Paard blijft onrustig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dromy16
Berichten: 81
Geregistreerd: 30-04-11

Paard blijft onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:35

Mijn groninger merrie is nu al bijna 2 jaar in het tuig.
Maar het blijft nog altijd een probleem, als we haar willen inspannen kost het heel veel moeite omdat ze dan begint te steigeren en bokken, en er met wagen en al vandoor rent.
Ze is dan altijd erg zenuwachtig, waarom weten we niet.
En van te voren wordt ze altijd gelongeerd.
Voorderest is ze voor de wagen erg braaf behalve dan het stilstaan.
Dan begint ze ook te steigeren en rent ervandoor.
We hebben er al ervaren hulp bij gehad maar het werd niet echt beter.
Weet iemand hier een oplossing voor?


alvast bedankt. ;)

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard blijft onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:37

Heb je het tuig al eens nagekeken? Misschien drukt er wel iets.
Ik heb ook wel eens gehoord dat het kan helpen als je de singel en buitensingel wat losser maakt.

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Paard blijft onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:45

Ze rent er dus met wagen en al vandoor? Nou probeer dat dus maar eens te voorkomen. Vastzetten met een halsband aan de muur, tuig erop, hoofdstel om, wagen erachter. Jij neemt plaats op de bok, en laat iemand anders daarna pas (op jouw teken) de halsband losmaken.

Mijn instructeur zet zulke paarden rustig een paar uur aan de muur met een halsband, met tuig erop. Beest gaat niet bepalen wat er gebeurd, dat doe jij. En als jij wilt dat ze een hele middag aan de muur staat dan gebeurd dat gewoon.

Dromy16
Berichten: 81
Geregistreerd: 30-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:48

Jelleee schreef:
Ze rent er dus met wagen en al vandoor? Nou probeer dat dus maar eens te voorkomen. Vastzetten met een halsband aan de muur, tuig erop, hoofdstel om, wagen erachter. Jij neemt plaats op de bok, en laat iemand anders daarna pas (op jouw teken) de halsband losmaken.

Mijn instructeur zet zulke paarden rustig een paar uur aan de muur met een halsband, met tuig erop. Beest gaat niet bepalen wat er gebeurd, dat doe jij. En als jij wilt dat ze een hele middag aan de muur staat dan gebeurd dat gewoon.


Dat aan de muur staan gaat ook niet werken ;) Dan maakt ze zichzelf helemaal kapot....
Ze wordt dan zo wild. We doen altijd dat 2 man haar vasthouden (gaat al moelijk) dan klimt iemand snel op de bok en pakt de leidsels (opdat moment is ze al 'ontploft') en dan klimt iemand achterop de wagen.
We beginnen altijd in de bak omdat het al eens behoorlijk fout gegaan is en we niet willen dat ze meteen de weg oprent.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard blijft onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:51

Doet ze gek zodra jij de wagen vastmaakt of als ze ervoor staat? (dus nog niks vast, alleen ervoor staan) En is het angst of vervelend doen?

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:54

Tsja, zo'n paard dat zo extreem reageerd, zou ik niet eens voor de wagen wíllen hebben. Levensgevaarlijk, het is niet de vraag óf het verkeerd gaat, maar wanneer.
Paard dient éérst te leren 100% stil te staan en te blijven staan wanneer ze ingespannen wordt, en wanneer er op een ander moment halt gehouden moet worden.
zit dat er niet in?

dan paard niet meer inspannen en dit eerst uitgebreid gaan oefenen, zoek professionele hulp en ga er niet meer zelf mee aanmodderen. Dit gaat nog een keer gigantisch verkeerd als ik het zo hoor.
Dat je haar uberhaupt nog durft in te spannen.....
Is dit al vanaf het begin? Je zou dan bijna denken dat ze óf een trauma heeft opgelopen (misschien in het verleden) of dat ze gewoon bij het beleren compleet verpest is. Als ik pony's beleer dan gaan ze niet eerder voor de wagen dan dat ze ten alle tijden stil gezet kunnen worden en dan ook stil blijven staan, al hélemaal bij het inspannen.

