Help welk bit!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SweetCalypso

Berichten: 236
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: dordrecht

Help welk bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 01:11

Hallo ik zit met een paar dingen, Mijn pony ga ik dalijk mee beginnen on aan zijn bitje te wennen. Maare ik wil erg niet gelijk in stang in gooien waarom? Omdat ik dlaijk ook met hem wil gaan rijden en niet wil dat hij te hard in zijn mond word. Nou had ik gelezen dat liverpools ook dubbelgebroken waren. Ook heb een hackamore Die hij past die heeft hij al een paar aangehad niet mee gestuurd niks maar alleen kijken of hij het paste hij wond het opzich niet vervelend en het stond hem ook leuk. Maarja wat zouden jullie doen?

Alsjebliefd help me!

Qimm

Berichten: 15208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Help welk bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:20

een ongebroken mondstuk is niet perse onvriendelijker dan gebroken mondstuk. Ongebroken is vaak bij jonge paarden prettig omdat het lekker stil ligt en dus heel rustig is in de mond. Overigens worden paarden niet hard in de mond van simpelweg een bit 'dragen'
Om te wennen zou ik gewoon een normale trens kiezen, persoonlijk kies ik dan liever voor ongebroken. Daarna is het een kwestie van uitzoeken wat jouw pony zelf het prettigst vindt en dit kun je doen door in je omgeving eens wat verschillende types te lenen.
Een hackamore bij aangespannen rijden lijkt me niet bijzonder handig. Hoewel er wel mensen zijn die bitloos mennen zijn hier duidelijk meer nadelen dan bij bitloos rijden.

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:37

SweetCalypso schreef:
Omdat ik dlaijk ook met hem wil gaan rijden en niet wil dat hij te hard in zijn mond word.



Een paardenmond is zo hard als de hand van de menner, dit heeft niets te maken met welk bit je in hebt.
Er zijn hier genoeg topics over gemaakt, probeer de zoekfunctie eens. Je zult hier een hoop wijzer van worden.

Avelienvd

Berichten: 7230
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:27

Zou sowieso niet adviseren een gebroken bit met hefboom te pakken, dat werkt harder in dan een ongebroken bit (denk maar eens aan een pessoabit).
Als je toch met een gebroken bit wil rijden kies dan bijvoorbeeld een vierringstrens.
En anders een liverpool of bokkenbitje desnoods met een latex/zeemleren iets er om heen.

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:29

mijn paard accepteerde in zijn begin jaren alleen een Myler snaffel bitje.
een wat? ja.. het heeft me dan ook 2 jaar gekost voordat ik eindelijk iets vond wat hij wél accepteerde :D

inmiddels is hij zo licht in de mond dat het niet meer zoveel uitmaakt wat erin zit.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 02:31

Waarom zou je hem moeten beleren met een liverpool dan?

Je kunt hem evengoed beleren met een simpel trensje en daar kun je ook gewoon mee mennen, als je denkt een liverpool nodig te hebben kun je die er altijd nog in hangen.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:31

Zoals gezegd is het eigenlijk onzin om geen stang te gebruiken 'want ik wil ook gaan rijden en daar wordt hij zo hard van in de mond'. Er zijn zat paarden die voor de wagen lopen op een stang en tevens ohz. worden gereden op een trensje en daar niet minder gevoelig van in de mond zijn geworden.
Als jij de stang op de juiste manier gebruikt maak je het paard er echt niet harder in de mond mee, dat is een veelgehoord fabeltje.

Een gebroken stang (of dat nu enkel- of dubbelgebroken is) zou ik dus nóoit gebruiken: dubbelgebroken is meestal wel vriendelijker bij trensjes, maar ga je een stang mondstuk enkel of dubbel breken, dan krijgt het een 'notenkraak-effect' omdat een stang ook hefboomwerking heeft. Een hackamore is totaal niet bedoeld om mee te mennen, dus dat zou ik ook nooit gebruiken.

