steigeren en bijna achterover klappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:32

Foto's van het spectakel volgen nog!!

Voor de 5e keer deden we mee aan het ringsteken, alles ging prima. Tot we heel lang stil hadden gestaan (heel braaf). Hij moest weer lopen, waarop ik zeg: stappen. Hij reageerd niet dus ik zeg wat actiever: stappeeeennn! no response. Terwijl hij normaal meteen rustig wegstapt. Ik kriebel hem wat met de zweep naast zijn kont en zeg nogmaals STAPPENNN!! Waarop hij ECHT hoog steigerd, hij bleef echt even in de lucht stilhangen en daarna sprong hij nog eens met die achterbenen de lucht in. De voorwielen van de kar kwamen van de grond en BAM weer op de grond. Ik was nog nooit zo geschrokken, en zomaar ineens? uit het niets? okey het was ringsteken, drukte van belang, maar hij is wel aardig wat drukte gewend en maakt er verder niet zoveel van. Met niet zoveel bedoel ik dat hij wel aandachtig oplet, maar hij is gewoon goed te sturen, niet druk etc.

Dit gebeurde dus 1meter voor de jury, waar ik mijn prijs kreeg uitgereikt. Omdat we toch klaar waren dacht ik: okey we gaan gewoon naar huis stappen, gebeurd is gebeurd. het was ook zo druk, iedereen staat achter je te wachten, ik had niet echt tijd om na te denken over wat er was gebeurd. Met trillende handjes rij ik in stap weer weg, waarop mijn pony na een kleine 100meter in de remmen gaat. Hij verzette geen stap meer, zijn achterbenen wijd uit elkaar. Er was op dat moment niks engs, we reden weg van de drukte, waren de hekken en luidsprekers al voorbij. Mijn groom is van de kar gegaan, hem geaaid en gerust gesteld en toen toch naar voren gevraagd aan zijn hoofdstel (er stonden immers nog een hoop combinaties achter me die ook graag naar huis wilde). Daarop steigerder hij weer ZO hoog, het was vreselijk, hij klapte bijna achterover maar kon nog net zijn gewicht optijd weer naar voren plaatsen. Maar hij bleef echt lang in de lucht!

Daarop dacht de groom van de combinatie achter mij: ik ga wel even helpen, want dit wordt gevaarlijk. Ik bedankte de meneer en zei dat ik eerst even de rust terug wilde, even stilstaan, hem even aaien. De man gaf mijn pony 1 aai en zei : en nou moet je toch echt lopen! KOM OP!!! en trok daarbij 2x heel hard aan de leidsels (naar voren). Dat pikte mijn pony dus echt niet, hij steigerde minstens zo hoog als die 2x ervoor en sprong heel gericht naar die groom toe en maaide er nog eens goed naar met zijn voorpoten. Toen had ik het gehad, ik had net de prijs voor het creatiefste geheel in ontvangst genomen, alles ging zo goed en nou dit! Ik stond te trillen op mijn benen en alle senario's die er nog achteraan hadden kunnen komen gingen door mijn hoofd. Ik wilde hem niet nog eens naar voren vragen, bang dat hij dit keer wel zou vallen. Want de 3e keer gleed 1 achterbeen al weg en viel hij bijna onderuit.

Ik heb heel directief gezegd: WE SPANNEN NU UIT! Daarop zweeg iedereen, de groom van de combinatie achter mij hield mijn pony vast, waarom mijn groom en ik begonnen uit te spannen. We zijn 6km lopend naar huis gegaan (in mijn spaanse jurk en op hakken). Toen na een kleine 2km de blaren op mijn voeten stonden werd hij weer rustig. De kar hebben we achter de fiets gehangen en zo zijn we dus weer op stal beland.


Ik weet niet of ik nog eens wil gaan ringsteken, eigenlijk wel want ik kan door medische redenen niet rijden, wedstrijden zitten er voor mij niet meer in. En ik denk zeker niet alleen aan mezelf, maar het ringsteken was echt iets leuks voor beide. Mijn pony leeft altijd helemaal op. Maar nu dit is gebeurd, het was echt levensgevaarlijk. Het scheelde een haar of mijn pony had die groom 2 hoeven op zijn schedel bezorgd, dat had die groom niet overleefd.