Dromy16
Berichten: 81
Geregistreerd: 30-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 20:06

hafjelinger schreef:
Doet ze gek zodra jij de wagen vastmaakt of als ze ervoor staat? (dus nog niks vast, alleen ervoor staan) En is het angst of vervelend doen?


Als ze vast gemaakt wordt, en we denken dat het uit angst komt, maar waarom.... dat is een raadsel zover we weten is er volgens ons niks engs of zoiets gebeurd.

Dromy16
Berichten: 81
Geregistreerd: 30-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 20:08

JoyCiej007 schreef:
Tsja, zo'n paard dat zo extreem reageerd, zou ik niet eens voor de wagen wíllen hebben. Levensgevaarlijk, het is niet de vraag óf het verkeerd gaat, maar wanneer.
Paard dient éérst te leren 100% stil te staan en te blijven staan wanneer ze ingespannen wordt, en wanneer er op een ander moment halt gehouden moet worden.
zit dat er niet in?

dan paard niet meer inspannen en dit eerst uitgebreid gaan oefenen, zoek professionele hulp en ga er niet meer zelf mee aanmodderen. Dit gaat nog een keer gigantisch verkeerd als ik het zo hoor.
Dat je haar uberhaupt nog durft in te spannen.....
Is dit al vanaf het begin? Je zou dan bijna denken dat ze óf een trauma heeft opgelopen (misschien in het verleden) of dat ze gewoon bij het beleren compleet verpest is. Als ik pony's beleer dan gaan ze niet eerder voor de wagen dan dat ze ten alle tijden stil gezet kunnen worden en dan ook stil blijven staan, al hélemaal bij het inspannen.


We hebben er ook profesionele hulp bij gehad, en het is niet vanaf het begin,
Toen ze beleerd werd ging het allemaal hartstikke goed en op een gegeven moment liep ze ook braaf tweespan met haar zus.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:24

gewoon niet meer inspannen,vind dit erg gevaarlijk.betereen ander paard zoeken als je echt wilt mennen.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:11

Dromy16 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Tsja, zo'n paard dat zo extreem reageerd, zou ik niet eens voor de wagen wíllen hebben. Levensgevaarlijk, het is niet de vraag óf het verkeerd gaat, maar wanneer.
Paard dient éérst te leren 100% stil te staan en te blijven staan wanneer ze ingespannen wordt, en wanneer er op een ander moment halt gehouden moet worden.
zit dat er niet in?

dan paard niet meer inspannen en dit eerst uitgebreid gaan oefenen, zoek professionele hulp en ga er niet meer zelf mee aanmodderen. Dit gaat nog een keer gigantisch verkeerd als ik het zo hoor.
Dat je haar uberhaupt nog durft in te spannen.....
Is dit al vanaf het begin? Je zou dan bijna denken dat ze óf een trauma heeft opgelopen (misschien in het verleden) of dat ze gewoon bij het beleren compleet verpest is. Als ik pony's beleer dan gaan ze niet eerder voor de wagen dan dat ze ten alle tijden stil gezet kunnen worden en dan ook stil blijven staan, al hélemaal bij het inspannen.


We hebben er ook profesionele hulp bij gehad, en het is niet vanaf het begin,
Toen ze beleerd werd ging het allemaal hartstikke goed en op een gegeven moment liep ze ook braaf tweespan met haar zus.