Verder zou je even de zoekfunctie kunnen gebruiken, er zijn hier al talloze topics over geweest:

[AR] Welk bit voor shetlander?
[AR] Beleren voor de kar: hoe te beginnen? En wel zelf te doen?
[AR] Vraag over bitten
[AR] Help mond/bitadvies gevraagd
[AR] het bit
[AR] Mennen met een gewoon bit
[AR] welk menbit voor mini-shet?
[AR] met welk tuig en bit beginnen?
[AR] (ar) Welk menbit voor een shet?
[AR] Menbit voor mini shetlander.

Edit: zie in je profiel dat je pony pas 1,5 jaar is; dan zou ik écht nog even wachten met het wennen aan een bit, dat kan nog lang genoeg.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Help welk bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 03:03

Je kunt een paard zeker wel hard maken in de mond met een scherp bit maar dan heb je idd wel een ruiter met verkeerde teugelvoering.

Maar waarom zou je meteen een stang gebruiken? Als ts liever een trens gebruikt, waarom zou ze dat dan niet doen? Alsof je perse met een stang moet mennen?

Britt_Pit
Berichten: 304
Geregistreerd: 02-01-08

Re: Help welk bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:33

Wachten tot ie 2,5 jaar is, en dan een ongebroken trens erin. Dat is paardvriendelijk en ligt mmoi stil. leren sturen doe je als je wijs bent eerst op de lage neusriem (niet te laag hangen ivm breken neusbeen); als er iets mis gaat verpest je zijn mond niet.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:36

anneliesdj schreef:
Je kunt een paard zeker wel hard maken in de mond met een scherp bit maar dan heb je idd wel een ruiter met verkeerde teugelvoering.

Maar waarom zou je meteen een stang gebruiken? Als ts liever een trens gebruikt, waarom zou ze dat dan niet doen? Alsof je perse met een stang moet mennen?


Niemand zegt hier volgens mij dat TS een stang moet gebruiken of dat je persé een stang moet gebruiken bij het mennen.
Wel wordt er uitdrukkelijk gezegd dat áls ze met een stang gaat rijden, ze echt geen gebroken of dubbelgebroken stangbit moet nemen, aangezien dat notenkraakeffect tot gevolg heeft. En een hackamore zou ik al helemaal niet doen.

Wel vind ik echter dat je met een menbit/stang net wat meer te vertellen hebt in sommige situaties. Maar er zijn er zat die op een trensje mennen.

TS geeft aan liever niet met een stangbit/menbit te willen rijden omdat ze denkt dat dat het paard zowiezo harder in de mond maakt. Dat is dus niet waar. Het is niet het bit, maar de ruiter/mennerhand die de paardenmond hard maakt. Als jij op een normale manier met zo'n bit om gaat, zal je paard er niet harder door worden in de mond.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:38

Britt_Pit schreef:
Wachten tot ie 2,5 jaar is, en dan een ongebroken trens erin. Dat is paardvriendelijk en ligt mmoi stil. leren sturen doe je als je wijs bent eerst op de lage neusriem (niet te laag hangen ivm breken neusbeen); als er iets mis gaat verpest je zijn mond niet.


Elk bit kan paardonvriendelijk zijn, dus ben het niet helemaal met je eens. En 'als er iets mis gaat verpest je zijn mond niet' slaat natuurlijk nergens op, je hoeft helemaal geen mond te verpesten met welk bit dan ook, of er nou iets mis gaat of niet. Met een trensje (of dat nu ongebroken, enkel- of dubbelgebroken is) kan je ook prima een paardenmond 'verpesten'. ;)

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:38

En waarom is een stang dan zonodig meteen scherper?? Hang em bovenin en je hebt geen hefboom. Vind ik nog vriendelijker dan notenkrakers

