teveel, op zijn hele lijf eigenlijk wel wat, dat valt niet op en is geen probleem, maar onder zijn oksels wel.
Hij loopt het daar regelmatig open, zelfs met voorzorgsmaatregelen van een singelhoes, been naar voren trekken voordat het vastzit etc....
Onder de man is het niet, dan ligt de singel verder naar achteren, puur met mennen.

Ik heb nu van Mattes een schaapswollen singel besteld voor onder de man, maar zoiets is er niet of ik vind het niet, voor het mennen.
Het moet nml breed genoeg zijn en in het midden een opening hebben voor de gesp van de borstriem vast te maken.

Heeft iemand hetzelfde probleem, en wellicht tips?
We hebben nu van Harry;s Horse een zelf omgebouwde voor onder het zadel,dat voldoet, maar is niet ideaal, daar ligt hij nu toch ook weer van open.

Kreeg van iemand de tip, om het overtollige vel door een V.A te laten verwijderen , iemand daar bekend mee en of het werkt?
Het is dus niet cosmetisch, maar echt noodzaak dat er een oplossing komt voor dit velletje....

Divine

Re: Overtollig okselvel, iemand tips voor openrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:41

Zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=1334337
Even naar beneden scrollen naar mijn bericht, met 2 foto's. Ideaal ding, ik gebruik het in de marathon. Pony krijgt schuurplekken als er zand/water onder de singel komt. Hiermee nergens last van.

Het weghalen van huid wordt vaker gedaan. Geen ervaringen mee, maar ergens denk ik dat er op die plek toch littekenweefsel of een wat zwakkere huid komt en dat dat ook moet gaan irriteren. Kan het mis hebben.....

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 20:03

Super, dat is geweldig, alleen op de website zag ik niet dezelfde als de jouwe, of ik keek niet goed.....
Wat voor maat/lengte heb je daarvan, ik rijd nu met een 60 cm onder de man, voor het mennen zijn ze gauw te lang , eerder 80 cm.
Ik heb een anatomische bij Foxy uit Bel;gie besteld, zal haar es pb en of ze deze ook levert.
Is de jouwe ook van Mattes?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:38

Je hebt PB.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:50

wij hebben het ook bij twee paarden, bij de ene, trek ik altijd na het singelen de voorbenen helemaal naar voren, dan heeft ze er minder last van dat het dubbel zit.
bij het andere paard heb ikzelf twee bontjes gemaakt voor over de gespen, omdat gewone bontjes meestal niet bij de oksels beschermen. ik heb toen een bont singel door midden geknipt en open gemaakt en zelf klitteband bevestigd.
werkt prima

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:54

Voor EN na het mennen insmeren met zinkzalf voor babybilletjes wil ook wel helpen! Succes!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:23

Ik had dat probleem erg veel met de idealtuigen. De pony liep zichzelf continu open, terwijl deze niet eens te veel vel heeft. Het lag bij haar aan het feit dat de gespen voor de singel te laag zaten en ze zich daarop open liep. Nu heb ik een ander merkloos tuig, waar de gespen hoger zitten en een zilcotuig en met deze tuigen heb ik geen ploblemen. Voor alle zekerheid doe ik in de marathon wel de singelhoes van Harry's Horse eromheen. Deze is in verschillende lengtes verkrijgbaar en aan de buitenzijde zacht en aan de binnenzijde stevig.
Met het wegsnijden van huid heb ik geen ervaring, weet wel dat het altijd een zwakkere plek zal blijven en wss je probleem niet helemaal zal oplossen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:22

langere singel zodat de gespen hoger zitten wil wel eens wat schelen...

verder zo plat en zacht mogelijke singel, hoe dikker (en breder) hoe meer kans op schuren...

schoftje zo ver als kan naar achteren leggen en goed echt schapenwollen bontje gebruiken...

evt. insmeren met dat witte dikke vet dat ze ook voor de cross gebruiken...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 21:11

Vandaag gereden met een lik vaseline erop en schoft flink naar achteren, dat ging goed, de open plek is niet geraakt.
Ik heb meerdere tips gehad en ga dat uitzoeken wat het beste is,we moeten er ook gewoon mee leren omgaan, deze pony hebben we nog maar een maand,we wisten van zijn probleem, maar wrs net ff te nonchalant geweest 1 keer........

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:42

Ik ben ermee naar de tuigmaker geweest, die heeft het aangepast. Momenteel is ze wat in overconditie en heeft ze er dus wel weer last van, oeps..
Ik heb bij de piaffe ruitersport een bontje gekocht, naja, ik weet niet zeker wat voor materiaal het is, maar het is over de hele lengte te openen met klittenband, zo kan ik dus nog steeds aansingelen e.d.
Hij is lang genoeg om alles te bedekken, werkt bij mij erg goed!!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:11

ik heb ook zo'n onderlegger werkt ideaal voor alle riemen en ook de springriem.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 22:15

Maisie schreef:
ik heb ook zo'n onderlegger werkt ideaal voor alle riemen en ook de springriem.

Hoi Maaike, waar heb jij die gekocht, en is die speciaal voor het mennen?

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:33

Ziet er ideaal uit, ik ben ook benieuwd waar jullie ze gekocht hebben. Wij gebruiken nu namelijk een 'rijbontje', maar dat is altijd weer tobben om de singels vast te krijgen. (arm moeten we in het bontje steken :+ )

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:45

ik heb m via bokt 2e hands te pakken kunnen krijgen er is wel een site maar welke weet ik zo even niet meer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:36

SharirBobby schreef:
Ziet er ideaal uit, ik ben ook benieuwd waar jullie ze gekocht hebben. Wij gebruiken nu namelijk een 'rijbontje', maar dat is altijd weer tobben om de singels vast te krijgen. (arm moeten we in het bontje steken :+ )

ik knip er altijd aan beide kanten een driehoekje uit, zo liggen de gespen mooi in het bont en kun je er toch goed bij, werkt prima!