En waarom is er nu geen professionele hulp meer? En waarom wordt ze dan toch nog iedere keer weer ingespannen?
Misschien moet je dan maar accepteren dat dit er het paard niet voor is om aangespannen mee te rijden, niet ieder paard is daar namelijk geschikt voor.
En paarden die dit soort idote, halvegare, levensgevaarlijke acties uithalen horen imo écht niet voor de wagen.
Misschien paard een tijdje wegbrengen naar een stal waar ze hier veel ervaring mee hebben, met probleempaarden voor de wagen, pb bokster Suzan_bobar eens, die heeft haar pony ook weggebracht. (volgens mij naar Han Gankema, van De Hooghe Acker)

Maar ik betwijfel het, vind dit eigenlijk gigantisch onverantwoord om zo'n paard nog in te spannen. Een topic op bokt openen zal je echt geen steek verder helpen. Niet meer inspannen die hap, ga lekker wat anders doen, en laat het mennen voor wat het is. Of je moet zelf levensmoe zijn natuurlijk.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:19

Citaat:
Voorderest is ze voor de wagen erg braaf behalve dan het stilstaan.
Dan begint ze ook te steigeren en rent ervandoor.

Is dus levensgevaarlijk want als een menpaard iets moet kunnen is het stilstaan. Als je een weg oversteekt moeten ze toch ook stilstaan, om maar iets te noemen?

Deed ze dit ook in tweespan trouwens of doet ze dit sinds ze alleen ervoor staat?

Ik zou haar een heel leuk ander leven geven hoor, onder het zadel bijv :j of als fokmerrie, om maar iets te noemen. Dit klinkt als niet goed :n
Wat is jullie grens om het niet meer te doen? Wat moet er nog verder misgaan? Want wat doet ze dan wel goed?

Wat ik me wel afvraag, is ze dit van de ene op andere dag gaan doen, of is het er langzamerhand ingeslopen. Als ze het van de ene op andere dag is gaan doen, lijkt het me iets met een trauma / iets wat die dag niet goed is gegaan. Maar als het er langzamerhand is ingeslopen, is het een kwestie van opvoeding geweest. Of je dat weer terug kunt draaien weet ik niet. Weet wel dat ik een hele drukke super ijverige Welsh A'tje heb die als je hem een vinger geeft direct je hele hand, zeg maar hele arm neemt. Je hoeft ze niet op hun donder te geven maar wat Jelleee ook zegt, zij bepalen niet wat er gebeurt, dat bepaal jij. En dat begint bij niet accepteren dat ze ook maar over nadenken ook maar een stapje te verstappen met inspannen bijv.


Weet alleen dat ik geen paard of pony voor de wagen wil die niet wil stil staan, bokt of steigert, laat staan alles tegelijk :oo

Dromy16
Berichten: 81
Geregistreerd: 30-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 21:26

Citaat:
En waarom is er nu geen professionele hulp meer? En waarom wordt ze dan toch nog iedere keer weer ingespannen?
Misschien moet je dan maar accepteren dat dit er het paard niet voor is om aangespannen mee te rijden, niet ieder paard is daar namelijk geschikt voor.
En paarden die dit soort idote, halvegare, levensgevaarlijke acties uithalen horen imo écht niet voor de wagen.
Misschien paard een tijdje wegbrengen naar een stal waar ze hier veel ervaring mee hebben, met probleempaarden voor de wagen, pb bokster Suzan_bobar eens, die heeft haar pony ook weggebracht. (volgens mij naar Han Gankema, van De Hooghe Acker)

Maar ik betwijfel het, vind dit eigenlijk gigantisch onverantwoord om zo'n paard nog in te spannen. Een topic op bokt openen zal je echt geen steek verder helpen. Niet meer inspannen die hap, ga lekker wat anders doen, en laat het mennen voor wat het is. Of je moet zelf levensmoe zijn natuurlijk.


Ze heeft nu ook al een tijdje niet meer voor de wagen gestaan omdat we het zelf ook te link vonden maar ik dacht, mischien weet iemand op bokt iets wat kan helpen.
Want ik vroeg het me ook af omdat ze eerst zo braaf was.
En er zijn al verschillende trainers geweest maar de meeste deden het met hele harde hand, het is een heel gevoelig paard dus daar werd ze ook niet beter op....

Dromy16
Berichten: 81
Geregistreerd: 30-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 21:29

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Voorderest is ze voor de wagen erg braaf behalve dan het stilstaan.
Dan begint ze ook te steigeren en rent ervandoor.