Mijn pony loopt vrijwel elke week voor de kar, ook door drukke straten, langs de voetbal met luidsprekers. Hij kan weleens dribbelen of even stilstaan voor iets engs, maar zoiets als dit is echt nog nooit gebeurd. Hij steigerd nooit, niet op de grond, niet aan de hand, niet onder zadel (bij mijn bijrijdster), noch voor de kar.. Behalve gister dus. Wat wel een grote rol speelde ook (denk ik teminste), hij was erg bezweet en na een paar keer stilstaan was dat zweet weer opgedroogd, kortom: hij zal wel flink jeuk gehad hebben ook. Hij rolt na het mennen dan ook altijd meteen als hij in de wei komt. Misschien wilde hij letterlijk uit het tuig springen omdat hij niet meer tegen de jeuk kon?? Alleen weet hij natuurlijk niet dat hij niet uit dat tuig kan springen.

Ik zou heel graag tips willen, wat had ik beter kunnen doen? Hoe had ik kunnen voorkomen dat hij nogmaals de lucht in ging? Hoe had ik hem sneller omlaag kunnen krijgen? Stel dat het nog is gebeurd: Kan ik voorkomen dat hij valt? Of wat kan ik proberen om te voorkomen dat hij valt?


1ding weet ik wel: als dit nogeens zou gebeuren zou ik het niet 3x proberen, bij de 1e keer steigeren zou ik hem nogmaals naar voren vragen, moest hij dan weer de lucht in gaan zou ik meteen uitspannen, dan maar niet ringsteken. Dit kon echt niet, voor het zelfde geld had hij wel iemand geraakt of was hij daarna op hol geslagen en waren er echt ongelukken gebeurd.

Alle tips zijn welkom!!

Commentaar dat ik niet had moeten gaan ringsteken is niet bepaald welkom, deze pony is absoluut verkeersmak en van de drukte op evenementen heeft hij nog nooit iets gemaakt.

De drukte (en warmte) zal zeker wel aanleiding zijn geweest tot dit, maar het kwaad is al geschiet.

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:36

Tjee das wel schrikken ja.
Geen idee, aangezien ik niet aangespannen rij, nog niet althans.
ben benieuwd naar de foto's, misschien was de pony het gewoon zat en jeukte het zoals je beschreef...

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:47

Ik kan het niet opmaken uit je verhaal, maar je hebt hem toch gewoon volledig los gelaten toen zijn voorvoeten een beetje van de grond kwamen? Nogal wat paarden vallen om omdat de ruiter/menner niet loslaat...

Waarom hij zo reageerde kan ik je helaas niet vertellen; ik heb het nog niet meegemaakt dat er eentje omhoog gaat als hij vooruit moet...

Groeten, SuSEQ

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:11

SuSEQ schreef:
Ik kan het niet opmaken uit je verhaal, maar je hebt hem toch gewoon volledig los gelaten toen zijn voorvoeten een beetje van de grond kwamen? Nogal wat paarden vallen om omdat de ruiter/menner niet loslaat...

Waarom hij zo reageerde kan ik je helaas niet vertellen; ik heb het nog niet meegemaakt dat er eentje omhoog gaat als hij vooruit moet...

Groeten, SuSEQ


het ging uiteraard heel snel, voor zover ik nog weet en op de film kan terug zien heb heeft hij genoeg teugelruimte gehad, ik zie ze niet strak komen in ieder geval. maar nogmaals: het ging heel snel, zelfs op video

iloveiwan

Berichten: 1995
Geregistreerd: 08-07-07

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:14

mah ik je filpie zijn Bloos

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:15

het filmpje heb ik op dvd, die kan wel in de computer maar ik zou niet weten hoe ik een stukje kan knippen of wat dan ook.