SweetCalypso

Berichten: 236
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: dordrecht

Re: Help welk bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:59

dankjewel voor de racties.Ik ga er zowieso wat mee doen.
Nee ik wacht nog even met een bitje in zijn mond. Natuurlijk ga ik dat nog niet doen. Ik wil alleen alvast kijken wat ik kan gaan gebruiken en wat niet. Ben bezig met NH dus hij reageert al op stem en dat soort dingen. Vandaag ben ik dus ook eens aan de slag gegaan. Ik heb twee leadropes gepakt en die aan zijn touwhalstertje gedaan. Hij liep netjes heel ontspannen en hoefde geen enkele druk te geven om te stoppen.Ik heb alles met stem gedaan. ook geen zweep erachter. ik heb zoiets doe het eerst maar zonder als het dan echt niet gaat dan kan het altijd nog. En ik heb latex bandage liggen voor om het bit van mijn vorige pony. Dus heb natuurlijk al wel wat liggen. Jullie raden dus toch een stang aan. Nu ik er zo over nadenkt ligt het idd toch rustig in zijn mond dan een trensje. Logiesche eigenlijk! Eerst maar een level 1 afronden van Parellie en dab kijken we verder.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Help welk bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:05

Latex bandage zou ik niet gebruiken eerlijk gezegd; ik vind het maar ondingen en veel mensen hebben hier negatieve ervaringen mee; het schuurt, 'zuigt' speeksel op en maakt de mond droog etc.

Veel beter en vriendelijker is een zeemleertje.
Zweep zou ik hem toch wel aan laten wennen, als je hem voor de wagen wil hebben is een zweep écht nodig, zonder zweep = niet mennen ;)
Zweep is ook niet per definitie om voorwaarts te 'slaan' of af te straffen, maar juist het begrenzen zoals een ruiter dat met zijn been doet, stelling, buiging, etc. en nog vele andere functies.

Daarnaast vind ik 1,5 jaar eigenlijk echt te vroeg om te gaan lange lijnen etc. ik zou het vooral bij de basis houden, je hebt straks tijd zat als hij oud genoeg is om er echt mee bezig te gaan.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:01

JoyCiej007 schreef:
Wel vind ik echter dat je met een menbit/stang net wat meer te vertellen hebt in sommige situaties. Maar er zijn er zat die op een trensje mennen.

TS geeft aan liever niet met een stangbit/menbit te willen rijden omdat ze denkt dat dat het paard zowiezo harder in de mond maakt. Dat is dus niet waar. Het is niet het bit, maar de ruiter/mennerhand die de paardenmond hard maakt. Als jij op een normale manier met zo'n bit om gaat, zal je paard er niet harder door worden in de mond.

Je spreekt jezelf tegen.

Wat ik niet snap is dat het bij mennen blijkbaar normaal is om een totaal groen paard maar meteen een stang in te hangen, als TS een topic had geopend dat ze haar paard zadelmak wil maken was er een wagonlading aan kritiek gekomen als ze het woord stang alleen maar had genoemd.

Ik snap heel goed dat TS bang is haar paard te beschadigen met een stang, het blijft een feit dat het een scherper bit is en dat je daarmee meer schade kunt aanrichten dan met een simpele trens. Als TS daar wat huiverig voor is, waarom wordt er dan niet gewoon gezegd dat ze prima met een trens kan beginnen en altijd nog kan overstappen op een stang mocht dat nodig zijn?
Nu lijkt het wel alsof er juist geprobeerd wordt TS over te halen toch met een stang te beginnen terwijl ze zelf al aangeeft niet heel ervaren te zijn, waarom?

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Help welk bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:05

sorry maar 1,5 vind ik echt te jong om mee te beginnen..
je pony is nog maar een baby, laat hem/haar lekker genieten van het paard zijn en omgaan met soort genootjes..
ik zou nog lekker anderhalf jaar wachten met dingen aanleren..je kan nog tijd en plezier genoeg hebben aan je pony!
zou zonde zijn om hem/haar nu al te verpesten..

