[AR] Beginnen met mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esmiralda_

Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:41

Hallo,

Aangezien ik 18ben, houdt de ponytijd op.
Ik wil graag gaan mennen met mijn pony.
Maar.. ik heb er niet echt verstand van, heb me altijd heel erg bezig gehouden met dressuur.
Wie kan mij informatie geven over het mennen?
Ik wil graag een koetsiersbewijs gaan halen, en in het voorjaar beginnen met mennen met m'n pony.
Het is de bedoeling dat we wedstrijden gaan mennen, maar natuurlijk eerst heel veel trainen.
Hoe zit het met: bijv: is het net als bij onder het zadel rijden>>18jaar=tussen de paarden starten of gaat het met mennen om de stokmaat van de pony?
Ik had op de site van stal mansour gezien dat ze cursussen mennen geven en je daar je koetsiersbewijs kan halen, iemand nog een idee of het in de buurt van apeldoorn ook elders kan.
Alle informatie over mennen is welkom!

Ik hoor het graag

Roossssa

Re: Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:42

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:44

Oo dat is inderdaad een topic waar ik al wat informatie van af kan plukken! super dankjewel :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:45

Er lopen meerdere recente topics over het beginnen met mennen; kijk daar even tussen, lees ook even de FAQ en gebruik evt. de zoekfunctie.
Het is idd belangrijk dat je eerst leert mennen dmv. een Koetsiersbewijs te halen, en/of een mencursus te volgen.

Met mennen gaat het puur om de stokmaat van de pony's; al ben je 80, je kan met een span shetten nog prima starten in de ponyklasse.

En vergeet ook niet dat je pony beleerd moet worden; jij moet leren mennen, maar je pony moet ook beleerd worden (neem ik aan); daar zou ik zeker niet zelf mee aan de pruts gaan, maar een ervaren en deskundig persoon voor in de arm nemen die je daar bij kan helpen.

Het is dat ik momenteel even geen pony beschikbaar heb om in te spannen (mijn vaste menpony die niet van mij was is verkocht en ben nu in onderhandeling om haar te kunnen kopen, mijn andere net aangekochte menpony ben ik nog aan het opleiden) anders had je prima een keer mee gekund op de wagen zodat je een beetje een idee hebt.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:48

Mijn pony moet inderdaad ook leren mennen, hij wordt in het voorjaar ook beleerd door een deskundig iemand.
Wil alvast zoveel mogelijk te weten komen over alles wat met mennen te maken heeft.
Ik zal eens gaan rondspeuren over de recente topic's die er lopen over het beginnen met mennen
Bedankt voor je reactie!

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:48

Esmiralda_ schreef:
Oo dat is inderdaad een topic waar ik al wat informatie van af kan plukken! super dankjewel :)

Graag gedaan! Toevallig wonen we ook allebei nog eens in Gelderland en beide vlakbij Arnhem dus mocht ik een adresje o.i.d. weten dan zal ik dat ook even aan je doorgeven!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:50

Laat maar offtopic
Laatst bijgewerkt door Keet op 01-12-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:54

Evelli schreef:
Uhmmn Bij het mennen heb je geen paarden en ponys klasses maar start alles gewoon door elkaar heen ;)

Ik hoef met m'n enkelspan shet toch echt niet tussen de paarden te starten.......... dus weet niet hoe je dat nou bedoeld??
Je hebt enkelspan paard, enkelspan pony, 2span pony's, 2 span paarden, etc. etc.

Dus ja, je hebt wel een onderscheid tussen pony- en paardenklasse. Vanaf 1,49 m. heb je een paard dus zal je tussen de paarden moeten starten. Enige onderscheid is pony of paard, dus een enkelspan kleine haflinger onder de 1.49m. rijdt in dezelfde klasse als een enkelspan shet. Rest wordt ingedeeld naar de aanspanning; enkelspan, 2span, tandem/langspannen/4spannen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 01-12-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:56

Laat maar :) offtopic
Laatst bijgewerkt door Keet op 01-12-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:00

Als je het hebt over de KNHS regelementen voor SGMW klopt het volgens mij toch écht niet wat je zegt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:03

Je had je andere bericht verwijderd. Maar je roept wel degelijk iets wat niet klopt;
Dat Dennis in het Z tegen Fries/Gelderlander moet starten is iets heel anders (en daar heb ik eerlijk gezegd dan weer niet zo veel verstand van) maar dan heb je het over dressuur(/vaardigheid)wedstrijden. Dat is weer heel wat anders.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:04

Nee hoor, in dressuur/vaardigheid is ook een verdeling tussen pony en paarden klasse.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:05

janouk schreef:
Nee hoor, in dressuur/vaardigheid is ook een verdeling tussen pony en paarden klasse.

Oké, nou bij deze dus............ dan kan Dennis ook niet tussen het Z hebben gestart tegen een fries en gelderlander, of ben ik nou gek?!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:30

SAMENVOEGEN VAN AANSPANNINGEN/HANDICAPREGELING
uit het reglement: samenvoegen in de dressuur is toegestaan in één klassement als er te weinig inschrijvingen zijn voor een prijsuitreiking, maar de verdeling blijft
daardoor komt het misverstand.

5. Bij tandemrubrieken mogen paarden en pony’s bij minder dan 4 starts samengevoegd worden. Het is toegestaan om bij minder dan 4 starts in een rubriek deze in handicap te laten verrijden met de naast gelegen lagere of hogere klasse. Alleen in de dressuur mogen pony’s en paarden van eenzelfde soort aanspanning en klasse in één gezamenlijk klassement worden opgenomen. Het is niet toegestaan de verschillende soorten aanspanningen in handicap te laten verrijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:03

Ik ben bijna altijd de enige hoger geklasseerde pony (nu in het M ook). En dan voegen ze pony's en paarden samen. Vandaar dat ik in het klassement wel tussen de paarden (of het paard tussen de pony's, tis maar net hoe je het zie ;) ) opgenomen word.

Verdeling is dus wel pony en paarden, maar bij te kort deelname word alles op 1 hoop gegooit.

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:40

Tsja hoe tegenstrijdig het ook klinkt, soms gooien ze de rubrieken bij elkaar voor de prijzen, dat is enkel en alleen bij de dressuur zo dat het af en toe eens gebeurt. Het kan zijn dat Dennis de enige in zijn rubriek was en waardoor er volgens het regelement geen prijs kan worden uitgeloofd. Dan willen ze nog wel eens, om de kleinste rubriek te gemoed te komen, hun in een andere rubriek plaatsen zodat ze alsnog een prijs kunnen meenemen als ze het goed doen. Om te zeggen dat het oneerlijk is, tsja, het was alleen bedoeld als een tegemoedkoming zodat ze als ze goed rijden een prijs kunnen ontvangen.