Ik zal het nog even aan mijn broer vragen, dat kan soms een paar dagen duren! maar anders maak ik met printscreen ff stils uit het filmpje

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:21

Mijn ene pony heeft dit ook weleens gedaan en in het verleden een verzorgpony ook. Hun deden ook nooit iets fout en toen wel. Ik heb ze toen een tik gegeven om voorwaarts te gaan en te blijven lopen. Dus dat ze geen kans hadden om stil te gaan staan en dus ook geen kans hadden om te gaan steigeren. Om eerlijk te zijn zou ik, als mijn pony's dit ooit zouden doen, weer een tik geven. Het is zo gevaarlijk als ze steigeren! Maar als paarden lopen kunnen ze niet steigeren dus als hij/zij het weer zou doen zou ik ze voorwaarts laten gaan.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:16

Wat peachy zegt is heel belangrijk!! Zodra hij omhoog dreigt te komen, de zweep erover!! Als hij namelijk een klap krijgt zal hij naar voren gaan en niet meer om hoog. Altijd je problemen voorwaarts oplossen en als hij niet op je stem reageert de zweep erbij. Zeker omdat je de 2e keer kon verwachten dat hij het wéer zou doen, had je hem bij zijn eerste signaal al een klap moeten geven.

Ik kan vanaf hier niet zien wat de reden was van zijn gedrag, maar zo hoog steigeren mag hij nooit! Analyseer het filmpje dus goed, bedenk met wat kennissen wat het geweest kan zijn én span hem zo snel mogelijk weer lekker in.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:24

jeetje , dat was zeker wel ff schrikken voor jou en je bijrijder !
wat raar dat hij dat zo in 1 keer deed ! heeft je pony toevallig heel lang moeten wachten ?
zodat hij wat geiriteerd was geraakt ?
ben ook wel benieuwd naar het filmpje

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 10:55

helaas kan k met de 2 laatste tips niet zoveel, k snap dat je voorwaarts moet rijden maar dat was nou juist het probleem. Omdat hij weigerde voorwaarts te gaan kwam hij de lucht in.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:36

Een paard onder het zadel straf je ook als hij steigert.
Dan krijgt hij een tik en springt meestal voorwaarts, geen punt, want dat wil je op dat moment ook liever.
Hij vertoont nu verkeerd gedrag en wordt niet gestrafd,
erger nog, hij wordt uitgespannen, dus komt weg met het foute gedrag. Als het geen angst is, zou ik flink boos zijn geworden en idd voorwaarts door hebben gezet.

Als hij steigert, boze stem en een tik, desnoods herhalen totdat er een andere reactie komt dan de lucht in gaan.
Ze hebben snel door als ze met zo'n gedrag wegkomen en dan wordt het een volgende keer pas écht gevaarlijk, want zie het dan nog maar eruit te krijgen.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 17:29

ik snap je punt, maar ik vind het ook doodeng. Hoe ver ga je namelijk met je eigen veiligheid?

Het probleem was duidelijk dat hij niet meer wilde lopen, waarop ik streng heb gezegd: STAPPEN!! Hij weigerde echt te gaan, daarop mijn groom van de kar gestuurd en toen zij hem streng wilde meenemen aan de leidsels kwam hij de 1e keer omhoog. Toen de groom van de kar achter mij nog bruter aan de leidsels trok kwam hij een 2e keer omhoog.

Diesel was echt niet van plan om nog een stap te zetten, hij had zijn achterbenen heel wijd uit elkaar gezet.

Als hij ging steigeren om een andere reden had ik hem zeker voorwaarts laten gaan (desnoods met zweep erover).
Maar de oorzaak was juist dat hij niet voorwaartst wilde, dan kan ik hem wel WEER voorwaarts vragen, maar dan kan ik er eigenlijk geld op wedden dat hij weer gaat steigeren..

Of zie ik dat nou verkeerd? Om geen ongelukken te veroorzaken dan dus maar gekozen om hem uit te spannen. Ik ga toch liever naar huis dat hij eronder uit komt, dan dat ik op bokt sta met de titel: Op hol geslagen span: pony overlijd, koetsier zwaar gewond.

Maar goed, ik wil zeker wel tips, want ik ben ook niet van plan om elke keer uit te spannen.

Dus stel hij doet dit weer en ik geef hem de zweep (desnoods tussen zijn oren) en hij blijft omhoog komen, is er dan nog iets anders wat ik kan doen?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 18-06-08 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 17:38

wow, dat zal idd schrikken zijn ..
mijn shet doet het ook maar alleen als ik hem juist vraag kalmer te lopen (we zijn hier trouwens wel mee bezig het op te lossen)
ik heb geen idee wat ik zou doen op zo'n moment maar de zweep erover lijkt mij een goed plan.
ben erg benieuwd naar evt. foto's filmpje, hopelijk krijg je die erop.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:02

Laat hem maar een aantal keren door iemand anders rijden.
Je bent zelf een beetje vertrouwen kwijt en daarmee de volledige overtuiging om een paard goed te kunnen corrigeren en het paard in jou.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:37

ik zou sowieso starten met dubbele longe en lange lijnen werk.
Misschien is het een eenmalig voorval geweest, iig zo snel mogelijk weer het tuig erop.