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:13

anneliesdj schreef:
JoyCiej007 schreef:
Wel vind ik echter dat je met een menbit/stang net wat meer te vertellen hebt in sommige situaties. Maar er zijn er zat die op een trensje mennen.

TS geeft aan liever niet met een stangbit/menbit te willen rijden omdat ze denkt dat dat het paard zowiezo harder in de mond maakt. Dat is dus niet waar. Het is niet het bit, maar de ruiter/mennerhand die de paardenmond hard maakt. Als jij op een normale manier met zo'n bit om gaat, zal je paard er niet harder door worden in de mond.

Je spreekt jezelf tegen.

Wat ik niet snap is dat het bij mennen blijkbaar normaal is om een totaal groen paard maar meteen een stang in te hangen, als TS een topic had geopend dat ze haar paard zadelmak wil maken was er een wagonlading aan kritiek gekomen als ze het woord stang alleen maar had genoemd.

Ik snap heel goed dat TS bang is haar paard te beschadigen met een stang, het blijft een feit dat het een scherper bit is en dat je daarmee meer schade kunt aanrichten dan met een simpele trens. Als TS daar wat huiverig voor is, waarom wordt er dan niet gewoon gezegd dat ze prima met een trens kan beginnen en altijd nog kan overstappen op een stang mocht dat nodig zijn?
Nu lijkt het wel alsof er juist geprobeerd wordt TS over te halen toch met een stang te beginnen terwijl ze zelf al aangeeft niet heel ervaren te zijn, waarom?


Ik spreek mezelf toch niet helemaal tegen ;) Neem nou een liverpool; wil je geen scherpere inwerking dan gesp je de leidsels in de bril. Ietsje hefboomwerking? dan in de bril en om de schaar/hefboom heen, etc.
Men beweerd ook vaak dat een dunner mondstuk per definitie scherper is, en hoe dikker het mondstuk hoe vriendelijker. Ook dat is een fabel; een dikke liverpool in een klein shettenbekkie is véle malen 'onvriendelijker' als een dun mondstuk. Vandaar dat ik ook een liverpool met dun mondstuk heb, daar reageert ze beter op.

En verder moet je mennen niet vergelijken met het inrijden van een groen paard; het inrijden ohz. is iets héel anders dan een paard voor de wagen beleren. Gaat een paard met ruiter erop aan de kletter buiten, tsja dat is heel vervelend maar buiten dat kan er eigenlijk verder 'weinig' gebeuren. Weinig tussen haakjes omdat het paard zich kan verwonden en ruiter zich kan verwonden.
Gaat paard met wagen achter zich aan aan de kletter dan is dat vaak een aanéénschakelijk van allerlei rampscenario's waarbij je vaak ook nog eens publiek/andere weggebruikers in groot gevaar brengt.

En nogmaals; er wordt hier niet gezegd dat een trens niet kan. Verder is er dus niets scherpers aan als je er wel een liverpool in hangt en dus zoals gezegd de leidsels in de bril, en niet om hefboom doet. Dan is het in feite gewoon een ongebroken trens.
En zo kun je prima beginnen. Als mijn pony wat heet wordt op rit (die kan echt flink sterk worden) dan kan het nog wel eens zijn dat ik mijn groom de leidsels een gat lager laat vergespen. die keuze heb je dan.

Tenslotte; als TS zelf aangeeft weinig ervaring te hebben en dáarom graag een trens te willen gebruiken bij het beleren, dan is er maar 1 advies: weg brengen en laten beleren door een professioneel en ervaren persoon, of iemand in de armen nemen die het beleren goed begeleid.

