[AR] stiksels lichtoog slijten nu al, tuig van Marathonwagen.com

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

stiksels lichtoog slijten nu al, tuig van Marathonwagen.com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 13:32

Gisteren mijn tuig helemaal schoongemaakt. Ik heb het nu een keer of 15 gebruikt, en nu zo'n 1.5 jaar in het bezit. Het is vaker gedragen door mijn paard, maar pas een keer of 15 heeft er echt een wagen achter gehangen en zijn de lichtogen dus gebruikt (met slepen heb ik nooit lichtogen gebruikt). Ik heb het inmiddels een keer of 5 helemaal schoongemaakt en ingevet, dus slecht onderhouden is het zeker niet. Het ziet er nog als nieuw uit.
Het viel mij alleen op dat bij 1 lichtoog (de andere in veel mindere mate) de stiksels nu al doorslijten. Niet dat meteen alles onveilig is, alles is nog eens met nylon versterkt, maar het is wel iets dat ik dus in de gaten moet gaan houden en als het verder gaat opnieuw moet laten stikken.
Hebben meer mensen er last van? Ik heb verder een goed tuig, meerdere mensen hier in de buurt hebben het ook en rijden er ook wedstrijden e.d. mee.
Komt dit ook bij andere merken voor? Ik ben verder heel tevreden met het tuig. Heb toen behoorlijk lang gezocht naar een goed tuig voor niet al te veel geld. Veilig is het verder beslist wel. En de andere stiksels zijn allemaal nog perfect en slijtage zie je niet.
Ik heb ook niet het idee dat het lamoen te veel schuift of wat dan ook.

Het gaat om dit tuig:
http://www.marathonwagen.com/?p=product ... roduct=111

Echwel

Re: stiksels lichtoog slijten nu al, tuig van Marathonwagen.com

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:56

Soms al klinkt het heel akelig , zie je dat goedkoop duurkoop is..
Men gebruikt goedkopere materialen om het tuig voor deze prijs te leveren..

Miss een idee het helemaal te laten doorstikken.
Goedkoop adresje daarvoor is bijv Den Hollander in Klarenbeek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:37

Ijzer en stikwerk is nooit een goeie combi, maar met aangespannen ontkom je er niet aan.
Ik heb die van Ideal, zal straks eens kijken of die ook slijten.

Je zou zo'n (stubben-)bandage, zo'n dunne, erom heen kunnen doen, om het leer dus, dat beschermt wel iets.
Laat Kootstra het even met sterk garen doorstikken, die heeft vast wel iets van 'super'garen ( kom ff niet op de naam) om het stevig te maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 18:11

In dit geval is het echt geen goedkoop is duurkoop. Het is echt een goed tuig, goed leer, alles met nylon versterkt. Ik kreeg juist het advies van een paar ervaren menners om met dit tuig te beginnen. Niet te duur en toch goed. Ideal is voor mij te duur. Met het leer is niets mis, alleen dus een stiksel en op een plek waar je dus wel wrijving kunt verwachten. Het is ook niet zo dat alles meteen uitelkaar valt, het is een klein stukje, ik schat een cm of 3. Een stiksel vind ik minder erg dan leer dat slijt. Dit is gewoon te repareren. Ik zal inderdaad Kootstra eens vragen binnenkort.
Ik heb inderdaad ook wel eens gezien dat men wat extra's ter bescherming gebruikt.

PS: wat een rotwerk is het om een tuig schoon te maken, met een zadel en hoofdstel ben je binnen een uur klaar. Ik ben denk ik wel 2 uur bezig geweest met m'n tuig en het menhoofdstel en de leidsels moeten nog.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:40

Ik zou er dan toch mee terug gaan. Moet toch eigenlijk niet kunnen. En eens naar je lamoen kijken. Wanneer het paard er goed in staat en lamoen is mooi gebogen dan zal ie toch eigenlijk niet veel te lijden moeten hebben.