Is dus levensgevaarlijk want als een menpaard iets moet kunnen is het stilstaan. Als je een weg oversteekt moeten ze toch ook stilstaan, om maar iets te noemen?

Deed ze dit ook in tweespan trouwens of doet ze dit sinds ze alleen ervoor staat?

Ik zou haar een heel leuk ander leven geven hoor, onder het zadel bijv :j of als fokmerrie, om maar iets te noemen. Dit klinkt als niet goed :n
Wat is jullie grens om het niet meer te doen? Wat moet er nog verder misgaan? Want wat doet ze dan wel goed?

Wat ik me wel afvraag, is ze dit van de ene op andere dag gaan doen, of is het er langzamerhand ingeslopen. Als ze het van de ene op andere dag is gaan doen, lijkt het me iets met een trauma / iets wat die dag niet goed is gegaan. Maar als het er langzamerhand is ingeslopen, is het een kwestie van opvoeding geweest. Of je dat weer terug kunt draaien weet ik niet. Weet wel dat ik een hele drukke super ijverige Welsh A'tje heb die als je hem een vinger geeft direct je hele hand, zeg maar hele arm neemt. Je hoeft ze niet op hun donder te geven maar wat Jelleee ook zegt, zij bepalen niet wat er gebeurt, dat bepaal jij. En dat begint bij niet accepteren dat ze ook maar over nadenken ook maar een stapje te verstappen met inspannen bijv.


Weet alleen dat ik geen paard of pony voor de wagen wil die niet wil stil staan, bokt of steigert, laat staan alles tegelijk :oo


Ze deed het op een gegeven moment ook ineens met de tweespan (terwijl ervoor stilstaan etc. ook gewoon ging enkel of tweespan maakte niet uit)
Ze loopt ook al een tijd onder het zadel maar dat is nou ook bijna onmogelijk.
Ze wil er elke keer vandoor rennen, wel oefenen we dan met stilstaan maar dat wordt niet echt beter.
Voorderest is ze heel braaf in de omgang.

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:35

Misschien heb ik het gemist in het verhaal, maar heb je haar al eens na laten kijken door een tandarts en een fysio of osteopaat?

Het zou kunnen dat ze voor de wagen staan om een of andere reden is gaan associeren met pijn, pijn geeft angst en dus vluchtgedrag...

Als er niks lichamelijks is maar het is puur alleen gedrag/angst zou je misschien iets rustgevends kunnen geven zoals magnesium door het voer of iets anders dat stress vermindert en dan het werk in het tuig stap voor stap weer zonder stress proberen op te bouwen.

Dus beginnen met longeren met alleen het schoftje op, erachter lopen aan de lange lijnen, vervolgens met het hele tuig op, als dat goed gaat band laten slepen en vooral veel stil laten staan en belonen (desnoods met voer) als ze stil wil staan.
Zorg dat je steeds bij het stil staan iemand bij haar hoofd hebt die ze kan zien, en die tegen haar praat en haar evt iets lekker geeft, zodat ze weer vertrouwen krijgt...

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:36

Vervelend hoor, zeker als al die trainers het met hele harde hand deden want dan wordt het alleen maar erger. En verstandig dat jullie haar er maar even niet meer voorzetten. Ze zal het nu ook wel associeren met wat er allemaal al gebeurd is in de loop van de tijd, hoe slechter het steeds is gegaan, hoe moeilijker en lastiger het weer recht te breien is, dat is zo lastig.

Maar ja, als een paard niet stil kan staan met optuigen er steigerend en bokkend vandoor gaat, tja, dat werkt niet natuurlijk. Zeker als ze zo ontzettend verzet plegen en niet meer te hanteren zijn is het gewoon gevaarlijk, zowel voor het paard als de omstanders.