Edit: dat je met een stang meer schade kan aanrichten, ben ik het ook niet geheel mee eens. Een trens kan ook behoorlijk hard door de mond geragd worden, een enkelgebroken trens prikt lekker in het gehemelte en ook een dubbelgebroken trens kan heus schade aanrichten. Maar waarom is dat relevant? als je op een juiste manier met het bit om gaat (wat voor bit dan ook, dus ook een stang) dan hoeft er helemaal geen schade te komen...?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:51

JoyCiej007 schreef:
Ik spreek mezelf toch niet helemaal tegen ;) Neem nou een liverpool; wil je geen scherpere inwerking dan gesp je de leidsels in de bril. Ietsje hefboomwerking? dan in de bril en om de schaar/hefboom heen, etc.
Men beweerd ook vaak dat een dunner mondstuk per definitie scherper is, en hoe dikker het mondstuk hoe vriendelijker. Ook dat is een fabel; een dikke liverpool in een klein shettenbekkie is véle malen 'onvriendelijker' als een dun mondstuk. Vandaar dat ik ook een liverpool met dun mondstuk heb, daar reageert ze beter op.

En verder moet je mennen niet vergelijken met het inrijden van een groen paard; het inrijden ohz. is iets héel anders dan een paard voor de wagen beleren. Gaat een paard met ruiter erop aan de kletter buiten, tsja dat is heel vervelend maar buiten dat kan er eigenlijk verder 'weinig' gebeuren. Weinig tussen haakjes omdat het paard zich kan verwonden en ruiter zich kan verwonden.
Gaat paard met wagen achter zich aan aan de kletter dan is dat vaak een aanéénschakelijk van allerlei rampscenario's waarbij je vaak ook nog eens publiek/andere weggebruikers in groot gevaar brengt.

En nogmaals; er wordt hier niet gezegd dat een trens niet kan. Verder is er dus niets scherpers aan als je er wel een liverpool in hangt en dus zoals gezegd de leidsels in de bril, en niet om hefboom doet. Dan is het in feite gewoon een ongebroken trens.
En zo kun je prima beginnen. Als mijn pony wat heet wordt op rit (die kan echt flink sterk worden) dan kan het nog wel eens zijn dat ik mijn groom de leidsels een gat lager laat vergespen. die keuze heb je dan.

Tenslotte; als TS zelf aangeeft weinig ervaring te hebben en dáarom graag een trens te willen gebruiken bij het beleren, dan is er maar 1 advies: weg brengen en laten beleren door een professioneel en ervaren persoon, of iemand in de armen nemen die het beleren goed begeleid.

Edit: dat je met een stang meer schade kan aanrichten, ben ik het ook niet geheel mee eens. Een trens kan ook behoorlijk hard door de mond geragd worden, een enkelgebroken trens prikt lekker in het gehemelte en ook een dubbelgebroken trens kan heus schade aanrichten. Maar waarom is dat relevant? als je op een juiste manier met het bit om gaat (wat voor bit dan ook, dus ook een stang) dan hoeft er helemaal geen schade te komen...?

Je spreekt jezelf wel tegen want je zegt eerst dat je met een stang meer te vertellen hebt en vervolgens zeg je dat het de ruiterhand is die een bit scherp maakt, dat is behoorlijk tegenstrijdig.

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat het inrijden heel anders is dan beleren voor de kar, ik heb beide al genoeg gedaan en snap nog steeds niet dat mensen dat maar blijven zeggen. Je hebt idd met een kar erachter iets meer risico maar met een paard wat onder het zadel aan de kletter gaat kun je ook een ernstig ongeluk veroorzaken waar andere weggebruikers bij betrokken zijn.
Daarbij hoor je niet met een paard de weg op te gaan voordat het voldoende bevestigd is, zowel onder het zadel als voor de kar.
En daarbij heb je ook nog eens de persoonlijke voorkeur van het paard, niet alle paarden zijn te rijden met een stang.

