capopjekop schreef:Je moet iig een borsttuig hebben en een schoftje. Maar dan kun je net zo goed een compleet tuig kopen, want dan kun je de broek gebuiken als strengophouders. Ik zou je paard wel vast gaan trainen, want het kan goed misgaan het sleeën als je hem er zo achter knoopt. Ik zou beginnen met lange lijnen, dus achter je paard lopen en sturen (ik ga er even vanuit dat de basis er vanuit het rijden goed inzit, anders begin je uiteraard met longeren). Later ook met het tuig erop, zodat ze daar aan kunnen wennen, eventueel paar keer longeren. Vervolgens loop je erachter en laat je iemand rustig wat druk zetten op het borsttuig (aan de strengen trekken). Dit doe je tot het normaal is. Beweeg de strengen ook wat, zodat ze het normaal vinden mocht hij over de strengen springen. Zelf laat ik ze ook altijd wat slepen, maar dat zou ik niet alleen gaan doen als je er geen ervaring mee hebt.
Bedankt.
Ik wist niet dat ik een compleet tuig nodig had. Helaas vrees ik dat me dat iets te duur af wordt voor zomaar voor de lol een keer.