[AR] Steigeren voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

[AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 17:51

Mijn nieuwste pony in het span (beleerd sinds september) loopt heel braaf en ontspannen aan de hulpen. Ik heb echter 1 probleem waar ik niet goed uit kom.
Ons erf is alleen te bereiken door een hek te openen. Ook bij het verlaten van de binnenbak moet ik een hek laten openen. Met mijn vorige span stapte ik zelf af maar met dit span heb ik altijd hulp hiervoor mee. Bij het verlaten van de binnenmanage en het binnen rijden van het erf op stal gedraagt Nickey zich onrustig en hij kan dan niet normaal wegstappen maar steigert eerst heel hoog voor de wagen om vervolgens vooruit te springen. Bij het verlaten van het erf en binnenrijden van de binnenbak(dan moet hij ook stil staan en wachten) is er geen probleem. Ook wanneer we onderweg stil staan is er geen probleem. Enkel in voorgenoemde situatie's steigerd hij. Hij heeft hier geen nare ervaringen opgelopen.
Wat moet ik doen? Halthouden en weer de rust erin brengen, zweep erop enz???
Ik ga vanavond een paar keer oefenen bij het hek terwijl ik er achter loop.

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:29

Moeilijk, ik weet niets anders dan oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Ik vind het iig dood eng als ze om hoog komen. Maar ik heb Dennis ook 2x vol op mij af zien komen waarvan hij 1x opzij z'n evenwicht verloor en 1x achterover.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:36

Ik zou inderdaad iemand meenemen die er heel veel verstand van heeft om zijn of haar reactie te vragen.
Mijn pony heeft ook een tijd gesteigerd voor de wagen als hij stil moest staan en heel druk was.
Ik kon het oplossen door iemand bij zijn hoofd te zetten en zo de spanning wat af te laten vloeien.
Ik weet precies hoe hij aan dit grapje is gekomen want hij heeft dit opgelopen van zijn spanpaard, die kwam altijd omhoog met stilstaan. Hij heeft hier maar 2x naast gelopen maar heb hier maanden last van gehad.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:37

ik zou het er met geduld weer opnieuw proberen in te brengen, met geduld los je het meeste op, en er is een kans dat hij, als je de zweep erop legt, het ook gaat doen bij andere stukken dat hij stil moet staan en daarna weg moet stappen.

ik zou het dus proberen om gewoon opnieuw te leren, bijv. door er iemand aan de hand naast te laten lopen bij het verlaten van het erf, zodat hij (als er sprake is van angst) hij gerust gesteld kan worden, en als het gewoon dominant gedrag is kan het zo gecorrigeerd worden Lachen

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:44

Kan het zijn dat het aantrekken voor hem erg zwaar is omdat de bodem zacht is?
Kan me voorstellen dat de pony op zand er meer moeite mee heeft dan op asfalt.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 20:10

Billy schreef:
Kan het zijn dat het aantrekken voor hem erg zwaar is omdat de bodem zacht is?
Kan me voorstellen dat de pony op zand er meer moeite mee heeft dan op asfalt.

Nee hoor, gewoon op steen en de andere kant op door het hek heeft hij het niet. Zijn spangenoot blijft heel rustig. Ik ben alleen wel eens bang dat hij over de langboom terecht komt.

Maaik
Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:10

Het lijkt me dan niet slim om hem voor de kar te doen Scheve mond Misschien is het een te zware kar voor hem/haar je moet maar even kijken of hij is gewoon bang Scheve mond Schijnheilig

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 20:16

Ramona_lief schreef:
Het lijkt me dan niet slim om hem voor de kar te doen Scheve mond Misschien is het een te zware kar voor hem/haar je moet maar even kijken of hij is gewoon bang Scheve mond Schijnheilig

Verder loopt hij supergoed voor de wagen (we hebben al 2 winstpunten in de L dressuur) Bang is hij niet, eerder enthousiast. De wagen is een lichtgewichtmarathon wagen dus dat moet met het tweespan helemaal geen probleem zijn.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 11:40

ik heb dit probleem vroeger met lester mijn oude fjord ook gehad, met inspannen was hij rustig en kalm maar, zodra ik hem voor de wagen zette kon hij geen pas meer stil staan. Zodra ik maar opstapte sprong hij weg, nog geen 10 meter verder had ik een stoplicht waar ik meestal voor moest wachten, maar nu komt het Verward , ik kon daar gewoon stilstaan als of hij al uren voor de wagen liep Haha! . Ik longeerde Lester altijd ff 10 min, dat hij iets moeier was en daarna spande ik in en reed ik weg. Ik kreeg gewoon les, maar mijn instructie zij dat Lester gewoon erg enthousiast was en graag wilde werken voor de wagen. Soms was dat dus lastig, maar met de onderlinge wedstrijden deed hij het super. OK dan!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:34

Geoefend aan de lange lijnen (steeds weer door de ingang sturen en halthouden en rustig wachten voor het hek) Dat ging wel goed. Vandeweek er maar een paar keer achter elkaar erdoor rijden. Kijken hoe dat gaat

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:51

Wij hebben dit op wedstrijden jaren gehad, als we ervoor vandaan liepen, gingen de pony's met 4 benen de lucht in en namen een noodsprong naar voren. Dit kwam voornamelijk door de spanning van mijn vader. Misschien dat jij zelf ook ongemerkt spanning hebt na de eerste keer dat hij dit grapje uithaalde?