JoyCiej007

Berichten: 17429
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 01:02

Je snapt me denk ik niet. Je hebt met een stang meer te vertellen ómdat je bij bijv. een liverpool (vandaar dat dat bit mijn persoonlijke voorkeur geniet) veel verstelmogelijkheden hebt.

Dus:
-leidsels in bril = geen scherpe inwerking, vrijwel gelijk aan ongebroken trens. (nr. 1)
-leidsel in bril maar om de hefboom = ietsje hefboomwerking (nr. 2)
- leidsels in 1e sleuf = nog iets meer hefboomwerking. (nr. 3)
etc.
Afbeelding

Met een stang heb je dus meer te vertellen áls je er voor kiest om de leidsels naar onderen te vergespen of 'grof' in de mond door te komen.
Vandaar: zo scherp als de hand van de menner.
Totaal niet tegenstrijdig dus :)

Heb jij weleens een paard met een omgeslagen wagen achter zich aan de kletter gezien op de openbare weg, en de ravage nadien?
Heb jij de kansen op een ongeluk wel eens vergeleken tussen een paard dat aan de kletter is zonder ruiter, of een paard aan de kletter met wagen zonder menner?
Een loslopend paard zonder ruiter veroorzaakt 9 v/d 10 keer geen ongeluk, of hij moet zó blind in paniek zijn dat hij bovenop een auto springt of wordt aangereden oid.
Een paard met wagen achter zich aan zal geen rekening met de wagen houden waardoor deze overal tegenaan zal knallen en bovendien het paard in paniek zal houden door het lawaai etc.

Met alle respect; ik heb er niets tegen als mensen met een trensje mennen. Maar de redenatie en argumentatie die jij gebruikt, klopt gewoon niet helemaal vind ik.

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:40

JoyCiej007 schreef:
Je snapt me denk ik niet. Je hebt met een stang meer te vertellen ómdat je bij bijv. een liverpool (vandaar dat dat bit mijn persoonlijke voorkeur geniet) veel verstelmogelijkheden hebt.

Dus:
-leidsels in bril = geen scherpe inwerking, vrijwel gelijk aan ongebroken trens. (nr. 1)
-leidsel in bril maar om de hefboom = ietsje hefboomwerking (nr. 2)
- leidsels in 1e sleuf = nog iets meer hefboomwerking. (nr. 3)
etc.
Afbeelding

Met een stang heb je dus meer te vertellen áls je er voor kiest om de leidsels naar onderen te vergespen of 'grof' in de mond door te komen.
Vandaar: zo scherp als de hand van de menner.
Totaal niet tegenstrijdig dus :)

Mee eens. :j En het maakt niet uit hoe groen ze zijn. Degene die er mee rijdt maakt ze hard in de mond of niet.

Heb jij weleens een paard met een omgeslagen wagen achter zich aan de kletter gezien op de openbare weg, en de ravage nadien?
Heb jij de kansen op een ongeluk wel eens vergeleken tussen een paard dat aan de kletter is zonder ruiter, of een paard aan de kletter met wagen zonder menner?
Een loslopend paard zonder ruiter veroorzaakt 9 v/d 10 keer geen ongeluk, of hij moet zó blind in paniek zijn dat hij bovenop een auto springt of wordt aangereden oid.
Een paard met wagen achter zich aan zal geen rekening met de wagen houden waardoor deze overal tegenaan zal knallen en bovendien het paard in paniek zal houden door het lawaai etc.

Met alle respect; ik heb er niets tegen als mensen met een trensje mennen. Maar de redenatie en argumentatie die jij gebruikt, klopt gewoon niet helemaal vind ik.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:30

JoyCiej007 schreef:
Heb jij weleens een paard met een omgeslagen wagen achter zich aan de kletter gezien op de openbare weg, en de ravage nadien?
Heb jij de kansen op een ongeluk wel eens vergeleken tussen een paard dat aan de kletter is zonder ruiter, of een paard aan de kletter met wagen zonder menner?