Nikita_1995

Berichten: 2171
Geregistreerd: 12-03-04

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:48

Moest hij misschien niet nodig plassen ofzo ??

Paarden zijn soms moeilijk in te schatten, ik had denk ik hetzelfde gedaan hoor,
kiezen voor je eigen veiligheid en die van anderen, het moet wel acceptabel blijven voor iedereen.

Ik zou wel zorgen de volgende keer als je gaat mennen dat je even iemand meeneemt met veel menervaring,
om eventuele ondeugendheid uit te sluiten en adequaat te kunnen reageren.

Ik zou ook het filmpje meerdere malen bekijken, om te ontdekken waarom hij misschien zo reageerde...

Vandaag heb ik bijvoorbeeld ook aangespannen gereden, paard deed ook raar, moeilijk te verklaren wat er aan de hand was,
de makste paarden kunnen soms flippen voor de kar.

Ik kies dan altijd voor mijn eigen veiligheid en die van anderen, ik vind dat je goed hebt gehandeld hoor Vork

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 23:18

BlackDevils schreef:
Laat hem maar een aantal keren door iemand anders rijden.
Je bent zelf een beetje vertrouwen kwijt en daarmee de volledige overtuiging om een paard goed te kunnen corrigeren en het paard in jou.


ik heb een goede instructeur meegenomen voor een paar keer, maar diesel was super braaf (zowel bij hem als bij mij).

Hij zet nooit een stap verkeerd, het was puur het ringsteken, de drukte. De 29e ga ik weer, dus ben benieuwd hoe hij dan gaat zijn.

Tot die tijd oefen ik in de bak met mijn zelf gekochte megafoon en bezoek ik zoveel mogelijk drukte in het dorp.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 00:02

diesel_ schreef:
Tot die tijd oefen ik in de bak met mijn zelf gekochte megafoon
Haha!

Het belangrijkste bij een paard beleren is niet om hem alles te laten zien maar om het overwicht, respect en gezag van het paard te winnen. Je kunt niet op elke situatie trainen, er gebeurd zoals in veel topics wordt gezegd iets onverwachts. De basis is dat het paard luistert naar jou, no mather what. Het is de kunst van de koetsier om dit in de hoogste mate van kundigheid uit te voeren.
En als het je in de praktijk niet meer lukt dan moet je terug naar de basis. Dubbele longe-werk en lange lijnen is zoals ook al gezegd een goede oefening.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78618
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:30

Dit probleem hebben we veelvuldig met onze hackney's. Probleem is inderdaad de spanning, en die is niet af te vloeien door hem stil te laten staan en te belonen, maar juist door hem te laten lopen. Voorwaarts oplossen geldt ook hier. Op het moment dat hij steigert, geef hem een tikje en laat hem vooruit lopen. Op het moment dat hij voorwaarts is is er niet meer zoveel aan de hand. Ja, hij kan wat springen, maar dat stelt niets voor. Steigeren is ronduit gevaarlijk, wat springen voor de kar (mits degelijk materiaal) niet, zolang je maar de ruimte hebt en voorwaarts kunt. Zorg er ook voor dat niemand op het moment van de tik aan de leidsels zit. Juist als iemand de leidsels vast pakt zal hij zich tegen die druk verzetten en omhoog proberen te gaan, van die hand met die leidsel af.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 18:08

dankjewel voor je tips!

Diesel kon op dat moment voorwaarts maar wilde niet meer, maar goed voorwaarts oplossen dat kon wel!

Enkel rust mij nog de vraag: moet mijn groom gewoon bij mij op de kar blijven zitten voor alle veiligheid? Ook nadat hij bijvoorbeeld in de lucht is gekomen?

Dat ze de leidsels neit moet vastpakken begrijp ik, daar ging het in feite ook mis.. maar hoe krijg ik hem dan precies voorwaarts? Hij kwam omhoog door het trekken aan de leidsels, maar daarbij heb ik ook mijn zweep gebruikt.