Ajemenou

Berichten: 147
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: In het mooie achterhoekse land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:31

daar zit inderdaad wat in, paarden zijn onwijs gevoelig voor spanningen. Ik zou me ook te pletter schrikken als zoiets gebeurd.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 13:23

dat zou best kunnen want ik ben altijd wel bang dat hij het weer gaat doen en hou hem dan extra tegen en de voet op de rem. Ik zal er eens op letten!!!!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:40

Misschien eens iemand anders aan de leidsels zetten en er zelf naar zitten. Dan kan je wel ingrijpen als het fout gaat, maar je weet zeker dat er geen spanning is, tenzij je van tevoren verteld wat er kan gebeuren Knipoog

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 13:57

Goed idee, het proberen waard.
Even een dappere vrijwilliger zoeken

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:02

iig niet met ze zweep => heb ik ervaring mee en het werkt echt niet. maar zoals eerder gezegd een moedige hulp zoeken Knipoog

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 17:33

Bedankt voor het meedenken, het ging vandeweek al een stuk beter

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:35

kiept die kar dan niet om? lijkt me doodeng!!! Bloos!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:14

cijsalover schreef:
kiept die kar dan niet om? lijkt me doodeng!!! Bloos!

Tuurlijk niet... Als je een goede stevige kar hebt gebeurd er niets, dan beginnen de problemen pas als je pony achteroverkiept.

Maar hoe gaat het nu Napie?

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:07

Sjonniej schreef:
cijsalover schreef:
kiept die kar dan niet om? lijkt me doodeng!!! Bloos!

Tuurlijk niet... Als je een goede stevige kar hebt gebeurd er niets, dan beginnen de problemen pas als je pony achteroverkiept.

Maar hoe gaat het nu Napie?


o oke Haha!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:19

Misschien heeft ie met aantrekken ooit zoveel druk op zn borst gehad dat ie echt niet vooruit kwam en heeft ie toen op zn donder gekregen. Of hij wil gewoon graag lopen en weet ie dat ie aan de gang mag...

Ik zou eerst zoeken naar de oorzaak voordat ik hem met de zweep zou bewerken, dat kan nl een boel erger maken.

Buuf

Berichten: 188
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Eelde

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:48

Dat stilstaan probleem ken ik! Onze paarden willen ook niet stil staan. Af en toe rijden we een bruiloft en dan gaat het bijna altijd goed! Nu oefenen we in de menles wel maar de ene keer is het goed en de andere keer gaat hij steigeren!. Het moelijkste voor een paard is het rustig stappen en stilstaan. Draven kan ieder paard. Ik hoop ook dat door flink te oefenen het uiteindelijk wel zal lukken. Succes!

RRteam

Berichten: 3019
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: zwolle

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 18:47

ik heb ook een pony die steigerd in het tuig
van draf naar stap prim a van stap naar stilstaan komt ie me op hoog als ik er achter loop draagt ie een halfe chirkel en komt da weer op ze vooor bennen zo van me bit doet zeet als je dat doet


maar jij zegt dat het probleem in het begin is

ik denk gewoon dat ie graag wil werken maar wat al gezegt is laat er iemand naast lopen ( niet altijd doen want dan gaan ze er aan wene dat er ieman dnaast loop heb IK slechte ervaring mee )

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 20:56

Momenteel doet hij het alleen als hij stil moet staan voor het hek welke ik door moet om het erf op te komen. Heeft dus niks met druk te maken, hij kan niet wachten om binnen te komen. Tot nu toe werkte de rust door er iemand naast te zetten nog het beste. Ook heb ik hem gewoon heel vaak door het hek gestuurt en daarna nog een rondje buiten gedaan. Hiermee beloon ik zijn gedrag niet, maar het geeft voor hem aan dat hij er niet sneller door thuis komt.
We gaan vooruit.

paardenco
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-02-05

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:43

hoi
ik denk als ik het zo allemaal lees dat het net zo is met mijn paardje hij is misschien erg enthousiast en als je eenmaal gaat dan is het goed.
toch met iemand erbij blijven oefenen, een groom is (zeker bij 2-span) eigenlijk een must!