Nee dat heb ik gelukkig nooit gezien en wss komt dat omdat ik pas met een paard de weg op ga als ze volledig gewend zijn en goed vertrouwd.

Kansen vergelijken is onzinnig, je kunt nooit zeggen dat de kans op een ongeluk bij de een kleiner is dan bij de ander.
JoyCiej007 schreef:
Een paard met wagen achter zich aan zal geen rekening met de wagen houden waardoor deze overal tegenaan zal knallen en bovendien het paard in paniek zal houden door het lawaai etc.

Een paard wat goed gewend is aan de wagen zal niet snel in paniek raken van de herrie die hij maakt.
En juist omdat die kar erachter hangt hoort een paard dus volledig mak te zijn voor je ermee de weg op gaat.

Met alle respect; hoeveel paarden heb jij beleerd in het tuig? Als dat er meer dan 5-10 zijn geweest moet je wel haast een paard hebben gehad wat niet te sturen was met een stang. Het is niet zo dat je per definitie meer te vertellen hebt met zo'n bit, het ligt volledig aan het paard en daarom snap ik niet dat er in de menwereld maar standaard een stang in gehangen wordt.

SweetCalypso

Berichten: 236
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: dordrecht

Re: Help welk bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:33

Nogmaals ik ga hem nu nog geen bit indoen! En ten tweede weet ik echt wel wat ik doe met me pony. Nee natuurlijk trek ik hem niet om ofzo als ik met twee touwtjes achter hem loop! Jeetje mina wat een kritiek zeg. Bedoel je mag best je mening uiten vind dat prima maar lees eerst eens goed hoe en wat ik met hem doe! Enne ehm volgens mij was mijn vraag welk bit? Niet is het te jong om nu al te beginnen? Sorry Ik heb stage gelopen bij een man met allemaal betuigde welshjes. Hij heeft er overal een liverpoolstang en hij heeft hengstjes ik een ruin dat prima om mij afgestemt is daarom ook deze vraag. Sorry jonges ik weet nog niet zoveel van het mennen maar ikweet echt wel wat ik doe moet met mijn kleine BABY powny hoor! Laat hem echt geen zwaar werk doen. Hij mag blij wezen en ik ook trouwnes dat hij van de winter lekker buiten mag staan. Anders had hij heel de winter op stal gestaan.
Nogmaals meningen mogegn gegeven worden maar lees eerst eens goed naar wat ik gezegdt heb;)

Lots of love

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:41


anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:20

JoyCiej007 schreef:
-leidsels in bril = geen scherpe inwerking, vrijwel gelijk aan ongebroken trens. (nr. 1)
-leidsel in bril maar om de hefboom = ietsje hefboomwerking (nr. 2)
- leidsels in 1e sleuf = nog iets meer hefboomwerking. (nr. 3)
etc.

Met een stang heb je dus meer te vertellen áls je er voor kiest om de leidsels naar onderen te vergespen of 'grof' in de mond door te komen.
Vandaar: zo scherp als de hand van de menner.
Totaal niet tegenstrijdig dus :)

Dat is wel een heel leuk verhaal en je hebt natuurlijk gelijk wbt de scherpere en zachtere inwerking maar 't is toch jammer dat je in praktijk zelden menners ziet die de leidsels aan de bril gespen.
Daarnaast is het echt niet zo dat de inwerking gelijk is met een trens wanneer je ze aan de bril gespt.
Want wat je vergeet is dat een liverpool (meestal) zo'n leuk geribbeld mondstuk heeft en dat werkt véél scherper in dan een glad mondstuk.
En dan laten we het verschil tussen gebroken en recht mondstuk maar even in het midden, dat is ook per paard verschillend.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 05-01-10 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:23

Ik heb een mylerbit, mijn paard loopt er super op. Misschien is dat wat? Het is wel een scherp inwerkend bit. Mijn paard is zonder dat bit best zwaar op de hand. Met Myler niet