Je zegt dat ze er ook onder het zadel elke keer van door wil rennen, voor de rest is ze heel braaf. Dan moet je toch 'op de grond' beginnen, met dat ze aan het lijntje / onder het zadel 100% stilstaan, voorwaarts en weer terug gaat. Als dat 10000% goed is, kun je er misschien weer aan denken haar ooit weer voor de wagen te zetten.

Hebben jullie dat gedrag wel eens voorgelegd aan dierenarts, is het niet iets lichamelijks, of is dat ook uitgesloten?
Jammer hoor, zowel voor paard als voor jullie. Is ze in haar hele gedrag ook zo nerveus? Of gewoon relaxed? Dat welshje wat ik zei kan zich ongelovelijk opnaaien maar is gewoon in omgang heel relaxed en met mennen ook, als je op de juiste manier de juiste knoppen bedient :+
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 12-05-11 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:37

vhu en ik hebben tegelijk ong hetzelfde verhaal zitten typen geloof ik... :D

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:39

Haha, ja grappig he.
Tja, jij weet (ook) hoe een druk paard kan zijn :+

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:45

:D

geduld, heel veel geduld, consequent zijn zonder boos te worden...
en diep adem halen en tot 10 tellen...

mijn merrie kan nog steeds niet stil staan voor de wagen in situaties waarin ze spanning opbouwt of opgebouwd heeft...
thuis gaat het steeds beter, maar ergens anders of als ze eenmaal warm gedraaid is is het ook hopeloos...
wij blijven oefenen, maar het zal er bij haar nooit helemaal uit gaan...
daar moet je dan mee om leren gaan helaas...

maar vooral rustig blijven en de tijd er voor nemen, boos worden of geduld verliezen werkt alleen maar averechts...

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:55

Klopt, adem in - adem uit en vooral ook proberen er een beetje de humor van in te zien. Dat lukt niet altijd natuurlijk maar anders word je wel boos of driftig en dan is het hek van de dam }:0

Ik ben niet heilig en soms ben ik dus zelf ook best wel driftig of ongeduldig en oei dat kan dan zo fout gaan :x

Dus ik kan me heel goed voorstellen als je een paard hebt dat staat te bokken en te springen plus te drammen dat je het echt niet meer weet. Zou het ook niet weten als dat allemaal tegelijk gebeurt zeg maar, een voor een is al een ramp. Snuit bokt gelukkig nooit O:) drammen soms en springen hebben we hem afgeleerd }:0

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:01

Klinkt haast idd als een lichamelijk probleem qua pijn, of een 'gedragsprobleem'.
Zou haar medisch laten doorlichten, levert dat niets op, dan zou ik er nogmaals, zeker niet zelf mee aan de gang gaan. Er zijn ook zat mensen die het wél rustig en goed aanpakken. Balingehof trouwens, die doen het vaak ook erg goed met dit soort paarden.

janouk
Blogger

Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 05:24

Zo te lezen heeft dit weinig te maken met de koets, als de merrie onder het zadel ook zoveel problemen geeft. Dit is duidelijk een basisprobleem.
Eerst alle medische zaken uitsluiten: rug, hals, tanden en ogen (paard misschien oogproblemen?).
En dan heel veel stappen terug in de africhting en eerst werken aan het vertrouwen.
En zeker voorlopig niet meer voor de wagen zetten, want iedere slechte ervaring werkt mee aan het vergroten van het trauma.

EngeltjeS

Berichten: 16654
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Paard blijft onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 06:47

Wat lijkt, is dat jullie mee gaan in haar situatie. Paard is gestressd, en jullie houden haar strak vast (met 2 man met moeite) iemand gaat snel op de bok...
Jullie bevestigen de stress van het paard op deze manier.

Blijf rustig, bouw alles stapje voor stapje weer op. Stress is levens gevaarlijk, helemaal als een paard op de kletter gaat met wagen en al.

Leer eerst het paard dat ze jullie kan vertrouwen, puur grond werk. Raak haar overal aan, houdt haar vast en aai haar. Stel haar gerust. Merk je een teken van stress? Dan ga je al te snel.

Verder ga ik mee met bovenstaande bokkers.