Ooit tijdens het beleren was er een debiel bij mij op de kar gesprongen en heeft diesel een lel verkocht omdat hij niet snel genoeg liep, daarop kwam hij ook omhoog. Eigenlijk geen respect voor de zweep dus.

Maar als hij echt niet voorwaarts wil en daarom omhoog komt? Gewoon voorwaarts blijven drijven met stem en zweephulpen? En waar dan met de zweep? Op zijn kont heb ik geleerd nooit te doen voor de kar, ernaast dus, of tussen zijn oren als hij steigert?

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:16

diesel_ schreef:
Enkel rust mij nog de vraag: moet mijn groom gewoon bij mij op de kar blijven zitten voor alle veiligheid? Ook nadat hij bijvoorbeeld in de lucht is gekomen?

Vermits voorttrekken aan de leidsels geen goed idee blijkt te zijn, blijft er voor je groom niet veel nuttigs meer over om aan je paard te doen. Dan zou ik hem/haar liever op de kar hebben; gaat het paard stappen of draven, dan is je groom mee en hoeft die jullie niet achterna te rennen.

Groeten, SuSEQ

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78618
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:20

De onze doen het altijd als ik ernaast sta. Clown Nu willen ze meestal wel goed voorwaarts bij ons, dat is niet zo'n probleem. Maar ik zorg dat ik ernaast sta en ze wel enigszins de goede kant in stuur, recht naar voren. Omspringen doen ze je niet snel namelijk. Maar je moet dan wel een ontzettend ervaren groom hebben. En die groom kan ook een aandeel hebben in het voorwaartst brengen, op het moment dat een steigeraar weer naar beneden aan het komen is kan die met de hand een tik opzij geven en ook voorwaarts toespreken. Voor de veiligheid is het wel het beste als de groom van de kar is, zodat die altijd kan ingrijpen mocht het nodig zijn.

Edit: waar je hem raakt, liefst opzij. Echt op de kont slaan ben ik ook geen voorstander van. En het is de bedoeling dat de groom hem naar voren probeert aan te leiden, gaat dit niet goed en komt ie omhoog moet de groom dus direct loslaten, op het moment dat ie weer terug naar beneden aan het komen is dan moet je hem stevig aansporen. Op dat moment kan ie niet omhoog, alleen maar voorwaarts of wederom stug blijven staan, maar de meesten kiezen toch echt voor voorwaarts. Je krijgt wellicht een hertensprong, maar hij gaat dan vooruit en dan kun je de rust weer terug vinden.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:34

Ik zou mijn paard nooit tussen de oren slaan.. Verward Ik geef meestal een tik aan de zijkant, maar als hij omhoog blijft komen zal hij misschien ook weleens een tik op zijn kont krijgen.
Wat de leidsels betreft kan je hem beter de ruimte geven om voorwaarts te gaan (zoals eerder gezegd: misschien wel met een hertensprong) Als hij nm weerstand voelt op de leidsels zal hij misschien juist weer omhoog komen. Ook al gaat hij dan in draf voorwaarts gewoon even laten lopen zodat jullie weer rustig kunnen worden zonder een gevecht aan te gaan. Desnoods, als je de kans hebt, even flink aan het werk zetten zodat hij niet meer aan steigeren kan denken.

janouk
Blogger

Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-04-06

Re: steigeren en bijna achterover klappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 15:58

Toen wij Janouk pas hadden, stond ze ook geregeld op haar achterbenen voor de kar, vooral uit ongeduld. Zolang je de ruimte hebt om voorwaarts te gaan, was het goed op te lossen. Echter toen wij een keer meereden met een toertocht over de veluwe, was het een stuk lastiger, omdat voor en achter ons aanspanningen reden. Voorwaarts rijden was toen geen oplossing.

Kan het bij jouw paard geen verzuringsprobleem van de spieren geweest zijn? Het is toch vaak bij ringsteken korte stukken intensief draven en dan weer lang stil staan. Er is vaak weinig ruimte om even rustig op adem te stappen. Ik kan me voorstellen dat hij mogelijk verzuurd is op zijn rug en dat doet pijn op het moment dat hij moet aanzetten in stap en aan de koets moet gaan trekken. Dat zou in mijn idee wel zijn staak reactie verklaren.